Δέκα ταινίες για να τις δεις! Προλαβαίνεις!

0
755

the best filmsΓράφει ο Σώτος Χαβαλές

«ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ»

image2resizeΜία ταινία που δάμασε το χρόνο, που τον μετουσίωσε σε κινηματογραφικά λεπτά και άφησε τους θεατές άναυδους με την τελευταία φράση: «Είναι πάντα τώρα». Ο μαέστρος της έβδομης τέχνης, Richard Linklater, που αρίστευσε με την, προσφάτως ολοκληρωμένη, τριλογία του «Before», μας χάρισε αυτή τη φορά ένα μεγαλειώδες έργο που μάλλον θα σαρώσει τα φετινά βραβεία όσκαρ όπως έχει κάνει ήδη με όσες διακρίσεις βρέθηκαν στο δρόμο του. Ο Μέισον μας καλωσορίζει στη ζωή του, από την ηλικία των πέντε μέχρι και την ενηλικίωση του. Αυτή είναι η ιστορία! Ένα άκρως ρεαλιστικό οδοιπορικό στα μονοπάτια του χρόνου, εκεί οπού οι ρυτίδες δεν καλύπτονται από κανένα αδηφάγο μακιγιάζ και οι ψυχές μεγαλώνουν πιο γρήγορα από το σώμα.

 

«INTERSTELLAR»

bgΈνα απόκοσμο θρίλερ για την ανομολόγητη αγωνία του τέλους, για τη μικρή ζωή των αστεριών και τη βαρυσήμαντη των ανθρώπων. Μια υποψία θεού καραδοκεί στην άβυσσο του κόσμου, στο μαύρο της ύπαρξης που αγνοεί τα όνειρα και τους ανθρώπινους σκοπούς Ένα βαθιά ουμανιστικό έργο, ένα κέντημα αισιοδοξίας με μία δόση νοσταλγίας   Ένας άλλος αριστοτέχνης, σε ταινίες δράσης αυτή τη φορά – και όχι μόνο, ο Κρίστοφερ Νόλαν, κατάφερε με ένα διαστρικό ταξίδι να μπει στο πάνθεον των σκηνοθετών και να συγκριθεί με τον αλάθητο Στανλει Κιούμπρικ. Η ταινία είναι οικογενειακή υπόθεση μιας και το σενάριο το έχει γράψει ο αδελφός του, ένα σενάριο που εμπλέκει πολλές και βαρυσήμαντες έννοιες, όπως ο χρόνος, η ηθική, το σπίτι,  δημιουργώντας ένα κουβάρι για γερούς λύτες. Ωστόσο, λίγο οι εξωπραγματικές ερμηνείες των Μάθιου ΜακΚόναχι, Αν Χάθαγουει, Τζέσικα Τσάστειν, λίγο τα ανατριχιαστικά οπτικά και ηχητικά εφέ, λίγο τα ακριβοπληρωμένα σκηνικά, το φιλμ κατόρθωσε να μας μεταφέρει σε ένα άλλο σύμπαν, όχι τόσο μακρινό, όχι τόσο ακραίο, όπου η Γη αργοπεθαίνει και το ανθρώπινο γένος καλείται να επιβιώσει.

 

«GRAND BUDAPEST HOTEL»

the-grand-budapest-hotel-uk-quad-posterΟ Γουες Άντερσον στην όγδοη ταινία του, «The Grand Budapest Hotel», καθιερώνεται ως ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς κινηματογραφιστές της τελευταίας δεκαετίας με το ανατριχιαστικό εικαστικό κομμάτι κάθε έργου του.  Στο τελευταίο του φιλμ μας παρουσιάζει τον Γκουσταβ Χ. (Ralph Fiennes), έναν κονσιέρζ στο ξενοδοχείο Grand Budapest, όπου μαζί με τον μαθητευόμενο του θα βιώσουν τις πιο τραγελαφικές καταστάσεις. Ο πρώτος «συνοδεύει» ηλικιωμένες κυρίες και τους υπόσχεται αγάπη και συντροφιά. Όταν μία από αυτές τις κυρίες (Tilda Swinton) πεθαίνει του αφήνει ως κληρονομιά έναν πίνακα τεράστιας χρηματικής αξίας, μία ερειστική κίνηση που προκαλεί την οργή του γιου της και του αιμοσταγή μπράβου του. Με φόντο την περίοδο πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τότε που άρχιζαν να εμφανίζονται ακροδεξιά μέτωπα, η ταινία μας μεταφέρει σε ένα χρωματιστό σύμπαν που μας διασκεδάζει και ταυτόχρονα μας προβληματίζει. Στο ξενοδοχείο «Grand Budapest» συναντάς τις αύρες των ανθρώπων που έζησαν εκεί, τις αναμνήσεις τους και τις ολοζώντανες ιστορίες τους. Μία γνωριμία με τα πιο ενδόμυχα μέρη της ανθρώπινης ψυχής με πρωταγωνιστές την ελπίδα και την κατακόκκινη αγάπη.

 

«THE WAY HE LOOKS»

maxresdefaultΜία βραζιλιάνικη παραγωγή που έκανε ιδιαίτερη αίσθηση σε κάθε φεστιβάλ που συμμετείχε με τη σπάνια θεματολογία του και την εξαιρετικά ευαίσθητη σκηνοθεσία του Daniel Ribeiro. Ο Λεονάρντο προσπαθεί να είναι ένας ακόμη συνηθισμένος νεαρός στην κλειστή κοινότητα μιας επαρχίας, να ισορροπήσει την αγάπη των γονιών του και να κρατήσει ζωντανή τη φιλία του με την Τζοβάνα, μόνο που είναι τυφλός και ομοφυλόφιλος. Όλες, όμως, οι προσπάθειες του καταρρέουν όταν ερωτεύεται τον Γκάμπριελ, ένα ιδιαίτερο παιδί που θα του μάθει πως «την αλήθεια τα μάτια δεν τη βλέπουν».

 

«IDA»

IdaΕίναι το αδιαμφισβήτητο φαβορί για το όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας μετά την πλούσια συγκομιδή από πλήθος ευρωπαϊκών βραβείων. Στη μεταπολεμική Πολωνία η Άννα, μία ασκούμενη καλόγρια, θα ανακαλύψει πως το πραγματικό της όνομα είναι Ίντα και πως έχει εβραϊκές ρίζες. Με κρυφό θυμό και θαμμένη περιέργεια, θα ξεσκονίσει το παρελθόν προσπαθώντας να μάθει τον τρόπο με τον οποίο πέθαναν οι συγγενείς της κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, μία αναζήτηση που θα προκαλέσει πόνο και θα φανερώσει ανεπιθύμητες πτυχές της ιστορίας. Ο Πάβελ Παβλικόφσκι δημιουργεί μία αριστουργηματική ταινία για τη δύναμη που ασκεί πάνω στα άτομα η συλλογική μνήμη και για το πως καταφέρνουν να βγουν αλώβητα από τη μάχη με τα περασμένα. Η ασπρόμαυρη φωτογραφία ζωντανεύει κάθε κάδρο και σε συνδυασμό με την οικονομία των λέξεων συνθέτουν ένα αποστομωτικό οπτικό αποτέλεσμα.

 

«ΔΥΟ ΗΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ»

1394802943Ένα ακόμη καλλιτεχνικό επίτευγμα από τους αδελφούς Νταρντέν που αυτή τη φορά καταπιάνονται με την παρακμή της ηθικής και την αναζήτηση ενός πραγματικού ανθρώπου ανάμεσα στους μυριάδες άλλους. Η Μαριόν Κοτιγιάρ κατορθώνει με σύνεση και εγκράτεια να υποδυθεί τον ρόλο της Σάντρα, μιας γυναίκας που παίρνει άδεια από τη δουλειά της εξαιτίας της κατάθλιψης που της χτύπησε την πόρτα. Όταν μαθαίνει πως το αφεντικό της έχει θέσει το δίλημμα στους συναδέλφους της είτε να ξεχάσουν το επικείμενο χρηματικό μπόνους που τους αναλογεί είτε να συμφωνήσουν στην απόλυση της Σάντρα, εκείνη ξεκινά ένα ταξίδι αυτογνωσίας προσπαθώντας να αλλάξει τη γνώμη των συναδέλφων της. Μια γυναίκα που αναμετράται με την ταπείνωση, την ντροπή αλλά και την ελπίδα, την αγάπη, την κατανόηση.

 

«LEGO MOVIE»

maxresdefault (1)Με σατιρική διάθεση και κωμικές διαθέσεις η απρόσμενα ευφάνταστη ταινία των Lego αποτυπώνει στο μέγιστο το οξύμωρο των σύγχρονων κινηματογραφικών έργων με τα κουραστικά κλισέ. Η ιστορία συνηθισμένη, η αφήγηση της μοναδική. Ήρωας είναι ένας συνηθισμένος εργάτης που, όμως, καλείται να σώσει τον κόσμο από μια τρομακτική απειλή όταν συναντά ταυτόχρονα τον σούπερμαν και πρωταγωνιστές του Star Wars, τον Γκάνταλφ σε συνδυασμό με τον Μπάτμαν και άλλα ακόμη ξεκαρδιστικά αναπάντεχα. Το φιλμ μπαίνει στο μυαλό των μικρών θεατών και ξετυλίγει την ιστορία όπως θα έκανε ένα μικρό παιδί παίζοντας με τα Lego του. Η άκαμπτη ομορφιά του κινουμένου σχεδίου συναντά την ευφυΐα μιας εξαιρετικής αφήγησης.

 

«ΕΚΡΗΞΗ»

a_blastΜε μία άκρως θορυβώδη «έκρηξη» μπήκε και πάλι, μετά από μία τετραετία, στα κινηματογραφικά πράγματα ο χαρισματικός Σύλλας Τζουμέρκας που εξέπληξε τους πάντες με το ντεμπούτο του στην έβδομη τέχνη, «Χώρα Προέλευσης». Η επίμαχη ταινία που έκανε πρεμιέρα στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ του Λοκάρνο – όπου και έλαβε διθυραμβικές κριτικές, διαπραγματεύεται την ιστορία μιας γυναίκας της οποίας η ζωή καταρρέει εξαιτίας της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα με αποτέλεσμα την ακόρεστη οργή της και την κλιμακούμενη αυτοκαταστροφή της. Με μία εξαιρετική κινηματογράφηση ο Τζουμέρκας χαράσσει ανεξίτηλα το όνομα του στη σύγχρονη ιστορία του ελληνικού σινεμά.

 

«ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΠΟΥ ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΗΚΕ»

gone-girl-01_1485x612Ο παλιός μας γνώριμος Ντειβιντ Φιντσερ, σκηνοθέτης των κλασσικών πια «Fight Club» και «Η απίστευτη ιστορία του Μπέντζαμιν Μπάτον», επιστρέφει ανανεωμένος με το πλέον εύστροφο ψυχολογικό θρίλερ «Το κορίτσι που εξαφανίστηκε». Το σενάριο της ταινίας που είναι γραμμένο από την ίδια την συγγραφέα του έργου Τζίλιαν Φλιν, ξεδιπλώνεται αψεγάδιαστα και κατορθώνει σε συνδυασμό με την σκηνοθεσία να μεταφέρει ακέραιες στην μεγάλη οθόνη τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς που ενυπήρχαν στο βιβλίο. Το ίδιο καλά ανταποκρίνεται και η διεύθυνση φωτογραφίας με αποτελέσματα που συναρπάζουν. «Το κορίτσι που εξαφανίστηκε» σχολιάζει εύστοχα τις στερεοτυπικές αντιλήψεις που υφίστανται ανάμεσα στα φύλα και σατιρίζει αποτελεσματικά την αμερικανική πραγματικότητα με τις, δικαστικού χαρακτήρα, τηλεοπτικές εκπομπές, την εύθραυστη οικογενειακή πραγματικότητα και τους ανθρώπους που είναι ικανοί να αποκαταστήσουν την υποκειμενική τους δικαιοσύνη με τα ίδια τους τα χέρια.

 

«ΑΓΩΝΕΣ ΠΕΙΝΑΣ: ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ (ΜΕΡΟΣ Α΄)»

hunger-games-mockingjay-jennifer-lawrence-600x421Το τρίτο και προτελευταίο (δυστυχώς) μέρος της τριλογίας των αριστουργηματικών βιβλίων της Suzanne Colins έκανε την έκπληξη φέτος και κατάφερε να διαψεύσει όλους όσοι έλεγαν πως ο διαχωρισμός του τελευταίου βιβλίου σε δύο μέρη θα ήταν αυτοκαταστροφικός. Αντιθέτως, η ταινία αυτή τη φορά κινήθηκε στα πλαίσια του κοινωνικού δράματος με το σύμβολο της Επανάστασης, την Κάτνις, να πασχίζει να ανταποκριθεί στα όσα της έχουν εμμέσως επιβληθεί. Με ένα υπέροχο καστ καταξιωμένων ηθοποιών, το φιλμ κατορθώνει, αν και εμφανώς υποτονικά, να επικοινωνήσει την αθλιότητα του πολέμου και την ακούραστη απληστία της εξουσίας.

Προηγούμενο άρθροNorman Atlantic: όταν τα συναισθήματα δεν μπορεί να περιγραφούν με λέξεις…
Επόμενο άρθρο«Χόμπιτ»: αξιοπρεπής η τριλογία…
Τι είναι το thinkfree; Καλή ερώτηση. Μια παρέα, έτσι ξεκίνησε κι έτσι συνεχίζει, που θέλει να ποστάρει χωρίς περιορισμούς ό,τι την ευχαριστεί. Ό,τι γράφει ή ό,τι διαβάζει. Στο thinkfree δίνουμε το λόγο στους ανθρώπους του πολιτισμού μέσα από τη δραστηριότητά τους, αναδεικνύουμε νέα πρόσωπα με κοινό χαρακτηριστικό τη θετική σκέψη (think positive) και τη δημιουργικότητα σε κάθε τομέα και χώρο (πολιτιστικό, επιχειρηματικό, επιστημονικό κ.ά.), φιλοξενούμε ελεύθερα (write free) τεκμηριωμένες απόψεις για θέματα πολιτικής πολιτισμού, πολιτικής και κοινωνίας, οικολογίας και αστικού περιβάλλοντος, αρχιτεκτονικής και υγιεινής ζωής. Το thinkfree είναι κι ένα διπλό πείραμα: σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων που το στηρίζουν, αλλά και δημιουργίας ενός no budget ηλεκτρονικού περιοδικού (e-magazine). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι μακροημερεύουμε χωρίς δυσκολία! Με σεβασμό και εκτίμηση, με αγάπη γι' αυτό που κάνουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.