Σαββατοκύριακο με Κάφκα στο «Άνετον» κι ο σκηνοθέτης στο ανακριτικό σκαμνί του tf

0
485

Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στην Ελένη Σκάρπου / [email protected], f/b Eleni Skarpou, eliaskarpou.blogspot.com

Τόπος: Όταν πιάνεις κουβέντα για τον Κάφκα δεν σε χωρά κανένας τόπος

Χρόνος: Μακρινός, απροσδιόριστος… στο παράλληλο σύμπαν της τέχνης

Σκοπός: Να βρω το Σημείο Μηδέν της καφκικής «Μεταμόρφωσης»

Για να μπεις στην λογική του Κάφκα, οφείλεις να βρεθείς στο σωστό σημείο. Ίσως… στο Σημείο Μηδέν και μετά να πορευτείς στα παρακλάδια της σκέψης του, στις ωραίες παγίδες της γραφής του και κάπου εκεί μεταξύ των συλλογισμών του και των δικών σου να ανακαλύψεις τον βαθιά συμβολικό του χαρακτήρα. Η ομάδα «Σημείο Μηδέν» με έδρα την πρωτεύουσα ταξιδεύει σήμερα 5 και αύριο 6 Γενάρη στο δημοτικό θέατρο Άνετον ανεβάζοντας την «Μεταμόρφωση» του Φράντς Κάφκα. Από το χαρτί στο σανίδι τα πράγματα είναι σίγουρα διαφορετικά, αλλά τα μηνύματα δεν υστερούν σε τίποτα. Πέντε ηθοποιοί θα μπουν σε ρόλους και θα ενσαρκώσουν τον Γκρέγκορ Σάμσα και την οικογένεια του. Είναι εκείνος που θα ξυπνήσει ένα συνηθισμένο πρωί, ως ένας ασυνήθιστος άνθρωπος… ούτε καν άνθρωπος. «Θα έχει μετατραπεί σε ένα τεράστιο απεχθές βδέλυγμα» μου λέει ο Σάββας Στρούμπος, που πρωταγωνιστεί, αλλά και σκηνοθετεί την παράσταση. Το σιχαμερό ζωύφιο αποτυπώνει τον ψυχισμό ενός ανθρώπου εγκλωβισμένου στο οικογενειακό και κοινωνικό του περιβάλλον. «Το ερώτημα είναι γιατί αυτός βλέπει τον εαυτό του έτσι; Ας πούμε απλά πως αυτή η εικόνα είναι αποτέλεσμα συσσώρευσης φόβου από τις νόρμες που του έχουν επιβάλλει, από την ηθική, τις αξίες, τις υποχρεώσεις, το καθήκον. Η “μεταμόρφωση” έχει εδώ καθαρά υπαρξιακή διάσταση» καταλήγει ο Σάββας.

Σπάζοντας τον καθρέφτη… βλέπεις απέναντι το σήμερα

Μέσα από την παραμόρφωση, αλλοτρίωση, αλλοίωση του Γκρέγκορ και μια σειρά από στάδια όπου εκείνος χάνει τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά του και την συνείδηση του δημιουργείται μια σπουδαία απώλεια: «Η σχέση του σώματος με το μυαλό παύει να υπάρχει. Σπάει ο καθρέφτης. Καμία ταυτότητα» τονίζει ο σκηνοθέτης, που σπεύδει να μου επισημάνει ότι στην σκηνή θα «χορέψουν» παρ’ όλ’ αυτά και συναισθήματα και σκέψεις και βιώματα. Άλλωστε όλη η οικογένεια του Γκρέγκορ, έτσι όπως την φαντάστηκε ο Τσέχος συγγραφέας, ζει την “μεταμόρφωση” χωρίς αισθητή διέξοδο. Οι συμπεριφορές το δείχνουν, τα λόγια το εννοούν. Αφαιρώντας σκ την θεατρική πλευρά του έργου και την καλλιτεχνική του αξία, σκοντάφτεις εύκολα σε συσχετισμούς με το σήμερα. Παίρνεις τις απαντήσεις που θέλεις, αντικρίζεις έναν ευρύτερο κοινωνικό εφιάλτη μέσα από έναν προσωπικό εσωτερικό Γολγοθά. «Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η “ μεταμόρφωση” έχει μορφή αρχαίας τραγωδίας. Η ρωγμή είναι αδιανόητη, η ανατροπή μεγάλη, οι άνθρωποι αυτοαπομυθοποιούνται και αυτοαναιρούνται μέσα από μια κριτική και αυτοσαρκαστική διάθεση» εξηγεί ο Σάββας.

Η ώρα του θεατή!

Τι θέλει να πετύχει αυτή η παράσταση; «Φωτίζονται οι δυνατότητες για να κινητοποιούνται οι αισθήσεις και οι σκέψεις και για να υπάρξει ώθηση στον προβληματισμό. Δεν είναι διδακτικού τύπου. Αφήνει ανοιχτές πληγές, αλλά πετάει φως πάνω στο τραύμα». Και ποιο είναι το μεγαλύτερο τραύμα μας; Η σχέση μας με εμάς και οι σχέσεις μας με τους άλλους και τον κόσμο. Ο Σάββας παραδέχεται πως τίθενται πολλά ερωτήματα. Από το… τί είναι τελικά ο άνθρωπος… ως το… πώς μπορούμε να σκεφτούμε και να υπάρξουμε μέσα στο πλέγμα όλων αυτών των σχέσεων που άλλοτε απαιτούν τετράγωνες συμβάσεις κι άλλοτε βίαιες φυγές. Άραγε μπορούμε να ζήσουμε σαν αυτόνομα όντα; Κι αν ναι… ποια μεταμόρφωση είναι αυτή που θα μας εξασφαλίσει μια τέτοια ιδανική επιβίωση;

Με την τέχνη για μπροστάντζα και τον Κάφκα επίκαιρο…

«Η κρίση έχει επηρεάσει οπωσδήποτε τη ζωή μας, αλλά δεν πιστεύω ότι η τέχνη χρειάζεται επικαιρικό χαρακτήρα. Για μένα η κρίση δεν είναι οικονομική, αλλά υπαρξιακή. Ό,τι είχαμε χτίσει εδώ και σαράντα χρόνια όλα αποδομούνται, σπάει ο καθρέφτης που λέγαμε. Μα είναι νωρίς να δοθούν απαντήσεις. Οι αγωνίες και τα όνειρα είναι ακόμα ανοιχτά». Αυτό πιστεύει ο Σάββας Στρούμπος και επιδιώκει σε ένα τέτοιο κλίμα μια ζεστή σχέση με το κοινό σε ανθρώπινο και καλλιτεχνικό επίπεδο συνάμα.

 

Info:

Η «Μεταμόρφωση» του Φράντς Κάφκα

Ομάδα: Σημείο Μηδέν

Σάββατο 5 και Κυριακή 6 Ιανουαρίου

Δημοτικό Θέατρο Άνετον, Παρασκευοπούλου 42

Ώρα έναρξης: 21.00

Ηθοποιοί και συντελεστές:

Μετάφραση: Δανάη Σπηλιώτη, Σάββας Στρούμπος
Σκηνοθεσία: Σάββας Στρούμπος
Σκηνικά: Γιώργος Κολιός
Κοστούμια: Γιώργος Κολιός, Rebekka Gutsfeld
Μουσική: Λεωνίδας Μαριδάκης
Φωτισμοί: Κώστας Μπεθάνης

Παίζουν: Μαρία Αθηναίου, Ελεάνα Γεωργούλη, Θοδωρής Σκυφτούλης, Σάββας Στρούμπος, Μιλτιάδης Φιορέντζης

 

 

Προηγούμενο άρθροΕίναι όλοι του χεριού του
Επόμενο άρθροΟ Χρήστος Θηβαίος συναντά τους «Mr. Highway Band» στο Love Casual Living
Σίγουρα από κάπου ξεκίνησα και σίγουρα κάπου θα φτάσω. Οι φίλοι μου λένε ότι δεν έχω έναν προορισμό, αλλά πολλούς γιατί όλο κάπου είμαι κι όλο κάτι κάνω. Εγώ λέω πως κάνω αυτό που μου αρέσει… σκέφτομαι και λειτουργώ ελεύθερα. Στον 1055 Rock, 19.00-22.00 από Δευτέρα έως Παρασκευή με μουσική που «σκαλώνει» στα αυτιά αλύπητα και έντονα. Ολημερίς κι ολονυχτίς στην «υπηρεσία» του thinkfree.gr που θυμίζει τον γύρο της Καραϊβικής με βανάκι και ρουφηξιές από cuba libre! Μέχρι τώρα άρθρα μπόλικα, τηλεοπτική και κινηματογραφική παραγωγή, ραδιόφωνο και τηλεόραση σε σαλονικιώτικο επίπεδο και πολλές γεύσεις από παρεΐστικες δουλειές. Το πιο φωτεινό μου σημείο… η καταγωγή μου (Αγιά-Πάργας). Το πιο μελανό μου σημείο… Γιατί δεν ρωτάμε τον Τσακ Νόρις που βλέπει πίσω από τα προφανή;

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.