Κυτταρίτιδα: ο «εχθρός» των γυναικών

0
1011

summer_beach_2-wallpaper-1920x1200

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος/ [email protected]

Διανύουμε ήδη, τις πρώτες μέρες του καλοκαιριού. Οι παραλίες υποδέχτηκαν κιόλας τους πρώτους λουόμενους. Υπάρχουν όμως και κάποιοι που διστάζουν ακόμα. Αυτό που τραβάει την προσοχή των γυναικών αυτό το διάστημα είναι η εμφάνισή τους. Ανανεώνονται από την κορυφή μέχρι τα νύχια αλλά υπάρχει και ένας τελευταίος προβληματισμός. Τι να κάνουν με την κυτταρίτιδα; Οι λύσεις σίγουρα είναι πολλές. Κάποιες είναι αποτελεσματικές κάποιες όχι. Στην κορυφή όμως της αντιμετώπισής της είναι η διατροφή η οποία, σε συνδυασμό με κάποιους ακόμα παράγοντες, βοηθά αν όχι στην εξάλειψή της, τουλάχιστον στον μετριασμό της.

Καθημερινά, ο οργανισμός δημιουργεί απορρίμματα των οποίων η αποβολή γίνεται με την βοήθεια των νεφρών και των ιδρωτοποιών αδένων. Η κακή ή ελλιπής αποβολή των απορριμμάτων έχει ως συνέπεια την εναπόθεση τους στον κυτταρικό ιστό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο ιστός να σκληραίνει, να αυξάνεται σταδιακά σε μέγεθος και στο τέλος σχηματίζεται ένας όζος. Στα πρώτα στάδια η κυτταρίτιδα δεν διαφέρει πολύ από το κοινό λίπος. Για την αναγνώρισή της χρειάζεται να πιέσετε με τις παλάμες το δέρμα σας στο ύψος των μηρών. Στην περίπτωση που υπάρχει κυτταρίτιδα, το δέρμα αποκτά την όψη του φλοιού του πορτοκαλιού ενώ ταυτόχρονα παρουσιάζει μια ευαισθησία, η οποία δεν εμφανίζεται στις περιοχές, που δεν έχουν προσβληθεί. Το 80% των γυναικών μπορεί να εμφανίσει κυτταρίτιδα και οι κυριότερες αιτίες για την ανάδειξή της είναι οι παρακάτω :

  1. το κάπνισμα
  2. η κακής ποιότητας διατροφή
  3. οι παθολογικές καταστάσεις όπως η κακή λειτουργία του ήπατος
  4. οι ενδοκρινολογικές διαταραχές
  5. η καθιστική ζωή
  6. οι εσφαλμένες διατροφικές συνήθειες

Υπάρχουν τρείς τύποι κυτταρίτιδας : η συμπαγής, η οιδηματική και η χαλαρή. Η συμπαγής είναι σκληρή και μπορεί να πονάει με την ψηλάφιση. Στην οιδηματική εκδηλώνονται οιδήματα που πονούν ξαφνικά ενώ πιέζετε την περιοχή ενώ στην χαλαρή τα μαλακά σημεία με κυτταρίτιδα φαίνονται μόνο με την ψηλάφηση. Ο τελευταίος τύπος αποτελεί το πρώτο στάδιο εμφάνισή της. Είναι μύθος ότι κυτταρίτιδα έχουν μόνο τα παχύσαρκα άτομα. Έχουν φυσικά και τα πιο λεπτά. Η γενικευμένη κυτταρίτιδα συνοδεύεται συνήθως από παχυσαρκία και παρουσιάζει πόνους κυρίως στον αυχένα και στη μέση. Επίσης εμφανίζει μια διαρκή τάση κατακράτησης υγρών στο δέρμα η οποία είναι περισσότερο αισθητή τις παραμονές της εμμήνου ρύσεως. Η εντοπισμένη κυτταρίτιδα παρατηρείται στα πιο λεπτά άτομα και παρουσιάζεται στα άνω και κάτω άκρα, στον θώρακα, στην κοιλιά, στο πρόσωπο, στον αυχένα και στην ράχη.

Διατροφικά, για την αντιμετώπιση της κυτταρίτιδας δεν βοηθάει μια κλασσική υποθερμιδική δίαιτα αλλά μια διατροφή η οποία να «τρέφει» το δέρμα. Και αυτό γιατί οι υποθερμιδικές δίαιτες διαλύουν το λίπος στα διάφορα μέρη του σώματος, χωρίς να υποχωρεί η κυτταρίτιδα. Η διατροφή μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην εμφάνιση και στην εξέλιξη της κυτταρίτιδας. Η ποιότητα και η σύσταση σε θρεπτικά συστατικά της τροφής που καταναλώνετε καθημερινά μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπισή της. Δείτε τον παρακάτω πίνακα και επιλέξτε σωστά…

Αποφύγετε Προτιμήστε
τα ολόπαχα γαλακτοκομικά προϊόντα τα φρούτα
τα τηγανιτά τα λαχανικά
τη μαγιονέζα το ελαιόλαδο
την κρέμα γάλακτος τα λιπαρά ψάρια
τη ζάχαρη τους ανάλατους ξηρούς καρπούς
τα λιπαρά κρέατα το νερό (10 – 12 ποτήρια)
το αλκοόλ τον καφέ

Η άσκηση παίζει επίσης σημαντικό ρόλο αφού αυξάνει τις καύσεις και βοηθάει στην καλύτερη κυκλοφορία του αίματος. Ο καφές θεωρούνταν η νούμερο ένα αιτία εμφάνισης της κυτταρίτιδας. Τώρα πια θεωρείται ωφέλιμος και περιέχεται σε όλα τα προϊόντα περιποίησης σώματος. Ο καφές μπορεί να οξύνει το πρόβλημα μόνο όταν συνοδεύεται από πολλή ζάχαρη, σιρόπι, γάλα ή παγωτό. Τα αναψυκτικά φαίνεται επίσης να μην προκαλούν κυτταρίτιδα αφού δεν υπάρχει σαφή επιστημονική τεκμηρίωση. Ωστόσο, η υπερκατανάλωση αλκοόλ κάνει πιο έντονο το πρόβλημα αφού αφυδατώνει τον οργανισμό.

Συμπερασματικά, αυτό που χρειάζεται να κάνει μια γυναίκα για να νικήσει την κυτταρίτιδα είναι να υιοθετήσει ένα σωστό και ισορροπημένο τρόπο διατροφής και άσκησης. Τα σημαντικά θρεπτικά συστατικά που πρέπει να εντάξετε στην καθημερινή σας διατροφής είναι τα αντιοξειδωτικά, τα αμινοξέα και τα απαραίτητα λιπαρά οξέα γιατί ενισχύουν την δομή των κυττάρων και προστατεύουν από φλεγμονές. Ειδικότερα :

  • Καταναλώστε πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών γιατί βοηθούν στην σταδιακή μείωση του λίπους.
  • Προτιμήστε λιπαρά ψάρια και ξηρούς καρπούς όπως τα καρύδια για να ενισχυθεί ο οργανισμός με αντιοξειδωτικά και απαραίτητα λιπαρά οξέα.
  • Πιείτε δύο έως τέσσερα λίτρα υγρών την ημέρα. Η συνιστώμενη πρόσληψη υγρών αυξάνεται κατά τους θερινούς μήνες και κατά την άσκηση.
  • Περιορίστε τις τροφές που περιέχουν νάτριο – παστά, κονσέρβες, πατατάκια, γεύματα τύπου fast food, προσθήκη αλατιού κατά το μαγείρεμα – γιατί προκαλούν κατακράτηση υγρών.
  • Χρησιμοποιήστε ελαιόλαδο με μέτρο για τις μαγειρικές σας παρασκευές και αποφύγετε το βούτυρο.
  • Καταναλώστε όσπρια και δημητριακά ολικής άλεσης γιατί είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά και αμινοξέα και φτωχά σε λίπος.
  • Ασκηθείτε συστηματικά. Επιλέξτε κυρίως αεροβική γυμναστική για να αυξηθεί η κυκλοφορία του αίματος και να μειωθεί το σωματικό βάρος.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.