Ρόδι για καλοτυχία και υγεία

0
528

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / [email protected]

Είναι γνωστό από την αρχαιότητα αφού χρησιμοποιούσαν την φλούδα στην βυρσοδεψία αλλά και στην ιατρική. Επίσης, ο Όμηρος αναφέρεται σ’ αυτό στην Οδύσσεια. Ίσως για τους περισσότερους το καθάρισμα του να αποτελεί μπελά… Πόσο μάλλον αν λερωθείτε κιόλας… Στις μέρες μας, το σπάμε για να φέρει καλοτυχία, ειδικότερα την περίοδο των Χριστουγέννων, ενώ είναι συνδεδεμένο με τον πλούτο και την γονιμότητα. Είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά ενώ ολοένα και περισσότερες μελέτες αναφέρουν τα πλεονεκτήματά του.

Αποτελείται από μικρά κόκκινα σπόρια και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά. Αποδίδει 68 θερμίδες ανά 100γρ καρπού. Περιέχει πολλές βιταμίνες(Α,C,Ε), σίδηρο, φολλικό οξύ, κάλιο, υδατάνθρακες, φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικές ουσίες όπως ταννίνες, πολυφαινόλες και ελλαγικό οξύ. Το κάλιο, που συναντάμε στο ρόδι, είναι ένα από τα βασικότερα μέταλλα του κυττάρου και παίζει σημαντικό ρόλο στην ρύθμιση του όγκου των ενδοκυττάριων υγρών. Επίσης βοηθάει στην σύσπαση των μυών και διατηρεί σταθερό τον καρδιακό παλμό. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες που συγκεντρώνει προστατεύουν τις αρτηρίες. Πιο συγκεκριμένα αποτρέπουν την δημιουργία αθηρωματικών πλακών(αύξηση του πάχους μιας αρτηρίας που οφείλεται στη δημιουργία μιας πλάκας στο εσωτερικό του αγγείου) και κατ’ επέκταση μειώνουν τις πιθανότητες εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων. Μάλιστα, έχει μεγαλύτερη ποσότητα πολυφαινολών απ’ ότι το κόκκινο κρασί, το πράσινο τσάι και ο χυμός πορτοκάλι. Οι έρευνες υποστηρίζουν ότι οι αντιοξειδωτικές ουσίες του ροδιού βοηθούν στον καλύτερο μεταβολισμό της χοληστερόλης μειώνοντας τις καταστροφικές επιδράσεις της LDL χοληστερόλης(κακή χοληστερόλη) στα αιμοφόρα αγγεία. Άτομα, στα οποία έχει διαγνωσθεί αθηροσκλήρωση, όταν ξεκίνησαν να καταναλώνουν χυμό ροδιού μείωσαν κατά 30% το μέγεθος της αθηρωματικής τους πλάκας στην καρωτίδα.

Η συστηματική κατανάλωση ροδιού βοηθάει και στην μείωση της αρτηριακής πίεσης. Όταν αυξάνεται η πίεση σας αυξάνεται και ο κίνδυνος για ένα καρδιακό επεισόδιο. Καταναλώνοντας καθημερινά χυμό ροδιού μειώνετε την διαστολική σας πίεση κατά 36% και κατά 5% την συστολική. Αυτό συμβαίνει γιατί το ρόδι είναι φτωχό σε νάτριο(αυξάνει την πίεση) και πλούσιο σε κάλιο(μειώνει την πίεση). Τυχεροί είναι όσοι λαμβάνουν ανιυπερτασική αγωγή με διουρητικά φάρμακα γιατί το κάλιο που αποβάλλεται μέσω των ούρων βοηθά στην μείωση της πίεσης. Ενώ αυτοί που πάσχουν από χρόνια νεφρική ανεπάρκεια είναι κάπως άτυχοι αφού πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με την ποσότητα του καλίου που πρέπει να λαμβάνουν καθημερινά.

Χάρη στις αντιμικροβιακές, αντιφλεγμονώδεις, αντιβηχικές, στυπτικές, επουλωτικές και αντιδιαρροϊκές του ιδιότητες, ο χυμός του ροδιού χρησιμοποιείται για θεραπευτικούς σκοπούς εδώ και αιώνες. Επίσης, προστατεύει από εγκεφαλικές βλάβες και η μακρόχρονη χρήση του βελτιώνει την ερωτική λειτουργία των ανδρών με πρόβλημα στύσης. Συμβάλλει στην πρόληψη της γήρανσης, του καρκίνου του δέρματος, του μαστού και του προστάτη. Θεραπεύει τις αιμορραγίες καθώς επίσης βοηθά στην αντιμετώπιση της οστεοαρθρίτιδας. Επουλώνει τα εγκαύματα, τον ιό του έρπητα και τα έλκη. Βρετανοί επιστήμονες δηλώνουν πως μειώνει το στρες κατά την διάρκεια της εργασίας. Το διαπίστωσαν όταν έδωσαν 500ml χυμό ροδιού σε μια ομάδα εθελοντών, κάθε μέρα για δύο εβδομάδες. Παρατήρησαν ότι οι σφυγμοί της καρδιάς ήταν χαμηλότεροι κάτι που τους έκανε να αισθάνονται πιο ήρεμοι στην εργασία τους.

Καλό είναι να προτιμήσετε τα βαριά ρόδια με γυαλιστερή και σφιχτή επιδερμίδα. Μπορείτε να τα καταναλώσετε ακόμα και αν η φλούδα τους έχει ζαρώσει. Καθαρίστε τα όπως το πορτοκάλι μόνο που θα πρέπει να φροντίσετε να μην το χαράξετε πολύ βαθιά. Στύψτε τα με τον ίδιο τρόπο επίσης.

 

Η θρεπτική αξία του ροδιού φαίνεται στον παρακάτω πίνακα :

Διατροφικά στοιχεία

Προσλαμβανόμενη ποσότητα ανά 100γρ ροδιού

Ενέργεια σε kcal

68

Νερό σε γρ

81

Υδατάνθρακές σε γρ

17

Πρωτεΐνες σε γρ

0,95

Λιπαρά σε γρ

0,3

Ασβέστιο σε mg

3

Σίδηρος σε mg

0,3

Μαγνήσιο σε mg

3

Φώσφορος σε mg

8

Κάλιο σε mg

259

Νάτριο σε mg

3

Ψευδάργυρος σε mg

0,12

Χαλκός σε mg

0,07

Σελήνιο σε mcg

41,2

Βιταμίνη Α σε IU

108

Βιταμίνη Ε σε mg

0,6

Βιταμίνη Κ σε mg

4,6

Α – καροτένιο σε μg

50

Β –καροτένιο σε μg

40

 

Δοκιμάστε το, εντάξτε το στην καθημερινή σας διατροφή και επωφεληθείτε από τις ιδιότητες του.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.