Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου και πως αντιμετωπίζεται;

24/01/2014

maxresdefault

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / [email protected]

Το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου(Σ.Ε.Ε.) είναι μια λειτουργική διαταραχή της κινητικότητας του εντέρου, η οποία δεν έχει συγκεκριμένη αιτιολογία. Χαρακτηρίζεται από άθροισμα συμπτωμάτων όπως :

  1. η κοιλιακή δυσφορία
  2. ο μετεωρισμός της κοιλιάς (φούσκωμα)
  3. οι διαταραχές στον αριθμό των κενώσεων και στη σύσταση των κοπράνων (διάρροια ή δυσκοιλιότητα ή εναλλαγές διάρροιας με δυσκοιλιότητα).

Υπολογίζεται ότι, το 10-20% του φυσιολογικού πληθυσμού παρουσιάζει συμπτώματα ευερέθιστου εντέρου άλλοτε άλλης βαρύτητας. Αυτό σημαίνει ότι για τη χώρα μας περίπου 1 έως 2 εκατομμύρια ατόμων πάσχουν από τη νόσο. Η κατάσταση αυτή εμφανίζεται κυρίως σε γυναίκες για ανεξήγητους ακόμη λόγους και μάλιστα γυναίκες νεαρής ηλικίας, οι οποίες πάσχουν από το σύνδρομο 3 φορές πιο συχνά από τους άνδρες.

Τι ερεθίζει τελικά το έντερο μας;

Οι γρήγοροι ρυθμοί της καθημερινότητας σε συνδυασμό με την καθιστική ζωή και την κακή διατροφή(λιπαρά γεύματα) μπορούν να επηρεάσουν την λειτουργία του εντέρου. Η αφυδάτωση, ο καφές και οι άστατες ώρες φαγητού είναι τρεις ακόμα λόγοι οι οποίοι προκαλούν την ανεπιθύμητη αυτή διαταραχή. Το μάσημα της τσίχλας και το κάπνισμα έχουν ως αποτέλεσμα την κατάποση πολύ αέρα με αποτέλεσμα την ενόχληση του εντέρου. Το στρες και πιο συγκεκριμένα οι ορμόνες που παράγονται στον οργανισμό όταν βρισκόμαστε υπό την “επήρεια” του, επηρεάζουν την κινητικότητα και την ευαισθησία του εντέρου.

Τι να βάλετε στην “μαύρη λίστα”;

Τα τρόφιμα που επηρεάζουν δυσμενώς το έντερο και είναι χρήσιμο να αποφεύγονται από τα άτομα που πάσχουν από το παραπάνω σύνδρομο είναι :

  1. Τα πράσινα λαχανικά, το κουνουπίδι, το μπρόκολο, το λάχανο, τα εσπεριδοειδή(ντομάτα, πορτοκάλι, λεμόνι)
  2.  Τα τεχνητά γλυκαντικά (σορβιτόλη, ασπαρτάμη) που βρίσκονται μέσα στα αναψυκτικά και στις τσίχλες.
  3. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα δεν ενοχλούν όλους τους πάσχοντες στον ίδιο βαθμό. Όσοι ενοχλούνται από την παραπάνω ομάδα τροφίμων πρέπει να χρησιμοποιούν γαλακτοκομικά προϊόντα χωρίς λακτόζη.
  4. Τα όσπρια, το μαύρο ψωμί γενικότερα οι δημητριακοί καρποί ολικής άλεσης(βρώμη), οι ξηροί καρποί, τα αποξηραμένα φρούτα, τα φρούτα με σπόρους(σταφύλια, σύκα, φράουλες) και τα φρούτα με την φλούδα μπορούν επίσης να ερεθίσουν το έντερο.
  5. Το κρεμμύδι, τα μπαχαρικά
  6. Το αλκοόλ
  7. Τα τηγανιτά γεύματα και αυτά που περιέχουν πολλά λιπαρά, όπως προαναφέρθηκε, καλό είναι να αποφεύγονται.
  8. Η σοκολάτα, το σουσάμι, το σκόρδο, το κακάο και ο καφές

Ποια τρόφιμα παίρνουν το “πράσινο φως”;

Στον αντίποδα βρίσκονται οι τροφές εκείνες, που καταπραΰνουν τα συμπτώματα και σταδιακά οδηγούν στην ίαση τους.  Πείτε “ναι” λοιπόν στα παρακάτω τρόφιμα :

  1. Γιαούρτια με ένζυμα (π.χ. πρόβειο)
  2. Καλοβρασμένα λαχανικά σε μικρή ποσότητα
  3. Ζυμαρικά
  4. Καλά βρασμένες πατάτες και το ρύζι
  5. Κομπόστες φρούτων
  6. Λευκό φρυγανισμένο ψωμί
  7. Λευκό κρέας
  8. Αυγό
  9. Αφεψήματα όπως το χαμομήλι, ο μάραθος, ο δυόσμος και η μέντα.

Πρακτικές για βελτίωση του τρόπου ζωής

Εκτός από τις διορθωτικές παρεμβάσεις, που πρέπει να γίνουν στο τομέα της διατροφής σας, πρέπει να βελτιώσετε και την καθημερινότητά σας, ώστε να εξομαλύνετε την κατάσταση. Φροντίστε να :

  1. Ενυδατώνεστε σωστά(2lt νερό την ημέρα και χυμοί χωρίς ίνες)
  2. Περπατάτε αρκετά
  3. Κάνετε μασάζ στην κοιλιακή χώρα με δεξιόστροφη φορά
  4. Καταναλώνετε καθημερινά το πρωινό σας γεύμα
  5. Υπάρχουν μικρά γεύματα σε τακτά χρονικά διαστήματα, κάθε 3 – 4 ώρες, καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας.

Επίσης προτείνεται η υπνοθεραπεία και η γιόγκα γιατί χαλαρώνει τον οργανισμό, τον αποφορτίζει και απομακρύνει το στρες.

Συνοψίζοντας, οι τροφές που πρέπει να αποφεύγονται και αυτές που επιτρέπονται είναι τελείως ειδικές και χαρακτηριστικές για το κάθε άτομο. Καλό είναι λοιπόν όταν κάποιος διαπιστώσει ότι εμφανίζει τα συμπτώματα της πάθησης να διαμορφώνει μία προσωπική λίστα τροφών και φαγητών που τον ενοχλούν. Για να διαπιστώσετε εάν για την ευαισθησία του εντέρου ευθύνεται η διατροφή που ακολουθείτε, μπορείτε καταγράψετε, με χαρτί και μολύβι, τις τροφές που καταναλώνετε για μια εβδομάδα. Σημειώστε τι ακριβώς περιλαμβάνει το διαιτολόγιό σας και σε ποιες ποσότητες. Καταγράψτε, επίσης τα συμπτώματα που εκδηλώνονται μετά την κατανάλωση κάθε τροφής, την ψυχολογική σας διάθεση και την ώρα κατανάλωσης. Σκοπός αυτών είναι να παρατηρήσετε εάν εμφανίζετε δυσλειτουργία του εντέρου ή κάποιο άλλο σύμπτωμα με την κατανάλωση ορισμένων τροφών σε αντίθεση με άλλες. Ενδέχεται με τον τρόπο αυτό να εντοπίσετε τις τροφές που εντείνουν το πρόβλημα. Θα πρέπει να γίνει επίσης αντιληπτό ότι το συγκεκριμένο σύνδρομο είναι κατ’ εξοχήν ψυχοσωματική νόσος και η συμβολή ειδικών επιστημόνων π.χ. ψυχολόγου κρίνεται αρκετές φορές απαραίτητη. Ο γαστρεντερολόγος μπορεί, επίσης να συστήσει ειδική φαρμακευτική θεραπεία. Τέλος, τα περιττά κιλά είναι ένας ακόμα λόγος να υποφέρεται από το παραπάνω σύνδρομο και ειδικότερα οι γυναίκες που έχουν αυξημένο βάρος και βρίσκονται στην εμμηνόπαυση. Η απώλεια ακόμα και του 10% του υπερβάλλοντος βάρους σας θα σας απαλλάξει από τις παραπάνω ενοχλήσεις.  Συμβουλευτείτε έναν διαιτολόγο, ώστε να χάσετε τα περιττά κιλά με σωστό και ωφέλιμο για την υγεία σας τρόπο.

 

 



Post a new comment


Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

 

Οι γρήγοροι ρυθμοί της καθημερινότητας σε συνδυασμό με την καθιστική ζωή και την κακή διατροφή(λιπαρά γεύματα) μπορούν να επηρεάσουν την λειτουργία του εντέρου. Η αφυδάτωση, ο καφές και οι άστατες ώρες φαγητού είναι τρεις ακόμα λόγοι οι οποίοι προκαλούν την ανεπιθύμητη αυτή διαταραχή. Το μάσημα της τσίχλας και το κάπνισμα έχουν ως αποτέλεσμα την κατάποση πολύ αέρα με αποτέλεσμα την ενόχληση του εντέρου. Το στρες και πιο συγκεκριμένα οι ορμόνες που παράγονται στον οργανισμό όταν βρισκόμαστε υπό την “επήρεια” του, επηρεάζουν την κινητικότητα και την ευαισθησία του εντέρου. (περισσότερα…)



10 comments

Post a new comment