“Ασκητική”: η δικαίωση της πραγματικής δημιουργίας

1
1980

ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ Γράφει ο Γιάννης Κεσσόπουλος / [email protected]

Η “Ασκητική” του Καζαντζάκη είναι ούτως ή άλλως ένα πολύ δύσκολο κείμενο για να το κατανοήσεις. Ακόμη πιο δύσκολο το ανέβασμα στη σκηνή. Πως να σκηνοθετήσεις τις έννοιες; Αφού εικόνες δεν υπάρχουν. Πως να παίξεις με τις λέξεις που καθεμιά της έχει τη νοηματική αυτονομία της;

Με αυτή την έννοια, ο σκηνοθέτης Πάνος Αγγελόπουλος έκανε ένα τόλμημα, επιχειρώντας να παραστήσει και να ερμηνεύσει τον Καζαντζάκη επί σκηνής. Σε ένα έργο που πραγματεύεται τη σχέση του ανθρώπου με τη γέννηση και το θάνατο, με την ίδια τη ζωή.

Από την άλλη, θεωρώ εξαιρετικά ενδιαφέρον για τον θεατή να του δίνεται η ευκαιρία να ακούσει σπουδαία κείμενα μέσα από τη θεατρική πράξη. Μοιάζει με εκπαιδευτικό πρόγραμμα όπου η γνώση δίνεται με ένα τρόπο εκπαιδευτικά ανατρεπτικό. Δια βίου μάθηση μέσω της υποκριτικής τέχνης. Ούτως ή άλλως, είμαι από εκείνους τους θεατές που ποντάρουν πολλά σε ένα καλό κείμενο-δεν μπορεί να υπάρξει καλή ερμηνεία χωρίς δυνατό κείμενο.

Σε τέτοιες περιπτώσεις μάλλον παίζουν ρόλο πολύ σημαντικό οι ερμηνείες, το εικαστικό κομμάτι της παράστασης (σκηνικά, κοστούμια, φωτισμοί και φυσικά τελική εικόνα κάθε σκηνής), η κίνηση των ηθοποιών πάνω στη σκηνή, η μουσική (Δημήτρης Παπαδημητρίου).

Ο Π. Αγγελόπουλος έχει χτίσει μια ομάδα ηθοποιών που προσφέρουν πολύ δυνατές ερμηνείες. Από την Κατερίνα Διδασκάλου με την επιβλητική παρουσία της, μέχρι τους νεώτερους ηθοποιούς του θιάσου (Σοφία Κομηνέα, Δημήτρης Γρηγοριάδης, Λευτέρης Βλάχος, Τίνα Λεωνορά) που αποτελούν -κατ’ εμέ- τη μεγάλη θετική έκπληξη. Για το Νικήτα Τσακίρογλου δεν χρειάζεται να πούμε τίποτα, καθώς είναι σταθερή αξία που η φωνή του γεμίζει τη σκηνή.

Η μουσική ατμοσφαιρική, έχει δύο στιγμές που απογειώνεται (όπως π.χ. το γλέντι), τα κοστούμια επίσης σε πλήρη αρμονία με το λόγο του Καζαντζάκη.

Σήμερα, Παρασκευή 29/5, αύριο Σάββατο 30/5 και την Κυριακή 31/5, οι τελευταίες τρεις παραστάσεις στο θέατρο Αριστοτέλειον. Μην τη χάσετε. Το γεμάτο θέατρο της πρεμιέρας, αλλά και η επιτυχία της Αθήνας είναι μια πολύ καλή απάντηση σε όσους επικαλούνται το κοινό για να παρουσιάσουν τα ευτελή πολιτιστικά τους προϊόντα ως σημαντικά. Υπάρχουν περισσότερα από ένα “κοινά”, ορισμένα από αυτά διψούν για για καλό θέατρο, δηλαδή για παραστάσεις που εκπέμπουν τη σύμφυτη αγωνία των -πραγματικά- δημιουργών. Που τους δικαιώνει το κοινό, σε ένα δύσκολο έργο, με την παρουσία και το θερμό χειροκρότημα.

Προηγούμενο άρθροΟ Στέργιος Σαραγιώτης εξηγεί ποια είναι η «Ένοχη Σιωπή» του.
Επόμενο άρθροΤελευταίες παραστάσεις για το “Τίποτα. Μια αδιανόητη ιστορία αγάπης” από το Θέατρο του ‘Αλλοτε
Σπούδασα νομικά στο ΑΠΘ, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη (πολιτιστικός ρεπόρτερ, προϊστάμενος πολιτιστικού, συντάκτης ύλης πολιτικού, αρθρογράφος). Και διευθυντή τον αείμνηστο Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης κι έπειτα η free press «Karfitsa» στην οποία εργάστηκα ως διευθυντής από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, όλα αυτά τα χρόνια, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες (Νομαρχία Θεσσαλονίκης, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας), του ΚΘΒΕ, ειδικός σύμβουλος σε θέματα επικοινωνίας του Δημάρχου Δέλτα και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού. https://www.facebook.com/gkessopoulos

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.