Διατροφικοί μύθοι του καλοκαιριού

0
1072

beach_0

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / [email protected]

Κόβει την όρεξη η υπερβολική ζέστη; Ξεδιψάει το παγωμένο νερό; Παχαίνουν τα φρούτα το καλοκαίρι; Διατροφικά ερωτήματα που τίθενται μονίμως, γεννώντας διαχρονική… σύγχυση, ίσως γιατί κάποιοι από τους μύθους που τα περιβάλλουν συνδέονται με ισχυρές γευστικές απολαύσεις. Επίσης επικρατούν απόψεις του τύπου : το καλοκαίρι χάνω πιο εύκολα κιλά ή το καλοκαίρι μπορώ καλύτερα να ελέγξω το βάρος μου. Υπάρχει ακόμα και η παρακάτω άποψη : το καλοκαίρι βοηθάει στο κάψιμο του λίπους. Πολλοί είναι οι μύθοι που σχετίζονται με το καλοκαίρι, κυρίως όσον αφορά στον έλεγχο του βάρους. Ας ξετυλίξουμε τους μύθους και τις αλήθειες του καλοκαιριού.

Φαγητό και καύσωνας

Η ζέστη δεν μειώνει την όρεξη, απλώς την «προσαρμόζει» στις κλιματικές συνθήκες της εποχής. Οι υψηλές θερμοκρασίες που σημειώνονται το καλοκαίρι αντιμετωπίζονται από τον οργανισμό μέσω της αποβολής του νερού. Εάν οι καύσεις που γίνονται στο εσωτερικό του οργανισμού παράγουν επιπλέον θερμότητα, η απαιτούμενη προσαρμογή(της θερμοκρασίας του οργανισμού με την θερμοκρασία του περιβάλλοντος) γίνεται ακόμη πιο δύσκολα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν μπορούμε να καταναλώσουμε μεγάλη ποσότητα τροφής, ιδίως κατά τις μεσημεριανές ώρες ασχέτως με το αίσθημα της όρεξης.

Δροσερό ή παγωμένο νερό…

Τα παγωμένα ποτά δεν απορροφώνται με μεγάλη ταχύτητα από τον πεπτικό σωλήνα, ως εκ τούτου δεν ενυδατώνουν στον μέγιστο βαθμό τον οργανισμό, δεν ξεδιψούν δηλαδή περισσότερο. Είναι πιθανόν, μάλιστα, να έχουν το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οποιοδήποτε ποτό μπορεί να σας ξεδιψάσει, αρκεί να είναι δροσερό, σε θερμοκρασία τέτοια που να ικανοποιεί αποτελεσματικά το αίσθημα της δίψας.

Και πίνω μπύρες …

Η μπύρα, όπως άλλωστε και τα περισσότερα οινοπνευματώδη ποτά, δεν αποτελεί καλό μέσο ενυδάτωσης. Την περίοδο του καλοκαιριού, ο οργανισμός αποβάλλει νερό μέσω του ιδρώτα, στην προσπάθεια να διατηρήσει σταθερή τη θερμοκρασία του. Διαδικασία που πρέπει να μας κάνει προσεκτικούς στο ζήτημα της διατροφής, αφού περίπου το 80% των ημερήσιων αναγκών του οργανισμού σε νερό προέρχεται από τη λήψη νερού και άλλων υγρών και το υπόλοιπο 20% από τα τρόφιμα. Μολονότι το νερό αποτελεί εύλογα την πρώτη επιλογή, εν τούτοις μία σειρά άλλων υγρών μπορεί να συνεισφέρει στην πρόσληψη νερού, μεταξύ άλλων οι χυμοί, το γάλα, η σόδα, το τσάι, ο καφές, τα αναψυκτικά, καθώς και τα φρούτα και τα λαχανικά. Αντίθετα με την κοινή πεποίθηση, τα υγρά με καφεΐνη μπορούν να συνεισφέρουν στην κάλυψη των ημερήσιων αναγκών σε νερό, με τον ίδιο τρόπο που συμβάλλουν και τα μη καφεϊνούχα. Μόνο τα οινοπνευματώδη οδηγούν σε αφυδάτωση, και μάλιστα ενώ νομίζουμε ότι μας ξεδιψούν. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δείξετε και στην κατανάλωση ποτών όπως τα κοκτέιλ. Εάν είστε λάτρεις τους ζητήστε να σας τα φτιάξουν με λιγότερο αλκοόλ. Θα είναι πιο δροσιστικά και λιγότερο παχυντικά. Θυμηθείτε ότι κάθε γραμμάριο οινοπνεύματος αποδίδει 7 θερμίδες.

Νόστιμο φρούτο δεν σημαίνει και παχυντικό

Ισχύει κυρίως για τα φρούτα, που τους μήνες του θέρους είναι νοστιμότερα, δίνοντας τη γεύση του ώριμου και πιο γλυκού. Όλα τα φρούτα περιλαμβάνουν 15 γραμμάρια σακχάρων ανά 80 γραμμάρια καρπού, ως εκ τούτου η θερμιδική απόδοση κάθε φρούτου εξαρτάται καθαρά από την ποσότητα που θα καταναλώσετε. Έχουν θερμίδες τα φρούτα αλλά έχουν ακόμα περισσότερες αν καταναλώνετε μεγάλες ποσότητες.

Το καλοκαίρι έχω καλύτερο μεταβολισμό

Τον χειμώνα, λόγω της ανάγκης προσαρμογής στις χαμηλές θερμοκρασίες ο άνθρωπος καίει ακόμα και 10% παραπάνω θερμίδες σε ηρεμία, σε σχέση με το καλοκαίρι. Με λίγα λόγια, η αλήθεια είναι ακριβώς αντίθετη με τη γενική πεποίθηση. Το καλοκαίρι, που η φυσική δραστηριότητα είναι αυξημένη (ευκολία για περπάτημα, καλοκαιρινά σπορ, μπάνιο στη θάλασσα κ.ά.), σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο εγκλεισμός στο σπίτι, άρα και στις «διατροφικές του παγίδες», διαρκεί πολύ λιγότερο, μπορεί κανείς να ελέγξει το βάρος του πιο αποτελεσματικά.

Ρίξε αλάτι, το καλοκαίρι το χρειάζεται ο οργανισμός

Είναι αλήθεια ότι το αλάτι προκαλεί κατακράτηση υγρών, άρα όχι αφυδάτωση, γι’ αυτό το καλοκαίρι σε μεγάλους καύσωνες ακούμε οδηγίες που προτείνουν να χρησιμοποιούμε περισσότερο αλάτι. Χρειάζεται προσοχή, γιατί ήδη οι Έλληνες φαίνεται να καταναλώνουμε 30-40% περισσότερο αλάτι από αυτό που χρειάζονται ημερησίως (5 γρ), κάτι που έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία μας (καρδιαγγειακά, υπέρταση, είδη καρκίνου κ.ά.). Μάλιστα, πρόσφατη μελέτη υπό τον ΕΦΕΤ έδειξε ότι οι Έλληνες οφείλουν να αλλάξουν συμπεριφορά, να αποκτήσουν περισσότερη γνώση γύρω από τις επιπτώσεις και τις τροφές που περιέχουν αλάτι και να μάθουν να διαβάζουν τις ετικέτες. Πιο δόκιμη είναι η πρόταση ότι μπορείτε να αυξήσετε την κατανάλωση του αλατιού κατά τις πολύ ζεστές ημέρες του καλοκαιριού, αρκεί να παίρνετε τη σωστή ποσότητα κατά τη διάρκεια όλου του χρόνου. Θυμηθείτε ότι η μόνη διαφορά που υπάρχει μεταξύ θαλασσινού αλατιού και επιτραπέζιου είναι στην γεύση. Κατά τ’ άλλα η ποσότητα του νατρίου είναι ίδια.

Και αφού η αλήθεια αποκαταστάθηκε, ας δούμε ποια τρόφιμα πρέπει να αποφεύγετε ή πρέπει να καταναλώνετε σε μικρές ποσότητες και ποια πρέπει να προτιμάτε, για να διατηρήσετε σταθερό το βάρος σας κατά την διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών.

Πείτε όχι :

  1. στα τηγανιτά
  2. στα πολλά παγωτά
  3. στα κοκτέιλ
  4. στις σάλτσες που έχουν βάση την μαγιονέζα ή την κρέμα γάλακτος
  5. στην μεγάλη κατανάλωση κόκκινου κρέατος

Πείτε ναι :

  1. στα φρούτα και στα λαχανικά
  2. στο κρύο τσάι χωρίς ζάχαρη
  3. στην κατανάλωση πρωινού γεύματος
  4. στην σωστή ενυδάτωση(2lt νερό την ημέρα)
  5. στο κολύμπι

Θα αποδεικνύονταν χρήσιμο να μην ακούτε τις σειρήνες. Εάν θέλετε και κατά την διάρκεια του καλοκαιριού να ελέγξετε το βάρος αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να ακολουθήσετε ένα πρόγραμμα ισορροπημένης διατροφής και σωστής άσκησης. Ακολουθήστε το πρότυπο της Μεσογειακής διατροφής αφού μελέτες την φέρνουν στην πρώτη θέση για απώλεια βάρους με βασικό πλεονέκτημα την μακροχρόνια συντήρηση του αποτελέσματος. Το πετυχημένο αυτό μοντέλο διατροφής προτείνει τροφές που είναι πλούσιες σε νερό, φυτικές ίνες (κυρίως διαλυτές) και άπαχο κρέας.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.