Μη δυσκολεύστε άλλο

0
911

p18rp8ig8917ll15qp17onj431nhh15

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / [email protected]

Δυσκοιλιότητα : Κένωση του εντέρου λιγότερο από 3 φορές την εβδομάδα με ταυτόχρονη ή όχι δυσκολία κατά την αφόδευση. Παγκοσμίως, έως και το 79% των ενηλίκων καθώς και έως το 29,6% των παιδιών εμφανίζουν δυσκοιλιότητα. Στην Ελλάδα, η συχνότητα εμφάνισής της είναι υψηλότερη από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ 1 στους 5 Έλληνες έχει αντιμετωπίσει προβλήματα δυσκοιλιότητας στο παρελθόν. Οι γυναίκες είναι πιο επιρρεπείς σε σχέση με τους άνδρες, μιας και 7 στις 10 είναι δυσκοίλιες. Οι ηλικιωμένοι ταλαιπωρούνται πολύ περισσότερο. Οι υπέρβαροι/ παχύσαρκοι και όσοι έχουν βάρος κάτω από τα φυσιολογικά επίπεδα με βάση το ύψος τους πάσχουν από δυσκοιλιότητα πιο συχνά σε σχέση με όσους έχουν φυσιολογικό βάρος.

Αιτίες – συμπτώματα

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής, οι λανθασμένες διατροφικές συνήθειες, η ελαττωμένη πρόσληψη φυτικών ινών, η πρόσληψη βάρους, η καθιστική ζωή – έλλειψη άσκησης, το άγχος καθώς και το χαμηλό κοινωνικο – οικονομικό  και μορφωτικό επίπεδο αποτελούν τις συχνότερες αιτίες εμφάνισης δυσκοιλιότητας. Νοσήματα του παχέως εντέρου και του πρωκτού καθώς και ο σακχαρώδης διαβήτης μπορούν επίσης να την προκαλέσουν. Η φαρμακευτική αγωγή με αντιόξινα, αντιυπερτασικά και αντικαταθλιπτικά φάρμακα είναι μια ακόμα αιτία. Παρατηρείται κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, της εμμηνόπαυσης και κατά την αλλαγή περιβάλλοντος π.χ. κάποιο ταξίδι ή στις διακοπές.

Γίνεται αντιληπτή με συμπτώματα όπως :

  • Έντονη δυσφορία
  • Τυμπανισμό στην περιοχή της κοιλιάς, ακόμα και πόνο
  • Δυσκολία κατά την κένωση

Τα παραπάνω επηρεάζουν σημαντικά την ψυχολογική κατάσταση των πασχόντων. Αν η δυσκοιλιότητα γίνει χρόνια τότε αναπτύσσονται αιμορροΐδες, ραγάδες ή/και εκκολπώματα στην περιοχή του παχέως εντέρου, ίσως και απόφραξή του. Όσο καθυστερείτε την θεραπεία, τόσο περισσότερο αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης των παραπάνω επιπλοκών. Έχει φανεί ότι οι πάσχοντες δεν συμβουλεύονται κάποιον ειδικό για την αντιμετώπισή της.

Διατροφική αντιμετώπιση

Η σωστή και ισορροπημένη διατροφή συμβάλλει σημαντικά στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. Χρειάζεται όμως, να γίνουν μαζί και άλλες συνδυαστικές κινήσεις όπως η άσκηση, η επαρκής ενυδάτωση του οργανισμού κ.α. Αναλυτικότερα :

  1. Τηρήστε ένα πλάνο διατροφής πλούσιο σε φυτικές ίνες. Απαιτούνται 25 – 30γρ φυτικών ινών καθημερινά. Τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες, που βοηθούν ιδιαιτέρως στην αντιμετώπιση ακόμα στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας, είναι τα όσπρια, τα προϊόντα ολικής άλεσης(ψωμί, φρυγανιές, παξιμάδια, δημητριακά πρωινού, ζυμαρικά), οι σπόροι και οι ξηροί καρποί, η βρώμη, τα φρούτα όπως τα δαμάσκηνα, τα σύκα και τα ακτινίδια, τα λαχανικά, το καστανό ρύζι και το πίτουρο. Προτείνεται η κατανάλωση 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών κάθε μέρα. Για να δράσουν οι φυτικές ίνες χρειάζεται παράλληλα να αυξήσετε και την πρόσληψη νερού. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και τρόφιμα εμπλουτισμένα με φυτικές ίνες όπως μαρμελάδες ή μπισκότα για καλύτερα αποτελέσματα.
  2. Βάλτε στη διατροφής σας το γάλα Μαγνησίας, κάποιο αφέψημα που έχει ως βάση του τα φύλλα Αλεξανδρείας και το μέλι.
  3. Ασκηθείτε συστηματικά.
  4. Τρώτε καθημερινά πρωινό, γιατί διεγείρει την κινητικότητα του εντέρου και διευκολύνει τη διαδικασία της κένωσης.
  5. Κάντε καθημερινή χρήση προϊόντων όπως το κεφίρ, το ξινόγαλο, το πρόβειο γιαούρτι που είναι πλούσια σε προβιοτικά. Έτσι, θα ενισχύσετε την εντερική χλωρίδα(μικροοργανισμοί που βρίσκονται στο έντερο) και θα διορθώσετε το θέμα της δυσκοιλιότητας με φυσικές μεθόδους.
  6. Χρησιμοποιήστε τον καφέ με μέτρο γιατί φαίνεται να κινητοποιεί το έντερο.
  7. Μπορείτε να αποφύγετε τρόφιμα όπως η μπανάνα, το άσπρο ρύζι, το μήλο, η σοκολάτα. Μπορεί να επιδεινώνουν τα συμπτώματα σε ορισμένους.
  8. Ενυδατωθείτε σωστά. Θα ήταν χρήσιμο να πίνετε 2 λίτρα νερό καθημερινά.
  9. Ανταποκριθείτε άμεσα στο “κάλεσμα της φύσης”. Εκπαιδεύστε κατ’ αυτό τον τρόπο και τα παιδιά σας, ώστε να αποφύγουν και τα ίδια πιθανά προβλήματα δυσκοιλιότητας.
  10. Μπορείτε να κάνετε χρήση και υπακτικών φαρμάκων αλλά κατόπιν συνεννόησης με τον γιατρό σας.
  11. Χρησιμοποιήστε το ελαιόλαδο στο φαγητό και στη σαλάτα σας.
  12. Αφήστε στην άκρη τις εξαντλητικές δίαιτες.

Συνδυάστε τα παραπάνω και θα επωφεληθείτε. Εντάξτε τα στην καθημερινότητάς σταδιακά με απώτερο στόχο να γίνουν τρόπος ζωής.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.