«ΕΜΕΙΣ»: ΕΝΑ ΕΦΙΑΛΤΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ

0
991

IMG_3422ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ γράφει η Κατερίνα Νικολάου / [email protected]
Σε ένα κατάμεστο θέατρο Αυλαία έκανε χθες πρεμιέρα η παράσταση «ΕΜΕΙΣ» του Γιεβγκιένι Ζαμιάτιν. Το έργο είναι γραμμένο το 1921, εκδόθηκε το 1927 και είναι πρόδρομος του «Θαυμαστού Καινούριου Κόσμου» (1931) του Άλντους Χάξλευ και του «1984» (1949) του Τζορτζ Όργουελ. Αν και πρόδρομος όμως ίσως είναι ένα βήμα μπροστά. Η Οκτωβριανή επανάσταση φαίνεται πως ξύπνησε στους συγγραφείς της εποχής τον φόβο της ισοπέδωσης της προσωπικότητας χάριν του Κόμματος ή του «κοινού καλού».

Σε ένα εφιαλτικό μέλλον όπου οι άνθρωποι έχουν γίνει αριθμοί και ακόμα και ο έρωτας έχει υπαχθεί σε νόμους, μια γυναίκα, η Ι-330, καταφέρνει να σαγηνεύσει έναν άντρα και να τον βγάλει από τον μαθηματικό του κόσμο. Αλίμονο τα κινητρά της είναι ρομαντικά αλλά όχι για τους δυο τους. Απώτερος σκοπός της η επανάσταση και η ελευθερία. Δυστυχώς ο D-503 επιλέγει την «ευτυχία» του γυάλινου Υπερκράτους.

Πρόκειται για μια υπέροχη παράσταση που ξεφεύγει από το παραδοσιακό και εντάσει στη σύνθεσή της το σωματικό θέατρο. Το αφαιρετικό σκηνικό του Χαράλαμπου Τερζόπουλου αντανακλά το αφαιρετικό σύμπαν που μας περιμένει. Το ερωτικό τρίγωνο που εκτυλίσσεται επί σκηνής έχει εικονοποιηθεί και επιδέχεται πολλαπλών ερμηνειών. Ενεργό ρόλο στην παράσταση παίζουν και οι φωτισμοί του Κώστα Μπεθάνη. Συνολικά η δημιουργία του auteur και όχι απλά σκηνοθέτη Σάββα Στρούμπoυ είναι άκρως ενδιαφέρουσα και αφαιρετική.

Οι ερμηνείες του Δαυίδ Μαλτέζε και της Ελεάνας Γεωργούλη είναι εξαιρετικές. Αποτυπώνουν τις αρχαιτυπικές φιγούρες που παλεύουν στην ψυχή του ανθρώπου. Το «κάτσε ήσυχα, καλά είμαστε» με το «θέλω να είμαι ελεύθερος».  Η Ελεάνα Γεωργούλη είναι από τη μια η σαγηνευτική Σαλώμη και από την άλλη ο άνθρωπος στην πιο ζωώδη μορφή του πιο κοντά όμως στην φύση του. Κάποια στιγμή θα ήθελα να την δω να απογειώνεται, να βγαίνει από το σώμα της και να μας ταξιδέψει με την υπέροχα γήινη φωνή της.

Σεμνή η Έλλη Ιγγλίζ, βερμπαλιστικός ο ρόλος της Έβελυν Ασουάντ. Ο Δημήτρης Παπαβασιλείου στον ρόλο του «Ευεργέτη» κατάφερε να πάρει τον Μεγάλο Αδερφό και να τον κάνει Τζόκερ, όπως αυτός ενσαρκώθηκε από τον Χιθ Λέτζερ. Ίσως και αυτό να ήθελε.

Σε γενικές γραμμές ήταν μια υψηλών στόχων παράσταση που αν δεν θα αρέσει σε κάποιος, θα οφείλεται στο γεγονός πως η δράση της είναι διανοητική και μέσα από αφήγηση και όχι πάνω στη σκηνή. Είναι ένα έργο υψηλής διανόησης που όμως δεν λειτουργεί ελιτίστικα, αφού δηλώνει την οπτική του και δεν κάνει την γνωστή μπαγαποντιά κάποιων πονηρών δήθεν καλλιτεχνών «πες μια αρλούμπα και άσε το κοινό να νομίζει ό,τι θέλει».

Δείτε το με ανοιχτή καρδιά και μυαλό.

Πληροφορίες παράστασης

Η παράσταση, που αποτελεί την 1η Παγκόσμια θεατρική απόδοση του έργου του Ζαμιάτιν, θα παρουσιαστεί για 4 παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στο Θέατρο «Αυλαία» από τις 28 Οκτωβρίου μέχρι την 1η Νοεμβρίου.

Λίγα λόγια για το έργο:

Το έργο Εμείς [Mbl] (γράφτηκε το 1921, εκδόθηκε το 1927) εξελίσσεται σε μελλοντικό χρόνο, περίπου 1500 χρόνια από σήμερα, ύστερα από έναν διακοσαετή παγκόσμιο πόλεμο. Στη διάρκεια του πολέμου μεγάλο μέρος του πληθυσμού αφανίζεται, χώρες καταστρέφονται και τα εναπομείναντα κράτη ενσωματώνονται σε μια ολοκληρωτική πολιτεία, το Μονοκράτος. Τον απόλυτο έλεγχο κατέχει ο Ευεργέτης, πρόδρομος του Οργουελικού «Μεγάλου Αδερφού», που  συγκεντρώνει στο πρόσωπό του όλες τις μορφές εξουσίας. Οι πολίτες, η ταυτότητα των οποίων καθορίζεται αποκλειστικά από γραμματικούς και αριθμητικούς κώδικες, έχουν οικειοθελώς αποθέσει την ελευθερία τους στα χέρια του Ευεργέτη.  Το Μονοκράτος έχει κυριαρχήσει στον κόσμο και μέσω του διαστημόπλοιου «Αφομοιωτής» ετοιμάζεται να επεκταθεί και σε άλλους πλανήτες. Ο έρωτας του D- 503, κατασκευαστή του «Αφομοιωτή», για την I- 330, μια αινιγματική γυναίκα που εμφανίζεται βίαια στη ζωή του, σύντομα τον φέρνει αντιμέτωπο με την αντιστροφή όλων των αξιών που πρέσβευε μέχρι τότε, αλλά και με τον ίδιο τον (άγνωστο) εαυτό του. Η I-330 εισβάλλει στον κόσμο του Μονοκράτους ως ένας άλλος θεός Διόνυσος, επιδιώκοντας να θυμίσει στους αριθμημένους ότι η φύση του ανθρώπου είναι διπλή: ένστικτα και λογική μαζί. Το να αντιστέκεσαι στο διονυσιακό στοιχείο σημαίνει να καταπνίγεις το ήμισυ της ύπαρξής σου.

Το δυστοπικό αριστούργημα του Γιεβγκιένι Ζαμιάτιν, ενέπνευσε μεταξύ άλλων σημαντικών προσωπικοτήτων της τέχνης, τον Τζορτζ Όργουελ για τη συγγραφή του περίφημου «1984», τον Άλντους Χάξλευ για το «Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος», τον Ρέι Μπράντμπέρι για το «Φαρενάιτ 451» κ.α.

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:

Ο Γεβγκένι Ιβάνοβιτς Ζαμιάτιν (1884-1937) γεννήθηκε στο Λεμπεντιάν, 300 χιλιόμετρα νότια της Μόσχας, από πατέρα ιερέα – δάσκαλο και μητέρα μουσικό. Σπούδασε μηχανικός αεροσκαφών στην Αγία Πετρούπολη, αλλά έγινε ευρύτερα γνωστός μέσα από το λογοτεχνικό του έργο. Θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους συγγραφείς της μετα- επαναστατικής περιόδου της Ρωσίας και εμπνευστής του «δυστοπικού» μυθιστορήματος. Συνελήφθη κατά τη διάρκεια της Επανάστασης το 1905 και εξορίστηκε, όμως επέστρεψε παράνομα στην Πετρούπολη έως το 1906, οπότε έφυγε στη Φιλανδία για να ολοκληρώσει τις σπουδές του. Συνελήφθη και εξορίστηκε για δεύτερη φορά το 1911, αλλά πήρε αμνηστία το 1913. Μολονότι υπήρξε στρατευμένο μέλος των Μπολσεβίκων και υποστήριξε αρχικά την Οκτωβριανή Επανάσταση, εν συνεχεία αντιτάχθηκε στο σύστημα λογοκρισίας που εφαρμόστηκε. Το 1931 ζήτησε με επιστολή του στον Στάλιν να του επιτραπεί η έξοδος από τη Ρωσία, η οποία επετεύχθη κατόπιν μεσολάβησης του Μαξίμ Γκόργκι. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του τα πέρασε στο Παρίσι,  όπου συνεργάστηκε με τον σκηνοθέτη Ζαν Ρενουάρ στη συγγραφή του σεναρίου της ταινίας «Les Bas- Fonds». Πέθανε το 1937, σε ηλικία 53 χρονών.

Συντελεστές της παράστασης:

Σκηνοθεσία-θεατρική απόδοση-σκηνική εγκατάσταση: Σάββας Στρούμπος
Μετάφραση από τα Ρωσικά – κατασκευή μουσικού οργάνου και καθισμάτων: Δαυίδ Μαλτέζε
Μουσική: Έλλη Ιγγλίζ
Φωτισμοί: Κώστας Μπεθάνης
Κοστούμια: Αiram Μαρία Παπαδοπούλου
Κατασκευή σκηνικού: Χαράλαμπος Τερζόπουλος
Δραματουργική συνεργασία: Μαρία Σικιτάνο
Μακιγιάζ: Βιργινία Τσιχλάκη
Χειριστής φωτός: Δημήτρης Σταμάτης
Photo credits: Αντωνία Κάντα
Video & trailer credits: Χρυσάνθη Μπαδέκα
Δημιουργία αφίσας: Soul Design

Διανομή
Δαβίδ Μαλτέζε: D-503
Ελεάνα Γεωργούλη: I-330
Έλλη Ιγγλίζ: Αφηγητής
Δημήτρης Παπαβασιλείου: Ευεργέτης
Έβελυν Ασουάντ: Ο-90

INFO
Τοποθεσία: Θέατρο Αυλαία, Πλατεία ΧΑΝΘ, (πλευρά Τσιμισκή)
Παραστάσεις: 28 Οκτωβρίου-1 Νοεμβρίου 2015
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη 28/10, Παρασκευή 29/10, Σάββατο 30/10 ώρα 21.00 και Κυριακή 1/11 ώρα 19.00
Διάρκεια παράστασης: 90’
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 12€, Μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων) 10€
Πληροφορίες – κρατήσεις: 2310 237700

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.