Γνωρίστε τα… φλαβονοειδή

0
3596

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / [email protected]

Άγνωστη λέξη τα φλαβονοειδή για τους περισσότερους. Και να σκεφτείτε οτι κάποιοι από σας τα καταναλώνεται συχνά ίσως και σε καθημερινή βάση. Το συγκεκριμένο άρθρο θα σας ενημερώσει για την ομάδα αυτή των θρεπτικών συστατικών και θα σας παραθέσει όλες τις λειτουργίες τους.

Τα φλαβονοειδή δεν είναι βιταμίνες, παρά το γεγονός ότι αρχικά οι ερευνητές που ανακάλυψαν την παρουσία τους θεώρησαν οτι αποτελούν βιταμίνες σημαντικές στην λειτουργία του οργανισμού του οργανισμού. Πιο συγκεκριμένα, γίνεται λόγος για ουσίες οι οποίες περιέχονται στα φυτά και προωθούν την δράση της βιταμίνης C και εμποδίζουν την οξείδωση της. Αρχικά πήραν το όνομα βιταμίνη P αλλά έπειτα κατέληξαν να ονομάζονται φλαβονοειδή. Πρόκειται, λοιπόν για ουσίες που υπάρχουν μόνο στα φυτά και αποτελούν τμήμα των αμυντικών μηχανισμών τους, καθώς προσφέρουν ανοσία απέναντι σε μύκητες, έντομα και άλλους επιβλαβείς οργανισμούς. Χαρακτητιστικό παραδείγμα φλαβονοειδούς αποτελεί η κατεχίνη του τσαγιού.

Η κυριότερη αιτία που καθιστά τα φλαβονοειδή ευεργετικά για την υγεία είναι οι αντιοξειδωτικές τους ιδιότητες, οι οποίες είναι παρόμοιες με αυτές των βιταμινών C και Ε. Οι οξειδωτικές ουσίες που περιέχονται στα τρόφιμα προκαλούν βλάβες στο γενετικό υλικό των κυττάρων. Τα αντιοξειδωτικά αντιδρούν χημικά με τις οξειδωτικές ουσίες και τις καθιστούν αδρανείς και αβλαβείς για το κύτταρο και τον οργανισμό γενικότερα. Διάφορες εργαστηριακές αναλύσεις και μελέτες σε πειραματόζωα έχουν δώσει ενδείξεις για μια σειρά θετικών επιδράσεων των φλαβονοειδών στην υγεία, όπως η καταπολέμηση φλεγμονών και η ανακοπή της ανάπτυξης καρκινικών κυττάρων. Η τανγκερετίνη, για παράδειγμα, που περιέχεται στη φλούδα των κίτρων, έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, ενώ ερευνητές του υπουργείου Υγείας των ΗΠΑ σε δημοσίευση τους τονίζουν ότι τα φλαβονοειδή του πορτοκαλιού εμποδίζουν την δράση ενζύμων που μετατρέπουν κάποια συστατικά του καπνού του τιγάρου σε καρκινογόνες ουσίες.

Τα φλαβονοειδή υπάρχουν σε κάθε φυτό, αλλά οι υψηλότερες συγκεντρώσεις τους παρατηρούνται στα φρούτα και κυρίως στην φλούδα. Τα μήλα, τα σταφύλια και τα πορτοκάλια έχουν τις υψηλότερες συγκεντρώσεις. Από τα λαχανικά, το μπρόκολο και το κρεμμύδι αποτελούν σημαντικές πηγές, ενώ σόγια περιέχει ισοφλαβίνη, ένα είδος φλαβονοειδούς, το οποίο λειτουργεί ως οιστρογόνο και έχει χρησιμοποιηθεί ως εναλλακτική μέθοδος ορμονοθεραπειών σε γυναίκες. Ορισμένα φυτικά φαρμακευτικά σκευάσματα, όπως εκχύλισμα από ιτιά ή γκίγκο, που χρησιμοποιούνται ως καταπραϋντικά για τον πόνο, περιέχουν φλαβονοειδή. Επίσης, η σοκολάτα περιέχει ισοκατεχίνη (είδος φλαβονοειδών), αλλά απαιτείται προσοχή, καθώς βλάπτει σημαντικά την υγιεινή των δοντιών, όταν καταναλώνεται σε μεγάλες ποσότητες. Υπολογίζεται ότι ο άνθρωπος παίρνει με την τροφή του 1 gr φλαβονοειδούς /ημερησίως.

Οι κυριότερες κατηγορίες φλαβονοειδών είναι οι εξης :

  • Η κερκετίνη : εμποδίζει την οξείδωση της LDL, των πολυακορέστων λιπαρών οξέων και προστατεύει στους χυμούς των εσπεριδοειδών από την καταστροφή της βιταμίνης C. Τρόφιμα πλούσια σε κερκετίνη είναι το κρεμμύδι, το μπρόκολο, τα μήλα, τα κόκκινα σταφύλια, το λάχανο, τα δημητριακά και τα χόρτα.
  • Οι ισοφλαβόνες : οι ενώσεις αυτές έχουν έντονο αντιμυκητοκτόνο και αντιμικροβιακή δράση. Πηγές ισοφλαβονών αποτελούν το μπρόκολο, η σόγια, το κουνουπίδι και οι φράουλες,

  • Οι κατεχίνες : αποτελον μία ομάδα εξαιρετικά δραστικών ενώσεων οι οποίες ανήκουν στην οικογένεια των φλαβονοειδών. Οι κατεχίνες βρίσκονται στα φύλλα του τσαγιού, γι αυτό και το τσάι είναι η κύρια διατροφική πηγή κατεχινών. Η δράση των κατεχινών αφορά κυρίως το καρδιαγγειακό σύστημα, την εγκεφαλική λειτουργία και την ενεργοποίηση του μεταβολισμού. Από όλα τα είδη τσαγιού, το πράσινο τσάι έχει την υψηλότερη περιεκτικότητα σε κατεχίνες λόγω της διαδικασίας παραγωγής του. H περιεκτικότητα του πράσινου τσαγιού σε κατεχίνες είναι 90-110mg/ 200ml τσαγιού.

  • Ανθοκυάνες: η ονομασία ανθοκυάνη αρχικώς χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει τις ενώσεις που ήταν υπεύθυνες για το χρώμα των ανθέων του αραβοσίτου. Διάφορες βιολογικές δοκιμασίες έδειξαν ότι οι ανθοκυάνες ελαττώνουν τη διαπερατότητα και ευθραυστότητα των τριχοειδών αγγείων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη χρήση αυτών στη θεραπεία συμπτωμάτων, όπως της φλεβικής ανεπάρκειας και για την προστασία των τριχοειδών αιμοφόρων αγγείων από την ευθραυστότητά τους.

Επομένως θεωρείται απαραίτητη η προσθήκη φλαβονοειδών στο καθημερινό σας διαιτολόγιο μιας και η χρήση τους θα θωρακίσει την άμυνα του οργανισμού. Οφέλιμο θα ήταν να διατρέφονται και οι μικροί μας φίλοι με τρόφμα που ανήκουν στην ομάδα των φλαβονοειδών.

 *Ινστιτούτο αισθητικής Marieanne (Γρ. Λαμπράκη 211)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.