Κ. Δανιηλίδης: «Ο «Επαγγελματίας» αφορά τον κάθε θεατή προσωπικά»

0
1282

kyrdan2Συνέντευξη στον Γιάννη Θ. Κεσσόπουλο

Δεκατρία χρόνια ηθοποιός, βασικός συνεργάτης της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης» έχει στο ενεργητικό του σημαντικούς ρόλους και συνεργασίες. Τον περασμένο Σεπτέμβριο αποφάσισε να δημιουργήσει το σχήμα Enigma Theatre Group, μαζί με μια ομάδα νέων ηθοποιών, ανεβάζοντας τον «Επαγγελματία» του κορυφαίου Σέρβου θεατρικού συγγραφέα Ντούσαν Κοβάτσεβιτς. Η πρεμιέρα του έργου έχει οριστεί για τις 12 Ιανουαρίου στο Θέατρο Σοφούλη. Ο Κυριάκος Δανιηλίδης υποδύεται τον αστυνομικό Λούκα Λάμπαν και υπογράφει τη σκηνοθεσία. Με αυτήν την αφορμή μίλησε στο thinkfree.gr

kyrdan5Μετά από χρόνια στην Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης»… πρώτη εμφάνιση ως Enigma Theatre Group. Πως ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια; Με ποιο σκεπτικό από την ώρα μάλιστα που έχουν κοπεί οι κρατικές επιχορηγήσεις στα θεατρικά σχήματα;

Με την Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» εξακολουθώ να συνεργάζομαι. Άλλωστε, με συνδέουν με τον συγκεκριμένο καλλιτεχνικό οργανισμό – στους κόλπους του οποίου ανδρώθηκα καλλιτεχνικά – και τους συναδέλφους μου 12 παραγωγικά χρόνια δημιουργίας. Φέτος συνεργάζομαι και με το «Ελληνικό Θέατρο» και τον σκηνοθέτη Δημήτρη Σακατζή στο «Φτυστός ο Μακαρίτης» της Πένυς Φυλακτάκη. Οι Enigma δημιουργήθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2014 και απαρτίζονται από συναδέλφους και φίλους που έχουμε κοινές αναφορές, κοινούς κώδικες επικοινωνίας και κοινούς στόχους. Θεωρώ το πλέον βασικό κομμάτι της δουλειάς μας να έχεις την ευτυχία να συνεργάζεσαι με ανθρώπους που να μπορούν να σε εμπιστευθούν, να προχωρήσουν μαζί σου δημιουργικά και ομαδικά για το καλύτερο δυνατό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Αισθάνομαι εξαιρετικά τυχερός και χαρούμενος που οι Enigma είναι αυτό ακριβώς: μια παρέα ηθοποιών και φίλων που συναντήθηκε και αποφάσισε μέσα σε αντίξοες για την εποχή συνθήκες να φτιάξει κάτι νέο στην πόλη που ελπίζει να έχει διάρκεια.

«Ο Επαγγελματίας» του Κοβάτσεβιτς το έργο. Γιατί το επέλεξες; Τι σε κέντρισε;

Το έργο το πρωτοδιάβασα όταν ήμουν φοιτητής ακόμα στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών. Το λάτρεψα. Έπαιξα τον ρόλο του Λούκα στις διπλωματικές μου εξετάσεις στην Υποκριτική για το πτυχίο μου. Πάντα είχα στο πίσω  μέρος του μυαλού μου, σ’ αυτά τα χρόνια που εργάζομαι, να ξανασχοληθώ με αυτό το σπουδαίο έργο κι αυτόν τον σπουδαίο ρόλο. Θεωρώ ότι είχα «ανοιχτούς λογαριασμούς» με αυτό το σπουδαίο έργο. Είναι ένα εξαιρετικό κείμενο που περνά από το κωμικό στο τραγικό και από το γέλιο στο δάκρυ με αριστοτεχνικό τρόπο. Είναι μια ‘θλιβερή κωμωδία’ με όλη τη σημασία του όρου που της δίνει ο ίδιος ο συγγραφέας της. Στον «Επαγγελματία» ο Κοβάτσεβιτς μιλά για τις συνέπειες των αποφάσεών μας στην ζωή που καλούμαστε κάποια στιγμή να επωμισθούμε και για τα όρια της ιδιωτικότητάς μας και πότε αυτά παραβιάζονται. Στο έργο, που γράφτηκε το 1991 (τρία χρόνια μετά θα ξεκινήσει ο εμφύλιος πόλεμος στην πρώην Γιουγκοσλαβία) με κέντρισε το πώς οι γενικότερες πολιτικοκοινωνικές αλλαγές και καταστάσεις επηρεάζουν σημαντικά την ψυχοσύνθεση των ανθρώπων και κατ’ επέκταση και τις μεταξύ τους σχέσεις, κάτι που είναι τρομερά επίκαιρο σήμερα και συμβαίνει στην χώρα μας που υφίσταται τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης εδώ και μια πενταετία. Στα πρόσωπα του έργου βλέπουμε ένα ισχυρό παρελθόν, ένα συγκρατημένο παρόν κι ένα αβέβαιο μέλλον. Επικεντρωθήκαμε σαν ομάδα στο κείμενο, στην ιστορία και τους χαρακτήρες χωρίς περιττούς «σκηνοθετισμούς», εντυπωσιασμούς και τερτίπια. Ο «Επαγγελματίας» αφορά τον κάθε θεατή προσωπικά.

Είναι και η πρώτη σκηνοθετική σου απόπειρα. Πως θα ισορροπήσεις τους δύο ρόλους ηθοποιού και σκηνοθέτη και μάλιστα στην ίδια παράσταση;

Ο διπλός αυτός ρόλος είναι και εξαιρετικά δύσκολος γιατί ουσιαστικά σκηνοθετώ στο επαγγελματικό θέατρο πρώτη φορά μετά από 13 χρόνια στον χώρο ως ηθοποιός. Ευτυχώς, έχω δίπλα μου εξαιρετικούς συνεργάτες και μια υπέροχη συνάδελφο και βοηθό μου στην σκηνοθεσία την Έλενα Ζήκου, που συνεργάζεται κι ως ηθοποιός οι οποίοι μου ανοίγουν δρόμους, προτείνουν, παροτρύνουν, με συμβουλεύουν, ώστε τα πράγματα να γίνονται περισσότερο δημιουργικά  και η πρόβα παραγωγική.

Δύσκολη εποχή για τους ηθοποιούς και δη όσους έχουν επιλέξει να ζουν και να δημιουργούν στη Θεσσαλονίκης. Τι σκέφτεται γι’ αυτό ένας 35άρης ηθοποιός, από τους πλέον ταλαντούχους της γενιάς του;

Δύσκολη εποχή γενικότερα για όλο τον κόσμο σε πολλούς τομείς. Χρειάζεται όσο το δυνατό – κόντρα στις δυσκολίες – να αγωνιζόμαστε, από το δικό του μετερίζι ο καθένας. Στον δικό μου χώρο ανέκαθεν υπήρχε κρίση, οπότε είμαι συνηθισμένος προσωπικά στις δυσκολίες και τις αντιξοότητες. Θεωρώ ότι η προσωπική μου επιλογή, το να μείνω στην πατρίδα μου και να κάνω την δουλειά μου εδώ, όσο περνάν τα χρόνια με δικαιώνει ακόμα περισσότερο. Πιστεύω ότι ο ηθοποιός πρέπει να κάνει την δουλειά του παντού και πάντα. Πρέπει να είμαστε παντός καιρού και συνθηκών. Μόνο έτσι μαθαίνεις! Συνεχίζω και θα συνεχίσω να κάνω την δουλειά μου όσο είμαι γερός.

kyrdan3Ποιο θεωρείς ως  το μεγαλύτερο πρόβλημα στον κλάδο σας;

Θεωρώ μεγάλο πρόβλημα στον κλάδο μας – μέσα στα πάρα πολλά – την έλλειψη αλληλεγγύης και συναδελφικότητας. Ο Τσέχοφ δια στόματος Κόστια στον «Γλάρο», λέει κάποια στιγμή για τους καλλιτέχνες: «Αφού υπάρχει χώρος για όλους, γιατί να μαλώνουμε;». Δεν έχουμε καταλάβει ότι μόνο με την συλλογικότητα και την αρωγή του ενός προς τον άλλο, μπορούμε να διεκδικήσουμε πράγματα και να παλέψουμε για το επάγγελμά μας που τείνει να γίνει το χόμπι μας αφού σε πολλές περιπτώσεις οι αμοιβές είναι πενιχρές, δεν υπάρχει ασφάλιση και υπάρχει μεγάλη ανευθυνότητα και αφερεγγυότητα από πολλούς παραγωγούς και ιδιοκτήτες θεάτρων προς τους εργαζόμενους ηθοποιούς. Μετά και την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων, επικρατεί ασυδοσία γενικά.

Εν μέσω κρίσης, υπάρχουν στιγμές που μετανιώνεις για την επιλογή σου να γίνεις ηθοποιός;

Όχι. Ποτέ. Όποιος επιλέγει κάτι κι αποφασίζει απολύτως συνειδητά στην ζωή του πιστεύω  ότι δεν μετανιώνει για τίποτα. Αν το κάνει σημαίνει ή ότι δεν το ήθελε πραγματικά ή ότι δεν είχε τα κότσια να το κάνει.

Πως βλέπεις την πολιτιστική πολιτική για το θέατρο;

Δεν υπάρχει καμιά πολιτική για το θέατρο εδώ και αρκετά χρόνια. Όταν η πολιτεία οφείλει να προάγει και να στηρίζει την καλλιτεχνική παραγωγή και αυτή από τη μεριά της με διάφορους νόμους και ρυθμίσεις οδηγεί στο κλείσιμο και τον αφανισμό ιστορικά θέατρα, ομάδες, υπαλλήλους, ηθοποιούς και τεχνικό προσωπικό, αυτό από μόνο του τα λέει όλα. Μέσα στην γενικότερη πολιτική και οικονομική πτώση που βιώνει η χώρα μας και ο πολιτισμός έχει πληγεί βάναυσα. 

Τη Θεσσαλονίκη θεατρικά; Η κρίση γεννά ή συρρικνώνει τέχνη;

Η θεατρική Θεσσαλονίκη θεωρώ ότι φέτος περνά μια από τις δυσκολότερες περιόδους της σε όλους τους τομείς. Και μιλώ για το  ελεύθερο θέατρο γιατί σ’ αυτό εργάζομαι χρόνια και γνωρίζω τα πράγματα. Παρ όλα αυτά, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι, ομάδες και καλλιτεχνικοί φορείς  που επιμένουν, δεν το βάζουν κάτω και προχωρούν κόντρα σε όλες τις προβλέψεις. Και αυτό είναι το ενθαρρυντικό, το ελπιδοφόρο. Σε τέτοιους δύσκολους καιρούς η αντίστασή μας είναι η δουλειά μας και πρέπει να μιλάμε μόνο μέσα από αυτήν. Στην εποχή της κρίσης πρέπει να δημιουργούμε δουλειές κι όχι να καθόμαστε με σταυρωμένα τα χέρια. Δεν πρέπει να το βάζουμε κάτω, πρέπει να συνεχίζουμε. Θεωρώ χαμένο  μόνον αυτόν που δεν κυνήγησε ποτέ τα όνειρά του, δεν διεκδίκησε και δεν πάλεψε για τους στόχους του, για κάτι που αγαπά. Κανέναν άλλο.

 

Κυριάκος Δανιηλίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ (κατεύθυνση Υποκριτικής). Παρακολούθησε σεμινάρια με Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες καθώς και εργαστήρια της Δέκατης Θερινής Ακαδημίας του Εθνικού Θεάτρου. Εργάζεται ως ηθοποιός από το 2001 και είναι μέλος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών από το 2003. Από το 2002 μέχρι σήμερα, ανήκει στο δυναμικό της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης»: συνεργάστηκε με τους σκηνοθέτες Ν. Χουρμουζιάδη, Ε. Βασιλικιώτη, Ν. Αρμάο, Γ. Καλαϊτζή, Σ. Μιχαηλίδου, Β. Γεωργιάδου, Γ. Μόσχο, Γ. Λεοντάρη, Χ. Χατζηβασιλείου κ.α., σε έργα των Αριστοφάνη, Σαίξπηρ, Τσέχοφ, Μπρεχτ, Κεχαϊδη-Χαβιαρά, Βισνιέκ, Μιχαηλίδου, Ουίλλιαμς, Πίντερ, Ντυρενζέ, Πομμερά, Φεντώ, Φρεσέτ κ.α. Συνεργάζεται επίσης με τη θεατρική εταιρεία «Ελληνικό Θέατρο» και την εταιρεία θεάτρου Passatempo. Άλλες συνεργασίες: με το Θέατρο Διαδρομές, το Θέατρο Σοφούλη, το Νέο Θέατρο Θεσσαλονίκης, το Θέατρο Αναζήτηση Θεσσαλονίκης-Θεατρική Έρευνα, το Θέατρο Ναυς και άλλα θεατρικά σχήματα της Θεσσαλονίκης. Συμμετείχε σε ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους (Ξημέρωμα, Παρουσία Β, Χάπι Changes, The Activists) και διαφημίσεις. Δίδαξε θεατρική αγωγή ως εκπαιδευτικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

 

kyrdan4ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

Οι Enigma Theatre Group παρουσιάζουν στο Θέατρο Σοφούλη το έργο του γνωστού Σέρβου συγγραφέα Ντούσαν Κοβάτσεβιτς, «Ο Επαγγελματίας» σε μετάφραση Γκάγκα Ρόσιτς και σκηνοθεσία Κυριάκου Δανιηλίδη, από τη Δευτέρα 12 Ιανουαρίου και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 9μμ.

Βελιγράδι, λίγο μετά τον θάνατο του Στρατάρχη Τίτο. Ο αστυνομικός Λούκα Λάμπαν, που επί δεκαοκτώ χρόνια παρακολουθούσε στενά την αντικαθεστωτική δράση του συγγραφέα και νυν διευθυντή εκδοτικού οίκου Τέγια Κράιγ, εισβάλλει τώρα στο γραφείο του τελευταίου και του ανατρέπει όλη του τη ζωή. Του θυμίζει ξεχασμένα περιστατικά της ζωής του, του επιστρέφει χαμένα προσωπικά αντικείμενα και τον αναγκάζει να κάνει μια πορεία πίσω στον χρόνο. Ένα ξεκαθάρισμα λογαριασμών ανάμεσα στο χθες και το σήμερα και ένας ογκώδης αστυνομικός φάκελος που μετατρέπεται σε λογοτεχνικό έργο. Πως μπορεί άραγε μια ολόκληρη ζωή να χωρέσει μέσα σε μια βαλίτσα;

Ο Ντούσαν Κοβάτσεβιτς είναι Σέρβος σεναριογράφος, σκηνοθέτης και θεατρικός συγγραφέας, που έγινε ευρύτερα γνωστός με το σενάριο της ταινίας «Underground» του Εμίρ Κουστουρίτσα, όταν αυτή κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών, το 1995. Το έργο του «Ο Επαγγελματίας», γραμμένο το 1991, έχει ανεβεί σε τριάντα τρία θέατρα ανά τον κόσμο.

«Ο Επαγγελματίας», που χαρακτηρίζεται από τον Κοβάτσεβιτς ως «θλιβερή κωμωδία», είναι ένα έργο διαχρονικά πολιτικό και βαθιά ανθρώπινο. Οι ήρωες αφηγούνται, δρουν, συγκρούονται, ψάχνουν, εκμυστηρεύονται, βιώνουν και υφίστανται, άλλοτε θύτες και άλλοτε θύματα, τη βία της εξουσίας. Κάθε μορφής εξουσίας που παραβιάζει τα προσωπικά δεδομένα και τις ελευθερίες του ατόμου, για να αισθάνεται η ίδια «ασφαλής».

 

Μετάφραση: Γκάγκα Ρόσιτς

Σκηνοθεσία: Κυριάκος Δανιηλίδης

Σκηνικά-κοστούμια-φωτισμοί: Χαρίτων Παπαδόπουλος

Μουσική επιμέλεια: Νάσια Καλημέρη

Δραματολόγος: Έφη Βαφειάδη

Βοηθός σκηνοθέτης-οργάνωση παραγωγής: Έλενα Ζήκου

 

Γραφίστας: Αλέξης Gayraud

Φωτογραφίες: Λευτέρης Τεκτονίδης

 

Διανομή (με σειρά εμφάνισης):

Ηλίας Παπαδόπουλος (Τέγια Κράιγ)

Κάτια Παπαϊωάννου (Μάρθα)

Κυριάκος Δανιηλίδης (Λούκα Λάμπαν)

Έλενα Ζήκου (Μητέρα)

Δημήτρης Χατζημιχαηλίδης (Τρελός)

 

Θέατρο ΣΟΦΟΥΛΗ

(Τραπεζούντος 5 & Σοφούλη)

 

Πρεμιέρα: Δευτέρα 12 Ιανουαρίου στις 9μμ.

Παραστάσεις: Δευτέρα, Τρίτη στις 9μμ. (για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων)

Εισιτήρια: 10€ κανονικό, 8€ μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων, ΑΜΕΑ & άνω των 65), 5€ ατέλειες.

Ειδικές τιμές για γκρουπ. 

Πληροφορίες – κρατήσεις: 2310423925 & www.theatrosofouli.gr

 

Προηγούμενο άρθροΠρόγραμμα εμφανίσεων των Les Au Revoir
Επόμενο άρθροΠαράταση για την παράσταση «Μπέττυ» στο Θέατρο «Τ»
Σπούδασα νομικά στο ΑΠΘ, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη (πολιτιστικός ρεπόρτερ, προϊστάμενος πολιτιστικού, συντάκτης ύλης πολιτικού, αρθρογράφος). Και διευθυντή τον αείμνηστο Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως πολιτιστικός συντάκτης κι έπειτα η free press «Karfitsa» στην οποία εργάστηκα ως διευθυντής από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, όλα αυτά τα χρόνια, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες (Νομαρχία Θεσσαλονίκης, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Δήμος Δέλτα) και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού. https://www.facebook.com/gkessopoulos

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.