ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ Η ΣΥΝΕΝΩΣΗ ΤΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ

27/04/2017

Ποια θα είναι τα επόμενα βήματα- Η δέσμευση της υπουργού Πολιτισμού για το νόμο που θα «γεννήσει» το νέο Οργανισμό για τη σύγχρονη τέχνη

Του Γιάννη Θ. Κεσσόπουλου / [email protected]

Με το μυαλό στη… Βουλή πραγματοποιήθηκε η δημόσια τελετή συνένωσης των δύο μουσείων σύγχρονης τέχνης της Θεσσαλονίκης, που αυτή τη στιγμή είναι και τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα στη χώρα.

Γιατί μπορεί το μέγεθος του εγχειρήματος να δικαιολογεί την ευφορία των εμπλεκομένων, ωστόσο το πώς και πότε θα προχωρήσει εξαρτάται από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ και πότε αυτή θα πάρει τη νομοθετική πρωτοβουλία για τη δημιουργία του νέου μεγάλου Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MoMus). Ένα σχέδιο νόμου που χρειάστηκε ένα χρόνο δουλειάς για να είναι έτοιμο στην κάθε λεπτομέρειά του, μιας και ρυθμίζει νομικά, κτιριακά, οικονομικά ζητήματα και ζητήματα συλλογών. Το είχε εξαγγείλει αρκετές φορές ο προκάτοχος της Λυδίας Κονιόρδου στο υπουργείο Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς, αλλά δεν πρόλαβε να το καταθέσει –τον πρόλαβε ο ανασχηματισμός του Νοεμβρίου 2016.

Δεν είναι τυχαία η αποστροφή της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου κατά την εκδήλωση της 19ης Απριλίου καθώς αυτό ήταν το ερώτημα που όλοι έθεταν. Είπε, λοιπόν, ότι θα ακολουθήσει άμεσα η κατάθεση προς ψήφιση στη Βουλή του νομοσχεδίου για την αναδιάρθρωση της οργάνωσης του ΚΜΣΤ. Και ότι το σχετικό νομοσχέδιο είναι έτοιμο και πρόκειται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση με την προοπτική το MOMus να συγκροτηθεί και τυπικά, το γρηγορότερο.

Βεβαίως ήδη από μόνο του το πρώτο βήμα, η υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ των δύο μουσείων, είναι συγκλονιστικό. Μια ακόμη «έκπληξη» που προέρχεται από το χώρο του πολιτισμού, όπως το χαρακτήρισε η πρόεδρος του ΜΜΣΤ Ξ. Χόιπελ, μετά την ίδρυση του πρώτου μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα και μετά την αγορά της συλλογής Κωστάκη. Δεν είναι τυχαία η συγκίνηση του δημάρχου Γ. Μπουτάρη, που ήταν από τους ανθρώπους οι οποίοι συνέδραμαν σε κείνο το εγχείρημα.

Τα επόμενα βήματα στην πράξη

Η επιτυχία του εγχειρήματος φυσικά θα κριθεί από την υλοποίησή του, από το εάν η συνένωση αναδείξει συνεργάτες κι όχι νικητές και ηττημένους, όμως μπορούμε να πούμε ότι η ποιότητα των ανθρώπων και η μέχρι τώρα πορεία τους αποτελεί την καλύτερη εγγύηση για θετική πορεία του νέου οργανισμού.

Ποια είναι όμως τα επόμενα βήματα σε πρακτικό επίπεδο;

Η συμφωνία που υπογράφτηκε πρακτικά σημαίνει ότι τα δύο μουσεία μπορούν να ξεκινήσουνε άμεσα τις κοινές δράσεις και τα κοινά προγράμματα. Ήδη προετοιμάζεται για το καλοκαίρι μια μεγάλη κοινή έκθεση, ενώ πλέον μετά την υπογραφή της σύμβασης ξεκινά ο κοινός σχεδιασμός σε όλα τα επίπεδα: διοικητικό, οικονομικό, καλλιτεχνικό.

Από την ώρα που θα ψηφιστεί ο νόμος, ας δούμε ποια είναι πρακτικά τα επόμενα βήματα, εκτός από το ότι θα αλλάξουν οι… πινακίδες λόγω της νέας επωνυμίας:

  1. Κοινός οικονομικός σχεδιασμός – business plan
  2. Οργάνωση των κοινών υπηρεσιών, δηλ. γραμματείας, λογιστηρίου, νομικού γραφείου, συντήρησης σε πρώτη φάση και βιβλιοθήκης, εκπαιδευτικού τμήματος σε δεύτερη φάση
  3. Οργάνωση οικονομίας κλίμακας σε πεδία όπως πχ η κοινή ασφάλιση έργων, η κοινή security κ.ά.

Ο νόμος που θα τροποποιεί τον 2557/1997, ο οποίος ίδρυσε το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, θα διευθετεί το θέμα της καλλιτεχνικής διεύθυνσης και του διοικητικού συμβουλίου του νέου φορέα.

  • Τα δύο διοικητικά συμβούλια (ΚΜΣΤ και ΚΣΤ) θα διαλυθούν και θα γεννηθεί ένα νέο εννεαμελές δ.σ.
  • Οι διευθυντές του ΜoMus, του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης και του Μουσείου Φωτογραφίας, θα αναδεικνύονται με διεθνή διαγωνισμό ωστόσο μέχρι να γίνει αυτό οι σημερινοί επικεφαλής θα παραμείνουν ως τη λήξη της θητείας τους (π.χ. της διευθύντριας του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Μαρίας Τσαντσάνογλου λήγει σε 3 χρόνια).

 

Ένας οργανισμός – ομπρέλα

Ο νέος οργανισμός θα ονομάζεται «Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (συντόμευση στα αγγλικά MoMus) και θα αποτελέσει τον μεγαλύτερο εποπτευόμενο από το Υπουργείο Πολιτισμού μουσειακό οργανισμό στην Ελλάδα (και στα Βαλκάνια) από πλευράς συλλογών.

Θα είναι ένα φορέας-ομπρέλα κάτω από τον οποίο θα λειτουργούν δύο μουσειακά ιδρύματα με μοναδικής ιστορικής και αισθητικής αξίας συλλογές και δυναμική πολλαπλών δράσεων: αφενός το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΚΜΣΤ) μαζί με τα ιδιαίτερα τμήματά του: το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (ΜΦΘ) και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης που θα μετονομαστεί σε «Πειραματικό Κέντρο Τεχνών», και αφετέρου το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΜΜΣΤ) μαζί με το Μουσείο Άλεξ Μυλωνά που αποτελεί κληροδότημα προς το ΜΜΣΤ.

Στις συλλογές του το MOMus θα συμπεριλαμβάνει τη διεθνούς εμβέλειας συλλογή Κωστάκη, η οποία περιλαμβάνει 1.275 έργα τέχνης σημαντικών καλλιτεχνών της ρωσικής πρωτοπορίας, περίπου 200 έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών που δωρήθηκαν από τον ΟΠΠΕΘ ’97, έργα σπουδαίων καλλιτεχνών όπως ο Κρις Γιαννάκος, ο Στ. Αντωνάκος, τα έργα του Γ. Βακαλό, οι συλλογές του ΜΜΣΤ με 2.840 έργα (Ιόλα, Ξύδη, Απέργη κ.ά.), καθώς και οι σημαντικότατες ιστορικές και σύγχρονες συλλογές του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Υπολογίζεται ότι η αξία της συλλογής Κωστάκη, η οποία αγοράστηκε το 2000 έναντι 60 εκατ. δολαρίων, αγγίζει τα 180.000 δολάρια (!) ενώ ανεκτίμητη είναι και η αξία της συλλογής σύγχρονης τέχνης με έργα Ελλήνων καλλιτεχνών του ΜΜΣΤ, η οποία είναι μοναδική στην Ελλάδα και διεθνώς.

Βασικός στόχος του MOMus, θα είναι η ανά διετία διοργάνωση της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, η διοργάνωση εκθέσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και η δυναμική ανάπτυξη, μελέτη και προβολή των Εικαστικών Τεχνών, της Φωτογραφίας, του Βιομηχανικού και Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού, της Αισθητικής Καλλιέργειας, της Ιστορικής Μελέτης και Επιστημονικής Έρευνας καθώς και της Ενίσχυσης Πειραματικών και Εναλλακτικών Προτάσεων για τις Τέχνες.

Τέλος, το ΥΠΠΟΑ θα επιχορηγεί τον νέο Οργανισμό με ποσό που θα ισούται με τις τακτικές επιχορηγήσεις του ΚΜΣΤ, του ΜΜΣΤ και του Μουσείου Φωτογραφίας. Το ποσό αυτό ανερχόταν το 2016 στις 930.000 ευρώ, και η Λυδία Κονιόρδου βεβαίωσε τους επικεφαλής του ΚΜΣΤ Ανδρέα Τάκη και Μαρία Τσαντσάνογλου, ότι θα αυξηθεί εφέτος στο 1,2 εκατ. ευρώ.



Post a new comment