Β. Ιωακειμίδης: “Ανησυχία ναι, φόβος όχι…”

0
1888
Άποψη του Μουσείου Φωτογραφίας ​από πρόσφατη έκθεση της PhotoBiennale με θέμα το "Λόγο"
mouseio fotogrfieas
Άποψη του Μουσείου Φωτογραφίας ​από πρόσφατη έκθεση της PhotoBiennale με θέμα το “Λόγο”

Ο διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης Βαγγέλης Ιωακειμίδης μιλά στο thinkfree για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα το ΜΦΘ, για τους φόβους, τις αγωνίες, τα σχέδια και το σημαντικό έργο που επιτελέστηκε τα τελευταία χρόνια.

ioakimidis1Με μόνιμα αγκάθια την ανεπαρκή χρηματοδότηση, με όλες τις καθυστερήσεις της, αλλά και το κτιριακό ζήτημα, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης έχει μπροστά του ακόμη προκλήσεις, όπως η επανασύσταση του 37% της σύγχρονης συλλογής του που καταστράφηκε σε πυρκαγιά πριν λίγα χρόνια. Έχει, όμως, το σθένος να δηλώνει ένα δυναμικό «παρών», μέσα από τη διοργάνωση μεγάλων εκθέσεων, όπως τη «Faces. Το πορτρέτο στην ευρωπαϊκή φωτογραφία μετά το 1990», που αναμένουμε από τον προσεχή Σεπτέμβριο. Ο διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης τα τελευταία δέκα χρόνια περίπου Βαγγέλης Ιωακειμίδης μιλά στο thinkfree για τα οικονομικά και όχι μόνο του ΜΦΘ.

Κύριε Ιωακειμίδη, ποια είναι η επιχορήγηση του μουσείου και σε τι ποσοστό συρρικνώθηκε τα τελευταία χρόνια.

Η ετήσια τακτική επιχορήγηση του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης από το Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων ανέρχεται τα τελευταία χρόνια στο ποσό των 250.000€ (μειωμένη κατά 37% σε σχέση με το 2008). Η επιχορήγηση αυτή είναι από τις χαμηλότερες των εποπτευομένων φορέων της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του Υπουργείου, κατατάσσοντας το ΜΦΘ στις τελευταίες θέσεις του συνόλου των 25 κρατικών φορέων της ΓΔΣΠ που εποπτεύονται και επιχορηγούνται από το Υπουργείο.

Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι το ΜΦΘ ποτέ δεν λάμβανε μία υψηλή επιχορήγηση. Το υψηλότερο ποσό που έλαβε ως επιχορήγηση ήταν της τάξης των 400.000€ το 2008, ενώ μία λανθασμένη και αναίτια μείωση το 2009 (μόλις 150.000€) δημιούργησε σοβαρά προβλήματα που με σκληρό αγώνα προσπαθήσαμε να επιλύσουμε.

Αξίζει πάντως να αναφερθεί ακόμη, ότι το ΜΦΘ τα τελευταία χρόνια, κατάφερε να αυξήσει σε ιδιαίτερα σημαντικό βαθμό τα έσοδα από ίδιους πόρους του, αλλά και από την απορρόφηση κονδυλίων από ευρωπαϊκά προγράμματα/ συγχρηματοδοτούμενα έργα. Συγκεκριμένα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι σε ποσοστό 56,5%, τα έσοδα του φορέα προέρχονται από άλλες πηγές, χωρίς να επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός.

Ποια είναι τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτήν τη στιγμή του Μουσείο;

Θα λέγαμε ότι τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή το Μουσείο είναι τα εξής:

– Η υποχρηματοδότηση, καθώς θα επιθυμούσαμε η τακτική επιχορήγηση από το Υπουργείο να αυξηθεί. Η υπάρχουσα επιχορήγηση είναι πολύ χαμηλή και έρχεται σε αντίθεση με το πλούσιο έργο που επιτελεί ο φορέας μας. Προς επίρρωση του παραπάνω επιχειρήματος, επιτρέψτε μου να αναφέρω συνοπτικά ότι για το διάστημα 2006-2014, το ΜΦΘ μπορεί να παρουσιάσει τα ακόλουθα στοιχεία: Πέρα από τις περισσότερες από 1.000.000 επισκέψεις στις πάνω από 360 εκθέσεις σε όλη την επικράτεια και το εξωτερικό (σε 37 Δήμους στην Ελλάδα και σε 29 πόλεις του εξωτερικού), το ΜΦΘ συνεργάστηκε με 250 σημαντικούς ελληνικούς και διεθνείς φορείς και περισσότερους από 1.100 δημιουργούς από όλο τον κόσμο. Η  στρατηγική που ακολουθήσαμε και η υλοποίηση μιας πολιτιστικής πολιτικής με συγκεκριμένους άξονες ενέταξαν το Μουσείο στο διεθνή χάρτη. Το ΜΦΘ λειτουργώντας ως Μουσείο, ως Κέντρο και ως διοργανωτής Φεστιβάλ και  προσεγγίζοντας τις διαφορετικές χρήσεις και εφαρμογές της φωτογραφίας, διοργάνωσε πολυάριθμες και πολυποίκιλες δράσεις συνδυάζοντας τη φωτογραφία με άλλες τέχνες αλλά και άλλους τομείς, ενισχύοντας ταυτόχρονα τη δική του, διακριτή ταυτότητα. Οργάνωσε εκπαιδευτικά προγράμματα στα οποία συμμετείχαν χιλιάδες μαθητές όλων των ηλικιών. Εμπλούτισε σημαντικά τον αριθμό των έργων της συλλογής και αύξησε την εκδοτική του δραστηριότητα, δημιουργώντας ένα πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα και λειτουργώντας πάντα ως ένα ζωντανό σημείο συνάντησης και ανακάλυψης.
Για όλες τις δράσεις του, υπήρξαν χιλιάδες θετικά δημοσιεύματα  στα ΜΜΕ, ενώ ο διεθνής Τύπος το κατέταξε ως ένα από τα δέκα καλύτερα μουσεία φωτογραφίας στην Ευρώπη και έρευνα της εταιρείας To the Point σε συνεργασία με την Parallaxi για λογαριασμό του Δήμου Θεσσαλονίκης εμφανίζει το ΜΦΘ ως το πιο αγαπημένο Μουσείο στη Θεσσαλονίκη, στις ηλικίες 18-34.

– Το κτιριακό ζήτημα, καθώς ο χώρος όπου στεγάζεται το ΜΦΘ (ο πρώτος όροφος της Αποθήκης Α’ στο Λιμάνι), δεν επαρκεί για να καλύψει όλες του τις ανάγκες, παρότι το 2008-2009 προχωρήσαμε σε αναβάθμιση της υπάρχουσας υποδομής με ίδια μέσα. Ωστόσο, πρέπει να αναφερθεί ότι  πρόσφατα, έπειτα από πολυετείς και επίμονες προσπάθειες, καταφέραμε σε συνεργασία με τον ΟΛΘ να παραχωρηθεί στο ΜΦΘ το κτιριακό συγκρότημα των Αποθηκών και των Γραφείων Στρατού (στην Α’ Προβλήτα), το οποίο σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για υλοποίηση δράσεων μας, αλλά και για την περαιτέρω ανάπτυξη του Μουσείου.

– Η υποστελέχωση, καθώς το ΜΦΘ απασχολεί ιδιαίτερα ολιγάριθμο προσωπικό.

– Η έλλειψη ευρωπαϊκών προγραμμάτων την τρέχουσα περίοδο, καθώς, όπως προαναφέρθηκε, οι πόροι από αυτά είναι ζωτικής σημασίας για την υλοποίηση δράσεων και τη βιωσιμότητα του Μουσείου.

– Το νομικό ζήτημα του ΜΦΘ, που ελπίζουμε σύντομα να ολοκληρωθεί.

– Η επανασύσταση του 37% της σύγχρονης συλλογής του ΜΦΘ, που απαιτεί χρόνο και ενέργεια.

Πόσο δύσκολη ή ακριβή υπόθεση είναι η διοργάνωση εκθέσεων πλέον στην πόλη;

Η διοργάνωση εκθέσεων για ένα μουσείο με έδρα τη Θεσσαλονίκη είναι σίγουρα ιδιαίτερα απαιτητική, δεδομένων των εξαιρετικά δύσκολων συνθηκών που βιώνει η χώρα το τελευταίο διάστημα. Ωστόσο, συγκεκριμένα για το ΜΦΘ, θα έλεγα με βεβαιότητα, ότι με σκληρή δουλειά, υπομονή και επιμονή, αλλά και με την αξιοποίηση των συνεργατών και των υποστηρικτών που έχουμε αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια εντός και εκτός Ελλάδας, η διοργάνωση εκθέσεων και άλλων δράσεων υψηλών προδιαγραφών, μπορεί να επιτευχθεί επιτυχημένα παρά τις αντίξοες συνθήκες.

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να τονίσω ότι η δραστηριότητα του Μουσείου Φωτογραφίας δεν είναι μόνο εκθεσιακή, αλλά εκτείνεται και σε πολλά άλλα διαφορετικά επίπεδα (εκπαιδευτικές δράσεις, παράλληλες εκδηλώσεις, συγκρότηση συλλογών κ.ά.), που συνοπτικά ανέφερα παραπάνω.

Από Σεπτέμβριο ποιες είναι οι επόμενες μεγάλες εκθέσεις που θα διοργανώσετε; 

Το Σεπτέμβριο του 2015 σχεδιάζουμε, εκτός απροόπτου, να παρουσιάσουμε στη Θεσσαλονίκη (στο χώρο μας και στους άλλους δύο χώρους που προανέφερα στο Λιμάνι), τη μεγάλη ομαδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Faces. Το πορτρέτο στην ευρωπαϊκή φωτογραφία μετά το 1990», που αποτελεί μια συνδιοργάνωση- συμπαραγωγή του BOZAR – Palais des Beaux-Arts, του Nederlands Fotomuseum (Ρότερνταμ, Ολλανδία) και του Μουσείου μας.

Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική σύμπραξη τριών ευρωπαϊκών φορέων, το αποτέλεσμα της οποίας είναι αυτή η έκθεση, που παρουσιάστηκε  ήδη με εξαιρετική επιτυχία στις Βρυξέλλες και έπειτα στο Ρότερνταμ.

Αυτή η έκθεση συγκεντρώνει περίπου 200 έργα 32 φωτογράφων και εικαστικών από 20 χώρες, οι οποίοι τα τελευταία 25 χρόνια συνετέλεσαν αποφασιστικά στη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού φωτογραφικού πορτρέτου, περιλαμβάνοντας εμβληματικές προσωπικότητες του χώρου, αλλά και τρεις Έλληνες δημιουργούς, το Στράτο Καλαφάτη, το Νίκο Μάρκου και τον Κωνσταντίνο Ιγνατιάδη.

Φοβάστε για το μέλλον του Μουσείου;

Δεν θα έλεγα ότι φοβάμαι για το μέλλον του μουσείου. Όταν έχεις αποδείξει με το έργο σου όλα αυτά τα χρόνια, και μάλιστα μέσα σε δυσχερείς συνθήκες, ότι τα έχεις καταφέρει – και αυτό επιβεβαιώνεται από πλήθος μετρήσιμων παραγόντων, όπως η επισκεψιμότητα, οι διεθνείς συνεργασίες, οι έρευνες κ.ά. –, δεν θεωρώ ότι ο φόβος είναι το συναίσθημα που σε χαρακτηρίζει.

Ανησυχία υπάρχει για το πότε θα ανοίξει η επόμενη προγραμματική περιόδος του ΕΣΠΑ 2014-2020, η οποία έχει ήδη καθυστερήσει, καθώς τα κονδύλια αυτά είναι πολύ σημαντικά για το χώρο του πολιτισμού.

Ανησυχώ έντονα όμως, όπως και οι περισσότεροι, για το μέλλον της χώρας και παράλληλα εύχομαι και ελπίζω ότι η κρίση κάποια στιγμή όχι μόνο θα ξεπεραστεί, αλλά θα μας αφήσει πίσω της πιο δυνατούς, πιο ικανούς και πιο αποτελεσματικούς, τον καθένα στον τομέα του.

Σ.Χ.

Προηγούμενο άρθροOι «έξυπνες» πόλεις του κόσμου
Επόμενο άρθροΗ μουσική πάει… Δέλτα!
Τι είναι το thinkfree; Καλή ερώτηση. Μια παρέα, έτσι ξεκίνησε κι έτσι συνεχίζει, που θέλει να ποστάρει χωρίς περιορισμούς ό,τι την ευχαριστεί. Ό,τι γράφει ή ό,τι διαβάζει. Στο thinkfree δίνουμε το λόγο στους ανθρώπους του πολιτισμού μέσα από τη δραστηριότητά τους, αναδεικνύουμε νέα πρόσωπα με κοινό χαρακτηριστικό τη θετική σκέψη (think positive) και τη δημιουργικότητα σε κάθε τομέα και χώρο (πολιτιστικό, επιχειρηματικό, επιστημονικό κ.ά.), φιλοξενούμε ελεύθερα (write free) τεκμηριωμένες απόψεις για θέματα πολιτικής πολιτισμού, πολιτικής και κοινωνίας, οικολογίας και αστικού περιβάλλοντος, αρχιτεκτονικής και υγιεινής ζωής. Το thinkfree είναι κι ένα διπλό πείραμα: σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων που το στηρίζουν, αλλά και δημιουργίας ενός no budget ηλεκτρονικού περιοδικού (e-magazine). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι μακροημερεύουμε χωρίς δυσκολία! Με σεβασμό και εκτίμηση, με αγάπη γι' αυτό που κάνουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.