Κ. Παπαϊωάννου: “Θα βρεθούμε αντιμέτωποι με τις ίδιες τις επιλογές μας”

0
2741

katia papaioannou2Συνέντευξη στον Γιάννη Θ. Κεσσόπουλο / [email protected]

Από «Τα τέσσερα κοριτσάκια» του ΚΘΒΕ που ανέβηκε με μεγάλη επιτυχία στο τέλος του περασμένου Αυγούστου στο Βασιλικό Θέατρο, η Κάτια Παπαϊωάννου περνά στον «Επαγγελματία» του Ντούσαν Κοβάτσεβιτς που έρχεται από τις 12 Ιανουαρίου στο Θέατρο Σοφούλη, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του ηθοποιού Κυριάκου Δανιηλίδη. Υποδύεται τη Μάρθα, ένα τρίτο πρόσωπο δίπλα στους δύο βασικούς ήρωες του κορυφαίου Σέρβου συγγραφέα, βασανισμένη από το παρελθόν στη μετά Τίτο Γιουγκοσλαβία. Ένα από τα πιο ελπιδοφόρα νέα ταλέντα της θεατρικής σκηνής της Θεσσαλονίκης, με την οποία είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε κάπου ανάμεσα στις ιδιαίτερα εντατικές πρόβες της ομάδας enigma που θα παρουσιάσει το συγκεκριμένο έργο.

katia papaioannouΗ «Μάρθα» την οποία ενσαρκώνεις, έχει έναν ρόλο παρατηρητή. Γνωρίζει πολλά, λέει λίγα. Πως αντιλαμβάνεσαι το ρόλο σου;

H Μάρθα, ένας ρόλος πολύ ιδιαίτερος για μένα, φαινομενικά δεν διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στην δράση. Αντιθέτως η είσοδός της στην σκηνή κάθε φορά διακόπτει την εκάστοτε δράση και προσπαθεί να ταρακουνήσει τους ήρωες και να επιφέρει μια ισορροπία και ηρεμία επί σκηνής. Αποτελεί για μένα μια γυναίκα φρέσκια, γλυκιά και ανθρώπινη η οποία πάρα την προσωπική της συντριβή προσπαθεί ακόμη να διασώσει ότι έχει μείνει όρθιο γύρω της. Και όταν ακόμη καταλαβαίνει ότι ίσως είναι αργά πάλι η ανθρώπινη υπόστασή της υπερισχύει. Μια γυναίκα δυνατή που καταλαβαίνει πολλά αλλά δεν λέει πολλά. Ίσως γιατί το παρελθόν της την έχει ευνουχίσει. Ίσως γιατί πλέον χρειάζεται ανθρώπους καθαρούς και αληθινούς. Ίσως γιατί δεν μπορεί άλλο το παρελθόν της να καταστρέφει κάθε ομορφιά τους παρόντος της.

Ποιο στοιχείο καθιστά επίκαιρο ή διαχρονικό το συγκεκριμένο έργο του Κοβάτσεβιτς; Υπάρχει κάτι που σε συγκλονίζει;

Νομίζω ότι το έργο του Κοβάτσεβιτς αποκαλύπτει μια ιστορία του τότε, σαφώς επηρεασμένη από ένα πολιτικό υπόβαθρο που αναπόφευκτα διαμόρφωνε τις ζωές των ανθρώπων, η οποία όμως με κάποιο τρόπο θυμίζει το τώρα. Ένα παρών όπου τα όρια της ιδιωτικής μας ζωής έχουν παραβιαστεί και μάλιστα με την δική μας συναίνεση. Άλλα το πιο διαχρονικό στοιχείο του έργου για μένα, είναι η σχέση παρελθόντος και παρόντος. Το πόσο αλληλένδετα είναι μεταξύ τους και πόσο δύσκολο είναι να ξεφύγουμε από το παρελθόν μας. Όσο σίγουροι και να είμαστε ίσως μια μέρα ανοίξει και η δική μας πόρτα και ανατραπούν τα πάντα.

Σε παραπέμπει στο σήμερα «Ο Επαγγελματίας»; Σε ποια σημεία; Σε ποιες αναφορές; Με ποιες αναγωγές;

Ναι, “Ο επαγγελματίας” με παραπέμπει στο σήμερα με πολλούς τρόπους και για πολλούς λόγους. Το εύθραυστο περιβάλλον που περικλείει τους ήρωες, η απόγνωση, η αδυναμία των ηρώων να πάρουν δραστικά μέτρα, τα δύο στρατόπεδα, τα θύματα και η ολοκληρωτική καταστροφή μου θυμίζει λίγο τους ανθρώπους γύρω μου. Την ίδια μου την χώρα. Τον ίδιο μου τον εαυτό. Όπως και εκείνοι βρέθηκαν αντιμέτωποι με τις ίδιες τις επιλογές τους έτσι κάποια στιγμή θα βρεθούμε και εμείς. Η ιστορία άλλωστε κάνει κύκλους και πάντα επαναλαμβάνεται.

Τι θα έλεγες στον μέσο θεατή για να έρθει να δει τη δική σας παράσταση;

Νομίζω ότι τα έργα που αφορούν ανθρώπους και τις προσωπικές τους ιστορίες, που αποκρυπτογραφούν τους πόνους τις ζωής και τις σχέσεις πάντα αφορούν τον κόσμο. Πόσο μάλλον ένα έργο που θα ανατρέψει την άποψή τους για το καλό και το κακό και θα παρουσιάσει ανθρώπους να διανύουν μια πορεία επί σκηνής γεμάτη ανατροπές, αναπολήσεις, γέλια, κλάματα, παραδοχές, νίκες και ήττες μέχρι τελικές πτώσεως. Μια διαδρομή που μοιάζει με την ίδια την ζωή.

Είσαι μια νέα ηθοποιός. Τι όνειρα έχει σήμερα, στην Ελλάδα του 2014, μια νέα ηθοποιός; Ποια όνειρα έχεις εσύ προσωπικά;

Μια νέα ηθοποιός στην Ελλάδα του 2014… δεν ξέρω προσπαθώ τα όνειρα μου να μην τα ξεπουλάω και να μην κάνω εκπτώσεις επειδή το σύμπαν γύρω μας καταρρέει. Μερικές φορές όμως αυτό είναι αναπόφευκτο. Το θετικό και το αρνητικό παράλληλα είναι ότι τουλάχιστον το θέατρο όπως και κάθε είδος τέχνης γεμίζει την ψυχή σου. Καλό θα ήταν βέβαια να γεμίζει και την τσέπη σου. Η αλήθεια είναι πως αυτό είναι μια μεγάλη κουβέντα που μας υποβιβάζει πρώτα σαν ανθρώπους και οποιαδήποτε σιωπή αποτελεί συνενοχή για μένα. Τα όνειρα μας είναι το μόνο αλώβητο πράγμα γύρω μας και εγώ προσωπικά θα επιβάλλω στον εαυτό μου όχι απαραίτητα να τα πραγματοποιήσω αλλά σίγουρα να τα προσπαθήσω.

 

foto maziΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

Οι Enigma Theatre Group παρουσιάζουν στο Θέατρο Σοφούλη το έργο του γνωστού Σέρβου συγγραφέα Ντούσαν Κοβάτσεβιτς, «Ο Επαγγελματίας» σε μετάφραση Γκάγκα Ρόσιτς και σκηνοθεσία Κυριάκου Δανιηλίδη, από τη Δευτέρα 12 Ιανουαρίου και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 9μμ.

Βελιγράδι, λίγο μετά τον θάνατο του Στρατάρχη Τίτο. Ο αστυνομικός Λούκα Λάμπαν, που επί δεκαοκτώ χρόνια παρακολουθούσε στενά την αντικαθεστωτική δράση του συγγραφέα και νυν διευθυντή εκδοτικού οίκου Τέγια Κράιγ, εισβάλλει τώρα στο γραφείο του τελευταίου και του ανατρέπει όλη του τη ζωή. Του θυμίζει ξεχασμένα περιστατικά της ζωής του, του επιστρέφει χαμένα προσωπικά αντικείμενα και τον αναγκάζει να κάνει μια πορεία πίσω στον χρόνο. Ένα ξεκαθάρισμα λογαριασμών ανάμεσα στο χθες και το σήμερα και ένας ογκώδης αστυνομικός φάκελος που μετατρέπεται σε λογοτεχνικό έργο. Πως μπορεί άραγε μια ολόκληρη ζωή να χωρέσει μέσα σε μια βαλίτσα;

Ο Ντούσαν Κοβάτσεβιτς είναι Σέρβος σεναριογράφος, σκηνοθέτης και θεατρικός συγγραφέας, που έγινε ευρύτερα γνωστός με το σενάριο της ταινίας “Underground” του Εμίρ Κουστουρίτσα, όταν αυτή κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών, το 1995. Το έργο του «Ο Επαγγελματίας», γραμμένο το 1991, έχει ανεβεί σε τριάντα τρία θέατρα ανά τον κόσμο.

“Ο Επαγγελματίας”, που χαρακτηρίζεται από τον Κοβάτσεβιτς ως «θλιβερή κωμωδία», είναι ένα έργο διαχρονικά πολιτικό και βαθιά ανθρώπινο. Οι ήρωες αφηγούνται, δρουν, συγκρούονται, ψάχνουν, εκμυστηρεύονται, βιώνουν και υφίστανται, άλλοτε θύτες και άλλοτε θύματα, τη βία της εξουσίας. Κάθε μορφής εξουσίας που παραβιάζει τα προσωπικά δεδομένα και τις ελευθερίες του ατόμου, για να αισθάνεται η ίδια «ασφαλής».

Μετάφραση: Γκάγκα Ρόσιτς

Σκηνοθεσία: Κυριάκος Δανιηλίδης

Σκηνικά-κοστούμια-φωτισμοί: Χαρίτων Παπαδόπουλος

Μουσική επιμέλεια: Νάσια Καλημέρη

Δραματολόγος: Έφη Βαφειάδη

Βοηθός σκηνοθέτης-οργάνωση παραγωγής: Έλενα Ζήκου

 

Φωτογραφίες: Λευτέρης Τεκτονίδης

 

Διανομή (με σειρά εμφάνισης):

Ηλίας Παπαδόπουλος (Τέγια Κράιγ)

Κάτια Παπαϊωάννου (Μάρθα)

Κυριάκος Δανιηλίδης (Λούκα Λάμπαν)

Έλενα Ζήκου (Μητέρα)

Δημήτρης Χατζημιχαηλίδης (Τρελός)

 

Θέατρο ΣΟΦΟΥΛΗ

(Τραπεζούντος 5 & Σοφούλη)

 

Πρεμιέρα: Δευτέρα 12 Ιανουαρίου στις 9μμ.

Παραστάσεις: Δευτέρα, Τρίτη στις 9μμ. (για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων)

Εισιτήρια: 10€ κανονικό, 8€ μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων, ΑΜΕΑ & άνω των 65), 5€ ατέλειες.

Ειδικές τιμές για γκρουπ. 

 

Πληροφορίες – κρατήσεις: 2310423925 & www.theatrosofouli.gr

Προηγούμενο άρθροΤρεις “Επίμονοι Θεσσαλονικείς” στο Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΜ-Θ
Επόμενο άρθροΠάτα και λίγο φρένο, όχι μόνο χάζι
Σπούδασα νομικά στο ΑΠΘ, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη (πολιτιστικός ρεπόρτερ, προϊστάμενος πολιτιστικού, συντάκτης ύλης πολιτικού, αρθρογράφος). Και διευθυντή τον αείμνηστο Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης κι έπειτα η free press «Karfitsa» στην οποία εργάστηκα ως διευθυντής από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, όλα αυτά τα χρόνια, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες (Νομαρχία Θεσσαλονίκης, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας), του ΚΘΒΕ, ειδικός σύμβουλος σε θέματα επικοινωνίας του Δημάρχου Δέλτα και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού. https://www.facebook.com/gkessopoulos

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.