Ξεκίνησε η συντήρηση των Μακεδονικών τάφων της Νάουσας

0
874

 

Γράφει η Άλεξ Πολιτάκη [email protected]
Όσοι έχετε δει την ταινία του Μ. Σκορτσέζε Μέγας Αλέξανδρος θυμάστε οπωσδήποτε όπως και εγώ άλλωστε, τον Κόλιν Φάρελ ως Αλέξανδρο με την κατακόκινη χλαμύδα του. Το θέμα σε αυτές τις περιπτώσεις είναι να υπάρχει κάποιος που κι αν ακόμη δεν έχει δει την ταινία, που δεν την έχει δει, να μπορεί να σου πει δυο πράγματα παραπάνω για το αληθές της κόκινης εντυπωσιακής χλαμύδας. Ήταν λοιπόν στην πολιορκία της πόλης των Μαλλών, μιας μεγάλης πόλης πάνω στον Ινδό ποταμό, το σημερινό Σουράτ. Το μακεδονικό στράτευμα ήταν κουρασμένο, αποκαμωμένο και δεν ήθελει να συνεχίσει άλλο, με αποτέλεσμα η πολιορκία να τραβάει πολύ. Ο Αλέξανδρος που την ημέρα εκείνη φορούσε την κόκινη χλαμύδα του, ασυγκράτητος όπως πάντα και βλέποντας το ράθυμο των στρατιωτών του, ήταν και λίγο εκρηκτικός τύπος ο βασιλιάς, ορμάει, τοποθετεί μία σκάλα πάνω στο τοίχος της πόλης και αρχίζει να ανεβαίνει ακάθεκτος. Ακριβώς πίσω του ανεβαίνει και ο Πευκέστας, Μακεδόνας εταίρος του Αλέξανδρου που τον ακολούθησε από την αρχή σε όλη του την εκστρατεία και έφερε την ασπίδα του Αλέξανδρου, η οποία αν ήταν η ασπίδα του Αχιλέα δε γνωρίζω με βεβαιότητα να σας πω. Ο Αλέξανδρος γρήγορα βρέθηκε στη μέσα μεριά του τοίχους και οι πολιορκούμενοι τα έχασαν. Αντιλήφθηκαν μεν αμέσως ότι πρόκειται για κάποιον Μακεδόνα στρατηγό, αλλά τους ήταν αδιανόητο ότι μπορεί να είναι ο ίδιος ο βασιλιάς των Μακεδόνων, καθώς οι δικοί τους βασιλείς δεν έπαιρναν μέρος στη μάχη. Του επιτέθηκαν όμως σθεναρά και ο Αλέξανδρος πληγώθηκε. Τότε ο Πευκέστας  στάθηκε δίπλα του και προστάτευσε τον βασιλιά με το σώμα και την ασπίδα του. Οι Μακεδόνες από κάτω βλέποντας τον Αλέξανδρο να ορμάει μέσα στο τοίχος τον ακολούθησαν και σύντομα βρέθηκαν δίπλα στον Πευκέστα. Η μάχη ολοκληρώθηκε με την άλωση της πόλης. Αυτός ο Πευκέστας επέστρεψε κάποια στιγμή στην Ελλάδα και έζησε στην πατρίδα του Μίεζα για το υπόλοιπο της ζωής του.

Ο Τάφος της Κρίσεως όπως λέγεται είναι ο μεγαλύτερος γνωστός Μακεδονικός τάφος και  ήρθε στο φως τυχαία το 1954 και αποκαταστάθηκε μόλις το 1998. Είναι ο μόνος Μακεδονικός τάφος με διώροφη πρόσοψη στην οποία εναλλάσσονται ο δωρικός ρυθμός κάτω και ο ιωνικός επάνω. Τέσσερις δωρικοί ημικίονες και δύο παραστάδες στις γωνίες κρατούν το επιστύλιο και τη δωρική ζωοφόρο. Πάνω από το γείσο και από μια πολύχρωμη ζώνη με φυτική διακόσμηση αναπτύσσεται η ιωνική ζωφόρος, όπου ανάγλυφα εικονίζεται ο αγώνας Ελλήνων και βαρβάρων. Η παράσταση πιθανώς παραπέμπει στην πρόσφατη για την εποχή κατασκευής του τάφου αναμέτρηση των Μακεδόνων με τους Πέρσες. Στον όροφο, ανάμεσα στους έξι ιωνικούς ημικίονες και στις δύο παραστάδες υπάρχουν επτά ψευδοπαράθυρα και διατηρούνται και ελάχιστα τμήματα του αετώματος. Εσωτερικά ο τάφος χωρίζεται σ’ ένα στενό αλλά ψηλό προθάλαμο και στον κυρίως ταφικό θάλαμο. Η ζωγραφική παράσταση της πρόσοψης είναι μοναδική και αποτελείται από τέσσερις αυτόνομους πίνακες όπου εικονίζονται ο νεκρός, ο  Ερμής ο Ψυχοπομπός και οι Κριτές του Κάτω Κόσμου, Αιακός (που κρίνει τις ψυχές της Ευρώπης) και  Ραδάμανθυς (που κρίνει τις ψυχές της Ασίας). Ο νεκρός, ντυμένος με κοντό χιτώνα και θώρακα είναι ο μόνος που δεν υπομνηματίζεται επιγραφικά, πράγμα που σημαίνειμάλλον ότι ήταν πολύ γνωστό πρόσωπο στην κοινωνία της Μίεζας. Εικάζεται ότι πρόκειται για τον Μιεζαίο στρατηγό του Μεγάλου Αλεξάνδρου Πευκέστα. Ο οπλισμός του βρέθηκε και διασώζεται στο μουσείο.

Ο άλλος τάφος της περιοχής, ο λεγόμενος Τάφος των Ανθεμίων, ανακαλύφθηκε το 1971. Πρόκειται για ένα χαριτωμένο διθάλαμο μνημείο με ιωνική πρόσοψη. Τα τρία ανθεμωτά ακρωτήρια που κοσμούν το αέτωμα διατηρούν ανέπαφο το έντονο κόκκινο και μπλε χρώμα τους, ενώ  η θολωτή οροφή του προθαλάμου είναι ζωγραφισμένη με νερολούλουδα και ανθέμια σε λευκές και ιώδεις αποχρώσεις πάνω σ’ ένα γαλάζιο βάθος , από όπου πήρε άλλωστε και το όνομά του ο Τάφος.

Οι τάφοι αυτοί είναι ελάχιστα επισκέψιμοι όπως με πληροφόρησε η ξεναγός από τους Έλληνες, αλλά είναι συχνά επισκεπτόμενοι από ξένους οι οποίοι έρχονται εκεί καλά πληροφορημένοι και γνωρίζοντας. Σήμερα ευτυχώς άρχισε ξανά ησυντήρηση των προσόψεων των τάφων με κονδύλια που ενέκρινε τελικά το Υπουργείο Πολιτισμού. Η συστηματική έλλειψη συντήρησης τα τελευταία χρόνια είχε ως αποτέλεσμα η φθορά των μνημείων να είναι ραγδαία και η δυνατότητα της επισκεψιμότητάς τους αβέβαιη. Τέλος καλό, όλα καλά?

Χρήσιμη σημείωση: Κανένα ιστορικό στοιχείο δεν επιβεβαιώνει ότι πρόκειται για τον τάφο του Πευκέστα, αλλά είναι μια πολύ ωραία ιστορία μαζί με τον πρωινό καφέ!

 

Προηγούμενο άρθροΚαλημέρα με αισιοδοξία!
Επόμενο άρθροΠολύ καλά τα είπε ο Τατσόπουλος
Τι είναι το thinkfree; Καλή ερώτηση. Μια παρέα, έτσι ξεκίνησε κι έτσι συνεχίζει, που θέλει να ποστάρει χωρίς περιορισμούς ό,τι την ευχαριστεί. Ό,τι γράφει ή ό,τι διαβάζει. Στο thinkfree δίνουμε το λόγο στους ανθρώπους του πολιτισμού μέσα από τη δραστηριότητά τους, αναδεικνύουμε νέα πρόσωπα με κοινό χαρακτηριστικό τη θετική σκέψη (think positive) και τη δημιουργικότητα σε κάθε τομέα και χώρο (πολιτιστικό, επιχειρηματικό, επιστημονικό κ.ά.), φιλοξενούμε ελεύθερα (write free) τεκμηριωμένες απόψεις για θέματα πολιτικής πολιτισμού, πολιτικής και κοινωνίας, οικολογίας και αστικού περιβάλλοντος, αρχιτεκτονικής και υγιεινής ζωής. Το thinkfree είναι κι ένα διπλό πείραμα: σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων που το στηρίζουν, αλλά και δημιουργίας ενός no budget ηλεκτρονικού περιοδικού (e-magazine). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι μακροημερεύουμε χωρίς δυσκολία! Με σεβασμό και εκτίμηση, με αγάπη γι' αυτό που κάνουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.