Οι δίαιτες του κομμωτηρίου

0
796

Hairdressing1Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / [email protected]

Να ξεκαθαρίσω ότι δεν έχω τίποτα προσωπικό με τις κομμώτριες και τους κομμωτές. Τους θεωρώ εξαίρετους επαγγελματίες. Για εμάς τις γυναίκες είναι σαν “μικροί Θεοί”, γιατί καταφέρνουν και αλλάζουν την διάθεση μας με λίγες μαγικές κινήσεις. Ωστόσο, συχνά στα κομμωτήρια εξελίσσεται μια χαρακτηριστική σκηνή. Τόσο οι άνθρωποι που τα επισκέπτονται, γυναίκες και άνδρες, όσο και το προσωπικό έχει ακολουθήσει ή πρόκειται ν’ ακολουθήσει μια εκπληκτική δίαιτα, η οποία υπόσχεται “λαγούς με πετραχήλια”. “Έκανα αυτή την δίαιτα του περιοδικού και έχασα 5 κιλά σε μία εβδομάδα, κάν’ την και συ” ή  “με την δίαιτα που βρήκα στο διαδίκτυο μπορείς να χάσεις 5 κιλά σε μια βδομάδα” ή “έπαιρνα ένα χάπι κάθε μέρα και έχασα….” ή “έπινα ένα ποτήρι χυμό, αντί να φάω το γεύμα μου και….” Στο τέλος, επικρατεί η καλύτερη από τις παραπάνω θεωρίες και έτσι η δίαιτα του κομμωτηρίου είναι  έτοιμη προς εφαρμογή.

Όλα αυτά τυχαίνουν σε μια κοινωνία, στην οποία η παχυσαρκία έχει μορφή επιδημίας. Η βιομηχανία της δίαιτας παραπληροφορεί και συγχύζει τους πολίτες, στρέφοντας τους στην ανεύρεση ανορθόδοξων τρόπων απώλειας του περιττού βάρους. Αυτό συμβαίνει, γιατί στην Ελλάδα δεν υπάρχει εκπαίδευση πάνω σε θέματα σωστής και ισορροπημένης διατροφής με συνέπεια οι απόψεις, που αναφέρθηκαν προηγουμένως να έχουν μεγάλη απήχηση στο κοινό. Όταν μάλιστα η υπόσχεση για γρήγορη και χωρίς κόπο απώλεια βάρους αποτελεί το μοναδικό κίνητρο, τότε τα πηγαδάκια των κομμωτηρίων πληθαίνουν.

Πριν ξεκινήσει η ανάλυση των ανορθόδοξων διαιτητικών μορφών, θα ήταν χρήσιμο να πάρετε μια ιδέα για την ορθή, θεραπευτική – διαιτητική αντιμετώπιση της παχυσαρκίας. Οι βασικές δομές της είναι οι παρακάτω :

  1. Ενεργειακό έλλειμμα 600 – 1200kcal / ημέρα.
  2. 15 – 20% πρωτεΐνη, 50 – 55% υδατάνθρακα και μέχρι 25% λίπη επί της συνολικής ημερήσιας πρόσληψης
  3. Πρέπει να βασίζεται στο πρότυπο της μεσογειακής διατροφής

Πλεονεκτήματα

  • Βελτιώνει την υγεία άμεσα αλλά και μακροπρόθεσμα.
  • Καλύπτει πλήρως τις ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά εφόσον είναι σωστά σχεδιασμένη.
  • Έχει χαμηλό κόστος.
  • Είναι ευέλικτη και βοηθά στην απόκτηση σωστής διατροφικής συμπεριφοράς
  • προσφέρει ποιοτική απώλεια βάρους.

Μειονεκτήματα

  • Έχει σημαντικά ποσοστά εγκατάλειψης, αν χρειαστεί να μειωθούν πολύ οι θερμίδες.
  • Οι μικρές ποσότητες και η μειωμένη ποσότητα λιπαρών πολύ συχνά αποθαρρύνουν τον παχύσαρκο ασθενή με αποτέλεσμα την διακοπή της προσπάθειας και την επαναπρόσληψη του βάρους.

Ανορθόδοξες δίαιτες

Τώρα πια φτάσαμε στο δια ταύτα. Ποιες είναι αυτές ;

Πρωτεινικές ή χημικές ή οξεοτικές δίαιτες ( πχ Dr. Atkins, Dukan)

Απεριόριστη κατανάλωση ζωικής πρωτεΐνης και ζωικού λίπους με παράλληλη μείωση των υδατανθράκων. Επιτρέπουν την κατανάλωση μιας πολύ μικρής ποσότητας φρούτων, λαχανικών και δημητριακών ημερησίως.

Πιθανά πλεονεκτήματα

  • Άμεση απώλεια βάρους κυρίως λόγω απώλειας μυϊκού ιστού και υγρών.
  • Η απεριόριστη ποσότητα κατανάλωσης φαγητού και δη πρωτεΐνης προσφέρει το αίσθημα κορεσμού.
  •  Αρκετές μελέτες υποστηρίζουν ότι οι πρωτεϊνικές δίαιτες βελτιώνουν τους δείκτες καρδιαγγειακού κινδύνου σε μικρό χρονικό διάστημα.

Σίγουρα μειονεκτήματα

  • Πονοκέφαλος, δυσκοιλιότητα, αδυναμία, κράμπες και αυξημένη ουρία λόγω της έλλειψης υδατανθράκων
  • Λήψη συμπληρωμάτων διατροφής εξαιτίας της έλλειψης σημαντικών ομάδων τροφίμων και θρεπτικών συστατικών όπως τα φρούτα, τα λαχανικά και οι φυτικές ίνες
  • Δεν συμφωνεί με τις γενικές συστάσεις για διατροφή και υγεία σε βάθος χρόνου
  • Αν τηρείτε για μεγάλο χρονικό διάστημα, αυξάνονται οι πιθανότητες για βλάβη της νεφρικής λειτουργίας και εμφάνιση καρκίνου εξαιτίας της αυξημένης πρόσληψης κρέατος

 Δίαιτες με βάση τον γλυκαιμικό δείκτη(zone diet)

Το συγκεκριμένο διαιτητικό σχήμα υποστηρίζει ότι, όσο λιγότερη ινσουλίνη εκκρίνεται τόσο μειώνεται η όρεξη και η πρόσληψη τροφής κατ’ επέκταση. Ωστόσο, πουθενά στη βιβλιογραφία δεν αναφέρεται, ότι επιτυγχάνεται απώλεια βάρους αν προσέξουμε μόνο το γλυκαιμικό δείκτη των τροφίμων που καταναλώνουμε και δεν περιορίσουμε την ποσότητα της τροφής.

Δίαιτα με πολύ χαμηλές θερμίδες (VLCDs)

Η ενεργειακή πρόσληψη μειώνεται. Οι θερμίδες περιορίζονται αυστηρά στις 800 την ημέρα. Υπάρχει μόνο ένα κανονικό γεύμα και τα υπόλοιπα είναι σε υγρή μορφή. Παρέχεται μια σημαντική ποσότητα πρωτεΐνης για την ελαχιστοποίηση της απώλειας μυϊκής μάζας.

Πιθανά πλεονεκτήματα

  • Άμεση απώλεια βάρους.
  • Χρήσιμή σε περιπτώσεις που η γρήγορη απώλεια βάρους είναι απαραίτητη πχ σε προεγχειρητικούς ασθενείς.

Σίγουρα μειονεκτήματα

  • Δραματική μείωση του μεταβολισμού.
  • Υψηλά ποσοστά χολολιθίασης.
  • Υψηλά ποσοστά εγκατάλειψης της προσπάθειας.
  • Ενδείκνυται μόνο για όσους έχουν ΔΜΣ>30 για 8 – 12 εβδομάδες.

 Υποκατάστατα γεύματος

Έχουν συνήθως την μορφή σούπας ή μπάρας και αντικαθιστούν ένα ή δύο γεύματα ημερησίως. Είναι εμπλουτισμένα με μέταλλα, βιταμίνες και πρωτεΐνες. Μαζί με το μαγειρεμένο γεύμα η ενεργειακή πρόσληψη φτάνει μέχρι και τις 1600kcal την ημέρα. Ωστόσο, δεν συμβάλλουν στην αλλαγή της διατροφικής συμπεριφοράς μακροπρόθεσμα μιας και αφαιρείται η ευθύνη για την παρασκευή του φαγητού.

Συνδυασμοί τροφών, τροφικές αλλεργίες – δυσανεξίες, δίαιτες μονοφαγίας, home delivery

Δεν υπάρχει καμία επιστημονική τεκμηρίωση

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αναφέρει πως η επιθυμητή απώλεια βάρους για να είναι ασφαλής δεν πρέπει να ξεπερνά το 1kg την εβδομάδα. Αν παράλληλα με την υιοθέτηση καινούργιων διατροφικών συνηθειών, ασκείστε κιόλας, τότε θα χάσετε σωστά το επιπλέον βάρος και θα το διατηρήσετε κιόλας. Για να το πετύχετε χρειάζεστε βοήθεια. Όχι από περιοδικά, όχι από το διαδίκτυο ούτε με την βοήθεια σκευασμάτων. Οι διαιτολόγοι – διατροφολόγοι είναι επαγγελματίες, ειδικά καταρτισμένοι και μπορούν να σας βοηθήσουν στην προσπάθειά σας αυτή.

Οι ολιγοθερμιδικές δίαιτες μπορούν να είναι αποτελεσματικές, αρκεί να είναι ισορροπημένες. H μακροχρόνια συμμόρφωση σχετίζεται με ψυχολογικούς παράγοντες αλλά και με το κατά πόσο οι οδηγίες αυτές ταιριάζουν στον τρόπο ζωής του συγκεκριμένου ατόμου. Κάποια από τα ανορθόδοξα διατροφικά σχήματα που παρουσιάστηκαν έχουν θέση σε κάποιες περιπτώσεις, αλλά πρέπει να συστήνονται με προσοχή, στους κατάλληλους ασθενείς και πάντα για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Πρέπει πάντα να είστε σε επαγρύπνηση, να φιλτράρετε την πληροφορία και να μην την καταπίνετε αμάσητη.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.