Θ. Κοροβίνης: «Χωρίς δραχμή; Ας το ζήσουμε. Μπορεί και να ανθρωπέψουμε λίγο…»

0
584
"Κωνσταντινούπολη", 2005 /(α)GTKessopoulos

Συνέντευξη στον Γιάννη Θ. Κεσσόπουλο

  • Η παράδοσή μας έχει ξεθυμάνει τόσο, που αποτελεί πλέον άλλοθι για τη διατήρηση της εθνικής μας ταυτότητας.
  • Η ελληνική κρίση είναι αποτέλεσμα συνδυασμού της πρόδρομης ευρωπαϊκής κρίσης και της νεοελληνικής αχρηστίας.
  • Την αλλαγή σ’ αυτήν την πόλη δεν θα τη φέρουν τα γούστα του δημάρχου αλλά η απόφαση των βαριεστημένων κατοίκων της να την ξαναδούν με νέο πνεύμα.

Οι εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ και ο IANOS παρουσίασαν, στο πατάρι της Αριστοτέλους 7, το βιβλίο που επιμελήθηκε ο Θωμάς Κοροβίνης «Θεσσαλονίκη: Ημερολόγιο 2012». Μέσα από πλούσιο υλικό αποτυπώνονται η ζωή και οι δραστηριότητες των κατοίκων της Νύμφης του Θερμαϊκού, που για αιώνες αποτέλεσε σταυροδρόμι πολιτισμών (Έλληνες, Εβραίοι, Τούρκοι κ.ά.). Στο ημερολόγιο περιλαμβάνονται σπάνιο αρχειακό φωτογραφικό υλικό, πληροφορίες για τα ήθη, τα έθιμα και την ιστορία των κατοίκων της, το πλήθος των μνημείων της, καθώς και κείμενα για σημαντικές προσωπικότητες που γεννήθηκαν και έζησαν στη Θεσσαλονίκη, συνταγές, κείμενα περιηγητών και επισκεπτών, ποιήματα και τραγούδια, λογοτεχνικά κείμενα που σχετίζονται με την πόλη.

Με αυτή την αφορμή ανταλλάξαμε… δώρα με τον Θωμά Κοροβίνη, ο οποίος σημειωτέον ετοιμάζει ένα «ιστορικό μυθιστόρημα» με τίτλο «55» που αφορά στα Σεπτεμβριανά της Κωνσταντινούπολης.

  1. Θεσσαλονίκη 2012. Εορτασμός. Το σχόλιό σας… 2012. Εορτασμός Θεσσαλονίκης. Γιατί όχι;

 

  1. Εκατό χρόνια από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης ή από την κατάκτησή της από τους Έλληνες; Η μόνη πόλη με ιστορική διάρκεια στον ελλαδικό χώρο αποφασίζεται –όχι από τους Έλληνες- να ενταχθεί στο ελληνικό κρατίδιο. Με την ανταλλαγή των μουσουλμάνων, τον αφανισμό των Εβραίων, την έλευση της προσφυγιάς ελληνοποιείται περισσότερο. Γιατί όχι; Αλλά δεν τρέχει και τίποτε. Ό,τι σημαδεύει την αξία της ανήκει κυρίως στο παρελθόν της.

 

  1. Θα ήθελα να μου σχολιάσετε το «θαλάσσιο χριστουγεννιάτικο δέντρο» που έστησε η νέα διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, θέλοντας να σηματοδοτήσει μια αλλαγή φιλοσοφίας σε σχέση με το έλατο και τα καραβάκι της πλατείας Αριστοτέλους. Το θαλάσσιο δέντρο το βρήκα ταιριαστό και πρωτότυπο. Όμως την αλλαγή σ’ αυτήν την πόλη δεν θα τη φέρουν τα γούστα του δημάρχου αλλά η απόφαση των βαριεστημένων κατοίκων της να την ξαναδούν με νέο πνεύμα. Η παράδοσή μας έχει ξεθυμάνει τόσο, που αποτελεί πλέον άλλοθι για τη διατήρηση της εθνικής μας ταυτότητας.
  1. Ποια πιστεύετε ότι ήταν τα κομβικά (πολιτικά, κοινωνικά, ιστορικά) γεγονότα που καθόρισαν την πορεία Θεσσαλονίκης στον αιώνα που πέρασε; Η εξολόθρευση του σεφραδίτικου στοιχείου, η ενδυνάμωσή της με τις ζωηρές ποικιλίες των Ρωμιών προσφύγων, οι δολοφονίες Πολκ, Λαμπράκη, Τσαρουχα, η εποποιία του αγώνα για το δημοτικισμό και η πρωτοπορία της πνευματικής προόδου στο πανεπιστήμιό της μέχρι περίπου τη δεκαετία του ’80. Η στροφή της προς τις παρωχημένες συντηρητικές επιλογές με τις τελευταίες εκλεγμένες εξουσίες της που την πήγαν πολύ πίσω.

 

  1. Πόσο σημαντική είναι η μικροϊστορία ενός τόπου για τη συλλογική μας αυτογνωσία; Η μικροϊστορία και του τελευταίου χωριού της επικράτειας έχει τη συμβολή της στη συνδιαμόρφωση της συλλογικής μας αυτογνωσίας. Η Θεσσαλονίκη ένα παραπάνω, ως δοκιμαστήριο των κρατικοπολιτικών πειραμάτων. Κάτι ξέρουν αυτοί που κανόνισαν για νέο ζιγκολό της Γερμανό κατάσκοπό.

 

  1. Ένα αγαπημένο σας ποίημα, τραγούδι ή λογοτεχνικό κείμενο που γράφτηκε για τη Θεσσαλονίκη; «Μητέρα Θεσσαλονίκη» του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη και «Μάγισσα Θεσσαλονίκη» του Γαβαλά.

 

  1. Τελικά ο Κεμάλ γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη ή είναι ένας μύθος των γειτόνων μας; Ο Κεμάλ και ο Ναζίμ Χικμέτ είναι δύο από τα πλέον εξέχοντα τέκνα της πολυεθνικής Θεσσαλονίκηςτου άλλοτε. Παραμένει αδιευκρίνιστο εάν ο Κεμάλ προέρχεται από οικογένεια Ντονμέδων, Σλάβων ή Έλλήνων (κατά το ήμισυ τουλάχιστον).

 

  1. Έχετε φανταστεί τη ζωή σας ξανά με δραχμή; Χωρίς δραχμή, ας το ζήσουμε. Μπορεί και να ανθρωπέψουμε λίγο…

 

  1. Τι είναι τελικά η ελληνική κρίση και πως πιστεύετε ότι μπορεί να ξεπεραστεί; Η ελληνική κρίση είναι αποτέλεσμα συνδυασμού της πρόδρομης ευρωπαϊκής κρίσης και της νεοελληνικής αχρηστίας. Δεν ξέρω πως θα ξεπεραστεί. Με ενδιαφέρει η απονομή Δικαιοσύνης με υποδειγματική –έως θανάτου- τιμωρία των κυρίων υπευθύνων.

 

  1. Τι εύχεστε στους αναγνώστες και τους ακροατές σας για το 2012; Καλή χρονιά. Κι ευχαριστώ!

 

  1. Εν κατακλείδι: τρεις λέξεις για τη Θεσσαλονίκη του Θωμά Κοροβίνη; Τη Θεσσαλονίκη την πονάμε. Την έχουμε ρίξει. Ενώ τα έχει όλα και με καινούρια μάτια θα την κάνουμε κουκλάρα!

 

"Κωνσταντινούπολη", 2005 /(α)GTKessopoulos

Ο Θωμάς Κοροβίνης, φιλόλογος στη Μέση Εκπαίδευση, έζησε για οχτώ χρόνια στην Κωνσταντινούπολη. Εδώ και χρόνια ερευνά πτυχές του ελληνικού και του τουρκικού λαϊκού πολιτισμού καθώς και τις σχέσεις μεταξύ τους. Συνεργάζεται με διάφορα λογοτεχνικά περιοδικά.

Έγραψε τα βιβλία: «Τουρκικές παροιμίες», «Κανάλ ντ’ Αμούρ», «Τα πρόσωπα της Σωτηρίας Μπέλλου», «Φαχισέ Τσίκα», «Σκανδαλιστικές και βωμολοχικές ελληνικές παροιμίες», «Κωνσταντινούπολη – Λογοτεχνική ανθολογία: Τούρκοι ποιητές υμνούν την Κωνσταντινούπολη», «Ο Μάρκος στο χαρέμι». Είναι συνθέτης, στιχουργός και ερμηνευτής λαϊκών τραγουδιών.
Δισκογραφία: Από έβενο κι αχάτη, Φουζουλή: Λεϊλά και Μετζνούν, Τακίμια. Συχνά παρουσιάζει συναυλίες με το δικό του ρεπερτόριο ή με θέματα του ρεμπέτικου και του λαϊκού τραγουδιού.

Προηγούμενο άρθροΤο ελληνικό τσίρκο
Επόμενο άρθροΤο Ιράν και πάλι μπροστά
Σπούδασα Νομικά, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη. Και διευθυντή το Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως πολιτιστικός συντάκτης κι έπειτα η free press «Karfitsa» στην οποία εργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.