Σπιρουλίνα, η φυσική τροφή

0
2568
ΠΗΓΗ xesemesa.blogspot.com
ΠΗΓΗ xesemesa.blogspot.com

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διαιτολόγος / [email protected]

Και αυτή την φορά η λύση έρχεται από την φύση. Ο λόγος για την σπιρουλίνα, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει εισβάλλει στην καθημερινότητα πολλών. Πρόκειται για ένα μικροσκοπικό φύκι του γλυκού νερού, με χαρακτηριστικό πράσινο χρώμα, που οφείλεται σε φυσικές χρωστικές(χλωροφύλλη, φυκοκυανίνη). Ανήκει στην κατηγορία των βρώσιμων φυκιών, δηλαδή αυτών που υπάρχει η δυνατότητα να καλλιεργηθούν και να καταναλωθούν από τον άνθρωπο. Είναι γνωστή και ως το “το χάπι των αστροναυτών”. Συγκεκριμένα, οι αστροναύτες την καλλιεργούν στις αποστολές τους και τρέφονται με αυτήν γιατί αποτελεί πηγή πολλών σημαντικών θρεπτικών συστατικών. Οι περισσότεροι χορτοφάγοι παίρνουν καθημερινά σπιρουλίνα για να δώσουν πρωτεΐνες στον οργανισμό τους, τις οποίες δεν λαμβάνουν αφού δεν καταναλώνουν ζωικά προϊόντα.

Εξαιτίας των πολυάριθμων θρεπτικών της συστατικών, η σπιρουλίνα θεωρείται πλήρης τροφή με μοναδικά χαρακτηριστικά. Περιέχει πρωτεΐνες σε ποσοστό 55-70%, 15-25% υδατάνθρακες, 6-8% λιπαρά. Περιέχει επίσης σίδηρο, κάλιο, μαγνήσιο, ιχνοστοιχεία και βιταμίνες του συμπλέγματος Β καθώς και βιταμίνη Ε, Α και Κ. Έχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα που πρέπει να λαμβάνουμε καθημερινά μέσω των τροφών. Τα αμινοξέα προστατεύουν τα εγκεφαλικά κύτταρα, βελτιώνουν τη λειτουργία του νευρικού συστήματος και ενισχύουν το μυϊκό ιστό. Τα πολλά αντιοξειδωτικά που απαντώνται στην σπιρουλίνα δρουν κατά των ελεύθερων ριζών και εμποδίζουν την πρόωρη γήρανση. Είναι πλούσια και σε καλά λιπαρά οξέα τα οποία προσφέρουν προστασία έναντι των καρδιαγγειακών νοσημάτων. H σπιρουλίνα είναι πολύ πλούσια σε πληθώρα συστατικών που δεν υπάρχουν σε καμία άλλη φυτική τροφή σε τέτοια έκταση ή αναλογίες. Επιπλέον τα συστατικά της αφομοιώνονται και αξιοποιούνται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον ανθρώπινο οργανισμό. Φαίνεται ότι 100γρ σπιρουλίνας αποδίδουν 290 θερμίδες, 57,4γρ πρωτεΐνης, 7,7γρ λιπαρών, 23,9γρ υδατανθράκων και 3,6 γρ φυτικών ινών. Η μέση ημερήσια ποσότητα λήψης υπολογίζεται από 2 – 5γρ. Να σημειωθεί ότι ως τροφή δεν είναι καθόλου τοξική.

Αν λάβουμε υπ’ όψιν την πλούσια θρεπτική σύνθεση αυτού του μικροσκοπικού φυτού εύκολα θα συμπεράνουμε τα οφέλη που προσφέρει στον ανθρώπινο οργανισμό. Φαίνεται, λοιπόν, να παρέχει προστασία έναντι αρκετών προβλημάτων υγείας όπως η αρθρίτιδα, η αναιμία, η καρκινογένεση, η δυσκοιλιότητα και η οστεοπόρωση. Βοηθά στην καταπολέμηση του υποσιτισμού (με τόσο πολλά θρεπτικά συστατικά και σε τόσο μεγάλες ποσότητες που τα περιέχει, αποτελεί πολύτιμη τροφή σε περιπτώσεις υποσιτισμού)αλλά και σε περιπτώσεις παχυσαρκίας(μελέτες υποστηρίζουν ότι ωφελεί στην απώλεια του βάρους). Βελτιώνει τον μεταβολισμό και αποτοξινώνει το συκώτι και τα νεφρά, που εύκολα επιβαρύνονται από τον σύγχρονο τρόπο ζωής. Σε περίπτωση κατάχρησης μπορεί να παρουσιαστεί στομαχόπονος, δυσπεψία ή διάρροια.

Η σπιρουλίνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους χορτοφάγους όπως αναφέρθηκε καθώς επίσης και από τους αθλητές δίνοντας τους περισσότερη ενέργεια και μεγαλύτερη αντοχή στα πλαίσια φυσικά μιας ισορροπημένης διατροφής. Όσοι δεν διατρέφονται καλά ή όσοι παρουσιάζουν διατροφικές ελλείψεις μπορούν επίσης να την καταναλώσουν. Η λήψη της επιτρέπεται σε περιπτώσεις αυξημένης κούρασης, μειωμένης ενέργειας, υπερβολικού άγχους, κατά την ανάρρωση έπειτα από ασθένεια και κατά την διάρκεια της εμμηνόπαυσης. Ένα λιπαρό οξύ που βρίσκεται στην σπιρουλίνα(CLA)βοηθάει στην αντιμετώπιση του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου, συμβάλλει στην ελάττωση της υψηλής χοληστερόλης και στον έλεγχο του σωματικού βάρους και ανακουφίζει από χρόνιες φλεγμονές. Ένα ακόμη συστατικό της εμποδίζει ή καθυστερεί την ανάπτυξη ορισμένων ιών. Μελετάται ακόμα η δράση της σε ασθενείς που πάσχουν από ΑΙDS.

Σήμερα παράγεται με καλλιέργεια στη Νιγρίτα του νομού Σερρών, αφού προηγήθηκε μελέτη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου σχετικά με την επιλογή καταλληλότητας του τόπου. Διάφορες τοξικολογικές μελέτες έχουν δείξει ότι η σπιρουλίνα είναι ένα πολύ ασφαλές διατροφικό προϊόν, τόσο που δύναται να χρησιμοποιηθεί ακόμα και από παιδιά, εγκύους ή άτομα που λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή, εφόσον βέβαια συμβουλευτούν πρώτα το γιατρό τους. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να γίνεται υπέρβαση της συνιστώμενης δοσολογίας, ενώ άτομα που αντιμετωπίζουν διαταραχές του θυρεοειδούς θα πρέπει να βεβαιώνονται ότι το προϊόν που επιλέγουν δεν περιέχει καθόλου ιώδιο. Μην ξεχνάτε ότι πρόκειται άλλωστε για συμπλήρωμα διατροφής. Έρχεται δηλαδή να ενισχύσει τα θρεπτικά συστατικά που λαμβάνονται από την τροφή. Δεν θα πρέπει για κανένα λόγο να λαμβάνεται αντί τροφής.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.