ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΝΤΑΞΕΤΕ ΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΣΑΣ;

0
1024

exercise

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διατροφολόγος – Διαιτολόγος* / [email protected]

Σημαντική αλλά ξεχασμένη, κάπου εκεί ανάμεσα στο τρέξιμο της καθημερινότητας στα βιντεοπαιχνίδια, στα κινητά τηλέφωνα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο λόγος για την άσκηση, της οποίας η ανάγκη είναι επιτακτική, αλλά η έλλειψη χρόνου και διάθεσης σε συνδυασμό με τον σύγχρονο τρόπο ζωής δεν την αφήνει να γίνει μέρος της καθημερινότητας τόσο των ενηλίκων όσο και των παιδιών.

Τα οφέλη της άσκησης

Με τον όρο άσκηση νοείται η φυσική δραστηριότητα πέραν των συνηθισμένων καθημερινών δραστηριοτήτων. Φυσικά και έχει μόνο πλεονεκτήματα. Κανένα μειονέκτημα. Τα οφέλη της, σωματικά και ψυχολογικά, φαίνονται παρακάτω :

  • Αύξηση ενεργειακής δαπάνης του οργανισμού.
  • Μείωση άγχους, μελαγχολίας και κατάθλιψης.
  • Διατήρηση του βάρους σε φυσιολογικά επίπεδα και πρόληψη μελλοντικής αύξησής του.
  • Ανάπτυξη και συντήρηση υγιών οστών, μυών και αρθρώσεων.
  • Καλύτερη απόδοση των παιδιών στο σχολείο.
  • Βελτίωση φυσικής κατάστασης, αύξηση αντοχής και δύναμης.
  • Ανάπτυξη υγιούς καρδιαγγειακού συστήματος.
  • Καλύτερη στάση σώματος, προαγωγή ελαστικότητας, συντονισμού και ελέγχου των κινήσεων.
  • Κοινωνικοποίηση.
  • Μείωση της εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων όπως η παχυσαρκία, ο σακχαρώδης διαβήτη, η υπέρταση.
  • Υιοθέτηση υγιεινότερων διατροφικών συνηθειών.
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων, βελτίωση αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης.
  • Βελτίωση του μεταβολισμού και της φυσικής κατάστασης.

Διακοπή άσκησης

Στην πλειονότητα των περιπτώσεων η άσκηση αντιμετωπίζεται σαν καταναγκαστικό έργο. Δεν αποτελεί μέρος του τρόπου ζωής γι’ αυτό και εύκολα διακόπτεται. Οι συνέπειες της διακοπής αυτής φαίνονται παρακάτω :

  1. Αύξηση σωματικού βάρους κατά 1.7%.
  2. Αύξηση ολικής χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων κατά 3.7% και 18% αντίστοιχα.
  3. Μείωση HDL χοληστερόλης κατά 3.6%.
  4. Ελάττωση αντοχής κατά 6.7%.
  5. Απώλεια μυϊκής δύναμης κατά 10% – 16%.

Τα τελευταία χρόνια το κοινό έχει κάνει μια μεγάλη στροφή. Αυτό φάνηκε από το ολοένα και μεγαλύτερο πλήθος ατόμων, που αποφασίζει να πάρει μέρος στους μαραθώνιους δρόμους που οργανώνονται κατά καιρούς. Γυμνάζεται περισσότερο σχεδόν ανέξοδα. Περπατάει, κάνει ποδήλατο, γιατί αντιλαμβάνεται τα οφέλη που προσφέρει η άσκηση στον οργανισμό.

Οφέλη της άσκησης στο καρδιαγγειακό σύστημα

Ο μεγαλύτερος μυς του σώματος είναι η καρδιά. Λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής με ότι αυτό συνεπάγεται (απουσία άσκησης, άγχος, απουσία Μεσογειακής διατροφής, κ.α.) η καρδιά είναι πολύ εύκολο να ασθενήσει μιας και δε «γυμνάζεται» επαρκώς. Εκτός από το μυϊκό σύστημα η άσκηση βοηθάει και στην ενδυνάμωση της καρδιάς. Έχει στόχο τη μείωση των παραγόντων κινδύνου που συνδέονται με τα καρδιαγγειακά νοσήματα. Πιο συγκεκριμένα :

  • Ελαττώνει τα λιπίδια που προκαλούν τη δημιουργία αθηρωματικών πλακών.
  • Μειώνει την αρτηριακή πίεση, τη χοληστερόλη και το σάκχαρο του αίματος.
  • Αυξάνει την παράπλευρη κυκλοφορία. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η άσκηση κάνει «φυσικό bypass», μιας και αναπτύσσονται νέες, υγιής αρτηρίες όταν υπάρχουν αυξημένες απαιτήσεις σε οξυγόνου από τον οργανισμό.
  • Εμποδίζει τη δημιουργία θρόμβων στα αγγεία, προστατεύοντας τον οργανισμό από καρδιακά και εγκεφαλικά επεισόδια.
  • Αυξάνει το προσδόκιμο επιβίωσης.

Μπορούν οι γονείς να κινητοποιήσουν τα παιδιά τους για να γυμναστούν;

Η μειωμένη φυσική δραστηριότητα συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση της παιδικής παχυσαρκίας. Σχεδόν το 80% των παιδιών, δεν ασκείτε σε καθημερινή βάση. Δεν θα μπορούσε όμως, να γίνει και διαφορετικά όταν οι γονείς δεν φροντίζουν να δίνουν τέτοια ερεθίσματα. Μελέτη έδειξε ότι, όταν οι γονείς συμμετέχουν σε δραστηριότητες μαζί με τα παιδιά τους, τα βοηθάνε σημαντικά να αποκτήσουν ένα πιο δραστήριο τρόπο ζωής.

Αρχικά, θα ήταν χρήσιμο να περιορίσετε συνήθειες όπως η παρακολούθηση τηλεόρασης και η ενασχόληση με τον υπολογιστή. Μελέτη υποστηρίζει ότι τα παιδιά που βλέπουν τηλεόραση πάνω από δύο ώρες καθημερινά έχουν 30% μεγαλύτερη πιθανότητα να γίνουν παχύσαρκα, ενώ για κάθε μία, επιπλέον ώρα παρακολούθησης η πιθανότητα αυτή αυξάνεται κατά 12%. Αφήστε την καθιστική ζωή στην άκρη και ωθήστε το παιδί σας σε εξωσχολικές δραστηριότητες που το ίδιο προτιμά π.χ. βόλεϊ, μπάσκετ, χορός. Το ποδήλατο, οι βόλτες, τα παιδικά παιχνίδια (κρυφτό, κυνηγητό) αποτελούν εξαιρετικές ευκαιρίες για δράση. Θυμηθείτε ότι τα παιδιά είναι πολύ εύκολο να σας μιμηθούν, επομένως βοηθείστε τα, να σας αντιγράψουν.

Τα ομαδικά αθλήματα και οι αερόβιες ασκήσεις όπως το ποδόσφαιρο και το ποδήλατο μπορούν να γίνονται τρεις έως πέντε φορές την εβδομάδα. Δύο έως τρεις φορές την εβδομάδα καλό θα ήταν να πραγματοποιούνται δραστηριότητες ευλυγισίας και δύναμης όπως το μπαλέτο και το καράτε. Η καθιστική ζωή πρέπει να αποφεύγεται!

Η καλύτερη δραστηριότητα είναι αυτή που αρέσει περισσότερο στο παιδί. Αυτή που το διασκεδάζει, το κάνει να γελάει και να περνάει όμορφα. Επιλέξτε τον τύπο της άσκησης σύμφωνα με το φύλο, την ηλικία, τη φυσική κατάσταση και τη συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού σας. Μεγαλώστε υγιή παιδιά στηριζόμενοι στην σωστή και ισορροπημένη διατροφή και στη συστηματική δραστηριότητα.

Συχνότητα και είδος άσκησης – δραστηριότητας

Θα ήταν χρήσιμο μικροί και μεγάλοι να ασκούνται καθημερινά. Η γενική σύσταση αναφέρεται σε 30 λεπτά καθημερινής, ελαφριάς έντασης άσκηση. Απλές δραστηριότητες όπως το περπάτημα μέχρι το σχολείο ή τη δουλειά, το τρέξιμο, η ποδηλασία είναι εύκολο να πάρουν θέση μέσα στη μέρα σας.

* Βοσπόρου 76 με Αρτάκης, Κάτω Τούμπα
1ος όροφος
τ. 2315550150
κ. 6934016144
www.peritrofis.gr
www.facebook.com/peritrofis2015

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.