Νικήστε τη γρίπη με σύμμαχό σας τη διατροφή

0
909

apple-doctor

Γράφει η Mαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / [email protected]

Λίγες μέρες πριν, οι υγειονομικές αρχές της χώρας με ανακοίνωσή τους, ενημέρωσαν το κοινό ότι τα κρούσματα της γρίπης αυξήθηκαν κατά 10% σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Αιτία της αύξησης αυτής είναι η μετάλλαξη ενός στελέχους του ιού της γρίπης. Και κάπου εδώ ξεκινάει η «μάχη» του καθενός με τον ιό. Η περίοδος έξαρσης εντοπίζεται τον Ιανουάριο και κορυφώνεται το Μάρτιο. Χρειάζεται να δυναμώσουν καλά όσοι νοσήσουν, για να μην αρρωστήσουν ξανά, μιας και υπάρχει ο κίνδυνος της υποτροπής.

Λίγα λόγια για την γρίπη

Η γρίπη έχει άλλοτε πολύ ισχυρά συμπτώματα και άλλοτε πιο ελαφριά. Μεταδίδεται με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά. Οι κυριότεροι είναι οι εξής :

  • Από άτομο σε άτομο με την μορφή σταγονιδίων, που εκτοξεύονται από την ομιλία, το φτέρνισμα ή το βήχα όσων νοσούν. Τα σταγονίδια αυτά εισέρχονται στον οργανισμό των υγιών ατόμων μέσω της αναπνευστικής οδού.
  • Μεσω της επαφής με μολυσμένη επιφάνεια ή μολυσμένα αντικείμενα. Για παράδειγμα, αν κάποιος αγγίξει κάποια επιφάνεια, που έχει μολυνθεί και έπειτα πιάσει τα μάτια του τότε οι πιθανότητες να ασθενήσει είναι σημαντικές.

Ο ελλιπής αερισμός των κλειστών χώρων και το τσουχτερό κρύο δρουν επικουρικά και προκαλούν τις παρακάτω συνέπειες :

  • Πονοκέφαλος
  • Πόνο στις αρθρώσεις
  • Αίσθημα ζάλης και αδυναμίας
  • Πυρετός
  • Έντονη εφίδρωση
  • Καταρροή
  • Πονόλαιμο και ξηρό βήχα

Από τη στιγμή που κάποιος υγιής οργανισμός έρθει σε επαφή με κάποιον αλλο που νοσεί, μπορεί να χρειαστεί έως και 3 μέρες μέχρι να εκφράσει τα συμπτώματα, που αναφέρθηκαν νωρίτερα. Από την άλλη, ο πάσχων μπορεί να μεταδώσει τη γρίπη 1 μέρα πριν και 3 – 7 μέρες μετά την εμφάνιση των συμπτωμάτων. Τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης έρχονται 4 – 6 μέρες μετά, ενώ ο οργανισμός μπορεί να χρειαστεί έως και 10 μέρες έως ότου επανέλθει πλήρως. Φυσικά υπάρχουν και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου η γρίπη κρατά μερικές εβδομάδες. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις όταν συνυπάρχουν και πολύ σοβαρές ασθένειες, μπορεί να προκληθεί ακόμα και θάνατος.

Η σημασία του εμβολιασμού

Το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων(ΚΕΕΛΠΝΟ) αναδεικνύει κάθε χρόνο τη σημαντικότητα του εμβολιασμού ενάντια στον ιό της γρίπης. Είναι η πρώτη γραμμή άμυνας από τη γρίπη. Ένας ακόμα λόγος, για τον οποίο κρίνεται απαραίτητος ο εμβολιασμός, είναι οτι βοηθάει στην ηπιότερη εξέλιξη της γρίπης σε περίπτωση που κάποιος τελικά νοσήσει. Πρέπει να γίνεται τον Οκτώβρη και το Νοέμβρη, ώστε να δίνεται ένα χρονικό περιθώριο στο οργανισμό να παράξει αντισώματα. Να σημειωθεί οτι η παραπάνω διαδικασία χρειάζεται δύο εβδομάδες μέχρι να ολοκληρωθεί, από τη στιγμή του εμβολιασμού. Οι ομάδες υψηλού κινδύνου πρέπει υποχρεωτικά να εμβολιάζονται κάθε χρόνο. Πιο συγκεκριμένα, πρέπει να εμβολιάζονται:

  • Όσοι πάσχουν από χρόνια νοσήματα π.χ. του αναπνευστικού και καρδιαγγειακού συστήματος
  • Οι έγκυες
  • Άτομα σε ανοσοκαταστολή και όσοι πάσχουν από νευρολογικά νοσήματα ή νοσήματα του ήπατος ή των νεφρών.
  • Οι μεταμοσχευμένοι ασθενείς
  • Το προσωπικό των νοσοκομείων, τόσο οι γιατροί, όσο και οι νοσηλευτές, αλλά και οι υπόλοιποι εργαζόμενοι

Εκτός του εμβολίου, το συχνό πλύσιμο των χεριών και η κάλυψη του στόματος σε περίπτωση φτερνίσματος ή βήχα συμβάλλουν στον περιορισμό της μετάδοσης της γρίπης.

Διατροφικές συμβουλές

Η γρήγορη ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και η ξεκούραση είναι τα καλύτερα φάρμακα. Αν τα συνδυάσετε και με ζεστά ροφήματα τότε θα βοηθήσετε περισσότερο τον οργανισμό. Η γρίπη θα κάνει τον κύκλο της και ‘σεις θα ανακάμψετε. Ανάλογα με την περίπτωση και εφόσον έχετε τη σύμφωνη γνώμη του γιατρού σας, μπορείτε να κάνετε και χρήση κάποιου φαρμάκου ή βιταμίνης. Από διατροφικής πλευράς, τα θρεπτικά συστατικά που θα συμβάλλουν στη γρήγορη ανάρρωσή σας και στη θωράκιση του οργανισμού είναι τα εξής :

  1. Η βιταμίνη Α, με κύριους εκπροσώπους τρόφιμα όπως τα καρότα, τον κρόκο του αυγού και την πατάτα
  2. Η βιταμίνη C, της οποίας φυσικές πηγές αποτελούν τα πορτοκάλια, τα λεμόνια, τα γκρεϊπφρουτ, οι ντομάτες, τα ακτινίδια, οι πιπεριές και το μπρόκολο.
  3. Η βιταμίνη Ε, με αντιπροσώπους το ελαιόλαδο, τους ξηρούς καρπούς, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα δημητριακά ολικής άλεσης.
  4. Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, οι οποίες εκπροσωπούνται από τροφές όπως τα δημητριακά, το κόκκινο κρέας, τα ψάρια και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.
  5. Ο σίδηρος, που απαντάται στο μοσχαρίσιο κρέας, στο συκώτι, στις σαρδέλες, στα όσπρια και στο μπρόκολο.
  6. Ο ψευδάργυρος, ο οποίος περιέχεται στο σολομό, στην πατάτα, στο μοσχαρίσιο κρέας και στα φιστίκια.

Εντάξτε τις παραπάνω βιταμίνες με φυσικό τρόπο στην καθημερινή σας διατροφή και επωφεληθείτε. Φροντίστε το ανοσοποιητικό σας σύστημα προληπτικά, ώστε να μην αρρωστήσετε. Αν τυχόν ο ιός σας προλάβει, τότε και πάλι θα τον νικήσετε, αν κάνετε τους σωστούς χειρισμούς.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.