ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΟ MOMUS!!!

20/03/2017


Ο συλλέκτης Γεώργιος Κωστάκης (Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης) και ο συλλέκτης Αλέξανδρος Ιόλας (Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης).

ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΠΡΑΞΗ Ο ΝΕΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ | Μιλούν στη thessnews οι πρόεδροι των δύο μεγάλων μουσείων σύγχρονης τέχνης, του Κρατικού και του Μακεδονικού, Α. Τάκης και Ξ. Χόιπελ –Τι περιλαμβάνει η συμφωνία, με ποιο τρόπο θα δοθούν τα έργα, τι θα γίνει με το Μουσείο Φωτογραφίας και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης

Του Γιάννη Θ. Κεσσόπουλου

Μια μεγάλη πάγια μόνιμη θεσμικού χαρακτήρα σύμπραξη η οποία αναμένεται να αλλάξει το πολιτιστικό τοπίο της Θεσσαλονίκης (και όχι μόνο), βρίσκεται προ των πυλών, αφού ξεπεράστηκαν νομικά, κτιριακά και οικονομικά ζητήματα. Ο λόγος για τη συνένωση των δύο μουσείων σύγχρονης τέχνης, του 20άχρονου Κρατικού με το 38άχρονο Μακεδονικό, για την οποία η συμφωνία θα υπογραφεί σε δημόσια πανηγυρική εκδήλωση στις 28 Μαρτίου 2017, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου.

Ο νέος οργανισμός θα ονομάζεται «Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (συντόμευση στα αγγλικά MoMus) και θα αποτελέσει τον μεγαλύτερο εποπτευόμενο από το Υπουργείο Πολιτισμού μουσειακό οργανισμό στην Ελλάδα (και στα Βαλκάνια) από πλευράς συλλογών. Στις συλλογές του θα συμπεριλαμβάνει τη διεθνούς εμβέλειας συλλογή Κωστάκη, η οποία περιλαμβάνει 1.275 έργα τέχνης σημαντικών καλλιτεχνών της ρωσικής πρωτοπορίας, περίπου 200 έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών που δωρήθηκαν από τον ΟΠΠΕΘ ’97, έργα σπουδαίων καλλιτεχνών όπως ο Κρις Γιαννάκος, ο Στ. Αντωνάκος, τα έργα του Γ. Βακαλό, οι συλλογές του ΜΜΣΤ με 2.840 έργα (Ιόλα, Ξύδη, Απέργη κ.ά.), καθώς και οι σημαντικότατες ιστορικές και σύγχρονες συλλογές του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Μετά την δημόσια υπογραφή της συμφωνίας, το μπαλάκι περνά στα χέρια του ΥΠΠΟ καθώς θα πρέπει να ακολουθήσει η ψήφιση του σχετικού νόμου για να γίνει δυνατή η υλοποίηση της συμφωνίας.

Καλή ή κακή εξέλιξη;

Η συζήτηση για τη συνένωση των δύο φορέων κρατά πολλά χρόνια κι έχει πάρει διάφορες μορφές. Οι παλαιότεροι θυμούνται ότι η ίδρυση του ΚΜΣΤ στα τέλη του 1997, προκάλεσε απορίες για την αναγκαιότητα και τη σκοπιμότητα ενός δεύτερου Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην πόλη. Αργότερα, το 2010, περάσαμε στη φάση των συνεργειών στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας των «5Μ», δηλαδή των πέντε μουσείων (Αρχαιολογικό, Βυζαντινό, ΚΜΣΤ, ΜΜΣΤ και Τελλόγλειο) και το 2015 το ΜΜΣΤ ανέστειλε τη λειτουργία του προσωρινά και επανήλθε λίγους μήνες αργότερα ξανάνοιξε με περιορισμένη λειτουργία αλλά… λειτουργία. Ακολούθησαν οι εκατέρωθεν ενέργειες για τη συνένωση των δύο φορέων, ενός ιδιωτικού και ενός κρατικού, και όπως ήταν αναμενόμενο αυτή φορτίστηκε αρνητικά από ορισμένους.

«Τόσα χρόνια που το συζητάμε οι δύο φορείς μεταξύ μας, δίνει την απάντηση, διότι αν δεν πιστεύαμε ότι θα προκύψει κάτι πολύ καλύτερο από αυτό που κάνουμε τώρα, δεν θα το κάναμε» λέει στη thessnews η πρόεδρος του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Ξανθίππη Χόιπελ, η οποία είναι ταυτισμένη με την πορεία του ΜΜΣΤ και όπως πάντα φειδωλή στα λόγια, πρόκειται δε να αποχωρήσει από το διοικητικά όταν συσταθεί ο νέος οργανισμός.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι το όλο εγχείρημα θα πάρει τη μίζερη ή την αισιόδοξη εκδοχή του αναλόγως με την εφαρμογή και την υλοποίησή του

«Υπάρχουν δύο αναγνώσεις του εγχειρήματος. Η μίζερη, την οποία υποστηρίζουν πολλοί όχι απαραίτητα αδίκως, σύμφωνα με την οποία η συνένωση οφείλεται στην κρίση. Τη θεωρώ ακραία ηττοπαθή» τονίζει ο κ. Τάκης. «Υπάρχει και η ορθή. Προσωπικά το βλέπω με αισιοδοξία γιατί διαπίστωσα τί εκρηκτικό υλικό υπάρχει στα δύο μουσεία. Δίνουν έναν αέρα αυτενέργειας καλλιτεχνικού προγραμματισμού σε άλλο πια επίπεδο και σίγουρα μακράν του εθνικού. Θέλουμε να είμαστε ένας φορέας ελληνικός αλλά και διεθνής. Να μετράμε ως μια μεγάλη πινέζα στον ευρωπαϊκό και όχι μόνο εικαστικό χάρτη» λέει στη thessnews ο πρόεδρος του ΚΜΣΤ Ανδρέας Τάκης, νομικός και επίκ. καθηγητής στο ΑΠΘ.

«Τη χρονιά που πέρασε φτιάξαμε από κοινού τη συμφωνία. Ωστόσο, η παρεμβολή του ανασχηματισμού καθυστέρησε τις εξελίξεις. Η νέα υπουργός αποδέχθηκε το σχέδιο και αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί αποτελεί την πολιτική εγγύηση ότι σε άμεσο χρόνο θα ψηφιστεί ο νόμος» συμπληρώνει.

Τι θα προβλέπει η συμφωνία

Με βάση τη συμφωνία αυτή, μεταξύ άλλων, το ΜΜΣΤ παραχωρεί κατά χρήση για 50 χρόνια τις συλλογές και τις εγκαταστάσεις τους εκτός από ένα μικρό κομμάτι που παραμένει στους φίλους, υπό την αίρεση ότι θα ψηφιστεί ο νόμος που θα ιδρύσει το νέο φορέα.

Επίσης, στο νέο φορέα είναι πολύ πιθανό να συμμετάσχει με κάποιο τρόπο και το Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.

Ο νέος οργανισμός θα ρυθμίσει εκ νέου τις σχέσεις μεταξύ των υπηρεσιακών μονάδων για τις οποίες υπάρχει παρελθόν ασάφειας. Συγκεκριμένα, το Μουσείο Φωτογραφίας αν και ενταγμένο στο ΚΜΣΤ πορεύτηκε με μιας μορφής διοικητική αυτονομία, έχοντας δική του Εφορεία η οποία λειτουργούσε εν πολλοίς ως διοικητικό συμβούλιο. «Ο νόμος αποσκοπεί και στον εξορθολογισμό της υπάρχουσας κατάστασης. Θεωρώ ότι για λόγους πολιτειακής εντιμότητας, αξιοπρέπειας και ορθολογικότητας πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν θα αφήνεται η εντύπωση ότι υπάρχουν 2 διοικητικά συμβούλια που αποφασίζουν. Για το Μουσείο Φωτογραφίας και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης θέλουμε να διασφαλίσουμε την αυτοτέλειά τους με αυτόνομη διεύθυνση» σημειώνει ο κ. Τάκης.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι το όλο εγχείρημα θα πάρει τη μίζερη ή την αισιόδοξη εκδοχή του αναλόγως με την εφαρμογή και την υλοποίησή του, με το αν σηματοδοτήσει αλλαγή λογικής στον τρόπο λειτουργίας ενός δημόσιου πολιτιστικού φορέα, με το αν θα συνδεθεί με τις όποιες προσπάθειες τουριστικής ανάπτυξης, με το αν καταφέρει εν τέλει να αποκτήσει μια οικονομική αυτοτέλεια ώστε να μην εξαρτιέται απόλυτα από την κρατική επιχορήγηση.

Το εγχείρημα όμως έχει και οικονομική διάσταση, μιας και οι εικαστικές τέχνες έχουν το δικό τους «χρηματιστήριο». Απαντώντας στη σχετική ερώτηση της ΤhessΝews, η διευθύντρια του ΚΜΣΤ Μαρία Τσαντσάνογλου τονίζει ότι η συλλογή Κωστάκη αγοράστηκε το 2000 έναντι 60 εκατ. δολλαρίων και σήμερα έχει τριπλασιαστεί η αξία της! Από την άλλη, η συλλογή σύγχρονης τέχνης με έργα Ελλήνων καλλιτεχνών του ΜΜΣΤ είναι μοναδική και ανεκτίμητη.

«Σκοπός μας δεν είναι να ενώσουμε τις επιχορηγήσεις. Το νομοσχέδιο μιλά για business plan κι αυτό είναι κάτι που σημαίνει ότι θα αναπτύξουμε δικιά μας δραστηριότητα, μιας και διαθέτουμε καταπληκτικό υλικό. Θέλουμε, λοιπόν, να προχωρήσουμε στην παραγωγή εμπορεύσιμων αντιγράφων μιας και οι Ρώσοι πρωτοπόροι δεν αφήσανε μονάχα τα έργα τους αλλά και καταπληκτικά σχέδια, π.χ. σχέδια για υφάσματα!» λέει, συμπληρώνοντας ότι ο νέος οργανισμός θα αναζητήσει χορηγίες όχι μόνο στον ελλαδικό χώρο αλλά και διεθνώς.

Τέλος, για το καλοκαίρι ήδη ετοιμάζεται μια μεγάλη κοινή έκθεση με έργα από τις συλλογές σύγχρονης τέχνης και των δύο μουσείων, η οποία αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Πρώτη δημοσίευση: εφημερίδα thessnews, φύλλο 18.3.2017



Post a new comment