Μ. Τσαντσάνογλου: «Κίνηση αλληλεγγύης» η συνένωση των δύο μουσείων

0
643

BIENNALE2 (2)Η διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Μαρία Τσαντσάνογλου μιλά στο thinkfree για το ΚΜΣΤ και το ΜΜΣΤ, για τη συλλογή Κωστάκη, για τις σχέσεις ΚΜΣΤ και Υπουργείου Πολιτισμού  

Με μειωμένη, τα τελευταία τρία χρόνια, στο ένα τρίτο την κρατική επιχορήγηση, σε βαθμό που να μην επαρκεί για τα λειτουργικά του έξοδα και το φιλόδοξο – όπως τονίζουν όλες οι πλευρές – σχέδιο της συνένωσης των Μουσείων Σύγχρονης Τέχνης (ΚΜΣΤ με ΜΜΣΤ) στα σκαριά, ένα σχέδιο που όλο ετοιμάζεται και όλο κάπου …σκαλώνει, το Μουσείο που διοργανώνει μαζί με την Κίνηση των 5 Μουσείων για άλλη μια χρονιά με αξιώσεις την Μπιενάλε, στοχεύοντας να προσελκύσει τα φώτα της διεθνούς εικαστικής σκηνής,  δίνει το δικό του αγώνα επιβίωσης.

tsantsanoglouΗ διευθύντρια του Μουσείου Μαρία Τσαντσάνογλου ξεκαθαρίζει ότι μια τόσο μεγάλη μείωση της επιχορήγησης (συρρίκνωση στο ένα τρίτο της σε σχέση με πριν τρία χρόνια) πρακτικά σημαίνει ότι μπορεί να διασφαλιστεί η μισθοδοσία και ένα πολύ μικρό μέρος των λειτουργικών εξόδων. «Το μουσείο είναι αναγκασμένο να αναζητήσει άλλους είδους τρόπους εύρεσης πόρων, να απευθυνθεί σε χορηγούς, να συμμετέχει σε επιχειρηματικές δραστηριότητες, να αναζητήσει έσοδα χωρίς, φυσικά, αυτό να επιβαρύνει οικονομικά τους φιλότεχνους επισκέπτες του και τους μαθητές. Τα ευρωπαϊκά προγράμματα επίσης έχουν βοηθήσει πολύ και ασφαλώς το μουσείο μας προσβλέπει και στο νέο ΕΣΠΑ. Δεν είναι καθόλου εύκολο όλο αυτό, ωστόσο γίνεται μια συλλογική και συντονισμένη προσπάθεια, από το ΔΣ και από τους εργαζόμενους και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα τα καταφέρουμε. Αυτή τη στιγμή, η 5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης που διοργανώνεται από το ΚΜΣΤ και γίνεται σε συνεργασία με την Κίνηση των 5 Μουσείων Θεσσαλονίκης, παρουσιάζει την κεντρική της έκθεση, σε επιμέλεια της Κατερίνας Γρέγου, στο Περίπτερο 6 της ΔΕΘ ενώ ταυτόχρονα μια πλειάδα άλλων σημαντικών εκθέσεων διοργανώνονται σε συνεργασία με πολλά ιδρύματα και φορείς της πόλης».

Ισχύς εν τη ενώσει άλλωστε ήταν το μότο της Κίνησης των 5 Μουσείων από την αρχή και οι συνέργειες έρχονται όχι μόνο για να δηλώσουν αλληλεγγύη αλλά και να  προσφέρουν λύσεις και προοπτικές βιωσιμότητας στη σημερινή συγκυρία. Το ΚΜΣΤ κατάφερε πέρυσι και φέτος να εξασφαλίσει τους πόρους για την διοργάνωση μεγάλων εκθέσεων ενώ αντίστοιχα φιλόδοξο είναι και το πρόγραμμα που συγκροτείται για το 2016, σύμφωνα με τη διευθύντρια του Μουσείου. «Διατηρήσαμε σε υψηλό επίπεδο και τις συνεργασίες μας με μουσεία του εξωτερικού. Επίσης, είναι ελπιδοφόρο ότι παρά την οικονομική κρίση, η επισκεψιμότητα έχει αυξητική πορεία».  

Σκέψεις και συζητήσεις για την συνένωση του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης γίνονταν χρόνια, παλιότερα συνδέονταν με ένα ακόμη φιλόδοξο σχέδιο που φαίνεται να «στοίχειωσε», την αξιοποίηση του κτιρίου της ΥΦΑΝΕΤ. Πριν δύο μήνες περίπου, η συνένωση «ξεπάγωσε» και πάλι, έπειτα από τις σχετικές δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού Νίκου Ξυδάκη. Όμως τι θα σημάνει στην πράξη αυτή η συνένωση; Με ποιον τρόπο και σε τι χρόνο θα προχωρήσει και τι ακριβώς είναι αυτό που η πόλη προσδοκά από αυτή; Αν και το τοπίο παραμένει θολό, η κ. Τσαντσάνογλου μοιράστηκε με το thinkfree τις δικές της σκέψεις πάνω στο θέμα «Για να πετύχει, είναι αναγκαίο να διασφαλιστούν οι απαιτούμενοι πόροι ώστε η συνένωση να πραγματοποιηθεί με τις προδιαγραφές που δικαιούνται τα μεγέθη, η ιστορία και ο πολιτιστικός πλούτος των δύο μουσείων. Αυτό σημαίνει καλή προετοιμασία, σχέδιο βιωσιμότητας, επίλυση κτιριακών και νομικών ζητημάτων. Ερχεται σαν κίνηση αλληλεγγύης και σχετίζεται με τα οικονομικά προβλήματα της εποχής. Υπάρχει πολύ καλή συνεργασία ανάμεσα στο ΚΜΣΤ και στο ΜΜΣΤ και η κοινή βούληση ότι ένα τέτοιο σχέδιο για να πετύχει θα πρέπει να οδηγήσει όχι σε συρρίκνωση αλλά στην δημιουργία ενός μεγάλου οργανισμού για την σωστή προβολή της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης».

Μπομπρόφ Βασίλι, Χωρίς τίτλο (1921)

Θεματοφύλακας ενός «κοσμήματος» της σύγχρονης τέχνης, της περίφημης συλλογής Κωστάκη, το ΚΜΣΤ είναι σταθερά προσανατολισμένο στην εξωστρέφεια. Στοίχημα, άλλωστε, και όλων των διοργανώσεων Μπιενάλε, ήταν και είναι η προβολή και εκτός συνόρων. «Είναι το μουσείο με την μεγαλύτερη κινητικότητα συλλογών στην Ελλάδα. Τον τελευταίο χρόνο πάνω από 500 έργα της συλλογής Κωστάκη ταξίδεψαν στην Ιταλία, την Γερμανία, την Αγγλία, την Ισπανία και το Μονακό. Χάρη στην μοναδικότητα της συλλογής Κωστάκη το ΚΜΣΤ έχει εγγραφεί στον χάρτη των σημαντικών μουσείων της Ευρώπης. Ασφαλώς αυτό δημιουργεί αυξημένες υποχρεώσεις για την προσεκτική συντήρηση και την επιστημονικά μελετημένη ανάδειξή της. Αυτή η αναγνωρισιμότητα μας βοήθησε και στην προβολή της σύγχρονης τέχνης, ελληνικής και ξένης: «Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης διοργανώνεται φέτος για 5η συνεχόμενη φορά με μεγάλη επιτυχία και πλούσιο πρόγραμμα που στοχεύει στην ανάδειξη του ρόλου που μπορεί να διαδραματίσει η σύγχρονη τέχνη στην κοινωνία σήμερα. Μόνο στην κεντρική έκθεση με τίτλο “Από την απαισιοδοξία της νόησης στην αισιοδοξία της πράξης” που επιμελείται η Κατερίνα Γρέγου, παρουσιάζονται 44 καλλιτέχνες και μία κολλεκτίβα καλλιτεχνών από 25 διαφορετικές χώρες. Αντίστοιχα το φεστιβάλ περφόρμανς αναδεικνύει την δύναμη της τέχνης που εισέρχεται στο δημόσιο χώρο της πόλης. Σ’ αυτό το πνεύμα λειτουργεί και η έκθεση “Ταυτοετερότητα” που συζητά το θέμα της διερεύνυσης του φύλου και του έμφυλου αυτοπροσδιορισμού και πραγματοποιείται μέσα στο φουαγιέ του Δημαρχείου. Το εργαστήρι νέων καλλιτεχνών που θα λειτουργήσει το καλοκαίρι θα δώσει βήμα σε πολύ νέους δημιουργούς. Αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα της σχέσης που η τέχνη αναπτύσσει με την πόλη και γι αυτόν τον λόγο, είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς που συνεργαζόμαστε στενά με τον Δήμο Θεσσαλονίκης και την Αντιδημαρχία Πολιτισμού». 

Info: http://www.greekstatemuseum.com/kmst/index.html θα βρείτε αναλυτικά ολόκληρο το πλούσιο πρόγραμμα της μπιενάλε καθώς και νέα για επερχόμενες εκθέσεις τους Μουσείου.

Σ.Χ.

Προηγούμενο άρθροΚαλημέρα από τις Σπέτσες!
Επόμενο άρθροΗ θεατρική ατζέντα του ΠουΣουΚού*
Τι είναι το thinkfree; Καλή ερώτηση. Μια παρέα, έτσι ξεκίνησε κι έτσι συνεχίζει, που θέλει να ποστάρει χωρίς περιορισμούς ό,τι την ευχαριστεί. Ό,τι γράφει ή ό,τι διαβάζει. Στο thinkfree δίνουμε το λόγο στους ανθρώπους του πολιτισμού μέσα από τη δραστηριότητά τους, αναδεικνύουμε νέα πρόσωπα με κοινό χαρακτηριστικό τη θετική σκέψη (think positive) και τη δημιουργικότητα σε κάθε τομέα και χώρο (πολιτιστικό, επιχειρηματικό, επιστημονικό κ.ά.), φιλοξενούμε ελεύθερα (write free) τεκμηριωμένες απόψεις για θέματα πολιτικής πολιτισμού, πολιτικής και κοινωνίας, οικολογίας και αστικού περιβάλλοντος, αρχιτεκτονικής και υγιεινής ζωής. Το thinkfree είναι κι ένα διπλό πείραμα: σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων που το στηρίζουν, αλλά και δημιουργίας ενός no budget ηλεκτρονικού περιοδικού (e-magazine). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι μακροημερεύουμε χωρίς δυσκολία! Με σεβασμό και εκτίμηση, με αγάπη γι' αυτό που κάνουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.