Απόψε θα γίνει του… Κουτρούλη ο Γάμος στο Θέατρο Δάσους!

0
1297

Την ώρα που οι φίλοι του κλωτσούσαν την μπάλα στις αλάνες, αυτός ανέβαινε στο σανίδι και έπαιζε δίπλα σε ηθοποιούς- θρύλους. Το «παιδί- θαύμα»… μεγάλωσε μπροστά και πίσω από τις κουίντες. Αμέτρητοι ρόλοι, σπουδαίες θέσεις, ουσιαστική ενασχόληση με το παιδικό θέατρο. Ο Γιάννης Καλατζόπουλος σκηνοθετεί την παραγωγή του ΚΘΒΕ «Του Κουτρούλη ο Γάμος». Μιλάει για την πολιτική, τον έρωτα και την εξουσία!

Της Έφης Τσαμπάζη/ [email protected]


koutroulisΥπογράφετε την σκηνοθεσία στη νέα παραγωγή του ΚΘΒΕ «Του Κουτρούλη ο γάμος». Μια έκφραση που την χρησιμοποιούμε και συχνά…

Ναι, ανεβάζω με μεγάλη μου χαρά ένα έργο άγνωστο στο ευρύ κοινό. Και είναι κρίμα που δεν ανεβαίνει συχνότερα ένα τόσο σπουδαίο θεατρικό κείμενο. Όλοι βέβαια ξέρουμε και χρησιμοποιούμε τη φράση «έγινε του Κουτρούλη ο γάμος», η οποία είναι πολύ πιο παλιά και από το έργο. Βγήκε από ένα πραγματικό γεγονός που συνέβη στην Μεθώνη επί Φραγκοκρατίας: Ο Ιππότης Κυρ- Ιωάννης Κουτρούλης ήταν τρελά ερωτευμένος με μια γυναίκα που όμως ήταν παντρεμένη. Κι εκείνη τον ήθελε, ακόμα και ο νόμιμος σύζυγός της δεν είχε αντίρρηση να χωρίσουν, αλλά ο τοπικός επίσκοπος δεν έδινε διαζύγιο. Ο Κουτρούλης κίνησε γη και ουρανό, έφτασε μέχρι τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, ο οποίος τελικά ύστερα από 30 χρόνια ενέκρινε το πολυπόθητο διαζύγιο και οι δυο ερωτευμένοι -γέροντες πια- παντρεύτηκαν. Και φυσικά όλη η Μεθώνη γλέντησε για πολλά μερόνυχτα, με όργανα, φαγοπότι και τρελό πανηγύρι στους δρόμους. Έγινε δηλαδή… του Κουτρούλη ο Γάμος.

Γιατί επιλέξατε να σκηνοθετήσετε το συγκεκριμένο έργο;

Πρόκειται για ένα έργο- σταθμό στην ιστορία του νεοελληνικού Θεάτρου. Όχι μόνο για το περιεχόμενό του (που είναι εκπληκτικά επίκαιρο στις μέρες μας) αλλά και για την καλλιτεχνική του αξία. Ο συγγραφέας του, ο Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής ήταν μια εξέχουσα φυσιογνωμία στην εποχή του. Ποιητής, λογοτέχνης, αρχαιολόγος, στρατιωτικός, πολιτικός, διπλωμάτης… Έγραψε σχεδόν τα πάντα και διέπρεψε σε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής. Προκαλεί όμως μεγάλη εντύπωση η τόλμη του να στηλιτεύσει τα κακώς κείμενα του πολιτικού μας συστήματος (που δυστυχώς παραμένουν ίδια κι απαράλλαχτα) ένας άνθρωπος χωμένος τόσο βαθιά στο ίδιο το σύστημα! «Του Κουτρούλη ο Γάμος» είναι μια κωμωδία για την… εθνική μας τραγωδία. Περιγράφει με σπαρταριστό τρόπο την εξάρτηση από τις ξένες δυνάμεις, τις δολοπλοκίες, τις ίντριγκες και τις κομπίνες της εξουσίας. Και όλα αυτά, πατώντας πιστά πάνω στα χνάρια της Αριστοφανικής κωμωδίας, την οποία προσπαθεί να αναβιώσει. Κάνει δηλαδή μια διπλή πρόταση: να απεξαρτηθούμε όχι μόνο από τα οικονομικά αλλά και από τα πολιτιστικά δάνεια. Να στηριχτούμε στις δικές μας οικονομικές και πνευματικές δυνάμεις επιτέλους!

koutroulis 2Θεωρείται δηλαδή ότι τους χαρακτήρες του έργου, τους συναντάμε και σήμερα, 170 χρόνια μετά.

Ακριβώς. Οι ήρωες του έργου είναι περισσότερο διαχρονικά σύμβολα παρά συγκεκριμένα άτομα. Πάντα θα υπάρχουν «Κουτρούληδες», δηλαδή απλοϊκοί άνθρωποι, καλοκάγαθοι και ανύποπτοι, οι οποίοι τυφλωμένοι από ένα πάθος θα κάνουν τα πάντα άνω-κάτω. Πάντα θα υπάρχουν «Ανθούσες», δηλαδή επιπόλαιες και φαντασμένες γυναίκες που θα σπρώχνουν έναν άντρα στο χείλος του γκρεμού, ακόμα και στη φυλακή, για ένα τους καπρίτσιο. Και δυστυχώς, φαίνεται ότι πάντα θα υπάρχουν εύπιστοι ψηφοφόροι, έτοιμοι να ακολουθήσουν έναν τυχάρπαστο για ένα ρουσφέτι ή για μια επιχορήγηση.

Γιατί ως κοινωνία δεν κάναμε κάποια βήματα προόδου;

Κατά καιρούς κάναμε. Υπήρξαν μικρές περίοδοι στην ιστορία του νεοελληνικού κράτους, κατά τις οποίες ο μέσος ανθρωπάκος ξεπέρασε τον εαυτό του. Όπως π.χ. τα χρόνια μετά την Μικρασιατική καταστροφή, όπου οι εξαθλιωμένοι πρόσφυγες όχι μόνο ορθοπόδησαν αλλά βοήθησαν και ολόκληρο τον ελληνικό λαό να προχωρήσει. Ή στο Αλβανικό μέτωπο και στα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής, όπου η μεγάλη πλειοψηφία του λαού μας αντέταξε μια πρωτοφανή διεθνώς αντίσταση στον φασισμό. Αλλά δεν μας αφήνουν ν’ αγιάσουμε. Οι ξένοι «προστάτες» μας και οι εγχώριοι αντιπρόσωποί τους, μόλις πάμε να σηκωθούμε, μας δίνουν μια στο κεφάλι και φτου κι απ’ την αρχή. Άλλοτε με τη βία (π.χ. δικτατορίες, πραξικοπήματα) και άλλοτε με… το γάντι (με την αποβλακωτική τους τηλεόραση, με την εικονική πραγματικότητα που μας πλασάρουν, με την ψεύτικη ευμάρεια των καταναλωτικών δανείων και της φιγούρας, που μας βυθίζουν ακόμα πιο βαθιά στην εξάρτηση).

Τελικά ο έρωτας ή η εξουσία κυριαρχεί;

Οι άντρες ερωτευόμαστε γυναίκες που ερωτεύονται την εξουσία…

Η έπαρση της εξουσίας θεωρείτε ότι πλήττει όλους τους πολιτικούς, ανεξαρτήτου κόμματος που ανήκουν;

Η εξουσία είναι μια μάγισσα. Μεταμορφώνει όποιον αγγίξει με το ραβδί της. Άλλοτε τον μεταμορφώνει εξωτερικά σε λιοντάρι, άλλοτε σε γύπα και άλλοτε σε χαρισματικό ηγέτη. Αλλά εσωτερικά νομίζω ότι όλοι αργά ή γρήγορα μεταμορφώνονται σε γουρούνια. Μιλάω φυσικά για την εξουσία των ολίγων πάνω στους πολλούς. Και αισιοδοξώ ότι κάποτε η ανθρωπότητα θα εξελιχθεί τόσο που θα μπορεί να ζει χωρίς εξουσιαστές και εξουσιαζόμενους.

καλατζόπουλοςΠως κρίνετε τον έως τώρα χειρισμό της νέας κυβέρνησης στα θέματα του πολιτισμού;

Ο πολιτισμός που όλες οι κυβερνήσεις μόλις αναλάβουν τον ανακηρύσσουν σε «βαριά βιομηχανία» της χώρας μας, αποδεικνύεται πάντα μέχρι τώρα «ο φτωχός συγγενής». Η νέα Κυβέρνηση ίσως επικαλεστεί το ελαφρυντικό ότι έπρεπε να δώσει προτεραιότητα στις διαπραγματεύσεις για το μνημόνιο, το χρέος κλπ. Αλλά εξ όνυχος των λέοντα. Ήδη τα πρώτα σημάδια δεν είναι καλά. Χάρισε τα χρέη στο «Λαμπρακιστάν», αφήνει άθικτο και ενισχύει το σύμπλεγμα των «νονών» που παραδίνουν όλο και περισσότερο την πολιτιστική δραστηριότητα στους ιδιώτες- κερδοσκόπους, και δεν επιλύει στοιχειώδη, χρονίζοντα και επείγοντα προβλήματα, όπως αυτό της καλλιτεχνικής παιδείας, της οικονομικής ενίσχυσης και της θεσμικής θωράκισης των Κρατικών Θεάτρων, της αναζωογόνησης των ΔΗΠΕΘΕ κ.ά.

Σκηνοθέτης και ηθοποιός. Τα έχετε και τα δυο ανάγκη;

Νομίζω πως τελικά είμαι Ηθοποιός. Δηλαδή αν σταματήσω να παίζω θα αισθάνομαι ότι δεν θα έχω λόγο ύπαρξης. Όταν σκηνοθετώ -μη γελάσετε- το κάνω κυρίως για να βλέπουν οι νεότεροι ηθοποιοί ότι μπορεί να υπάρχει ΚΑΙ αυτός ο τρόπος σκηνοθεσίας.

Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να περάσετε στο κοινό με την παράσταση;

Να έχουν εμπιστοσύνη στο δικό τους κριτήριο. Να πηγαίνουν στο θέατρο για να δουν και όχι για να ΤΟΥΣ δουν. Ν’ αφήνουν απ’ έξω τα στερεότυπα που τους έχει χώσει στο κεφάλι η τηλεόραση, το σταρ-σύστεμ και οι «ξερόλες» του καλλιτεχνικού ρεπορτάζ. Αν κάτι τους αρέσει να το χειροκροτούν χωρίς να ντρέπονται. Κι αν κάτι τους προσβάλλει να
σηκώνονται να φεύγουν.

koutroulis 3Η παράσταση ανεβαίνεις απόψε και αύριο (25 και 26/6) στο 1ο Φεστιβάλ Δάσους. Μετά που θα συναντήσουμε τους πρωταγωνιστές του;

Θα ξαναπαιχτεί μέσα στο καλοκαίρι στο υπαίθριο θέατρο της Μονής Λαζαριστών, στο Θέατρο Κήπου και στις Συκιές. Και τον χειμώνα…θα δούμε!

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία- Επεξεργασία κειμένου: Γιάννης Καλατζόπουλος

Σκηνικά: Δανάη Πανά

Κοστούμια: Ίριδα Τσαγκαλίδου

Μουσική -τραγούδια: Δημήτρης Λέκκας

Χορογραφίες: Αναστασία Θεοφανίδου

Φωτισμοί: Στράτος Κουτράκης

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρίνα Χατζηιωάννου

Βοηθοί χορογράφου: Λουκία Βασιλείου, Ηλίας Τσάκωνας

Μουσική διδασκαλία: Παναγιώτης Μπάρλας

Οργάνωση παραγωγής: Φιλοθέη Ελευθεριάδου

Παίζουν: Τάσος Πεζιρκιανίδης (Κουτρούλης), Νικόλας Μαραγκόπουλος (Στροβίλης), Κλειώ-Δανάη Οθωναίου (Ανθούσα), Αστέρης Πελτέκης (Ξανθούλης), Δημήτρης Κολοβός (πατέρας), Χρύσα Ζαφειριάδου (Α’ καμαριέρα- Αγγλία), Λουκία Βασιλείου (Β’ καμαριέρα- Γαλλία), Μαρίνα Χατζηιωάννου (Γ’ καμαριέρα- Ρωσία), Σταυριάννα Παπαδάκη (Δ΄καμαριέρα- κορυφαία), Σοφία Καλεμκερίδου (Καθαρίστρια- κορυφαία), Πέλλα Μακροδημήτρη (Λατζέρισσα- κορυφαία), Στέργιος Τζαφέρης (Θυρωρός- κορυφαίος), Μιχάλης Σιώνας (Α’ σερβοτόρος- Μισθοφάς), Γιάννης Τσάτσαρης (Β’ σερβιτόρος- Σφηκιάς), Θάνος Φερετζέλης (Γ’ σερβιτόρος- Φοιβίσκος), Τίμος Παπαδόπουλος (Δ’ σερβιτόρος- κορυφαίος), Άγγελος Νεράντζης (κηπουρός- κορυφαίος), Δημήτρης Καραβιώτης (Μάγειρας, κορυφαίος)

Παραστάσεις

Πέμπτη 25/6 & Παρασκευή 26/ 6 Θέατρο Δάσους, 1ο Φεστιβάλ Δάσους

-Τετάρτη 22/7 & Πέμπτη 23/7/2015 Μονή Λαζαριστών, Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών

-Σάββατο 1/8 & Κυριακή 2/8/2015- Θέατρο Κήπου, Γιορτές Ανοιχτού Θεάτρου

-Παρασκευή 28/8 & Σάββατο 29/8/2015- Ανοιχτό Θέατρο Συκεών, Μερκούρεια 2015

-Πέμπτη 17/9/2015-Θέατρο Δάσους, 1ο Φεστιβάλ Δάσους

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.