Μπαλσάμικο για γεύση και όχι μόνο…

0
1846

balsamic

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διατροφολόγος – Διαιτολόγος / [email protected]

Είναι σημαντικό το φαγητό μας να είναι γευστικό. Κανείς δεν θα προτιμούσε να φάει κάτι άνοστο. Οι περισσότεροι συνηθίζουν να χρησιμοποιούν αρκετό λάδι ή κάποια άλλη λιπαρή ουσία καθώς και αρκετό αλάτι. Πιστεύουν ότι μ’ αυτό τον τρόπο το φαγητό γίνεται εύγεστο. Ωστόσο, αυτού του είδους οι τακτικές τείνουν να αυξάνουν το βάρος και να προκαλούν διάφορες ανεπιθύμητες, για την υγεία, καταστάσεις όπως η υπέρταση, η αυξημένη χοληστερόλη, κ.α.

Τα μυρωδικά και τα μπαχαρικά που προστίθενται στο φαγητό, μπορούν να προσφέρουν ένα εξίσου γευστικό αποτέλεσμα χωρίς να ενέχουν κανένα κίνδυνο για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και το ξύδι και δη το μπαλσάμικο, για το οποίο πολύς λόγος γίνεται τελευταία.

Το ξύδι

Χρησιμοποιείται κατά κόρον στις σαλάτες αλλά και στα φαγητά. Παρασκευάζεται από το κρασί. Το συναντάμε με δύο διαφορετικά χρώματα, το κόκκινο και το άσπρο, ανάλογα με την ποικιλία του σταφυλιού που χρησιμοποιήθηκε για την παρασκευή του κρασιού. Δεν έχει λιπαρά ενώ οι θερμίδες που περιέχει είναι πολύ λίγες. Μπορεί να αντικαταστήσει το αλάτι και το λάδι στο φαγητό και στις σαλάτες, εξαιτίας της έντονης γεύσης του. Το μπαλσάμικο παρασκευάζεται κατά το βράσιμο του μούστου και πιο συγκεκριμένα από το πετιμέζι και όχι από το κρασί. Γι’ αυτό το λόγο έχει και περισσότερα σάκχαρα. Χρειάζεται να χρησιμοποιείται πολύ μικρή ποσότητα για να δώσετε γεύση στο πιάτο σας.

Τρόπος παρασκευής μπαλσάμικου

Τα πιο καλά σταφύλια για την παραγωγή του μπαλσάμικου τα συναντάμε στην Ιταλία. Αυτά λοιπόν βράζονται αργά μέχρις ότου μειωθεί το περιεχόμενό τους σε νερό κατά 50%. Στο μούστο που προκύπτει προστίθεται παλαιωμένο μπαλσάμικο για να διευκολύνει τη διαδικασία παραγωγής και το καινούργιο προϊόν αφήνεται να ωριμάσει. Ανάλογα με τα χρόνια ωρίμανσης ορίζεται και η ηλικία του μπαλσάμικου ως εξής :

  • Νέα (3 – 5 χρόνια ωρίμανσης)
  • Μέση (6 – 12 χρόνια ωρίμανσης)
  • Και αυτό που αφήνεται να ωριμάσει μέχρι και 150 χρόνια .

Διατροφική αξία

Το κυρίαρχο συστατικό στο μπαλσάμικο είναι οι υδατάνθρακες. Περιέχει επίσης σε μικρότερες ποσότητες σίδηρο, ασβέστιο, νάτριο, μαγγάνιο και μαγνήσιο. Στην Ελλάδα η Κρήτη και η Καλαμάτα παράγουν το καλύτερο μπαλσάμικο από κόκκινα σταφύλια γεγονός που εκτοξεύει τη διατροφική του αξία. Αυτό συμβαίνει γιατί τα κόκκινα σταφύλια και κατ’ επέκταση το μπαλσάμικο, που παρασκευάζεται απ’ αυτά, είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά στοιχεία όπως τα βιοφλαβονοειδή και οι φαινολικές ενώσεις. Πρόκειται για φυσικό προϊόν και κατά την παρασκευή του δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται πρόσθετα, γλυκαντικά, χρώματα και συντηρητικά.

Οφέλη για την υγεία

Εάν χρησιμοποιείτε το μπαλσάμικο στην καθημερινή σας διατροφή τότε :

  • Κινδυνεύετε λιγότερο από καρδιαγγειακά νοσήματα
  • Προστατεύεστε από τον καρκίνο του μαστού
  • Μειώνετε τον κίνδυνο εμφάνισης του σακχαρώδη διαβήτη
  • Βελτιώνετε τη λειτουργία του στομαχιού
  • Εμποδίζετε τη δημιουργία πέτρας στη χολή
  • Ενισχύετε το ανοσοποιητικό σας σύστημα
  • Βελτιώνετε την κυκλοφορία του αίματος
  • Προστατεύετε το δέρμα σας
  • Ευεργετείστε από τις αντιφλεγμονώδης και αντισηπτικές του ιδιότητες

Προσθέστε το στα φαγητά σας και στις σαλάτες σας. Μαρινάρετε το κρέας και τα ψάρια. Συνδυάστε το με το ελαιόλαδο. Χρησιμοποιείστε το ακόμα και για καθαριστικό για το πάτωμα, τα χαλιά, τα άλατα και τα πιάτα. Όσοι πάσχετε από υπέρταση, βάλτε το στο πιάτο σας αντί του αλατιού. Επωφεληθείτε!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.