ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΥΖΗΤΟΥΝ 2 / Ο Απόστολος Γεωργίου συζητά με τη Δ. Κοντελετζίδου

0
1565
Έργο του Απόστολου Γεωργίου
Έργο του Απόστολου Γεωργίου
Έργο του Απόστολου Γεωργίου

Οι ρόλοι αντιστρέφονται. Οι καλλιτέχνες συζητούν με την ιστορικό τέχνης Δωροθέα Κοντελετζίδου περί τέχνης και άλλων δαιμονίων…

Απόστολος Γεωργίου: Ποιά είναι η διαφορά  της χρήσης της λέξης ‘Όμορφο’ από  τη λέξη ‘Ενδιαφέρον’;

Δωροθέα Κοντελετζίδου: Χαμογέλασα όταν σε διάβασα, Απόστολε, γιατί θυμήθηκα του Γάλλους κριτικούς που όταν χρησιμοποιούν την λέξη ‘ενδιαφέρον’ την εννοούν εντελώς αντίθετα! Η διαφορά; Για μένα έγκειται στο ότι η μεν πρώτη δηλώνει μια οπτική ικανοποίηση, σύμφωνα με την αισθητική του καθενός ενώ η δεύτερη -κυριολεκτικά- δηλώνει ουσιαστική ενασχόληση με αυτό που μας προκαλεί το οπτικό ερέθισμα και όχι το αισθητικό.

Απ. Γ.: Πόσο διαφορετικά γράφεις  για ζώντα καλλιτέχνη από κάποιον που έχει πεθάνει;

Δ. Κ.: Πολύ διαφορετικά, τελικά…Ευχαριστώ για την ευκαιρία να το σκεφτώ.

Θα έλεγα απερίφραστα ότι όταν γράφω για έναν καλλιτέχνη εν ζωή είμαι πιο αιχμηρή, πιο ‘δυναμική’, λιγότερο αντικειμενική , όσο μπορεί να είναι κάποιος. Συνήθως, με απασχολεί περισσότερο η σχέση του έργου με το σήμερα, το σύγχρονο.

Αντίθετα όταν κάποιος καλλιτέχνης έχει πεθάνει, επειδή έχω και πιο σφαιρική εικόνα του έργου λόγω την χρονικής και ιστορικής απόστασης είμαι ερευνητική, μαγεύομαι από τη δυνατότητα να ‘διεισδύσω’ στον τρόπο έκφρασης του, σκέψης του. Θα τολμούσα να πω ότι πρόκειται για μια πιο ‘ερωτική’ σχέση η οποία, ίσως, προκύπτει και από την μη ‘επικαιρότητά’ του ή και ακόμα από την απουσία της κοινωνικής του συμπεριφοράς.

Απ. Γ.: Τί είναι αυτό που σε απέτρεψε να γίνεις καλλιτέχνης;

Δ. Κ.: Είναι διάχυτη η εντύπωση ότι οι ιστορικοί ήθελαν να γίνουν καλλιτέχνες. Δεν είχα ποτέ αυτή την επιθυμία. Ξεκίνησα για σπουδές στην Γαλλική Φιλολογία όπου και είχα υποχρεωτικό μάθημα Ιστορίας της Τέχνης. Δεν γνώριζα καν ότι υπήρχε το αντικείμενο! Την επόμενη χρονιά ζήτησα ‘μεταγραφή’.

Απ. Γ.: Τί κάνει ένα έργο σημαντικό και ποιο χαρακτηριστικό του δεν το χαλάει από το να είναι σημαντικό;

Δ. Κ.: Η διαδικασία και το αποτέλεσμα είναι για μένα τα στοιχεία που καθιστούν ένα έργο σημαντικό. Η ιδέα που διαχειρίζεται και το μέσο που χρησιμοποιείται για την εκτέλεση της ιδέας είναι τα στοιχεία που θα το ‘αναδείξουν’ ή όχι.

 Απ. Γ.: Πρέπει να γράψεις για το έργο κάποιου καλλιτέχνη χωρίς καμιά πληροφορία για το που, πότε, ποιος κλπ. με ποιά ‘εργαλεία’ θα γίνει;

Δ. Κ.: Με την ανάγνωση της εικόνας του ίδιου του έργου, ούτως ή άλλως αυτή είναι η πρώτη μου προσέγγιση. Οι ομαδικές εκθέσεις είναι μια καλή ‘εξάσκηση’ σ’ αυτό.

 

 

Ο Απόστολος Γεωργίου είναι ζωγράφος

Η Δωροθέα Κοντελετζίδου είναι ιστορικός της τέχνης/διδάκτορας της θεωρίας.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.