ΔΙΑΒΑΣΜΑΤΑ / Αναζητώντας μιαν άλλη ανάγνωση

24/11/2014

papadatos«Το Παιδικό βιβλίο στην Εκπαίδευση και στην Κοινωνία», Γιάννης Σ. Παπαδάτος, εκδ. Παπαδόπουλος

Γράφει η Έλενα Αρτζανίδου

Ο Γ. Παπαδάτος υπηρετώντας όλα αυτά τα χρόνια από όλες τις θέσεις την εκπαίδευση ως Δάσκαλος, Σχολικός Σύμβουλος στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και σήμερα Επίκουρος του ΤΕΠΑΕΣ του Πανεπιστημίου Αιγαίου αφιέρωσε μεγάλο μέρος της ζωής του στην μελέτη της παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας, στη διδακτική του ποιήματος, αλλά και στην φιλαναγνωσία πρωτοπόρος με τις ιδέες του και τις προτάσεις εφαρμογής. Παράλληλα τον απασχόλησε το βιβλίο γνώσεων και αφιερώθηκε στη μελέτη του.

Με όλα αυτά τα εφόδια ο σπουδαίος ακαδημαϊκός ερευνητής Γ.Παπαδάτος, παρουσιάζει την καινούργια του μελέτη/βιβλίο για την παιδική εφηβική λογοτεχνία στην Εκπαίδευση και στην Κοινωνία, απαραίτητο για τους φοιτητές/τριες των Παιδαγωγικών Τμημάτων, των μεταπτυχιακών φοιτητών, αλλά και των συγγραφέων που επιζητούν την άλλη ανάγνωση των κειμένων τους, όπως επίσης και όσων μελετούν την παιδική/εφηβική λογοτεχνία, την ποίηση και αναζητούν τρόπους φιλαναγνωστικών εφαρμογών στα κείμενα και στην ποίηση και όπως ο ίδιος γράφει στο οπισθόφυλλο:

«Μελέτες για τη θεωρία και τη θεματολογία της παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας, τη διδακτική του ποιήματος, τη φιλαναγνωσία, τις λέσχες ανάγνωσης, τη δημιουργική γραφή και έκφραση – Το βιβλίο γνώσεων», σίγουρα οι αναγνώστες του που θα το μελετήσουν έχουν πολλά να ανακαλύψουν, αλλά και να κάνουν το επόμενο βήμα που σίγουρα ο συγγραφέας του το έχει σκεφτεί και είναι το ζητούμενό του.

Από το οπισθόφυλλο διαβάζουμε πως το βιβλίο χωρίζεται σε τρία μέρη.

Στο Πρώτο Μέρος παρουσιάζονται μελέτες για τη θεωρία και τη θεματολογία της παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας. Αρχικά, και μέσα από ένα φάσμα βιβλίων της ελληνικής αλλά και της μεταφρασμένης λογοτεχνίας για παιδιά και εφήβους, επιχειρείται να ανιχνευθεί ο ρεαλισμός τους και να επισημανθούν οι λεπτές εκφάνσεις του. Στη συνέχεια, σε σειρά μελετών, προσεγγίζονται από την πλευρά της διαπολιτισμικότητας και της οικολογικής θεωρίας σύγχρονα βιβλία της παιδικής και της εφηβικής λογοτεχνίας. Επίσης μελετάται ο τρόπος αφήγησης του μαγικού ρεαλισμού σε έργα Ελλήνων συγγραφέων της παιδικής λογοτεχνίας. Τέλος, περιγράφοντας το «λογοτεχνικό» μάθημα των Μαθηματικών στο πλαίσιο των δυνατοτήτων και των δυσχερειών που προσφέρει ένα κείμενο (αποσπασματική εικόνα, υπονοούμενες εκφράσεις, αφαιρετικότητα), εξετάζονται οι αντιλήψεις που το διαπνέουν.

Το βιβλίο γνώσεων αποτελεί την αποκλειστική πραγμάτευση του Δεύτερου Μέρους. Πρόκειται για μια εν πολλοίς ανεξερεύνητη ακόμη περιοχή στην ελληνική πραγματικότητα. Στη συγκεκριμένη μελέτη, το βιβλίο γνώσεων εξετάζεται στο πλαίσιο των τριών πόλων της αναγνωστικής/δημιουργικής διαδικασίας: του συγγραφέα, του κειμένου και του αναγνώστη.

Στο Τρίτο Μέρος παρατίθενται μελέτες στο πλαίσιο της διδακτικής πρακτικής και ιδιαίτερα της δημιουργικής γραφής. Αρχικά, προτείνεται ένα σχέδιο για την προσέγγιση του ποιήματος, το οποίο στηρίζεται στην εμπειρία των μαθητών και συνδέεται με την εμπλοκή τους στην πρωτογενή δημιουργία. Στη συνέχεια, ως αποτέλεσμα ερευνητικής δραστηριότητας, προτείνουμε ένα σχέδιο φιλαναγνωσίας που στηρίζεται στην οικοσυστημική θεωρία. Ακολούθως, η μελέτη για τις λέσχες ανάγνωσης έχει στόχο τη στοιχειοθέτηση μιας θεωρίας με πρακτικές παραμέτρους για ένα θέμα που, τα τελευταία χρόνια, δοκιμάζεται στην ελληνική πραγματικότητα. Πιστεύοντας ότι η λογοτεχνία μπορεί να καλλιεργήσει και θεατρόφιλους, όπως το θέατρο και φιλαναγνώστες, με πεδίο βιβλία λογοτεχνίας προτείνονται ορισμένες δράσεις οι οποίες βασίζονται σε συγκεκριμένες θεωρητικές αρχές.
Τέλος, αναπτύσσεται θεωρητικά και περιγράφεται εμπειρικά ένα εργαστήριο δημιουργικής γραφής (από την αφήγηση στην περίληψη) και ακολούθως η παραγωγή συνθετότερου γραπτού, και στη συνέχεια «κινηματογραφικού» λόγου (από την περίληψη στη δημιουργία μιας ιστορίας, ή από την εικονιστική αποτύπωση στη δημιουργία αυτοσχέδιας/χειροποίητης «ταινίας» μικρού μήκους).

 

Βιογραφικό

http://www.biblionet.gr/author/53239/%CE%93%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82_%CE%A3._%CE%A0%CE%B1%CF%80%CE%B1%CE%B4%CE%AC%CF%84%CE%BF%CF%82



Post a new comment