Λουδοβίκος των Ανωγείων: «Η Τέχνη δε φέρει ευθύνη για τις οικονομικές αστοχίες καμιάς εποχής»

0
1873
Πηγή:www.rethymnoguide.gr
Πηγή:www.rethymnoguide.gr
Πηγή:www.rethymnoguide.gr

Συνέντευξη στην Τέσυ Μπάιλα / [email protected]

1.Σε παλιότερη συνέντευξή σας έχετε πει ότι: «Ο άνθρωπος των τεχνών και ο πολιτισμός δεν ακούει αυτά που λένε οι πολιτικοί.  Η τέχνη είναι μια άλλη χώρα που κυβερνιέται από άλλους κανόνες, στις πιο δύσκολες οικονομικά εποχές γεννιούνται τα πιο σπουδαία πράγματα της τέχνης». Πιστεύετε ότι σήμερα, στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης η τέχνη μπορεί να είναι το μέλλον;

 Η Τέχνη δε φέρει ευθύνη για τις οικονομικές αστοχίες καμιάς εποχής. Ούτε υπήρξε ποτέ η λύση σε τέτοιες ανάγκες. Έχει άλλη χώρα που ζει. Υπήκοοί της είναι τα συναισθήματα. Η Τέχνη οφείλει να υπενθυμίζει τη κατεύθυνση που κάνει τον κόσμο καλύτερο και τις σχέσεις του με το περιβάλλον.

2.Σε ποιο βαθμό η σημερινή κρίση έχει επηρεάσει τις επιλογές των δημιουργών;  Έχετε πει ότι η μητέρα σας έλεγε ότι «το πρώτο πράγμα που βάζουν οι άνθρωποι στην κουζίνα τους είναι η ανέχειά τους». Πόσο σας φοβίζει η ανέχεια της σημερινής Ελληνικής κοινωνίας;

Η φτώχεια μπορεί να είναι μια αιτία «έκπτωσης» της δημιουργίας αλλά η πραγματική όμως τέχνη αρνείται.

Η ανέχεια μπορεί να επαναπροσδιορίσει το μέγεθος του ολίγου. Tο περιττό  και τα πλαστά διλήμματα θα υποφέρουν σ’ αυτή την εποχή.

3.Πόσο τυχαίες είναι κάποιες συναντήσεις στη ζωή μας; Καθορίζουν και σε ποιο βαθμό την μετέπειτα πορεία μας; Πόσο σημάδεψε εσάς η συνάντηση με το μέγεθος του Μάνου Χατζιδάκι;

Οι τυχαίες συναντήσεις καθορίζουν μ’ έναν τρόπο την πορεία μας. Ναι, η κατεύθυνση μου άλλαξε εντελώς από την τυχαία γνωριμία με τον Μάνο Χατζιδάκι.

4.Έχετε πει σε παλαιότερη συνέντευξή σας ότι «καλό βιβλίο είναι εκείνο που όταν το τελειώσεις η ψυχή σου είναι γεμάτη κι ο νους σπιθίζει από νέα ερωτήματα». Ποιο πιστεύετε ότι είναι το μέλλον του καλού βιβλίου στην Ελλάδα σήμερα; Και το τραγούδι; Μπορεί στις μέρες μας να λειτουργήσει ως οδηγός επιβίωσης;

Ένα καλό βιβλίο πάντα βρίσκει τον αναγνώστη του. Ένα τραγούδι έχει το ίδιο πρόβλημα επιβίωσης με την συναισθηματική ποιότητα που εκπίπτει συνεχώς.  Όμως μπορεί να εμπνεύσει τον έρωτα της ζωής, την ομορφιά του κόσμου και  να στρέψει το βλέμμα στο φως.

5.Τελικά μπορεί κανείς να «ζωγραφίσει γράφοντας τραγούδι;» Ποια είναι η σχέση του τραγουδιού με το παραμύθι;

   Ένα τραγούδι οφείλει να είναι μια ζωγραφιά, μια απεικόνιση της     δεύτερης ανάγνωσης. Το τραγούδι επίσης είναι ένα μελωδικό αφήγημα, ένα παραμύθι που το χει ανάγκη η παιδική μας διάσταση.

Τα υλικά του παραμυθιού είναι η ποιητική υπερβολή με ταυτόχρονη ακύρωση μιας στεγνής αλήθειας. Οι φυσικοί νόμοι ευχαρίστως αίρουν την ισχύ τους όπου η φαντασία γίνεται πραγματικότητα.

6.Έρωτας, όνειρα, εξομολογήσεις, παραμύθι νανουρίσματα, μοιρολόγια όλα συντεθειμένα σε έναν ποιητικό μικρόκοσμο που αποτελεί το αφηγηματικό σύμπαν της ποιητικής σας. Πόσο συνδιαλέγονται  σήμερα όλα αυτά με τους νέους και πόσο μπορούν να γίνουν αφετηρία για έναν επαναπροσδιορισμό αξιών στη σημερινή ελληνική κοινωνία;

 Οι νέοι φτιάχνουν το δικό τους σύμπαν, όλα όσα αναφέρατε θα τα βρουν εφόσον τα έχουν ανάγκη για την πορεία ενός ήθους που θα τους οδηγήσει σε αλήθειες που έθρεψαν πολλές γενιές.

Ο Λουδοβίκος των Ανωγείων αυτοβιογραφείται:

«Γιώργος Δραμουντάνης (γεν. 1951)

Γεννήθηκα στην Κρήτη, σε ένα χωριό του Ψηλορείτη, τα Ανώγεια! Το χειμώνα τον θυμάμαι λευκό. Θάλασσα είδα πρώτη φορά στα 11 μου χρόνια. Από τότε που θυμούμαι τον εαυτό μου, ήθελα να κάνω ζωγραφική και άρχισε με το πιο κατάλληλο τρόπο: σπουδάζοντας στην ΑΣΣΟΕ, οικονομικά. Έφτασα μεν στο πτυχίο, μα δεν με καταδέχτηκε ποτέ. Το 1979 γνωρίζομαι με το Μάνο Χατζιδάκι στα Ανώγεια, τα οποία είχε επιλέξει για τις Μουσικές Γιορτές, που για σειρά ετών οργάνωνε. Με ακούει να τραγουδώ ένα βράδυ με το μαντολίνο και τους φίλους μου και την άλλη μέρα δίνει το τηλέφωνό του με το «Χατζιδάκις», γραμμένο με δύο «γιώτα». Τον ρώτησα γιατί, και μου είπε πως τα «ήτα» τον παχαίνουν! Εκείνος, με έμαθε πώς να κάνω ζωγραφική γράφοντας τραγούδια από τότε μέχρι σήμερα!»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.