Μέλι: ο θησαυρός της φύσης

0
852

Honey-Face-MaskΓράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / [email protected]

Είναι γνωστό στο πανελλήνιο. Χρησιμοποιείται καθημερινά σε διάφορα ροφήματα (τσάι, γάλα), στο ψωμί, στις φρυγανιές, στα γλυκά, στη μαγειρική,  καταναλώνεται όμως και σκέτο. Έχει χαρακτηριστική γλυκιά γεύση και ρευστή υφή. Παράγεται από τις μέλισσες, οι οποίες συλλέγουν το νέκταρ των φυτών, για να τραφούν. Μπορεί επίσης να προέρχεται από τα άνθη των λουλουδιών και τις εκκρίσεις των δέντρων και των φυτών. Το μέλι είναι γνωστό από την αρχαιότητα. Τόσο ο Αριστοτέλης, όσο και ο Ιπποκράτης έδιναν ιδιαίτερη σημασία στα συγγράμματά τους, για την θεραπευτική, επουλωτική και αντιφλεγμονώδη δράση του μελιού.

Είδη μελιού

Δύο είναι οι κυριότερες κατηγορίες μελιού. Το ανθόμελο και το μέλι των μελιτωμάτων. Το πρώτο, παράγεται από το νέκταρ των λουλουδιών και παίρνει το όνομα του λουλουδιού από το οποίο προέρχεται π.χ. θυμαριού, πορτοκαλιάς, καστανιάς. Το δεύτερο παράγεται από τον χυμό του πεύκου και άλλων φυτών του δάσους. Κύριοι αντιπρόσωποι αυτής της κατηγορίας είναι το μέλι του πεύκου και του ελάτου. Πιο συγκεκριμένα :

  • Μέλι από πεύκο (πευκόμελο) : παράγεται σε πευκόφυτες περιοχές και είναι ιδανικό για την  αντιμετώπιση των παθήσεων του λαιμού.
  • Μέλι από έλατο : απαντάται σε ορεινές περιοχές. Αποτελεί φάρμακο για τις  παθήσεις του στομάχου και του εντέρου. Παράλληλα, διορθώνει την κακοσμία του στόματος.
  • Μέλι από θυμάρι (θυμαρίσιο) : παράγεται κυρίως στα νησιά, μαζί με αυτό της ρίγανης και του φασκόμηλου. Επουλώνει γρήγορα τις πληγές, αποτελεί άριστο αντισηπτικό και τονωτικό μέσο.
  • Μέλι πορτοκαλιάς : το συναντάμε σε περιοχές με πορτοκαλεώνες. Είναι πλούσιο σε βιταμίνες και μειώνει το άγχος
  • Μέλι καστανιάς : βελτιώνει την λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος και του προστάτη.
  • Μέλι φλαμουριάς (από τίλιο) : παράγεται στην Πέλλα και έχει ηρεμιστικές ιδιότητες.

Προϊόντα μέλισσας

Εκτός από το μέλι, υπάρχουν και άλλα προϊόντα, τα οποία οι μέλισσες προσφέρουν σε όλους εμάς.

  1. Γύρη : η κατανάλωσή της συνίσταται σε περιπτώσεις διατροφικών διαταραχών. Παράλληλα βοηθά την λειτουργία της καρδιάς και προστατεύει από παθήσεις του προστάτη.
  2. Πρόπολη : έχει αντιμικροβιακή δράση και προστατεύει τον οργανισμό από ιούς και βακτήρια.
  3. Βασιλικός πολτός : ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.

Τόσο η πρόπολη, όσο ο βασιλικός πολτός συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης και της αϋπνίας.

Διατροφική αξία μελιού

Αποτελείται από σπουδαία θρεπτικά συστατικά, τα οποία προάγουν την υγεία του ανθρώπου. Εντάσσεται στο μεσογειακό πλάνο διατροφής, προσφέροντας στον οργανισμό σημαντική ποσότητα βιταμινών, ενζύμων, σακχάρων, αντιοξειδωτικών, αμινοξέων, μετάλλων και ιχνοστοιχείων. Η σύσταση του κάθε μελιού στα παραπάνω θρεπτικά συστατικά ποικίλλει, ανάλογα με την πηγή παραγωγής.

  • Σάκχαρα : οι κυριότεροι εκπρόσωποι είναι η φρουκτόζη και η γλυκόζη. Τα περισσότερα δημιουργούνται κατά την διαδικασία της ωρίμανσης του μελιού. Προσφέρουν ενέργεια στον οργανισμό, η οποία έχει διάρκεια.
  • Αμινοξέα : έχει βρεθεί ένας σημαντικός αριθμός αμινοξέων στα διάφορα είδη μελιού. Αυτό που κυριαρχεί είναι η προλίνη.
  • Αντιοξειδωτικά : η σύσταση του μελιού σε αντιοξειδωτικές ουσίες διαφοροποιείται ανάλογα με την προέλευσή του. Εμπεριέχονται κυρίως φλαβονοειδή και φαινόλες.
  • Μέταλλα : το κάλιο, το ασβέστιο, το χλώριο και το νάτριο, που περιέχει το μέλι βοηθούν στη λειτουργία των κυττάρων του οργανισμού, στη διατήρηση της υγείας των οστών και των δοντιών και στη πήξη του αίματος.
  • Ένζυμα : βοηθούν στην διάσπαση των ελεύθερων ριζών που είναι επιβλαβείς για τον άνθρωπο.
  • Βιταμίνες : οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, η βιταμίνη Α και η C συμβάλλουν στην απορρόφηση των σακχάρων από τον οργανισμό.

Στον παρακάτω πίνακα φαίνεται αναλυτικότερα η σύσταση του μελιού.

Διατροφική αξία μελιού ανά 100g

Ενέργεια 1272kJ (304kcal)
Υδατάνθρακες 82,4g
Σάκχαρα 82,12g
Φυτικές ίνες 0,2g
Λιπαρά 0g
Πρωτεΐνες 0,3g
Νερό 17,1g
Ριβοφλαβίνη (Β2) 0,038mg (3%)
Νιασίνη (Β3) 0,121mg (1%)
Παντοθενικό οξύ (Β5) 0,068mg (1%)
Βιταμίνη Β6 0,024mg (2%)
Φολικό οξύ 2μg (1%)
Βιταμίνη C 0,5 mg (1%)
Ασβέστιο 6 mg (1%)
Σίδηρος 0,42 mg (3%)
Μαγνήσιο 2 mg (1%)
Φωσφόρος 4 mg (1%)
Κάλιο 52 mg (1%)
Νάτριο 4 mg (0%)
Ψευδάργυρος 0,22 mg (2%)
100g ισοδυναμούν περίπου με 5 κουταλιές της σούπας

Ιδιότητες μελιού

Πρόκειται για μια από τις πιο υγιεινές τροφές. Δίνει άμεσα ενέργεια στον οργανισμό. Είναι ιδανική τροφή για τα παιδία, τους ενήλικες, τους μεσήλικες, τους αθλητές, τις εγκύους και τους αρρώστους. Ιδιαίτερα προσεκτικοί πρέπει να είναι οι διαβητικοί και όσοι πάσχουν από διαφόρων μορφών αλλεργίες. Δεν απαγορεύεται στους διαβητικούς η κατανάλωση μελιού. Μπορούν να το εντάξουν στην καθημερινή τους διατροφή, εφόσον ακολουθούν ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής και άσκησης. Αναλυτικότερα, το μέλι :

  1. Οξύνει την νοητική λειτουργία.
  2. Απολυμαίνει και ρυθμίζει το πεπτικό σύστημα. Έχει ιδιαίτερα ευεργετική επίδραση στα έλκη του στομάχου.
  3. Θεραπεύει την δυσκοιλιότητα, την αναιμία και τα καρδιοπάθειες.
  4. Δρα κατά της κόπωσης.
  5. Διευκολύνει την απορρόφηση του ασβεστίου.
  6. Θεραπεύει τον πονόλαιμο και μειώνει τις αϋπνίες.
  7. Γιατρεύει τα εγκαύματα και τις πληγές.

Χρησιμοποιείστε το καθημερινά στο πρωινό σας, για να ξεκινήσετε γλυκά και με ενέργεια την ημέρα σας. Προσθέστε το στο γιαούρτι σας, μαζί με λίγα δημητριακά ολικής άλεσης για ένα ιδανικό βραδινό. Θα μπορούσατε να συνοδέψετε το φρούτο σας με λίγο μέλι και κανέλα σαν ένα μικρό σνακ. Θυμηθείτε να το διατηρήσετε σε σκιερό και δροσερό μέρος. Καταναλώστε όσο πιο φρέσκο γίνεται.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.