Γ. Χουρμουζιάδης (στο Θεσσαλονικέων Πόλις): τι λάθος κάνει το κράτος με την αρχαιολογία…

0
715

Με κεντρικά θέματα τη συνέντευξη του καθηγητή Αρχαιολογίας Γιώργου Χουρμουζιάδη, τη βιωματική σχέση της πόλης με τα μνημεία της και την εμπειρία της Θεσσαλονίκης από νέους που γεννήθηκαν μετά τη μεταπολίτευση, και την πρώτη εικονική εικαστική έκθεση από νέους επιμελητές της πόλης ανοίγει το νέο τεύχος του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ, που κυκλοφορεί τη Δευτέρα 4 Μαρτίου 2013. Στις σελίδες του φιλοξενούνται ακόμη κείμενα που αφορούν στη λογοτεχνία, τις εικαστικές τέχνες, την ποίηση, τον κινηματογράφο, την κοινωνική πρόνοια και την ιστορία της Θεσσαλονίκης.

 

Έργο εξωφύλλου

Εύα Μαυρίδου, Το τριαντάφυλλο, 2004, 95×60 εκ., λάδι σε μουσαμά

Η Εύα Μαυρίδου ζει και εργάζεται στο Παρίσι και τη Θεσσαλονίκη. Έχει πραγματοποιήσει 3 ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και καλλιτεχνικές διοργανώσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έργα της συμπεριλαμβάνονται σε ιδιωτικές συλλογές, όπως στο Μουσείο Φρυσίρα, στο Ιδρύμα Μάργαρη και αλλού.

Το έργο της Εύας Μαυρίδου στο σύνολό του χαρακτηρίζεται από την έκδηλη εμμονή με την προσωπογραφία και την αυτοπροσωπογραφία-αυτοαναφορά. Μέσα από τα έργα της προσπαθεί να μιλήσει για τη σάρκα: δυνατά, ωμά, χωρίς έλεος. Στα έργα της τα χρώματα του δέρματος, η παραμόρφωση, η κραυγή οργής που κρύβουν μέσα τους οι άνθρωποι, η σχέση «κορμί με κορμί» και η ζωγραφική κτίζονται και ξανακτίζονται πάνω στον καμβά.

 

Πορτρέτο

Ο καθηγητής Αρχαιολογίας Κώστας Κωτσάκης παίρνει συνέντευξη από τον καθηγητή Γιώργο Χουρμουζιάδη, τον ανανεωτή της αρχαιολογικής σκέψης στην Ελλάδα που εισήγαγε την ελληνική αρχαιολογία στον χώρο της θεωρητικής συζήτησης. Ο Γ. Χουρμουζιάδης σχολιάζοντας την θέση της αρχαιολογίας στη σύγχρονη Ελλάδα αναφέρει:

«Όλα τα ζητήματα του πολιτισμού έρχονται σε σύγκρουση με αυτό το οποίο έχει επιβάλει το κράτος ως πολιτισμό. Η αρχαιολογία πρέπει να έρθει σε επαφή με τον κόσμο, όπως κάνει το θέατρο, η μουσική. Εμείς δεν παίζουμε προς τον κόσμο, εμείς κλείνουμε, κλειδώνουμε, τα συρτάρια μας, βάζουμε φράχτες, βάζουμε φύλακες, απαγορεύουμε την είσοδο.»

 

Θεσσαλονίκης Ιστοριογραφία

Ο καθηγητής Πολιτικής Ιστορίας Γιώργος Αναστασιάδης αφηγείται την ιστορία της Θεσσαλονίκης στα χρόνια του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου μέσα από τα ανθολογημένα παραθέματα των Σεφέρη, Ζησιάδη, Αναγνωστάκη, Χριστιανόπουλου, Τσιτσάνη και άλλων.

 

Εν Θεσσαλονίκη

Ο καθηγητής Αρχαιολογίας Κώστας Κωτσάκης γράφει για τις εν εξελίξει ανασκαφές στα εργοτάξια του μετρό και πώς οι ανοιχτοί αρχαιολογικοί χώροι μπορούν να λειτουργήσουν ως σημεία εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας, ενώ ο επιμελητής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης Ηρακλής Παπαϊωάννου παραθέτει τις σκέψεις του για την πρακτική παρουσίασης σύγχρονων εκθέσεων σε μνημεία, μια πρακτική που μπορεί να λειτουργήσει ως πνευματική γέφυρα μεταξύ αιώνων και πολιτισμών. Κλείνοντας το αφιέρωμα για τη βιωματική σχέση της πόλης με τα μνημεία της, η αρχαιολόγος Ελευθερία Θεοδωρούδη γράφει για την έκθεση «Μιλούν τα μνημεία; Μνήμη και ζωή στην πόλη» με θεματική τα μνημεία του άξονα της οδού Αριστοτέλους.

Με αφορμή το εικαστικό έργο Angelus Novus του Paul Klee και την ερμηνεία του φιλόσοφου Walter Benjamin για το συγκεκριμένο έργο, η αρχιτέκτονας Πελαγία Αστρεινίδου παρότρυνε εννέα νέους που γεννήθηκαν στη Θεσσαλονίκη μετά τη μεταπολίτευση, να μεταφέρουν τις βιωματικές εμπειρίες τους. Γράφουν οι: Ζωή Γεωργίου, Δέσποινα Δεληχατζόγλου, Gazmend Elezi, Κωστής Κορνέτης, Λίνα Λιάκου, Στράτος Νανόγλου, Θάνος Νόττας, Ρόζα Προδρόμου, Άννα Χατζηαγγελίδη.

O καθηγητής Ψυχιατρικής Γρηγόρης Αμπατζόγλου προσεγγίζει το θέμα του πολιτισμού της φροντίδας και το μεταναστευτικό ζήτημα στη Θεσσαλονίκη μέσα από το έργο του Ξενώνα Υποδοχής Προσφύγων, ο δημοσιογράφος Γιώργος Τούλας γράφει για την περιοχή του Δενδροποτάμου, το σύγχρονο γκέτο της Θεσσαλονίκης, ενώ ο Κείμης Κρυωνάς αναπλάθει με ιστορικά στοιχεία την εκκλησία του Άγίου Νικολάου του Τρανού που κάηκε στη μεγάλη πυρκαγιά του 1917.

 

Τέχνες και Μέσα Επικοινωνίας

Στην νέα ενότητα εικαστικών με τίτλο ‘Εικονικές Εκθέσεις’ η ιστορικός τέχνης Αρετή Λεοπούλου ζήτησε από τέσσερις νέους επιμελητές που ζουν και εργάζονται στην πόλη να επιμεληθούν τέσσερις εικονικές εκθέσεις με λέξη-κλειδί τη Θεσσαλονίκη και να τις παρουσιάσουν στα τέσσερα τεύχη του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ για το 2013. Στο τρέχον τεύχος, ο ιστορικός τέχνης κι επιμελητής του ΚΣΤΘ-ΚΜΣΤ Θοδωρής Μάρκογλου επιμελείται την  πρώτη εικονική έκθεση που φέρει τον τίτλο ‘Ξεμάγεμα: Θρησκεία και σύγχρονη τέχνη’.

Ο αρχιτέκτονας Άρις Γεωργίου γράφει για το εικαστικό έργο του αυτοδίδακτου και έκκεντρου ζωγράφου Γιάννη Τσατσάγια, η ιστορικός κινηματογράφου Λίνα Μυλωνάκη επισκέπτεται τη νεοσύστατη Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης και ο διευθυντής του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης Γιάννης Επαμεινώνδας αναλύει φωτογραφία των τελών του 19ου αιώνα της συλλογής Δέλλιου που αποτέλεσε κεντρικό έκθεμα της έκθεσης «Η Δύση της Ανατολής. Ο αιώνας που διαμόρφωσε τη Θεσσαλονίκη του 1912» και φιλοξενήθηκε στο Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης Θεσσαλονίκης.

 

Γράμματα

H ενότητα των Γραμμάτων «ανοίγει» με ένα νέο, αδημοσίευτο ποίημα της Έλσας Κορνέτη και ο συγγραφέας κι εκδότης Γιώργος Κορδομενίδης παρουσιάζει το πορτρέτο της ποιήτριας και πεζογράφου Μαρίας Κέντρου-Αγαθοπούλου.

 

Βιβλία

Ο Γιώργος Αναστασιάδης προτείνει έξι βιβλία με άρωμα Θεσσαλονίκης.

Προηγούμενο άρθροΔΗΜΑΡ: Διώξτε επίορκους, «ψεύτες», κοπανατζήδες από το Δημόσιο
Επόμενο άρθροΤο σουλτανάτο της αποβλάκωσης
Τι είναι το thinkfree; Καλή ερώτηση. Μια παρέα, έτσι ξεκίνησε κι έτσι συνεχίζει, που θέλει να ποστάρει χωρίς περιορισμούς ό,τι την ευχαριστεί. Ό,τι γράφει ή ό,τι διαβάζει. Στο thinkfree δίνουμε το λόγο στους ανθρώπους του πολιτισμού μέσα από τη δραστηριότητά τους, αναδεικνύουμε νέα πρόσωπα με κοινό χαρακτηριστικό τη θετική σκέψη (think positive) και τη δημιουργικότητα σε κάθε τομέα και χώρο (πολιτιστικό, επιχειρηματικό, επιστημονικό κ.ά.), φιλοξενούμε ελεύθερα (write free) τεκμηριωμένες απόψεις για θέματα πολιτικής πολιτισμού, πολιτικής και κοινωνίας, οικολογίας και αστικού περιβάλλοντος, αρχιτεκτονικής και υγιεινής ζωής. Το thinkfree είναι κι ένα διπλό πείραμα: σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων που το στηρίζουν, αλλά και δημιουργίας ενός no budget ηλεκτρονικού περιοδικού (e-magazine). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι μακροημερεύουμε χωρίς δυσκολία! Με σεβασμό και εκτίμηση, με αγάπη γι' αυτό που κάνουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.