Πώς να προλάβετε την αύξηση του βάρους κατά την περίοδο των γιορτών;

0
721

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / [email protected]

Αφού η καταστροφή του κόσμου αποδείχθηκε “φούσκα” μπορούμε να συνεχίσουμε την ζωή μας φυσιολογικά. Διανύουμε ήδη την περίοδο των γιορτών και τα εδέσματα που μας περιτριγυρίζουν καθημερινά είναι πάρα πολλά. Οι περισσότεροι έχουν φροντίσει να εγκλιματιστούν, ετοιμάζοντας από νωρίς διάφορα γλυκά. Γενικότερα, τα μελομακάρονα, οι κουραμπιέδες, τα διάφορα άλλα γλυκά, το κρέας, οι ξηροί καρποί και το αλκοόλ είναι αυτά που καταναλώνονται σε μεγαλύτερες ποσότητες τις μέρες αυτές. Τι γίνεται όμως με το βάρος; Φυσικά και θα αυξηθεί αν δεν υπάρχει μέτρο και η κατανάλωση όλων των παραπάνω είναι ανεξέλεγκτη. Θα μπορούσατε όμως να αποφύγετε μια ενδεχόμενη αύξησή του και αν ναι με ποιο τρόπο;

Θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι πρόκειται για την 24η ή 25η του Δεκέμβρη και την 31η Δεκέμβρη ή 1η Γενάρη, κατά τις οποίες θα καταναλώσετε κάτι με περισσότερες θερμίδες. Τα προεόρτια ή τα μεθεόρτια γεύματα είναι διατροφικές υπερβολές, οι οποίες καλό είναι να αποφευχθούν. Τα εδέσματα που θα παρασκευαστούν πριν ή μετά τις παραπάνω ημερομηνίες πρέπει να καταναλώνονται με σύνεση. Είναι πολύ σημαντικό να μην ξεχάσετε να διατηρήσετε ένα σωστό διατροφικό πλάνο κατά την διάρκεια του 24ώρου. Μην παραλείψετε ποτέ το πρωινό σας, άσχετα με το αν ξυπνήσατε λίγο πριν το μεσημεριανό ή αν φάγατε ή ήπιατε πάρα πολύ το προηγούμενο βράδυ. Μην σκεφτείτε ότι θα γλιτώσετε θερμίδες αφήνοντας το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας, το οποίο σας βοηθά να διατηρήσετε το βάρος σας σταθερό.

Φροντίστε να μην αφαιρέσετε από το καθημερινό σας πρόγραμμα τα ενδιάμεσα γεύματα. Θα φτάσετε πεινασμένοι στο κυρίως γεύμα και δεν θα έχετε απαραίτητα την ψυχραιμία για να κάνετε την σωστή διατροφική επιλογή. Κατά την διάρκεια του γεύματος θα ήταν προτιμότερο να οργανώσετε σωστά το πιάτο σας. Χωρίστε το νοητά σε δύο μέρη και γεμίστε το ½ με σαλάτα. Καλό θα ήταν να προτιμήσετε κάποια απλή χωρίς κρέμα γάλακτος ή μαγιονέζα ή τυριά και αλλαντικά. Το υπόλοιπο μισό που περισσεύει χωρίστε το ξανά στην μέση. Στο πρώτο μισό προσθέστε κάτι αμυλούχο π..χ. πατάτα, ρύζι ή κάποια γέμιση και στο δεύτερο μισό το κρέας(χοιρινό, μοσχαρίσιο, κοτόπουλο, γαλοπούλα). Καλό θα ήταν να προτιμήσετε ιδιαίτερα πιάτα που σας αρέσουν πολύ και μόνο τώρα στις γιορτές μπορείτε να τα καταναλώσετε. Έτσι, θα απολαύσετε κάθε σας μπουκιά. Αν το αίσθημα της πείνας δεν υποχωρεί επιλέξτε να καταναλώσετε περισσότερη σαλάτα. Θα ήταν προτιμότερο να αφαιρείτε από την μερίδα που θα καταναλώσετε το ορατό λίπος.

Οι νοικοκυρές, οι οποίες βρίσκονται στην κουζίνα αυτές τις μέρες από το πρωί μέχρι το βράδυ ας φροντίσουν να προσέξουν το τσιμπολόγημα κατά την διάρκεια του μαγειρέματος. Αν δοκιμάζετε συνεχώς το βάρος είναι πολύ πιθανό να αυξηθεί. Προτιμήστε να μασήσετε μια τσίχλα και να αφήσετε τις θερμίδες στην άκρη. Καλό θα ήταν να τις φυλάξετε για κάτι που πραγματικά θα απολαύσετε, τρώγοντας το με την ησυχία σας. Προετοιμάζοντας τα διάφορα εδέσματα αντικαταστήστε το ζωικό βούτυρο με φυτικά έλαια κυρίως ελαιόλαδο ή καλαμποκέλαιο ή ηλιέλαιο ή κάποια μαργαρίνη. Μ’ αυτό τον τρόπο, τόσο εσείς όσο και οι καλεσμένοι σας, θα καταναλώσετε καλύτερη ποιότητας λιπαρά και θα λάβετε λιγότερη χοληστερόλη και κορεσμένα λιπαρά.

Φροντίστε να καταπραΰνετε την λαιμαργία σας. Χρησιμοποιήστε μικρό πιάτο και μικρό πιρούνι ή κουτάλι. Θα μπορούσατε οι δεξιόχειρες να χρησιμοποιήσετε το αριστερό σας χέρι για να φάτε και το αντίθετο οι αριστερόχειρες μειώνοντας την ταχύτητα που κάθε φορά καταναλώνετε το φαγητό σας. Θυμηθείτε ότι πρέπει να μασάτε καλά την τροφή. Μην βάζετε στο στόμα σας μεγάλες μπουκιές. Οι μικρότερες μπουκιές από οποιαδήποτε τροφή μειώνουν τον ρυθμό του γεύματος και αυξάνουν τον χρόνο που αφιερώνετε στην απόλαυση του φαγητού, οπότε χορταίνετε με μικρότερη ποσότητα. Θυμηθείτε επίσης πως χρειάζονται 20 λεπτά για να επέλθει το αίσθημα του κορεσμού. Επομένως, πιείτε ένα ποτήρι νερό ή συζητείστε με κάποιον για να αποφύγετε την κατανάλωση μιας δεύτερης μερίδας γλυκού ή φαγητού.

Σκεφτείτε πριν φάτε. Οι περισσότεροι πιστεύουν πως πρέπει να δοκιμάσουν όλα τα γεύματα που τους αρέσουν επειδή τα Χριστούγεννα ή η Πρωτοχρονιά είναι μια φορά τον χρόνο. Μην γελιέστε… Όλα αυτά τα καλούδια μπορείτε να τα βρείτε και κατά την διάρκεια του έτους. Τυριά, κρέας, αλκοόλ, γλυκά μπορείτε να φάτε ή να πιείτε ανά πάση στιγμή κατά την διάρκεια του έτους. Βεβαιωθείτε πρώτα ότι πεινάτε. Αν δεν μπορείτε να αντισταθείτε θα ήταν χρήσιμο να αρκεστείτε σε μια μικρή ποσότητα.

Ο ρόλος της άσκησης και αυτή την χρονική περίοδο είναι πολύ σημαντικός. Βοηθάει να κάψουμε θερμίδες και μειώνει το στρες το οποίο συνήθως οδηγεί τους περισσότερους σε υπερκατανάλωση φαγητού. Μην την χρησιμοποιήσετε σαν δικαιολογία για να καταναλώσετε μεγαλύτερη ποσότητα φαγητού γιατί δεν θα υπάρξει αποτέλεσμα. Αν φοβάστε ότι ο πειρασμός – φαγητό θα σας νικήσει φροντίστε να αυξήσετε την διάρκεια και την συχνότητα της άσκησης σε σχέση με την καθιερωμένη. Παρακινείστε και τους μικρούς μας φίλους να έχουν μιας μορφής δραστηριότητα κατά την περίοδο των σχολικών διακοπών. Ας μην μένουν πολλές ώρες στο σπίτι, βλέποντας τηλεόραση ή παίζοντας παιχνίδια στον υπολογιστή.

Το αλκοόλ πρωταγωνιστεί κατά την περίοδο των γιορτών. Προτιμήστε ένα ποτήρι κρασί παρά ένα ποτήρι ποτού με αναψυκτικό. Το δεύτερο έχει σαφέστατα περισσότερες θερμίδες. Προσέξτε τα συνοδευτικά του αλκοόλ. Κρακεράκια, αλλαντικά, αλατισμένοι ξηροί καρποί καλό θα ήταν να περιοριστούν. Μην πίνετε με άδειο στομάχι γιατί θα αυξήσετε την όρεξη σας και το σημαντικότερο…. μην οδηγείτε υπό την επήρεια αλκοόλ. Μην μιλάτε όταν τρώτε! Φαίνεται να τρώτε κατά 15% περισσότερο όταν συζητάτε. Τέλος, φροντίστε να ξεκουραστείτε όσο περισσότερο μπορείτε. Κοιμηθείτε και χαλαρώστε γιατί όταν είστε κουρασμένοι, πεινάτε περισσότερο κάτι που ευνοεί την αύξηση του βάρους. Ο στόχος που πρέπει να θέσετε τις γιορτινές αυτές μέρες είναι να διατηρήσετε το βάρος σας σταθερό.

Καλές γιορτές!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.