Κ. ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥ: «Ο ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΣ ΟΡΙΖΕΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ»

26/05/2017
Η ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΕΡΑΤΩ ΣΤΗΝ «ΠΟΡΝΗ ΑΠΟ ΠΑΝΩ» ΚΑΙ ΜΙΛΑ ΣΤΟ THINKFREE

Συνέντευξη στην Κατερίνα Νικολάου

Η Ερατώ -η νοικοκυρά από κάτω- μιλάει για τον έρωτα, την απόρριψη, την προδοσία, τη βαναυσότητα σε βάρος των γυναικών, τους διεφθαρμένους δημόσιους λειτουργούς, την έλλειψη αυτοεκτίμησης. Με υπομονή και στωικότητα ζει στο περιθώριο, μέχρι την ημέρα που στο από πάνω διαμέρισμα μετακομίζει μια πόρνη. Η Κατερίνα Διδασκάλου με μια μοναδική ερμηνεία στην παράσταση «Η πόρνη από πάνω» επιστρέφει στο Θέατρο Αυλαία για δύο μόνο παραστάσεις το Σάββατο 27 και την Κυριακή 28 Μαΐου, στις 21.00. Με αυτή την αφορμή, απάντησε στις ερωτήσεις του thinkfree.

Κυρία Διδασκάλου, «Η πόρνη από πάνω» είναι μια διεισδυτική ματιά στο ον που λέγεται γυναίκα. Τι σκέφτεσαι όταν ακούς γυναίκα – άνδρας στην Ελλάδα;   

Άνδρας και γυναίκα είναι δύο ανθρώπινα όντα τα οποία είναι διαφορετικά.  Η συνεργασία μεταξύ τους και ειδικά ο αλληλοσεβασμός, ειδικά όταν μιλάμε για προσωπική σχέση είναι και αυτό που ορίζει τον πολιτισμό ενός ανθρώπου. Το πόσο δηλαδή ο άνδρας σέβεται τη γυναίκα και η γυναίκα τον άντρα.

Λέγεται πως οι γυναίκες δέχονται πολλές πιέσεις από την κοινωνία, από τα πρότυπα που προβάλλονται από τα ΜΜΕ αλλά και από την οικογένεια. Μια από αυτές φαίνεται να είναι και η Ερατώ. Ποια είναι η γνώμη σας για αυτό;

Οι γυναίκες δέχονταν ανέκαθεν πιέσεις, δεν είναι τωρινό φαινόμενο, υπάρχει παντού και υπήρχε πάντοτε. Σύμφωνα με μια θλιβερή στατιστική στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα τελευταία δύο χρόνια η ενδοοικογενειακή βία αυξήθηκε 47%. Και από άνδρες προς γυναίκες και το αντίστροφο αλλά συνήθως οι γυναίκες είναι τα θύματα. Ακόμα κάποιοι «πολιτισμένοι «άνδρες δεν έχουν καταλάβει πως η μυϊκή δύναμη δεν είναι υπεροχή, δεν είναι για να χρησιμοποιείται εναντίον των συνανθρώπων τους. Ακόμα και οι νομοθεσίες κάνουν διαχωρισμούς αφού σε κάποιες χώρες επιτρέπουν μικρότερες αμοιβές στις γυναίκες από ότι στους άντρες. Ακόμα και στο Hollywood. Αλλά σιγά σιγά οι γυναίκες, ακόμα κι αν έχουμε ως παράδειγμα μεμονωμένες περιπτώσεις, παίρνουν τη θέση που τους αξίζει στην κοινωνία. Αλλά δεν  είναι το θέμα να το διεκδικήσουμε. Αυτά θα έπρεπε να είναι αυτονόητα, δεν θα έπρεπε να χρειάζονται αγώνες για να κατακτηθούν. Μου φαίνεται αστείο το γεγονός πως το δικαίωμα της ψήφου στην Ελλάδα καθιερώθηκε μόλις το 1952. Πόσοι θύτες υπάρχουν στην ιστορία που βύθισαν τον κόσμο στα πιο βαθιά πένθη και μέχρι το 1952 οι γυναίκες δεν ψήφιζαν.

Ποια είναι η άποψή σας για τη γυναίκα και τον γάμο;

Ο γάμος είναι ένας θεσμός που μόνο όταν συνοδεύεται με ουσία η σχέση αποκτά ενδιαφέρον. Κατά τα άλλα με αφήνει παγερά διάφορη.

Υπάρχουν ακόμα γυναίκες που υφίστανται την καταπίεση που βιώνει η Ερατώ;

Σας πληροφορώ πως ναι, αν σας διηγηθώ εξομολογήσεις που έχω ακούσει στο καμαρίνι όλα αυτά τα χρόνια θα μείνετε άφωνοι. Είναι ιστορίες που μπροστά τους η ιστορία της ηρωίδας μου ωχριά. Και τις ακούω από γυναίκες πολύ νέες. Ξέρω γυναίκες οι οποίες είναι ανεξάρτητες οικονομικά, ανεξάρτητες πνευματικά, πολύ ψηλά σε επαγγελματικό και μορφωτικό επίπεδο και εξακολουθούν να ανέχονται κακοποιητικούς συντρόφους. Αυτό το φαινόμενο με οδηγεί στο συμπέρασμα πως θυματοποιούμαστε από υποσυνείδητες ανάγκες τραγικές. Τις οποίες πολλές φορές αδυνατούμε να τις ελέγξουμε και θέλει πολύ αγώνα για να βγει ένα τέτοιο άτομο στο φως και να πάψει να δέχεται την κακοποίηση.

Εσείς κάνατε και σχετική έρευνα για να ενσαρκώσετε τον ρόλο.

Έχω συζητήσει με κακοποιημένες γυναίκες. Έκανα ένα σεμινάριο για θέατρο στο οποίο ήρθαν 90% γυναίκες και οι ιστορίες που άκουσα από αυτές τις γυναίκες με ξάφνιασαν. Δεν φανταζόμουν ποτέ πως οι γυναίκες που έρχονται να κάνουν θέατρο χαρούμενες έχουν να διηγηθούν τόσο τραγικές ιστορίες. Και επίσης μία από αυτές τη μελέτησα ειδικά για να κάνω την Ερατώ. Η Όλγα είναι αυτή που μου έβγαλε την Ερατώ στο φως. Την παρακολούθησα, την αλλαγή στο περπάτημα, την ομιλία…

«Ξέρω γυναίκες οι οποίες είναι ανεξάρτητες οικονομικά, ανεξάρτητες πνευματικά, πολύ ψηλά σε επαγγελματικό και μορφωτικό επίπεδο και εξακολουθούν να ανέχονται κακοποιητικούς συντρόφους»

Αυτό το πηγαινέλα των παραστάσεων στις πόλεις, το ανέβα κατέβα στις σκηνές, από λίγο αλλά συχνά, είναι ένας νέος τρόπος θεατρικού προγραμματισμού, που μας προέκυψε στα χρόνια της κρίσης. Πως το αντιμετωπίζετε; Είναι κουραστικό;

Είμαι από τους τυχερούς ηθοποιούς και ανθρώπους γιατί η «Πόρνη από πάνω» έκανε μια λαμπρή πορεία μέσα στην κρίση χωρίς να χρειάζεται να κάνω συνέχεια περιοδεία. Έκανε πέντε σαιζόν στην Αθήνα. Είμαι ευγνώμων για αυτό. Φέτος με το «Ω Θεέ μου» ήμουν τρεισήμισι μήνες Θεσσαλονίκη κι άλλους τόσους στην Αθήνα. Δεν κάνω τόσες πολλές μετακινήσεις. Το γεγονός ότι έκανα και σήριαλ φέτος με κάνει να νιώθω μόνο ευγνωμοσύνη, όταν ζω μόνο από τη δουλειά που ήταν το όνειρο των 17 μου χρόνων.

Ο κόσμος πάει θέατρο; Πιο συνειδητά ή αναζητά τον/την σταρ της τηλεόρασης;

Έχει τελειώσει αυτό νομίζω. Κι αν ισχύει, ισχύει πολύ λίγο. Όχι ο κόσμος πηγαίνει στο θέατρο, ειδικά τα χρόνια της κρίσης μου το απέδειξαν αυτό, κυνηγάει παραστάσεις που μιλάνε στην ψυχή του.

Πως είδατε την εξαγγελία της υπουργού Πολιτισμού για επαναφορά, έστω μερική σε σχέση με το παρελθόν, των θεατρικών επιχορηγήσεων;

Δεν το έμαθα γιατί δεν έχω πάρει και ποτέ μου, μπράβο, αρκεί να μοιραστούν δίκαια και αξιοκρατικά.

Η παράσταση είναι και ένα σαφές κοινωνικοπολιτικό σχόλιο για την Ελλάδα. Αισιοδοξείτε για την Ελλάδα του σήμερα;

Εγώ γεννήθηκα αισιόδοξη. Πιστεύω νομοτελειακά πως μετά το σκοτάδι έρχεται το φως κι επειδή τα τελευταία χρόνια ζούμε σε πολύ σκοτάδι, το οποίο δεν είναι απόρροια της τωρινής κυβέρνησης είναι και όσα προηγήθηκαν, είναι καιρός να αρχίσει να φαίνεται το φως στο τούνελ.

Υπάρχει τρόπος να αντιδράσουμε ως πολίτες; Ποιος είναι αυτός;

Πιστεύω ότι ο καθένας μας καλείται να κάνει αυτό που ξέρει με τον καλύτερο τρόπο χωρίς να καταφεύγει σε άχρηστη κριτική, για τον διπλανό, για τους γύρω του. Ας κάνει ο καθένας αυτό που ξέρει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ακόμα και όταν αυτό είναι αντί να πετάξει ένα σκουπίδι, να μαζέψει ένα σκουπίδι.

INFO

«Η πόρνη από πάνω”

Συγγραφέας : Αντώνης Τσιπιανίτης

Σκηνοθεσία: Σταμάτης Πατρώνης

Τηλ. 2310-237700



Post a new comment