Κατακόκκινο σαν παντζάρι

0
1058

Beetroot juice,Healthy drink

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / [email protected]

Αρκετές φορές έχει κοκκινίσει το πρόσωπο μας και δη τα μάγουλα μας από θυμό, ντροπή, έντονη άσκηση κτλ. Εξάλλου από κει βγήκε και η φράση «έγινες κατακόκκινος σαν το παντζάρι». Οι περισσότεροι και ειδικά τα μικρά παιδιά προτιμούν το βολβό, γιατί είναι πιο νόστιμος, πιο γλυκός σε σχέση με τα φύλλα. Χρησιμοποιείται ευρέως σε πολλές μαγειρικές παρασκευές. Είναι η πιο κοινή βραστή, χειμωνιάτικη σαλάτα. Βάφει τα χέρια μας, όταν το καθαρίζουμε και τη γλώσσα μας, όταν το τρώμε. Είναι πλούσιο σε σημαντικά θρεπτικά συστατικά, τα οποία θωρακίζουν και προάγουν την υγεία του οργανισμού. Όπως θα καταλάβατε, όλα αυτά τα κάνει το παντζάρι ή αλλιώς κοκκινογούλι.

Όλα τα «καλά» του παντζαριού

Οι σημαντικές και ευεργετικές του ιδιότητες φαίνονται παρακάτω:

  • Ενίσχυση της αντοχής.
  • Μείωση του κινδύνου για καρδιαγγειακές παθήσεις.
  • Βελτίωση των επιπέδων της αρτηριακής πίεσης και της χοληστερόλης.
  • Πρόληψη της οστεοπόρωσης.
  • Ρύθμιση της λειτουργίας του ήπατος.
  • Προστασία του εγκεφάλου από παθήσεις όπως η νόσος Alzheimer.
  • Περιορισμός του κινδύνου για εμφάνιση του καρκίνο του εντέρου.
  • Χρήση ως καθαρκτικό.
  • Ίαση της δυσκοιλιότητας, των αιμορροΐδων και του ίκτερου.

Διατροφική αξία

            Τα σπουδαιότερα θρεπτικά συστατικά του παντζαριού συνοψίζονται στον πίνακα που ακολουθεί.

Θρεπτικά συστατικά

100γρ ωμό παντζάρι

100γρ βρασμένο παντζάρι

Θερμίδες σε kcal

43

32

Υδατάνθρακες σε γρ

9,9

7,2

Πρωτεΐνες σε γρ

1,6

1,1

Λιπαρά σε γρ

0,1

0,1

Νάτριο σε mg

87,3

90,9

Σίδηρο σε mg

0,7

0,5

Ασβέστιο σε mg

16

14

Φώσφορος σε mg

33

23

Κάλιο σε mg

60

43

Νερό σε mg

335

208

Αντιοξειδωτική δράση

Οι βηταλαΐνες αποτελούν τη σημαντικότερη αντιοξειδωτική ουσία του παντζαριού. Πρόκειται για φυσικές χρωστικές, στις οποίες ο βολβός του  παντζαριού οφείλει το κόκκινο χρώμα του. Εκτός από την έντονη αντιοξειδωτική τους δράση, οι βηταλαΐνες παρουσιάζουν έντονη αντιφλεγμονώδη και καρδιοπροστατευτική δράση. Παράλληλα προστατεύουν τα εγκεφαλικά κύτταρα από διάφορες φθορές αλλά και από την νόσο Alzheimer.

Κατάλληλο για αθλητές και υπερτασικούς

Ο χυμός του παντζαριού αποτελεί το καλύτερο βοήθημα για τους αθλητές. Πιο συγκεκριμένα, η αντοχή τους φαίνεται να αυξάνεται κατά 16%. Αυτό συμβαίνει γιατί τα παντζάρια μειώνουν την ανάγκη του οργανισμού για οξυγόνο, καθιστώντας την άσκηση πιο εύκολη. Χρειάζονται όμως περισσότερες έρευνες προς αυτή την κατεύθυνση για να καταστεί το συμπέρασμα επαρκώς τεκμηριωμένο. Επίσης, ο χυμός του βοηθά και στη μείωση της αρτηριακής πίεσης γιατί συμβάλλει στην καλύτερη αιματική κυκλοφορία. Αν πίνετε καθημερινά χυμό παντζαριού μην ανησυχήσετε αν αντιληφθείτε αλλαγή χρώματος των ούρων σας. Είναι απολύτως φυσιολογικό. Η κόκκινη χρωστική του παντζαριού αποβάλλεται μέσω των ούρων και των κοπράνων.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.