Αντιμετωπίστε την πρωινή αδιαθεσία κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης

0
2670

Here's the baby

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / [email protected]

Η εγκυμοσύνη αποτελεί το πιο ευχάριστο γεγονός στη ζωή ενός ζευγαριού και πρόκειται για μία απόλυτα φυσιολογική κατάσταση. Είναι αυτή που θα καθορίσει την καθημερινότητα τόσο της εγκύου όσο και του συντρόφου της, μιας και μπορεί να μεταβάλλει τις συνήθειες τους εξαιτίας των μικρών ενοχλήσεων που μπορεί να προκύψουν. Δεν είναι όμως, όλες οι εγκυμονούσες το ίδιο επιρρεπείς σ’ αυτές τις ενοχλήσεις. Κάποιες μπορεί να μην έχουν ταλαιπωρηθεί καθόλου από ναυτία και εμετούς. Φυσικά και δεν υπάρχει λόγος να πανικοβάλλεστε, γιατί όλα αυτά αποτελούν σημάδια, που δηλώνουν ότι η εγκυμοσύνη εξελίσσεται ομαλά. Πάντως, είναι πιθανόν να μην έχετε καμία ή να νιώσετε μόνο ορισμένες από αυτές, ενώ η εκδήλωσή τους μπορεί να είναι λιγότερο ή περισσότερο έντονη.

Κατά την διάρκεια των πρώτων τριών μηνών οι ορμόνες “χορεύουν” και ο οργανισμός προσπαθεί να προσαρμοστεί στην νέα αυτή κατάσταση. Το υπόλοιπο διάστημα της εγκυμοσύνης εξελίσσεται πιο ομαλά, αλλά και πάλι η μέλλουσα μητέρα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτική και να ακολουθεί τις οδηγίες του γιατρού της. Η πιο συνηθισμένη ενόχληση του πρώτου τριμήνου της εγκυμοσύνης είναι η πρωινή αδιαθεσία, της οποίας χαρακτηριστικά είναι: η ναυτία, ο ίλιγγος και ο εμετός.

Ναυτία

Κύρια αιτία εμφάνισής της είναι η υπερπαραγωγή ορμονών και δη οιστρογόνων, τα οποία διεγείρουν στο κεντρικό νευρικό σύστημα τους υποδοχείς του εμετού. Συνοδεύεται από βάρος στο στομάχι, αίσθημα κορεσμού και τάση για εμετό, κυρίως το πρωί όταν σηκώνεστε από το κρεβάτι. Μετά την 12η εβδομάδα, οι υποδοχείς έχουν πια συνηθίσει τον συνεχή ερεθισμό τους από τις ορμόνες και παύουν να αντιδρούν με αποτέλεσμα την υποχώρησή της. Η ναυτία επίσης, σηματοδοτεί την δυσκολία που αντιμετωπίζει ο οργανισμός της εγκύου να “υποδεχτεί” την εγκατάσταση του ωαρίου και την ανάπτυξη του πλακούντα.

Ίλιγγος

Ο ίλιγγος είναι μία ακόμα ενόχληση που υπάρχει πιθανότητα να ταλαιπωρήσει την εγκυμονούσα κατά την διάρκεια του πρώτου τριμήνου. Το ανοσοποιητικό σύστημα αντιδρά και αυτό με την σειρά του με συνέπεια να αλλοιώνεται ο μεταβολισμός των τροφών και να αυξάνεται η έκκριση των γαστρικών υγρών. Όταν, επομένως, το στομάχι είναι άδειο και το επίπεδο του σακχάρου στο αίμα είναι χαμηλό(πρωινές ή απογευματινές ώρες), το αίσθημα του ιλίγγου και της ξαφνικής αδιαθεσίας είναι έντονο και οδηγεί συνήθως σε εμετό.

Εμετός

Ένα ακόμα σύμπτωμα της πρωινής αδιαθεσίας είναι και ο εμετός. Ο όγκος της κοιλιάς αυξάνεται ασκώντας μεγάλη πίεση στο εσωτερικό, με συνέπεια να εμποδίζεται η φυσιολογική ροή της τροφής από το στομάχι προς το έντερο. Αντιθέτως, η τροφή ωθείται προς την αντίθετη κατεύθυνση, στον οισοφάγο. Εξαιτίας της συνεχούς πίεσης ο σφιγκτήρας που υπάρχει στην βάση του οισοφάγου δεν κλείνει ερμητικά, κάνοντας την τάση για εμετό όλο και πιο έντονη. Σπάνια η κατάσταση αυτή μπορεί να γίνει πιο σοβαρή. Τότε μιλάμε για την λεγόμενη “υπερέμεση” κατά την οποία η έγκυος κάνει πολλούς εμετούς (15-30). Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να πάρει την κατάλληλη θεραπεία ή ακόμα και να νοσηλευτεί για να αντιμετωπιστεί η κάποιου βαθμού αφυδάτωση που υφίσταται από τους πολλούς και συχνούς εμετούς.

Τρόποι αντιμετώπισης

  • Καταναλώστε μικρά και συχνά γεύματα. Αποφύγετε τις μεγάλες ποσότητες φαγητού γιατί δεν είναι ανεκτές. Αυξήστε σταδιακά την τροφή μετά το πέρας των ενοχλήσεων. Θα πρέπει σίγουρα να τρώτε κάθε δύο με τρεις ώρες ή και πιο συχνά έστω και λίγο π.χ. μία φρυγανιά. Μην μένετε ποτέ με άδειο στομάχι.
  • Μην ξεχνάτε το πρωινό σας. Πρέπει να είναι κάτι ελαφρύ και να μην περιέχει υγρά(χυμό ή γάλα). Αν είναι εύκολο πάρτε το πρωινό σας στο κρεβάτι δηλαδή μισή ώρα περίπου πριν σηκωθείτε, καταναλώστε μικρή ποσότητα στερεάς τροφής. Μη σηκώνεστε ποτέ από το κρεβάτι χωρίς να έχετε φάει κάτι πρώτα, όπως, για παράδειγμα, μια φρυγανιά, σκέτα κορν φλέικς ή μια μπανάνα. Πρέπει ακόμα να προσπαθείτε να σηκώνεστε αργά και να αποφεύγετε τις βιαστικές κινήσεις.
  • Αποφύγετε τα τηγανιτά, τα πικάντικα, τα καυτερά και πολύ λιπαρά φαγητά.
  • Προτιμήστε στερεές και όχι υδαρείς τροφές π.χ. σούπες.
  • Καταναλώστε νερό και άλλα υγρά αλλά με μέτρο και καλύτερα μετά το πρωινό. Μην το αμελείτε γιατί σε περίπτωση εμετού υπάρχει κίνδυνος αφυδάτωσης.
  • Ξεκουραστείτε και μην ξεχνάτε το περπάτημα αν η κατάστασή σας το επιτρέπει.
  • Πείτε ναι στο άσπρο ψωμί, στις φρυγανιές, στα κράκερς, στο ρύζι, στο κριθαράκι, στα μακαρόνια, στις πατάτες.
  • Αφήστε το φαγητό σας να κρυώσει, ώστε η μυρωδιά του να μην είναι τόσο έντονη. Οποιαδήποτε μυρωδιά είτε έντονη, είτε όχι, μπορεί να προκαλέσει ναυτία και τάση για εμετό, αν το φαγητό είναι ζεστό.
  • Αποφύγετε το τσάι, τον καφέ, τα αναψυκτικά και το αλκοόλ.
  • Μπορείτε να καταναλώσετε κοτόπουλο, κόκκινο κρέας και ψάρι σε μικρές ποσότητες. Αυξήστε σταδιακά την μερίδα όσο υποχωρούν τα συμπτώματα.
  • Καταναλώστε φρούτα σε μορφή κομπόστας γιατί το στομάχι κουράζεται λιγότερο προκειμένου να τα διασπάσει.
  • Προτιμήστε ανθρακούχα νερά.
  • Το τζίντζερ και η μυρωδιά του λεμονιού φαίνεται να βοηθούν στην μείωση των μείωση των ενοχλήσεων.
  • Φορέστε ρούχα που δεν σας στενεύουν στη μέση.

Η πρωινή αδιαθεσία με ότι αυτή συνεπάγεται υποχωρεί και τελικά εξαφανίζεται μεταξύ 12ης και 14ης εβδομάδας. Μετά από αυτό το χρονικό διάστημα, ο σχηματισμός του πλακούντα έχει ολοκληρωθεί και ο οργανισμός της μητέρας συνηθίζει εντελώς στη νέα κατάσταση. Παρότι για σας, τις εγκυμονούσες, είναι μεγάλη ταλαιπωρία, η ναυτία και ο εμετός δεν προκαλούν βλάβες και δεν έχουν συνέπειες στο μωρό, το οποίο κατά τους πρώτους τρεις μήνες αναπτύσσεται αντλώντας από τα αποθέματα της εγκύου και δεν επηρεάζεται ακόμη και εάν η ίδια δεν αυξάνει το βάρος της. Η πρωινή αδιαθεσία είναι το πιο σαφές σημάδι ότι όλα πάνε καλά, ότι οι ορμόνες που κυκλοφορούν στο σώμα σας κάνουν όσο το δυνατόν καλύτερα τη δουλειά τους. Προσοχή!!!.Αν νιώσετε έντονη ζαλάδα, φροντίστε να καθίσετε ή να στηριχτείτε κάπου, γυρίστε αν είναι δυνατόν το κεφάλι σας προς το έδαφος ώστε το αίμα να κυκλοφορήσει καλύτερα και, μόλις συνέλθετε, ζητήστε να σας φέρουν πορτοκαλάδα ή κάτι γλυκό. Μείνετε ξαπλωμένη για λίγο ή όλη την ημέρα αν εξακολουθείτε να αισθάνεστε αδύναμη.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.