«Αχαρνής» by Κακλέας: δύσκολος ο Αριστοφάνης…

0
1984

IMG_9640

ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ Γράφει ο Γιάννης Κεσσόπουλος / [email protected]

«Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος / δεν θα πάψεις ούτε στιγμή ν΄αγωνίζεσαι για την ειρήνη και / για το δίκαιο». Το άκουσμα των στίχων του Τάσου Λειβαδίτη ήταν μια πολύ δυνατή κορύφωση, στους «Αχαρνής» του Αριστοφάνη «διά χειρός» Κακλέα που παρουσιάστηκαν το βράδυ της Πέμπτης, 16/7/2015, στο Θέατρο Δάσους, στο πλαίσιο του 1ου Φεστιβάλ Δάσους -μην το ξεχνάμε. Σε γεμάτο κατά τα 3/4 θέατρο, να το πούμε κι αυτό.

Μέσα από τη δραματουργική επεξεργασία ο Κακλέας παρουσιάζει ένα δυνατό κείμενο με στοιχεία επικαιρότητας (διαχρονικές αναλογίες, όχι απροκάλυπτα), με αναφορές στη Βουλή, στη δημαγωγία, στον ψευτοπατριωτισμό. Στην ειρήνη και στον πόλεμο, και στις συνέπειές τους. Επειδή εμένα μου αρέσει η σύνδεση των τεχνών με την επικαιρότητα, με αυτό που ζούμε τέλος πάντων, είτε είναι πολιτικό είτε είναι κοινωνικό είτε απλώς ανθρώπινο αλλά σύγχρονο, θεωρώ πολύ θετική την προσαρμογή του κειμένου, πολύ περισσότερο που αποφεύγει τις ευθείες αναφορές -εξάλλου ζούμε στην εποχή του… υποτιτλισμού των πάντων, καθώς όλα είναι μπερδεμένα και χρήζουν επεξήγησης («δικαιολογίες», που λέμε…). Για παράδειγμα μια επίθεση στον Σόιμπλε αυτή την εποχή με την ασφάλεια που προσφέρει η σκηνή και ο μονόλογος, θα ήταν ένας εύκολος θεατρικός λαϊκισμός που θα χάριζε άφθονο χειροκρότημα (ως και αποθέωση) και παράσημα… αντίστασης σ’ αυτό που ζούμε. Ευτυχώς αποφεύχθηκε.

Επίσης, κάτι ακόμη, μια σκέψη εκείνης της στιγμής: «Όποιος κοιμάται στη δημοκρατία, ξυπνάει στη δικτατορία» είπε ο Δικαιόπολης και το κοινό ξέσπασε ομοθυμαδόν σε ένα ιδιαίτερα θερμό χειροκρότημα… Εκείνη την ώρα, λοιπόν, σκέφτηκα πόσο διαφορετικά άραγε να εννοούσε την κάθε λέξη ο καθένας. Όπως την αντιλαμβανόταν, όπως τον βόλευε, όπως θα ήθελε, όπως νόμιζε, όπως υποψιαζόταν. Στην εποχή των απροσδιόριστων «ναι» και «όχι», όπου όλα είναι μπερδεμένα, μια απόδειξη ότι οι λέξεις ενώνουν… (η δύναμη των λέξεων).

Ωστόσο σκηνοθετικά δεν δίνει κάτι καινούριο (άρα η διερεύνηση της σκηνικής αριστοφανικής φόρμας μένει ακόμη να καρπίσει), αλλά στηρίζεται περισσότερο στο ταλέντο των ηθοποιών του. Γκέι φιγούρες, λοιπόν, μπαινοβγαίνουν στη σκηνή (καμία πρωτοτυπία πια) ενώ ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος (σταθερή αξία) ως Δικαιόπολης στυλοβάτης της παράστασης αλλά όντας σε ρόλο πιο πολύ αφηγηματικό δεν ξεδιπλώνει τις ικανότητές του. Εκείνος που κερδίζει το κοινό και το δυνατό χειροκρότημά του κοινού για την ερμηνεία του είναι ο Άρης Σερβετάλης, ειδικά στο ρόλο του Ευριπίδη, που παρουσιάζει τη συγγραφική πραμάτεια του -τους τραγικούς ήρωές του- στον Δικαιόπολη προκειμένου εκείνος να… δανειστεί έναν.

Ατμοσφαιρικά τα σκηνικά του Μανόλη Παντελιδάκη, σε κερδίζουν από τα.. αποδυτήρια, πριν ακόμη ξεκινήσει η παράσταση. Εντυπωσιακά είναι και τα φωτο-ηχητικά εφέ του πολέμου που εμφανίζονται αρκετές φορές στην παράσταση, όπου φυσικά πρέπει να πούμε ότι σημαντικό ρόλο παίζει η μουσική, σε κάθε σκηνή.

Εν τέλει, είναι μια πολύ αξιόλογη παράσταση που όποιος την έχασε στο Δάσος, μπορεί να την παρακολουθήσει το Σάββατο 18/7 στα Νέα Μουδανιά, στο Αμφιθέατρο. Εξάλλου, στις τέχνες πρέπει να τα δοκιμάζουμε όλα. Και οι καλλιτέχνες και οι θεατές.

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Κακλέας
Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης
Κοστούμια: Εύα Νάθενα
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
Χορογραφία: Αγγελική Τρομπούκη
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Βοηθός σκηνοθέτη: Νουρμάλα Ήστυ
Φωτογραφίες: Μαριλένα Σταφυλίδου
Γραφιστικός σχεδιασμός: Χριστόφορος Χαραλαμπόπουλος

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ:

Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, Άρης Σερβετάλης, Φάνης Μουρατίδης, Λεωνίδας Καλφαγιάννης και ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης

ΠΑΙΖΟΥΝ:

Σωκράτης Πατσίκας, Λάμπρος Κτεναβός, Θάνος Μπίρκος, Γιώργος Κοψιδάς, Αγγελική Τρομπούκη, Κώστας Γαβαλάς, Στέλιος Ιακωβίδης, Βαγγέλης Χατζηνικολάου, Αλέξης Φουσέκης, Αχιλλέας Χαρίσκος, Θανάσης Ζερβόπουλος

Πρόγραμμα περιοδείας (καλού κακού επιβεβαιώστε πιο πριν για τυχόν αναβολές)

Σάββατο 18/7 Μουδανιά Αμφιθέατρο Μουδανιών
Δευτέρα 20/7 Σέρρες Αμφιθέατρο ΤΕΙ
Τρίτη 21/7 Αλεξανδρούπολη Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Πάρκου
Τετάρτη 22/7 Αλεξανδρούπολη Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Πάρκου
Πέμπτη 23/7 Κομοτηνή Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο
Παρασκευή 24/7 Σίβηρη Αμφιθέατρο Σίβηρης
Σάββατο 25/7 Καβάλα Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
Κυριακή 26/7 Καβάλα Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
Δευτέρα 27/7 Βέροια Δημοτικό Θέατρο «Μελίνα Μερκούρη»
Τρίτη 28/7 Ιωάννινα Υπαίθριο Θέατρο ΕΗΜ
Τετάρτη 29/07 Λευκάδα Υπαίθριο Δημοτικό Αμφιθέατρο
Πέμπτη 30/07 Πρέβεζα Δημοτικό Κηποθεάτρο «Γιάννης Ρίτσος»
Σάββατο 1/8 Δίον Αρχαίο Θέατρο Δίου
Δευτέρα 3/8 Σαλαμίνα Ευριπίδειο Θέατρο
Τετάρτη 5/8 Ηράκλειο Δημοτικό Θέατρο «Νίκος Καζαντζάκης»
Πέμπτη 6/8 Ηράκλειο Δημοτικό Θέατρο «Νίκος Καζαντζάκης»
Παρασκευή 07/08 Χανιά Θέατρο Ανατολικής Τάφρου
Σάββατο 08/08 Χανιά Θέατρο Ανατολικής Τάφρου
Κυριακή 9/8 Ρέθυμνο Φρούριο Φορτέτζα
Δευτέρα 10/8 Ρέθυμνο Φρούριο Φορτέτζα
Τετάρτη 12/8 Ζάκυνθος Υπαίθριο Αμφιθέατρο
Πέμπτη 13/8 Κεφαλονιά Αύλειος Χώρος Ξενία
Κυριακή 16/8 Τήνος Λουτρά Τήνου
Δευτέρα 17/8 Άνδρος Φεστιβάλ Άνδρου
Τετάρτη 19/8 Καλαμάτα Κάστρο
Πέμπτη 20/8 Καλαμάτα Κάστρο
Παρασκευή 21/8 Αρχαία Ολυμπία Θέατρο Ολύμπια (Φλόκα)
Σάββατο 22/8 Οινιάδες Αρχαίο Θέατρο
Κυριακή 23/8 Νεμέα Green Theater Αρχαίες Κλεωνές
Δευτέρα 24/8 Πάτρα Ρωμαϊκό Ωδείο
Τρίτη 25/8 Γαλάτσι Άλσος Γαλατσίου
Πέμπτη 27/8 Μαραθώνας Φράγμα Μαραθώνα
Παρασκευή 28/8 Λαύριο Τεχνολογικό Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου
Σάββατο 29/8 Κορυδαλλός Θέατρο «Θανάσης Βέγγος»
Κυριακή 30/8 Πειραιάς Βεάκειο Θεατρο
Δευτέρα 31/8 Πετρούπολη Θέατρο Πέτρας
Τρίτη 1/9 Παπάγου Κηποθέατρο
Τετάρτη 2/9 Παπάγου Κηποθέατρο
Πέμπτη 3/9 Ηλιούπολη Αμφιθέατρο Άλσους Δ. Κιντής
Παρασκευή 4/9 Ηλιούπολη Αμφιθέατρο Άλσους Δ. Κιντής
Τετάρτη 9/9 Νέα Σμύρνη Άλσος Νέας Σμύρνης
Πέμπτη 10/9 Νέα Σμύρνη Άλσος Νέας Σμύρνης
Παρασκευή 11/9 Βριλήσσια Θέατρο «Αλίκη Βουγιουκλάκη»
Σάββατο 12/9 Αιγάλεω Δημοτικό Θέατρο «Αλέξης Μινωτής»
Κυριακή 13/9 Νίκαια Κατράκειο
Τετάρτη 16/9 Μαρούσι  Αμαλιείο
Πέμπτη 17/9 Βύρωνας  Θέατρο Βράχων
Παρασκευή 18/9 Βυρώνας Θέατρο Βράχων

Προηγούμενο άρθροΗ Ειρήνη και η Νάσια Πασχαλέρη σε ρόλο…. Σέρλοκ Χολμς!
Επόμενο άρθροΕκπληκτική ομορφιά στα Στενά της Ρεντίνας! (φωτό)
Σπούδασα Νομικά, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη. Και διευθυντή το Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως πολιτιστικός συντάκτης κι έπειτα η free press «Karfitsa» στην οποία εργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.