Βάλτε το κεφίρ στην καθημερινότητά σας

01/09/2012

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / m.panagiotopoulou@hotmail.com

Κεφίρ ή κεφύριο… Κι άλλη άγνωστη λέξη, ε; Θα λυθούν όμως όλες οι απορίες σας με την ανάγνωση του παρακάτω άρθρου. Πρόκειται για ένα φυσικό γαλακτοκομικό προϊόν της ανατολικής Ευρώπης(Καύκασος, Ρωσία και κεντρική Ασία). Προέρχεται από γάλα αιγοπροβάτων στο οποίο έχουν προστεθεί και ζυμωθεί κόκκοι κεφυριού. Οι κόκκοι αυτοί είναι ειδικοί, αφυδατωμένοι μικροοργανισμοί, έχουν μέγεθος μπιζελιού(θα μπορούσαμε επίσης να πούμε ότι μοιάζουν και με κουνουπίδι) και αποτελούνται από συγκεκριμένα είδη μυκήτων. Το τελικό προϊόν της ζύμωσης έχει γεύση γιαουρτιού, παχύρευστη υφή και αφρίζει, όπως η μπύρα. Είναι εύγεστο, εύπεπτο και υγιεινό ρόφημα, γνωστό για την ιδιαίτερα υψηλή βιολογική, διαιτητική και θρεπτική αξία. Επιστημονικές μελέτες μάλιστα υποστηρίζουν ότι χαρίζει μακροζωία.

Το κεφίρ συγκαταλέγεται στην κατηγορία των προβιωτικών. Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί, που μπορούν και επιβιώνουν κατά το πέρασμά τους μέσα από την γαστρεντερική οδό και βοηθούν στη θωράκιση του οργανισμού. Ο συνολικός τους αριθμός είναι αρκετές χιλιάδες δισεκατομμύρια, ίσως πιο πολλά και από τον αριθμό των κυττάρων του σώματός μας. Πάνω από 400 είδη μικροοργανισμών βρίσκονται στην εντερική χλωρίδα του ανθρώπου. Πρόκειται ουσιαστικά για «καλά» μικρόβια τα οποία βρίσκονται στο κέντρο του ενδιαφέροντος, τόσο των επιστημονικών μελετών, όσο και των εμπορικών επιχειρήσεων. Και αυτό εξαιτίας ενός μεγάλου αριθμού ευεργετικών επιδράσεων στην υγεία των ανθρώπων. Στο εμπόριο θα το βρείτε με την μορφή κόκκων, σε γάλα ή σε γιαούρτι.

Αναλυτικότερα, στον ανθρώπινο γαστρεντερικό σωλήνα υπάρχει ένας τεράστιος αριθμός βακτηριδίων, που συνιστούν την γνωστή μας εντερική χλωρίδα. Η χλωρίδα του παχέως εντέρου παίζει σημαντικό ρόλο στην διαδικασία της πέψης και την απορρόφηση διαφόρων θρεπτικών ουσιών. Επίσης, εξασφαλίζει προστασία έναντι των λοιμώξεων και της μόλυνσης του πεπτικού συστήματος από παθογόνους οργανισμούς που εισέρχονται στο έντερο μέσω των τροφών. Για να προάγουμε λοιπόν την υγεία του οργανισμού μας, είναι πολύ σημαντικό να διατηρούμε τα ευεργετικά βακτήρια.
της χλωρίδας ενεργά και σε υψηλές συγκεντρώσεις. Η εντερική χλωρίδα επηρεάζεται σημαντικά από τον σύγχρονο τρόπο ζωής με το έντονο στρες και το άγχος της καθημερινότητας, από την κακή διατροφή και ειδικότερα όταν αυτή βασίζεται σε λιπαρές τροφές, αλκοόλ, και πολύ λίγες φυτικές ίνες, τη λήψη φαρμάκων, τα ταξίδια σε μακρινούς τόπους, και τα ακανόνιστα γεύματα. Εδώ λοιπόν έρχονται να παίξουν τον δικό τους ρόλο τα
προβιοτικά. Μπορούμε να προστατέψουμε και να αποκαταστήσουμε την εντερική χλωρίδα, μέσω της πρόσληψης των προβιοτικών συστατικών.

Το κεφίρ είναι συνεπώς ένα φυσικό προβιωτικό. Είναι ανώτερο από το γιαούρτι διότι τα βακτηρίδια στο γιαούρτι είναι λιγότερο ισχυρά. Περιέχει ζωντανούς ενεργούς μικροοργανισμούς που βοηθάνε τη πεπτική οδό και ενισχύουν τη πέψη. Άτομα που ταλαιπωρούνται από προβλήματα δυσκοιλιότητας μπορούν να καταναλώνουν κεφίρ. Επίσης τα παιδιά μικρής ηλικίας, τα οποί πάσχουν συχνά από ιογενείς διάρροιες φαίνεται να επωφελούνται από την χρήση του κεφίρ. Επίσης, αναστέλλει τη λειτουργία του ελικοβακτηρίου του πυλωρού, του μικροβίου που ενοχοποιείται για το έλκος, ανακουφίζει από τα συμπτώματα του ευερέθιστου εντέρου και της ελκώδους κολίτιδας. Μπορεί να καταναλωθεί άφοβα από άτομα που πάσχουν από δυσανεξία στην λακτόζη γιατί τα βακτήρια που προστίθενται για την ζύμωσή του διασπούν την λακτόζη. Ταυτόχρονα, η λήψη του ασβεστίου είναι περίπου όση του γάλακτος. Σημαντικά είναι τα αποτελέσματα από έρευνες που δείχνουν ότι η κατανάλωση κεφίρ και γενικότερα προβιοτικών συνδέεται με τη μειωμένη δραστικότητα των ενζύμων που μετατρέπουν προκαρκινογόνες ουσίες σε καρκινογόνες. Χρήσιμο φαίνεται να είναι επίσης το κεφίρ σε γυναίκες οι οποίες παρουσιάζουν επαναλαμβανόμενα επεισόδια με γυναικολογικές λοιμώξεις (κολπίτιδα, τραχηλίτιδα), ή ουρολογικές λοιμώξεις (κυστίτιδα). Μπορεί, ακόμα να καταναλώνεται σε περιπτώσεις χορήγησης αντιβιοτικών. Δρα, με λίγα λόγια, προστατευτικά αλλά και θεραπευτικά.

Το κεφίρ είναι προϊόν υψηλής βιολογικής και θρεπτικής αξίας, βοηθά στην πρόληψη διαφόρων ασθενειών και ρυθμίζει αποτελεσματικά το βάρος του σώματος. Περιέχει βιταμίνη Α, Β1, Β2, C και καταναλώνοντας μόνο 0,45lt την ημέρα, καλύπτει την ημερήσια δόση των βιταμινών Β1 και Β2. Κλείνοντας, τελευταίες έρευνες υποστηρίζουν ότι το κεφίρ :

  • Βελτιώνει καταστάσεις όπως η αναιμία.
  • Βοηθά σε ασθένειες του πεπτικού συστήματος, χρόνιες εντερίτιδες, ασθένειες νεφρών και συκωτιού.
  • Έχει διουρητικές ιδιότητες.
  • Υποβοηθά την ανάρρωση από διάφορες αρρώστιες και γενικά επιδρά ευεργετικά στον ανθρώπινο οργανισμό.
  • Είναι ένα άριστο διαιτητικό προϊόν με πολύ χαμηλά λιπαρά και λίγες θερμίδες (γύρω στις 50 προσδίδει το κάθε προϊόν).
  • Αποτελεί ιδανικό προϊόν με υψηλή διατροφική αξία για όσους ασχολούνται με τον αθλητισμό και τα σπορ.
  • Με συχνή χρήση υποβοηθά την καταπολέμηση της αρτηριοσκλήρωσης και της υπέρτασης.
  • Είναι εξαιρετική τροφή για έγκυες γυναίκες ή γυναίκες που θηλάζουν, για την τρίτη ηλικία και για τα άτομα με προβλήματα στο ανοσοποιητικό σύστημα.

Το κεφίρ είναι πολύ νόστιμο και μπορείτε να το απολαύσετε σκέτο ή με μέλι, με φρούτα και δημητριακά. Καλύτερα να καταναλώνεται το βράδυ.



Post a new comment