20 ΧΡΟΝΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ: ΔΙΑΣΩΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΙΝΕΜΑ

0
2087

Η μαγεία της μόνιμης έκθεσης, η ίδρυση, οι άνθρωποι και οι πολύτιμες συλλογές του

Περνώντας την πύλη της πρώτης προβλήτας (που τη θέλουν πολλοί) του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης, στα δεξιά, πρώτη από τις Αποθήκες που συναντούμε είναι η Α’. Εκεί στεγάζεται το Μουσείο Κινηματογράφου, το μοναδικό του είδους στην Ελλάδα, το οποίο φέτος γιορτάζει 20 χρόνια ζωής.

Μπαίνοντας στο χώρο, ο επισκέπτης νοιώθει αμέσως σαν ρολίστας στην «μεγάλη ταινία» του Ελληνικού Κινηματογράφου. Αυτή η ψευδαίσθηση δεν είναι τυχαία. Τη δημιουργεί η μόνιμη έκθεση και ο τρόπος που είναι στημένη, μη συμβατικά, με εικόνες, κοστούμια, αντικείμενα, βίντεο και στιγμές να δημιουργούν την αίσθηση του σκηνικού κα μας μυούν στην ιστορία του ελληνικού σινεμά, μέσα σε μια «σκοτεινή αίθουσα», που ξετυλίγεται σαν μια τεράστια μπομπίνα από φιλμ. Στη διαδρομή αυτή, ο επισκέπτης «συναντά» αγαπημένους ηθοποιούς και σκηνοθέτες, ξεφυλλίζει σπάνια κινηματογραφικά περιοδικά και θυμάται στιγμές που αποτέλεσαν σταθμό του ελληνικού κινηματογράφου.

Αυτός είναι και ο σκοπός του Μουσείου Κινηματογράφου που ιδρύθηκε το 1997, όταν η Θεσσαλονίκη ήταν η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Θα αποτελούσε το φορέα όπου θα γινόταν η συγκέντρωση, διάσωση και μουσειολογική προβολή των στοιχείων της κινηματογραφικής ζωής της χώρας. Αρχικά ήταν αυτοτελές τμήμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου, ωστόσο το 2003 αποδεσμεύτηκε από αυτό και λειτούργησε ως ΝΠΙΔ εποπτευόμενο από το ΥΠΠΟ. Από τα τέλη του 2010, το Μουσείο Κινηματογράφου συγχωνεύθηκε με το Φεστιβάλ.

Πρώτος διευθυντής του Μουσείου με θητεία έως το 2002 ήταν ο Αλέξης Δερμετζόγλου και πρόεδρος ο Απόστολος Παπαγιαννόπουλος. Από τον Απρίλιο 2016, γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου και του Μουσείου Κινηματογράφου είναι η Ελίζ Ζαλαντό.

Η συλλογή «HELLAFFI» θεωρείται μοναδική στον κόσμο, αφού περιλαμβάνει, εκτός από γιγαντοαφίσες ζωγραφισμένες στο χέρι, προσχέδια με μολύβι, λιθογραφίες, έργα με ακουαρέλα, σινική μελάνη και κραγιόνι

Οι συλλογές του Μουσείου

  • Η γνωστή συλλογή κινηματογραφικών γιγαντοαφισών «HELLAFFI» παραχωρήθηκε στο Μουσείο Κινηματογράφου από τον Οργανισμό Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού Α.Ε «Πολιτιστική Ολυμπιάδα 2001-2004». Η συλλογή «HELLAFFI» θεωρείται μοναδική στον κόσμο, αφού περιλαμβάνει, εκτός από γιγαντοαφίσες ζωγραφισμένες στο χέρι, προσχέδια με μολύβι, λιθογραφίες, έργα με ακουαρέλα, σινική μελάνη και κραγιόνι.
  • Η συλλογή Αρβανιτίδη περιλαμβάνει χειροποίητες γιγαντοαφίσες διαφόρων διαστάσεων, που τοποθετήθηκαν στις προσόψεις κινηματογράφων της Θεσσαλονίκης, έτσι ώστε να προβληθούν οι εμφανιζόμενες ταινίες ελληνικής και ξένης παραγωγής. Επίσης, υπάρχουν πρακτικά και διάφορα έγγραφα της Ένωσης Ζωγράφων – Επιγραφοποιών – Διακοσμητών – Διαφημιστών Θεσσαλονίκης «Ο Απελλής».
  • Η συλλογή Νικολάου και Αικατερίνης Μπιλιλή περιλαμβάνει 55 περίπου ταινίες, κυρίως ελληνικές από το 1962 έως 1972, αλλά και ξένες παραγωγές, χωρών όπως οι ΗΠΑ (’40), Αγγλία (’50), Γερμανία (’60), Ινδία (’70) κ.ά. Εξαιρετικής σημασίας είναι τα επίκαιρα και τα χρονικά της συλλογής Μπιλιλή, που χρονολογούνται μεταξύ 1964-1982. Στη συγκεκριμένη συλλογή περιλαμβάνονται και γαλλικά ντοκιμαντέρ, βωβές ταινίες, γερμανικά επίκαιρα, αμερικάνικα κινούμενα σχέδια, ελληνικές συναυλίες, διαφημίσεις καθώς και τρέιλερ από ΗΠΑ, Ρωσία, Ιταλία, Αγγλία, Κίνα, Γαλλία και Τουρκία. Σε άλλη κατηγορία της συλλογής Μπιλιλή συναντάμε διάφορες κινηματογραφικές συσκευές και εξαρτήματα, όπως μηχανές λήψης και προβολής, μπομπίνες, μαγικό φανό του 1890, εμφανιστήρια, φακούς, τιτλέζες, κολλέζες, αρνητικά φωτογραφιών, λυχνίες κ.ά.
  • Η συλλογή Βασίλειου Παπαδόπουλου περιλαμβάνει ταινίες, επίκαιρα, κινούμενα σχέδια, στιγμιότυπα ταινιών, τρέιλερ και ντοκιμαντέρ από διάφορες χώρες της Αμερικής και της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. Η συγκεκριμένη συλλογή διαθέτει επίσης μηχανές προβολής, βιβλία και έντυπα για τον κινηματογράφο.
  • Υπάρχουν επίσης συλλογές όπως αυτή του υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης, η οποία αποτελείται από 90 περίπου εκπαιδευτικές ταινίες της δεκαετίας του 1970 – κυρίως ελληνικής παραγωγής αλλά και αμερικάνικης – καθώς και διάφορα τρέιλερ από σύγχρονες ταινίες (’90 και μετά) κυρίως αγγλικής παραγωγής.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου κάθε χρόνο υποδέχονται περισσότερα από 25.000 παιδιά που μαθαίνουν τον κόσμο μέσα από το σινεμά και διαδραστικές – βιωματικές δράσεις. Και φυσικά, η Κινηματογραφική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης που φιλοξενείται εντός του Μουσείου -η μεγαλύτερη στην Ελλάδα-, προσκαλεί τους επισκέπτες να ανακαλύψουν 15.000 τίτλους ελληνικών και ξένων κινηματογραφικών βιβλίων και περιοδικών.

ΟΡ. ΑΝΔΡΕΑΔΑΚΗΣ: «Σα να ανοίγουμε ένα γράμμα από το παρελθόν»

Ρωτήσαμε τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου και του Μουσείου, Ορέστη Ανδρεαδάκη, πως αποτιμά την πορεία του το Μουσείου Κινηματογράφου, αλλά και ποιες είναι οι σκέψεις για την ανάπτυξή του.

«Το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης γιορτάζει και τιμά το σινεμά κάθε μέρα. Αγκαλιάζει τους επισκέπτες κάθε ηλικίας. Κλείνει μέσα του το χθες, αλλά και το αύριο του κινηματογράφου. Μας καλεί να γευτούμε με όλες μας τις αισθήσεις την κινηματογραφική ιστορία της Ελλάδας μέσα από τη διαδραστική έκθεση, το πλούσιο αρχείο και τις σπάνιες συλλογές του, όπως τη συλλογή Hellaffi: σαν να ανοίγουμε ένα γράμμα από το παρελθόν με παραλήπτες γενιές και γενιές. Ταυτόχρονα, μυεί στο σινεμά τη νέα γενιά σινεφίλ –παιδιά και εφήβους- μέσα από τα επιτυχημένα εκπαιδευτικά του προγράμματα, με βιωματικό και ψυχαγωγικό τρόπο: σαν να ανοίγει ένα παράθυρο στο μέλλον, γεμάτο πρωτόγνωρες εικόνες και εμπειρίες. Σε ένα τέτοιο, γεμάτο συναρπαστικές κινηματογραφικές υποσχέσεις μέλλον, προσανατολίζεται το Μουσείο, στοχεύοντας να διευρύνει ακόμη περισσότερο τους ορίζοντές του, να ενισχύσει τον εκπαιδευτικό ρόλο του και να συνεχίσει να μας κάνει όλους συμμέτοχους στη διαχρονική μαγεία του σινεμά».  

INFO

Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Αποθήκη Α’, Λιμάνι Θεσσαλονίκης

Tηλ. 2310508398

[email protected]

Πρώτη δημοσίευση στην εφημερίδα thessnews, φύλλο 23.12.2017

Advertisements
Προηγούμενο άρθρο«ΑΝΕΜΟΔΑΡΜΕΝΑ ΥΨΗ» ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΕΜΣ
Επόμενο άρθροΣΤΟΝ ΤΕΤΑΡΤΟ ΜΗΝΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ Η «ΠΑΠΛΩΜΑΤΟΥ»
Σπούδασα Νομικά, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη. Και διευθυντή το Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης κι έπειτα η free press «Karfitsa» την οποία διηύθυνα από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Τώρα, όλη η ψυχή για το thinkfree. Ούτως η άλλως, η μεγαλύτερη ατομική αντίσταση του ανθρώπου υπήρξε ανέκαθεν η ελεύθερη σκέψη.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here