
Γράφει ο Γρηγόρης Διδασκάλου / Πολ.Μηχανικός – Εδαφομηχανικός MSc
Σε κακό καιρό με ομίχλη δεν είναι προτεραιότητα η κατάργηση φάρων (φάρων είπα, όχι φόρων).
Τον τελευταίο καιρό επικρατεί οργή και αναβρασμός. Επικρατεί ζύμωση και αμφισβήτηση. Σοφό θα ήταν να διατηρούμε μια ψύχραιμη ματιά. Οι προκλήσεις συχνά δεν είναι αυθόρμητες και ειλικρινείς. Οφείλουμε στη νοημοσύνη μας την ικανότητα να ξεχωρίζουμε την ήρα από το στάχυ.
Με θεωρώ Δημοκράτη. Δηλαδή, θέλω να μπορεί ο καθένας να εκφράζει την άποψη του ελεύθερα ακόμα κι αν είναι ανοησία, ακόμα και αν διαφωνώ κάθετα με αυτήν. Το ζήτημα περιπλέκεται όταν η άποψη προσβάλει.
Η ελευθερία όμως δε σημαίνει αναρχία. Η ελευθερία πρέπει να σέβεται τον άνθρωπο. Όταν διατυπώνεις μια άποψη που ξέρεις ότι θα προκαλέσει το θρησκευτικό αίσθημα κάποιων, χωρίς ιδιαίτερο λόγο, τότε προσπαθείς να τους προκαλέσεις, όχι να εκφραστείς.
Τρανά παραδείγματα τον τελευταίο καιρό είναι: α) η ανεκδιήγητη ταινία παρωδία για τον Μωάμεθ (η «Τσόντα, Ρόδα και Κοπάνα» κερδίζει Όσκαρ μπροστά της) που όμως προσβάλει τη μουσουλμανική πίστη, β) η προκλητική διαδήλωση/προσευχή και μετά σύλληψη του ρωσικού πανκ Συγκροτήματος «Pusy Riot» στη εκκλησία του Σωτήρος στη Μόσχα και γ) η κακόγουστη σελίδα του «Γέροντα Παστίτσιου» που κακοποιεί τη μνήμη Γέροντα Ορθόδοξου Μοναχού.
Ας τα δούμε ξεχωριστά:
«Ένας Προφήτης, μα τι Προφήτης»:
Ως γνωστό, οι μουσουλμάνοι και η θρησκεία τους απαγορεύουν την απεικόνιση του Προφήτη τους και θεωρούν μέγιστη προσβολή τη διακωμώδηση του με γελοιογραφίες ή με ταινίες με προσβλητική άποψη.
Προσωπικά δε συμφωνώ καθόλου με τη μουσουλμανική θρησκεία και ειδικά τις ιδέες συμπεριφοράς απέναντι στη γυναίκα και την ανάγκη επιβολής με «τσεκούρι και φωτιά». Αν κάποιος θέλει να διαφωνήσει με τη φιλοσοφία του Ισλάμ μπορεί να το κάνει με πολιτισμένο επίπεδο. Μια ταινία της πλάκας ή κάποιες γελοιογραφίες σε ευρωπαϊκά περιοδικά αποσκοπούν αποκλειστικά και μόνο στην πρόκληση οργής και αντίδρασης από τους πάντα έτοιμους τυφλά φανατικούς ισλαμιστές.
Ποιους ωφελεί το ξέσπασμα οργής; Τον Ομπάμα και τις αμερικανικές εκλογές; Την εκτροπή της ευρωπαϊκής προσοχής από τα οικονομικά προβλήματα; Τη διατήρηση του μίσους; Τη δικαίωση της πολιτικής του Ισραήλ; Δεν είμαι σίγουρος.
Πάντως η κόρη μου στο Δημοτικό γνωρίζει καλά πως δεν αξίζει τον κόπο να «τσιμπάς» στα πειράγματα χωρίς νόημα. Κάποτε πρέπει να το καταλάβουν και οι μουσουλμάνοι.
«Πανκ προσευχή ενάντια στον Πούτιν»:
Ο φίλος μου ο Κώστας με έχει πρήξει! Με προτρέπει να πάμε να διαμαρτυρηθούμε γιατί μέλη του Συγκροτήματος με το όνομα «Οργή Μουνιού» (Pussy Riot) πραγματοποίησε πανκ διαμαρτυρία στο χώρο του καθεδρικού ναού του Σωτήρος στη Μόσχα ενάντια στον Πούτιν, στην εκκλησία και στη σύνδεση της με το κράτος και η αστυνομία αδικαιολόγητα τις… συνέλαβε για βλασφημία!!! Τι δεν καταΛΛΛαβαίνω;!!!
Οι κοπέλες αρνήθηκαν να σταματήσουν τις τσιρίδες εντός της εκκλησίας, παρά τις παραινέσεις των πιστών που οργίστηκαν από την ειρωνική πανκ προσευχή στην Παναγία να τους απαλλάξει από τον Πούτιν.
Τη σύλληψη τους κατέγραψε «τυχαία» κάμερα.
Η είδηση έκανε άμεσα το γύρο του κόσμου από τα ΜΜΕ που κατηγορούν τη Ρωσία και τον Πούτιν για έλλειμμα δημοκρατίας.
Το ρωσικό δικαστήριο τις έκρινε ένοχες για βλασφημία (χουλιγκανισμός με θρησκευτικό μίσος). Η ποινή που επέβαλε είναι αναμφισβήτητα αυστηρή (φυλάκιση για δύο χρόνια).
Σε όλο το Δυτικό κόσμο ξεκίνησαν εκδηλώσεις συμπαράστασης στο συγκρότημα και διαδηλώσεις ενάντια στη Ρωσία. Οι πολιτικοί αντίπαλοι του Πούτιν ξεσπάθωσαν σε όλα τα δυτικά ΜΜΕ.
Έτσι, το επικά άσημο και διαχρονικά άγνωστο πανκ συγκρότημα τα κατάφερε να γίνει διεθνές θέμα. Είναι χαρακτηριστικό το χαμόγελο χαράς που είχαν στο δικαστήριο ενώπιον δεκάδων τηλεοπτικών δικτύων. Ο μάνατζερ τους, σύζυγος μιας εκ του συγκροτήματος, έκανε περήφανος, δηλώσεις.
Προφανώς, οι κοπέλες προσπάθησαν με πολύ κόπο και τα κατάφεραν να συλληφθούν. Η πρόκληση είναι ο καλύτερος τρόπος να γίνεις αντιληπτός στο σκληρό χώρο της «show biz».
Αντίστοιχα στην Ελλάδα, στο μυαλό μου έρχεται η ανεκδιήγητη Μαριάννα Ντούβλη που κάποια χρόνια πριν, άσημη τότε, έγινε γνωστή με τη φράση της: «Ήρθα στην τηλεόραση για να φάω τη Μενεγάκη». Τότε, τα ΜΜΕ ασχολήθηκαν εκτενώς με το «νέο φρούτο». Η Μενεγάκη της ευχήθηκε «καλή όρεξη». Η συνέχεια γνωστή: Η Ντούβλη μετά από μερικές αποτυχημένες προσπάθειες στην τηλεόραση διέπρεψε στο χώρο της πορνογραφίας.
Ηθικό δίδαγμα 1: Η πρόκληση όντως συνεπάγεται προβολή από τα ΜΜΕ.
Ηθικό δίδαγμα 2: Η πρόκληση και η προβολή που συνεπάγεται δεν αρκούν. Για να κάνεις μια δουλειά πρέπει να διαθέτεις και ουσία, κατά προτίμηση, φαιά.
Υ.Γ.: Κώστα, μη με περιμένεις. Διοργάνωσε τη διαδήλωση για τις «Μουνοργισμένες» χωρίς εμένα. Το στόχο τους τον πέτυχαν. Μάλλον θα αμείβονται και παχυλά από τους αντίπαλους του Πούτιν.
Χαλασμένη Μπεσαμέλ:
Άφησα για το τέλος το καλύτερο: Η σελίδα του Γέροντα Παστίτσιου είναι μια κακογουστιά σκέτη χωρίς ίχνος χιούμορ. Κοροϊδεύει το Γέροντα Παϊσιο και τα λεγόμενα του. Χαρακτηριστική στην ιστοσελίδα είναι η εικόνα του Γέροντα με παραμορφωμένο πρόσωπο με μακαρόνια. Η σελίδα θα ήταν μνημείο κιτσαριάς αν δεν γινόταν είδηση η σύλληψη του ιδιοκτήτη της.
Χιλιάδες αντέδρασαν στην «αναίτια» (πάλι) σύλληψη του και καταδίκη του για Ποινικό!!! Φυσικά η αλήθεια είναι πως όντως συνελήφθη για εξύβριση και βλασφημία και τελικά κατηγορήθηκε από τον Εισαγγελέα (δεν δικάστηκε ακόμα) μόνο για εξύβριση.
Ο ίδιος, χαρούμενος έκανε δηλώσεις σε συνέντευξη του δηλώνοντας με σωστή απορία: «ένοχος για βλασφημία, ναι όντως, αλλά για εξύβριση, γιατί;».
Ως επάγγελμα δήλωσε «Ιχθεολόγος» (λανθάνουσα γλώσσα, αλήθεια λέει).
Επίσης δήλωσε πως σκοπός του ήταν η σάτιρα του παζαριού και των βιβλίων γύρω από τα λεγόμενα του Γέροντα και όχι ο Γέροντας. Μια ματιά στη σελίδα του βέβαια τον διαψεύδει (δεν αντέχεις και περισσότερες).
Την ηρωική αυτή μορφή υπερασπίστηκε στη Βουλή και ο Τατσόπουλος, συγκρίνοντας την επιτυχία των βιβλίων για τον Γέροντα με την «Αγία» Αθανασία του Αιγάλεω. Η παρομοίωση ήταν ατυχέστατη. Η Αθανασία του Αιγάλεω αποσπούσε χρηματικά οφέλη από τους ευκολόπιστους, ο Γέροντας Παϊσιος «εκοιμήθη» χωρίς να λάβει ποτέ δώρα από τους χιλιάδες που τον επισκέφτηκαν, προσφέροντας ανιδιοτελώς. Τα βιβλία που γράφτηκαν βασισμένα σε μαρτυρίες του (ο ίδιος δεν έγραψε βιβλία) έγιναν ανάρπαστα. Αμέσως, ο Κακοπιστόπουλος Τατσόπουλος τα θεώρησε απάτη. Διάβασων μεν, πάταξον δε! Εγώ το Κοράνι το έριξα μια ματιά πριν το απορρίψω οριστικά.
Το καλό από την όλη υπόθεση είναι πως ακόμα κι έτσι ίσως κάποιοι ακόμα ενδιαφερθούν και διαβάσουν όσα είπε ο Γέροντας Παϊσιος.
Για τον Γέροντα έχω άποψη: Έζησε ασκητικά και έδωσε συμβουλές, αγάπη και φώτιση σε χιλιάδες πιστών που τον επισκέπτονταν στο κελί του στο Άγιο Όρος. Είναι αναρίθμητες οι ιστορίες ανθρώπων που βοηθήθηκε η ζωή τους από τις συμβουλές του. Μικρός ακόμα άκουγα για τον Γέροντα που είχε χαρίσματα και γνώριζε το όνομα του επισκέπτη του πριν του το πει.
Γνώρισα ανθρώπους που τον είδαν από κοντά να μιλούν εντυπωσιασμένοι για το ανεβασμένο του επίπεδο και την ευγλωτία του. Υπάρχουν και οι ενορατικές του δηλώσεις για το μέλλον που πολλές έχουν επαληθευτεί, αλλά δεν θέλω να δώσω εκεί την έμφαση. Η έμφαση πρέπει να δοθεί στο μήνυμα του. Στο καλό που έκανε σε χιλιάδες κόσμου. Γνωστός μου μού έλεγε πως ο Παϊσιος τον έσωσε από τον χουλιγκανισμό και τα ναρκωτικά και του άλλαξε τη ζωή. Αυτό είναι το σημαντικό. Εκεί δίνεται η έμφαση!
Προσωπικά, δεν είμαι αυτό που λένε «της εκκλησίας». Δεν πάω στην εκκλησία κάθε Κυριακή και δεν ξέρω πως είναι στο Κατηχητικό. Όμως διαβάζοντας τα λεγόμενα του Γέροντα Παϊσιου μαγεύτηκα! Γαληνεύεις με όσα λέει. Ακόμα κι αν δεν πιστεύεις σε Θεό, βρίσκεις αλήθεια στα λόγια του. Αξίζει να τον διαβάσει κανείς, έστω από περιέργεια.
Εντάξει, ένας ελάχιστος ζωγράφισε μουστάκια στο αντίγραφο της Τζοκόντας για να νιώσει σπουδαίος. Ξέρουμε πως δεν είναι.
Εδώ, ο λαός δεν έχει να φάει και τον σερβίρουν…Παστίτσιο!
Δηλαδή, λύσαμε όλα τα άλλα μεγάλα προβλήματα μας και αναστατωνόμαστε και κινητοποιούμαστε για τη δίωξη του «Παστίτσιου» και της «Μουνοργής»; Μακάρι να είχαμε αντίστοιχη ευαισθησία και κινητοποίηση για θέματα όπως η δεδομένη κακοδιαχείριση των οικονομικών από πρώην Υπουργούς, την απώλεια λίστας, την εκτεταμένη φοροδιαφυγή γνωστών και μη εξαιρετέων, τη προστασία του απλού πολίτη από τα όρνεα της Τρόικας. Πού είσαι Κωστάκη;
Απορία: Γιατί κινητοποιούνται όλοι οι «ευαίσθητοι πολίτες» επιλεκτικά; Δηλαδή, αν λες αστείο στο Διαδίκτυο για μαύρους (Παπαχρήστου) πρέπει να τιμωρηθείς, ενώ αν κοροϊδεύεις τη θρησκεία ή τους ήρωες της Επανάστασης δεν πρέπει. Τι δεν καταΛΛΛαβαίνω; Αυτό θα είναι το θέμα σε ακόλουθο κείμενο μου.