Μπορεί να αλλάξει η παλιά παραλία της Θεσσαλονίκης;

0
1203
@Γ.Θ. ΚΕΣΣΟΠΟΥΛΟΣ

Ο εκδότης Αντώνης Μαλλιάρης παρεμβαίνει με μια πρόταση για ανάπλαση ακι της παλιάς παραλίας της Θεσσαλονίκης.  Πριν από λίγα χρόνια τέτοιες προτάσεις ήταν… «επικίνδυνες» και μόνο να ακούγονται. Τώρα όμως τα δεδομένα έχουν αλλάξει…

Με αφορμή την ανάπλαση της νέας παραλίας από τον Λευκό Πύργο ως τον Ιστιοπλοϊκό Όμιλο που ξεκίνησε πριν λίγες ημέρες, είναι ευκαιρία, η δημοτική αρχή Θεσσαλονίκης να εξετάσει και το ενδεχόμενο παρεμβάσεων στο τμήμα της παλιάς παραλίας, από το ύψος της Πλατείας Ελευθερίας έως το Λευκό Πύργο, όχι για να διαφοροποιηθεί το γνώριμο πρόσωπο της πόλης αλλά περισσότερο για να βελτιωθούν κάποια μεγέθη τα οποία έχουν ξεπεραστεί μετά πάροδο ενός και πλέον αιώνα από τότε που διαμορφώθηκε η παλιά παραλία.

Η πόλη σήμερα είναι πολλαπλάσια σε μέγεθος από τη Θεσσαλονίκη των αρχών του 20ου αιώνα και αναγκαστικά αυξήθηκαν οι ανάγκες για κοινόχρηστους χώρους είτε αυτοί προορίζονται για πεζούς, είτε για οχήματα. Και αυτό γιατί η έλλειψη χώρου στο πιο χαρακτηριστικό κομμάτι της παραλιακής ζώνης της πόλης μας προκαλεί ήδη προβλήματα και συνέπειες που πρέπει να ξεπεραστούν για να λειτουργήσει συνολικά ολόκληρη η πόλη.

Σήμερα το μικρό εύρος του πεζοδρομίου της παλιάς παραλίας, όπου σε ελάχιστο ως απαγορευτικό χώρο συνωθούνται πεζοί περιπατητές, ποδηλάτες  και ιππήλατα οχήματα, συνιστά κίνδυνο για ατυχήματα και περιορίζει τις μεγάλες δυνατότητες που έχει η πόλη να προσφέρει στους κατοίκους και επισκέπτες της έναν απολαυστικό περίπατο δίπλα στη θάλασσα με θέα την υπέροχη δύση του ηλίου ή τον Όλυμπο στο βάθος του ορίζοντα …

Ακούστηκε πρόσφατα ότι η αρμόδια αντιδημαρχία του Δήμου Θεσσαλονίκης για να αντιμετωπίσει μερικώς το πρόβλημα, αποφάσισε τη μετακίνηση του ποδηλατόδρομου στο οδόστρωμα της Λεωφόρου Νίκης, με την κατάληψη μιας λωρίδας κυκλοφορίας προς την πλευρά της θάλασσας χωρίς κατά τη γνώμη μας να εκτιμήσει τις συνέπειες που θα ακολουθήσουν με την ενέργειά της αυτή.

Το αποτέλεσμα, κατά την άποψη και ειδικών, θα είναι να απομείνει τελικά στο οδόστρωμα της λεωφόρου, στην καλύτερη περίπτωση, μια ελεύθερη λωρίδα κυκλοφορίας και να οξυνθεί αφάνταστα το ήδη οξυμένο  κυκλοφοριακό πρόβλημα της περιοχής , με τις γνωστές επιπτώσεις για τους κατοίκους της περιοχής , για τους διερχόμενους οδηγούς αλλά και για τους πεζούς και περιπατητές της παραλίας.

Και αυτό γιατί είναι  γνωστό ότι ένας μεγάλος αριθμός οδηγών παρκάρει παράνομα μηχανές και αυτοκίνητα μπροστά από τις καφετερίες της απέναντι πλευράς, μπλοκάροντας τελείως ακόμα και στις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής την αριστερή λωρίδα συχνά μάλιστα με διπλοπαρκάρισμα.  Έτσι, και με την λειτουργία του ποδηλατόδρομου στο δεξιό μέρος του οδοστρώματος, σε κάποια σημεία ή θα κλείνει εντελώς ο δρόμος ή τα αυτοκίνητα θα παραβιάζουν τον ποδηλατόδρομο με κίνδυνο βεβαίου ατυχήματος, δεδομένου ότι η διέλευση των ποδηλατιστών θα είναι αμφίδρομη.

Μια καλή σκέψη, βέβαια, που διατυπώθηκε πολλές φορές, θα ήταν η πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης.

    Άμεση επέκταση με ξύλινη κατασκευή

Η λύση που προτείνουμε είναι να παραμείνει ο ποδηλατόδρομος στην προκυμαία, αλλά με καλύτερη σήμανση και μέτρα ασφαλείας, και να γίνει επέκταση της παλιάς παραλίας κατά 5 με6 μέτραπρος τη θάλασσα με μια ξύλινη κατασκευή, ανάλογη με αυτή που τοποθετήθηκε στη νέα παραλία, ή με κατασκευή από άλλο ενδεδειγμένο για την συγκεκριμένη παρέμβαση υλικό. Με αυτό τον τρόπο δεν αλλοιώνεται το περιβάλλον και η φυσιογνωμία της παραλίας (εφόσον ήδη υπάρχει αντίστοιχη κατασκευή στη νέα παραλία), δεν προσβάλλεται η αισθητική του χώρου, και δε χρειάζεται να γίνει καμία επιχωμάτωση, ούτε να γίνουν πολλές δύσκολες και πολυδάπανες παρεμβάσεις.

Ο Δήμος, λοιπόν, και η αρμόδια αντιδημαρχία μπορούν να αναθέσουν την μελέτη της πρότασης αυτής στους ειδικούς για το εάν μπορεί να υλοποιηθεί και με ποια μέθοδο. Σε κάθε περίπτωση πάντως, θα λύσει ένα σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η περιοχή, έστω προσωρινά, μέχρι να βρεθεί μια μονιμότερη λύση.

      Κιγκλιδώματα ασφαλείας στην παραλία

Με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να επαναλάβουμε  παλιότερη πρότασή μας για τοποθέτηση κιγκλιδωμάτων ασφαλείας σε όλο το μήκος της παλιάς παραλίας. Δεδομένου του ήδη στενού πεζοδρομίου και του επιπλέον περιορισμού του με τον ποδηλατόδρομο, πιστεύουμε πως αυτό  είναι τελείως αναγκαίο για στοιχειώδη προστασία των περιπατητών και είναι απαραίτητο να το μελετήσει και να το υλοποιήσει άμεσα ο Δήμος καθώς ήδη έχουν καταγραφεί πολλά ατυχήματα και δυστυχήματα.

Τα κιγκλιδώματα, εάν μελετηθούν και  είναι καλαίσθητα και λειτουργικά, θα δώσουν άλλη όψη στην περιοχή, γιατί η παλιά παραλία της Θεσσαλονίκης αποτελεί το σημείο αναφοράς για την πόλη μας. Αν αυτό συνέβαινε ταυτόχρονα με την επέκταση που προτείνουμε, θα ήταν μια μεγάλη προσφορά στους κατοίκους όλης της πόλης αλλά και στους επισκέπτες που χρησιμοποιούν την παραλιακή  λεωφόρο για περίπατο σε όλη τη διάρκεια του χρόνου. Ελπίζουμε και προσδοκούμε πως η αρμόδια αντιδημαρχία του Δήμου Θεσσαλονίκης θα ξαναμελετήσει το θέμα και θα πράξει το καλύτερο. Το ευχόμαστε!

 

Του Αντώνη Μαλλιάρη

Προηγούμενο άρθροΓιατί όχι ένα Μουσείο Μακεδονικού Πολιτισμού;
Επόμενο άρθροΗ θλιβερή επιτομή της μνημονιακής πολιτικής
Τι είναι το thinkfree; Καλή ερώτηση. Μια παρέα, έτσι ξεκίνησε κι έτσι συνεχίζει, που θέλει να ποστάρει χωρίς περιορισμούς ό,τι την ευχαριστεί. Ό,τι γράφει ή ό,τι διαβάζει. Στο thinkfree δίνουμε το λόγο στους ανθρώπους του πολιτισμού μέσα από τη δραστηριότητά τους, αναδεικνύουμε νέα πρόσωπα με κοινό χαρακτηριστικό τη θετική σκέψη (think positive) και τη δημιουργικότητα σε κάθε τομέα και χώρο (πολιτιστικό, επιχειρηματικό, επιστημονικό κ.ά.), φιλοξενούμε ελεύθερα (write free) τεκμηριωμένες απόψεις για θέματα πολιτικής πολιτισμού, πολιτικής και κοινωνίας, οικολογίας και αστικού περιβάλλοντος, αρχιτεκτονικής και υγιεινής ζωής. Το thinkfree είναι κι ένα διπλό πείραμα: σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων που το στηρίζουν, αλλά και δημιουργίας ενός no budget ηλεκτρονικού περιοδικού (e-magazine). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι μακροημερεύουμε χωρίς δυσκολία! Με σεβασμό και εκτίμηση, με αγάπη γι' αυτό που κάνουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.