ΤΟ ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΒΕΣΤΙΑΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ

10/08/2017

Τι μπορεί να δει ο επισκέπτης της έκθεσης «Ίχνη του εφήμερου» – Μιλά στην ΤhessΝews η επιμελήτρια της έκθεσης, Ιουλία Σταυρίδου

Γράφει ο Γιάννης Κεσσόπουλος / [email protected]

Κοστούμια υψηλής αισθητικής από σημαντικές παραστάσεις που παρουσίασε το ΚΘΒΕ στη διάρκεια των 56 χρόνων λειτουργίας του, με τις υπογραφές κορυφαίων σκηνογράφων – ενδυματολόγων όπως ο Δ. Μυταράς, ο Ν. Εγγονόπουλος, ο Σπ. Βασιλείου αλλά και νεότεροι όπως ο Δ. Φωτόπουλος, ο Γ. Μετζικώφ, η Ι. Μανωλεδάκη, εδώ και λίγο καιρό έχουν βρει μόνιμη θέση σε ειδικές προθήκες στο φουαγέ του Βασιλικού Θεάτρου.

Πληρώνοντας μόλις 3 ευρώ (κανονικό εισιτήριο) ή 2 ευρώ (εκπτωτικό), μπορεί κάποιος να δει από κοντά, σε κάθε τους λεπτομέρεια, περίπου 80 υπέροχα κοστούμια τα οποία εκτίθενται σε ειδικά σχεδιασμένες βιτρίνες που δένουν αρμονικά με τον χώρο του επιβλητικού Βασιλικού Θεάτρου. Βιτρίνες οι οποίες φτιάχτηκαν με χρηματοδότηση από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κεντρική Μακεδονία 2014-2020» του ΕΣΠΑ 2014-2020 και συγχρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Με τον τρόπο αυτό, ένα μέρος της πλούσιας συλλογής του βεστιαρίου του Κρατικού αποκτά μόνιμη στέγη στο κέντρο της πόλης και γίνεται προσβάσιμο στο ευρύ κοινό.

Την έκθεση που έχει τίτλο «Ίχνη του εφήμερου» επιμελήθηκε η σκηνογράφος – ενδυματολόγος και καθηγήτρια του Τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ, Ιουλία Σταυρίδου. Προάγγελοι αυτής ήταν η έκθεση «Στιγμές δημιουργίας στον χρόνο» στο Αλατζά Ιμαρέτ (Οκτώβριος 2016), η έκθεση στις βιτρίνες τέχνης του ΟΤΕ (Μάρτιος 2017) αλλά και η έκθεση του Γιώργου Ζιάκα στο φουαγιέ της ΕΜΣ (Μάιος 2017).«Στη σκέψη μας είναι μερικά κοστούμια να δώσουν τη θέση τους σε άλλα, έτσι ώστε να ανανεώνεται η έκθεση. Καλό είναι να αναδειχθούν, γιατί αξίζει να αναδειχθούν» λέει στην ΤhessΝews η κ. Σταυρίδου, η οποία ασχολήθηκε με το βεστιάριο σε τέτοιο «βάθος» με αφορμή την επιμέλεια αυτής της έκθεσης. Πρώτη επαφή με το υλικό ήταν περί το 2000, όταν ως ενδυματολόγος στην ταινία «Το Λιβάδι που Δακρύζει» του Θεόδωρου Αγγελόπουλου επέλεξε κοστούμια για τους εκατοντάδες κομπάρσους.

Τα κοστούμια του ‘60

Η έκθεση Ίχνη του εφήμερου περιλαμβάνει κοστούμια που σχεδίασαν για τις 750 (!!!) παραγωγές αρχαίου δράματος, νεοελληνικού θεάτρου, κλασικού αλλά και σύγχρονου ρεπερτορίου, όπερας, χορού, κουκλοθεάτρου του ΚΘΒΕ ενδυματολόγοι όπως οι Γιώργος Ανεμογιάννης, Σταύρος Αντωνόπουλος, Γιώργος Ασημακόπουλος, Γιώργος Βακαλό, Βασίλης Βασιλειάδης, Σπύρος Βασιλείου, Ντένη Βαχλιώτη, Απόστολος Βέττας, Ρένα Γεωργιάδου, Νίκος Εγγονόπουλος, Λίζα Ζαΐμη, Δαμιανός Ζαρίφης, Γιώργος Ζιάκας, Λίλη Κεντάκα, Κλεόβουλος Κλώνης, Γιάννης Κύρου, Κέννυ ΜακΛέλλαν, Ιωάννα Μανωλεδάκη, Γιώργος Μαυροϊδής, Γιάννης Μετζικώφ, Δημήτρης Μυταράς, Νίκος Νικολάου, Αγνή Ντούτση, Έλλη Παπαγεωργακοπούλου, Ιωάννα Παπαντωνίου, Γιώργος Πάτσας, Λίλη Πεζανού, Νίκος Πετρόπουλος, Νίκος Σαχίνης, Βασίλης Φωτόπουλος, Διονύσης Φωτόπουλος, Σάββας Χαρατσίδης, Λαλούλα Χρυσικοπούλου κ.ά. Είναι γνωστό ότι στη δεκαετία του ’60 ο Σωκράτης Καραντινός, πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής, εμπιστευόταν ό,τι πιο ταλαντούχο και ό,τι πιο καταξιωμένο διέθετε η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, προκειμένου να πετύχει το καλύτερο για το νεοσύστατο τότε Κρατικό Θέατρο. Αυτή η «παράδοση» συνεχίστηκε από τους 15 καλλιτεχνικούς διευθυντές που ακολούθησαν και είναι εμφανής στην έκθεση.

Δεδομένου ότι ο πλούτος είναι αδιαμφισβήτητος, οι υπογραφές βαριές και οι δουλειές εξαιρετικές, ζητήσαμε από την κ. Σταυρίδου να μας επισημάνει σε ποια κοστούμια έχει μεγαλύτερη «αδυναμία»: «Μου αρέσουν τα κοστούμια των ενδυματολόγων της δεκαετίας του ’60 όπως του Σαχίνη, της Ζαΐμη, του Μυταρά, του Νικολάου, δεν τα είχα δει ποτέ, μαγεύτηκα, είναι πολύ μοντέρνα!» λέει με ενθουσιασμό.

«Τα κοστούμια είναι, ίσως, το μοναδικό απτό δείγμα της εξαιρετικά εφήμερης τέχνης του θεάτρου που διατηρεί σχεδόν ακέραια τη γοητεία του μετά το τέλος της παράστασης. Άψυχα κελύφη φανταστικών υπάρξεων (των θεατρικών ηρώων) που κάποτε απέκτησαν ζωή ντύνοντας πραγματικούς ανθρώπους με σάρκα και οστά (τους ηθοποιούς). Το θεατρικό κοστούμι είναι, ταυτόχρονα, προσπάθεια ερμηνείας του θεατρικού προσώπου και του έργου, την οποία καταθέτει ο ενδυματολόγος και υλοποιεί με δεξιοτεχνία η μοδίστρα, αλλά και μέσο μεταμόρφωσης που βοηθά τον ηθοποιό να υποδυθεί τον ρόλο του. Είναι, τελικά, το σημείο συνάντησης του ηθοποιού και του ρόλου, σημείο που ορίζει ο ενδυματολόγος» σημειώνει η σκηνογράφος Όλγα Χατζηιακώβου στο σημείωμα της έκθεσης.

«Μια καλή αρχή…»

Η ιδέα γι’ αυτή την έκθεση δεν είναι καινούρια, όμως τώρα υλοποιήθηκε. «Η μόνιμη έκθεση με τις προσθήκες και την ανανέωση στις προθήκες είναι κι ένας τρόπος για να φροντίζει κανείς τα κοστούμια του βεστιαρίου» τονίζει η κ. Σταυρίδου, θυμίζοντας ότι τον περασμένο χειμώνα με τον παγετό «τα σώσαμε τελευταία στιγμή, όταν έσπασε ένας σωλήνας στο Θέατρο Γης».

Σίγουρα, η συγκεκριμένη έκθεση είναι μια πολύ καλή αρχή για την περαιτέρω αξιοποίηση του πλούσιου αρχειακού υλικού του ΚΘΒΕ, μιας και από αυτό έχει περάσει κι έχει αφήσει τα ίχνη της όλη η ιστορία του ελληνικού θεάτρου από το 1961 κι εδώ. Επίσης, είναι μια πολύ καλή αρχή για τον συντονισμό (διεύρυνση προσβασιμότητας μέσα από το ωράριο) του ΚΘΒΕ με τους επισκέπτες της πόλης, μιας και η πραγματοποίηση μιας παράστασης ειδικά προσαρμοσμένης στις ανάγκες των τουριστών (ώρα, μέρα, γλώσσα) είναι κάτι πολύ πιο δύσκολο. Επίσης, είναι μια πρώτη, εντυπωσιακή και εύπεπτη μύηση των αμύητων στην τέχνη του θεάτρου. Αξίζουν συγχαρητήρια στους συντελεστές.

INFO
Βασιλικό Θέατρο, φουαγέ
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή 11:00 – 13:00
Τιμή εισιτηρίου για γκρουπ άνω των 10 ατόμων: 2€ / μεμονωμένα εισιτήρια: 3€ / ισχύει εκπτωτικό εισιτήριο εισόδου με την επίδειξη εισιτηρίου Μουσείων της Θεσσαλονίκης
Η ξενάγηση στα ελληνικά και στα αγγλικά
Τηλ. Κρατήσεων 2315-200011

Από το φύλλο της THESSNEWS #63



Post a new comment