ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΥΖΗΤΟΥΝ 2 / Η Αντιγόνη Καββαθά συζητά με τη Δ. Κοντελετζίδου

0
1228

1. SHADOWS VII, 2005-2007, 4.50X1.50m,  177X59in, triptych, charcoal on paperΟι ρόλοι αντιστρέφονται. Οι καλλιτέχνες συζητούν με την ιστορικό τέχνης Δωροθέα Κοντελετζίδου περί τέχνης και άλλων δαιμονίων…

Αντιγόνη Καββαθά: Πώς επηρεάζεται, αλλάζει ο ρόλος των ιστορικών, επιμελητών μέσα στην διεθνή οικονομική κρίση;

Δωροθέα Κοντελετζίδου: Ο ρόλος των ιστορικών τέχνης δεν επηρεάζεται όσο αφορά την έρευνα παρά μόνο, ίσως, όσο αφορά στην δυσχέρεια της μετακίνησης! Των επιμελητών θα έλεγα περισσότερο γιατί για να επιμεληθούν μια έκθεση, εάν θέλουν να σέβονται τον καλλιτέχνη, τους συμμετέχοντες οφείλουν, εάν δεν έχουν κάποια άλλη υποστήριξη- να βρουν και κάποια, μικρά ή μεγάλα κονδύλια ώστε να εξασφαλίσουν ένα ελάχιστο κόστος όσο αφορά στα υλικά, (π. χ. βίντεο-προζέκτορες) στη μεταφορά, ασφάλεια, κτλ. Βέβαια μέσα σ’ αυτή τη γενική δυστοκία βρίσκουν τρόπο να παρεισφρήσουν οι επιτήδειοι και να εκμεταλλευτούν  την επιθυμία προς έκθεση του καλλιτέχνη, ο οποίος, όμως, δεν είναι άμοιρος ευθυνών. Οπότε δείνεται μια λανθάνουσα εικόνα περί κρίσης και τέχνης αλλά και περί του καλλιτεχνικού έργου.

Α. Κ.: Η γνώμη σου για τον «καλλιτέχνη-επιμελητή».

Δ. Κ.: Έχω ξαναρωτηθεί γι’ αυτό. Το βρίσκω άκρως ενδιαφέρον όταν δεν βασίζεται σε μια γενικότητα, όπως παραδείγματος χάρη ένα τίτλος μιας έκθεσης και στη συνέχεια, μερικές ημέρες πριν την έκθεση, αρχίζουμε να τηλεφωνούμε σε γνωστούς ή μη για να τους καλέσουμε να συμμετάσχουν. Γενικά, πιστεύω ότι το τοπίο της επιμέλειας είτε αφορά καλλιτέχνη-επιμελητή, είτε ιστορικό, κριτικό είναι αρκετά θολό στην Ελλάδα, εκτός κάποιων λαμπρών εξαιρέσεων οι οποίοι αναδεικνύουν και το θεωρητικό σκεπτικό αλλά και ερμηνεύουν το εικαστικό.

Α. Κ.: Η γνώμη σου για τον «συλλέκτη – επιμελητή – συνεπιμελητή».

Δ. Κ.: Και πάλι εξαρτάται από τις περιπτώσεις. Το άτομο. Αν και θεωρώ ότι ο συλλέκτης οφείλει να μείνει στα όρια του όσο και ενημερωμένος να είναι.

Α. Κ.: Πόσο σημαντικό είναι για σένα το επικοινωνιακό ταλέντο πολλών καλλιτεχνών; Κλέβει, αντικαθιστά, βοηθά τον ρόλο των επιμελητών;

Δ. Κ.: Το παρατηρώ κριτικά, θα έλεγα. Γενική παρατήρηση, οι περισσότεροι ‘επικοινωνιακοί’ καλλιτέχνες έχουν και μέτρια δουλειά την οποία έχουν καταφέρει να την προωθούν με άριστο τρόπο. Αυτό είναι ένα ταλέντο, το οποίο εγώ δεν έχω!

Α. Κ.: Η Ελληνική τέχνη σαν εξαγώγιμο προϊόν. Δυνατότητες, πρακτικές, σήμερα.

Δ. Κ.: Παραμένουν οι ίδιες, δεν έχει αλλάξει κάτι με το ‘χθες’. Αν θυμάμαι καλά, στην προηγούμενη συζήτηση, σκιαγράφησα τις ευθύνες και των καλλιτεχνών και όχι μόνο της Πολιτείας.

Η Αντιγόνη Καββαθά είναι εικαστικός.

Η Δωροθέα Κοντελετζίδου είναι ιστορικός της τέχνης/διδάκτορας της θεωρίας. Έχει εκδώσει το βιβλίο «Η ιδέα ως υλικό, το υλικό ως ιδέα» (εκδ. Επίκεντρο)

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.