«ΘΕΛΩ ΝΑ ΠΩ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΜΗ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΠΟΤΕ ΝΑ ΜΑΣ ΑΜΦΙΣΒΗΤΟΥΝ»

0
4333

xainides_photo 2 low

Συνέντευξη στη Στεφανία Τσολάκη / [email protected] 

Αν μιλάμε για ένα έπος, όπως  χαρακτηριστικά το περιγράφει ο Δ. Αποστολάκης,  τότε έχουμε να κάνουμε με σύγχρονους ραψωδούς. Ο Δημήτρης Αποστολάκης, οι ΧΑΪΝΗΔΕΣ και η χορευτική ομάδα “Κι όμΩς Κινείται” παρουσιάζουν  με έναν πολύ ξεχωριστό τρόπο, το διαχρονικότατο έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου “Eρωτόκριτος”. Εμείς μιλήσαμε για αυτή την παράσταση-ανάγνωση  και για το τι θα δούμε στις 21 Απρίλη στο Μέγαρο Μουσικής στη Θεσσαλονίκη.

Ποια ήταν η βαθύτερη ανάγκη που  σας ώθησε να παρουσιάσετε τον «Ερωτόκριτο»;

Τα γεγονότα μας διαλέγουν, δεν τα διαλέγομε. Είναι απόρροια πολυποίκιλων διαλεκτικών σχέσεων, που δεν μπορούμε να απαριθμίσομε και να κατατάξομε. Στην πραγματικότητα, τα αληθινά γεγονότα είναι γεννήτορες ερμηνειών. Τα γεγονότα είναι οι διάφορες ερμηνείες τους, στην πορεία του χρόνου. Το γεγονός είναι ένα βάζο. Το βάζο δεν υπάρχει. Υπάρχουν μόνο τα λουλούδια-ερμηνείες, που κάποιο αόρατο χέρι βάζει μέσα κατά καιρούς. Εκ των υστέρων, ερμηνεύοντας την ανάγκη που μας  ώθησε να παρουσιάσομε τον “Ερωτόκριτο”, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν η κατάδυση στις απαρχές της ευρυθμίας. Στην εποχή μας, η φτωχή και άρρυθμη   γλώσσα είναι ο καθρέπτης μιας κατατεθλιμμένης, νευρωσικής, αποσπασματικής, άρρυθμης ζωής. Αντίθετα, το έπος του Κορνάρου καταργεί την αποσπασματικότητα, δημιουργώντας ένα εκστατικό κόσμο, απίστευτου γλωσσικού πλούτου και  ευρυθμίας.

xainides_photo 3 lowΤο έμμετρο αυτό μυθιστόρημα- ποίημα του Βιτσέντζου Κορνάρου μιλά για την φιλία, τον έρωτα, την πίστη. Πιστεύετε στις μέρες μας, οι άνθρωποι αφήνουν χώρο για αυτές τις ζωοποιές ανάγκες; 

Στις μέρες μας δεν υπάρχει “φιλία”, αφού επικρατεί ο ανταγωνισμός, που είναι η βασική αρχή του καπιταλιστικού οικοδομήματος. Δεν υπάρχει  “έρωτας”, αφού ο διάχυτος μικροαστισμός καταργεί  κάθε ηρωισμό, που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τον έρωτα. Δεν υπάρχει  “πίστη”, αφού θεοποιείται η ασφάλεια, ενώ η αληθινή πίστη είναι η εμπιστοσύνη στο άγνωστο.

Παρότι η Αρετούσα ήταν γέννημα μιας αγάπης και στωικής υπομονής -μέχρι την απόκτηση της- παρόλα αυτά  οι γονείς της απαρνιόντουσαν τον έρωτα της με τον Ερωτόκριτο και την δική της επιλογή. Προβάλλουν, πιστεύετε, οι γονείς τις προσδοκίες τους στα πρόσωπα των παιδιών τους;  

Παρά το ότι στον “Ερωτόκριτο” του 17ου αιώνα βλέπομε την ανάδυση του ατομικού φαντασιακού της Αναγέννησης, του ανθρώπου που αυτοκαθορίζεται  διαλέγοντας τη μοίρα του,  στον 21ο αιώνα η φεουδαρχία καλά κρατεί στο κοινωνικό φαντασιακό. Αυτό φαίνεται εντονότερα στα παιδιά, που είναι το κοινό μας μέλλον. Οι γονείς αντιμετωπίζουν τα παιδιά σαν φέουδο τους. Θέλουν να τους φορέσουν τα παλιά κουστούμια τους, τα οποία είναι άσχημα και δυσλειτουργικά.

O “Ερωτόκριτος” μιλά όμως και για την ομορφιά, τα νιάτα, την αθωότητα… μια αθωότητα που τείνουν οι μεγάλοι να «καταπνίξουν» στους νέους. Ποιο είναι το δικό σας μήνυμα; 

Θέλω να πω στα παιδιά ότι υπάρχει ένα κριτήριο, για να δουν αν πάει καλά η ζωή τους. Ποιό είναι αυτό; Η ζωή τους να μη μοιάζει με αυτή των γονιών τους. Θέλω να πω στα παιδιά μια συγνώμη για τα προβλήματα που τους κληροδοτήσαμε και καλούνται να τα πληρώσουν με τόκο. Θέλω να πω στα παιδιά να μην σταματήσουν να  μας αμφισβητούν ποτέ.

Θεωρείται πως ο “Ερωτόκριτος” έχει κρυμμένα πολιτικά στοιχεία που μπορεί να αφορούν το σήμερα; Όλο το έπος διαπνέεται από την αμφισβήτηση της εξουσίας και της καθεστηκυίας τάξης. Αυτή η ανυπακοή είναι ο γεννήτορας κάθε πολιτισμικού αγαθού, διαχρονικά και παγκοσμίως.

Τι διαφορετικό θα έχει αυτή η παράσταση σε σύγκριση με άλλες προσεγγίσεις; 

Οι “Χαΐνηδες” είναι από τους τελευταίους που έμαθαν τον “Ερωτόκριτο” προφορικά. Ο “Ερωτόκριτος” είναι το τελευταίο έπος στην Ευρώπη, που ζει ακόμη στην προφορική παράδοση. Η χρόνια δημιουργική σχέση των “Χαΐνηδων” με την εξαιρετική ομάδα χορού κι ακροβασίας “Κι ομΩς κινείται”, καθιστά τον  “Ερωτόκριτο”   μια απρόβλεπτη, ταλάντωση μεταξύ εκστατικής τραγουδαφήγησης και ποιητικής παραστατικής σωματικότητας. Η παράσταση, ουδεμία σχέση έχει με τις αναίμακτες, τουριστικές θεατροποιήσεις ή με τις γλυκερές τραγουδιστικές κορώνες, που μας έχουν φλομώσει σήμερα.

Μια ιδέα από την παράσταση για να σας ξεσηκώσουμε: https://vimeo.com/115161752
Μουσική: Το μουσικό σχήμα Χαΐνηδες
Δημήτρης Αποστολάκης: λύρα
Δημήτρης Ζαχαριουδάκης: τραγούδι –κιθάρα
Σπυριδούλα Μπάκα: τραγούδι
Τάκης Κανέλλος: κρουστά
Κλέων Αντωνίου: ηλεκτρική κιθάρα
Μιχάλης Νικόπουλος: λαούτο, μαντολίνο
Ρέλλος Θοδωρής: σαξόφωνο
Νόνης Γιάννης: μπάσο
Κίνηση: Κι όμΩς κινείται
Χορός – Ακροβασία:
Δημάς Βασίλης, Καραχανίδης Τασος, Λινάρδου Αντιγόνη, Μακατσώρης Χριστόφορος
Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Χριστίνα Σουγιουλτζή, Χαμηλοθώρη Λία
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΡΙΑΔΗΣ
Πέμπτη 21 Απριλίου 2016
Ώρα έναρξης: 21:00
Τιμές Εισιτηρίων από 10 ευρώ- 25 ευρώ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.