“Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΜΟΥ!”

0
1792

sapika

Γράφει η Σύνθια Σάπικα / δημοσιογράφος, υποψήφια με το ψηφοδέλτιο της ΝΔ στη Θεσσαλονίκη

Αν με ρωτούσε κάποιος ποιά θεωρώ ότι είναι η προτεραιότητα της κυβέρνησης που θα σχηματιστεί στις 21 Σεπτεμβρίου θα απαντούσα αναμφίβολα ο πολιτισμός. Και θα τον ταύτιζα με την παιδεία.

Τι είναι πολιτισμός; Στην περίοδο του διαφωτισμού η έννοια του πολιτισμού συσχετίζεται με αυτήν της κουλτούρας και ταυτίζεται με το επίπεδο της μόρφωσης και της παιδείας, τον τρόπο σκέψης μιας κοινωνίας (σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο), τα ήθη, τις πνευματικές αξίες, τον τρόπο ζωής, τη θρησκεία καθώς και την ενασχόληση με τις τέχνες. Η λέξη (εκ του πόλις-πολίτης) χρησιμοποιείται κατά κόρον από τον διαφωτιστή Αδαμάντιο Κοραή τον 18ο αιώνα. Σήμερα την εκφέρουμε για να αναφερθούμε στη σύνθεση μιας κοινωνίας, όπως με τον δημοφιλή όρο πολυπολιτισμικός, τα επιστημονικά επιτεύγματα, το επίπεδο ζωής ή το σύνολο των επιτευγμάτων του ανθρώπου. Στις περασμένες ευρωεκλογές παρευρέθηκα στην προεκλογική εκδήλωση του τ. Υπουργού Πολιτισμού κ. Νίκου Ξυδάκη και ομολογώ πως τότε είχα εντυπωσιαστεί. Τον κ. Ξυδάκη τον εκτιμούσα ιδιαίτερα για το δημοσιογραφικό του έργο και η βραδιά εκείνη επιβεβαίωσε την άποψη μου. Η εκδήλωση θύμισε βραδιά ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ και όχι ΕΚΛΟΓΩΝ.

Σήμερα, κάποιους μήνες μπροστά, ο απολογισμός είναι πικρός. Δε θα αναφερθώ στο παρελθόν πέραν τούτων:

Ο κ. Ξυδάκης ήρθε τρεις φορές στη Θεσσαλονίκη. Δεν συναντήθηκε με εκπροσώπους πολιτιστικών φορέων που αντιμετωπίζουν πολύ σοβαρά προβλήματα, ακόμα και την επιβίωσή του. Δεν επισκέφθηκε το μεγαλύτερο πολιτιστικό οργανισμό, το Κ.Θ.Β.Ε. Γύρισε την πλάτη του όχι μόνος τη διοίκησή του αλλά και στους εργαζόμενους οι οποίοι ήταν απλήρωτοι 4 μήνες. Παραμένω στη δεύτερη κρατική σκηνή και υποστηρίζω ότι με ευθύνη του τ. Υπουργού καθυστέρησε να σταλεί η δεύτερη δόση της επιχορήγησης με αποτέλεσμα να χαθεί η ρύθμιση των 150 δόσεων προς το ΙΚΑ. Αγνοούσε επιδεικτικά τα e mail διευθυντικών στελεχών για καίρια θέματα του θεατρικού οργανισμού μας. Άφησε ακέφαλο το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος καθώς δεν διόριζε νέο Διοικητικό Συμβούλιο. Στη μια και μοναδική συνάντηση που είχε με τον πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή κ. Γιάννη Βούρο μίλησε για κλείσιμο σκηνών και απολύσεις εργαζομένων, μέτρα που αργότερα φαίνεται να πήρε πίσω. Μόλις λίγες ώρες πριν την παραίτηση της κυβέρνησης φρόντισε να αντικαταστήσει με ΦΕΚ τον κ. Βούρο (στηριζόμενος σε γραπτή παραίτηση του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή στον πρώην υπουργό πολιτισμού κ. Τασούλα).

Το μουσείο στολίδι της πόλης, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης τέχνης ανέστειλε τη λειτουργία του. Εργαζόμενοι παραμένουν απλήρωτοι. Το NOESIS εκπέμπει SOS αλλά φαίνεται ότι το Υπουργείο Πολιτισμού κώφευε. Αυτός είναι ο πολιτισμός του ΣΥΡΙΖΑ; Ενδείξεις μη-πολιτισμού;

Οι σκέψεις μου για τον πολιτισμό συνοψίζονται στα εξής:

  1. Περιφρούρηση και επαγρύπνηση (και όχι μόνο από εθελοντές), ώστε να μη βεβηλώνονται τα μνημεία της πόλης. Μιλάμε για υπεράριθμους δημοσίους υπαλλήλους. Οι εσωτερικές μετακινήσεις τους θα ήταν σωτήριες.
  2. Ανοιχτά μουσεία και στις αργίες. Όσοι δεν εργάζονται στις 28 Οκτωβρίου δικαιούνται και αυτοί να δουν το μουσείο της Βεργίνας.
  3. Εξοικονόμηση πόρων με αύξηση του αντιτίμου των εισιτηρίων στα μουσεία για τους ξένους επισκέπτες. Σε περίοδο κρίσης οι τουρίστες θα το δεχτούν.
  4. Σύνδεση των χώρων πολιτισμού με το πανεπιστήμιο, ώστε οι σπουδαστές να κάνουν την πρακτική τους συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην καλύτερη μας εικόνα απέναντι στους επισκέπτες.
  5. Ιδιωτική πρωτοβουλία και στα δημόσια ιδρύματα. Χορηγίες και ξανά χορηγίες.
  6. Ιδιωτικοποιήσεις και στις ανασκαφές. Οι αρχαιολογικοί μας χώροι ανήκουν στις εθνικές πλουτοπαραγωγικές μας πηγές. Θυμηθείτε τι έγινε με την Αμφίπολη και το παγκόσμιο ενδιαφέρον που δημιουργήθηκε.
  7. Προστατεύουμε τα μνημεία μας όταν τα γνωρίζουμε και τα αγαπάμε. Υιοθεσία ενός μνημείου από κάθε σχολείο της πόλης. Ανταλλαγές επισκέψεων ανάμεσα στα σχολεία. Τα παιδιά του κάθε σχολείου θα παρουσιάζουν στο άλλο το μνημείο τους.
  8. Σύνδεση των μνημείων μεταξύ τους. Αρχαιολογικοί περίπατοι και μεταφορά της καθημερινότητας της ζωής της πόλης στα μνημεία και τα μουσεία της.
  9. Προβολή των καλλιτεχνικών ομάδων της Θεσσαλονίκης. Προβολή δεν σημαίνει απαραίτητα επιδότηση. Τα νέα παιδιά της πόλης τα καταφέρνουν χωρίς πόρους. Το κράτος θα έπρεπε να τα ενισχύει υιοθετώντας τα.
  10. Δημιουργία ενός νέου πιο απαιτητικού κοινού. Το κοινό δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο, το κοινό πρέπει να βελτιώνεται διαρκώς. Το είπε στη συνέντευξη τύπου των φετινών Δημητρίων ο κ. Σάββας Πατσαλίδης
  11. Τέλος, το κράτος θα έπρεπε να ακολουθήσει το παράδειγμα των μικρών καλλιτεχνικών ομάδων της πόλης, που με μηδαμινούς πόρους, σε μικρά θέατρα, σε λιλιπούτειες μουσικές σκηνές, σε ρομαντικές γκαλερί και σε υπόγειες στοές δημιουργούν τέχνη κατορθώνοντας μάλιστα να επιβιώνουν σε αυτούς τους δύσκολους, αλλά τόσο ενδιαφέροντες καιρούς.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.