Συνομιλώντας με τον Άγη Εμμανουήλ για τον αιγιαλό

0
2177

agisΤης Τέσυς Μπάιλα

1)    Κύριε Εμμανουήλ πρόσφατα διανύσατε τρέχοντας την απόσταση των 240 χιλιομέτρων ως διαμαρτυρία για την εκποίηση του αιγιαλού, ξεκινώντας από τις Κεχριές, το αρχαίο λιμάνι της Κορίνθου, και φτάνοντας στην παραλία του Σχινιά. Μιλήστε μας λίγο για την προσπάθεια αυτή και τον αντίκτυπο που πιστεύετε ότι έχει στον κόσμο.

Γεννήθηκε από μια προσωπική ανάγκη φυγής από την πόλη προς τη φύση και συγκεκριμένα περιμετρικά του Πελοποννησιακού αιγιαλού, η    ανάγκη αυτή επενδύθηκε στην ενεργή αντίθεση προς την επικείμενη ψήφιση του Νομοσχεδίου, έγινε ο Υπερμαραθώνιος 240 χιλιομέτρων γύρω από τον Αττικό αιγιαλό, και κατέληξε σε μια σύνδεση λίγων ανθρώπων, που με ανιδιοτέλεια και ανεξάρτητα υπερασπίστηκαν την ιδέα πως ο άνθρωπος με τη φύση, με τις θάλασσες εν προκειμένω τους αιγιαλούς και τις παραλίες, πρέπει να συνδέεται αβίαστα, ελεύθερα και με τους ελάχιστους περιορισμούς οι οποίοι να αποσκοπούν πρώτα στην προστασία της και μετά σε κάποια μικρής κλίμακας αυστηρά ελεγχόμενης ιδιωτικοποίησης. Η φύση πρέπει να προφυλάσσεται από ανθρώπους με αντιστάσεις και μαχητικότητα αφού η απληστία, ημιμάθεια και η ανοησία την έχουν πλήξει σε άκρως επικίνδυνο βαθμό μιας και αυτό που ενδιαφέρει πιστεύω σε Παγκόσμια κλίμακα είναι η τήρηση ενός political correct πλαισίου που διασφαλίζει την κερδοφορία με νόμιμο τρόπο αλλά σπάνια ηθικό και με γνώμονα τον άνθρωπο και το γενικό καλό. Όσοι ακολούθησαν τα 240 χιλιόμετρα διαπίστωσαν και επαλήθευσαν μέσα τους πως «ο γιαλός δεν είναι στραβός» αλλά εμείς έχουμε χάσει τη φυσική πορεία μας προς αρετές και ιδέες. Η πρωτοβουλία «240 χιλιόμετρα για τον αιγιαλό» έχει μέλλον ακόμα, αφ’ ενός γιατί το υλικό που κινηματογράφησε η Βίκυ Βελλοπούλου με τον Κωστή Νικολόπουλο και το Γιάννη Καραχάλιο θα βρίσκεται σύντομα στο στάδιο του μοντάζ, και αφ’ ετέρου γιατί το όλο εγχείρημα ήταν το πρώτο βήμα, η μαγιά με την οποία θα επανδρωθεί η επόμενη ακτιβιστική μας δράση, η οποία προγραμματίζεται για τέλος Άνοιξης αρχή Καλοκαιριού του 2015 και έχει σα στόχο την αφύπνιση και τόνωση του τσαλαπατημένου σθένους των πολιτών μέσω του Αρχαίου Δράματος, του Αρχαίου Λόγου. Κι όλο αυτό μέσα από ένα πλαίσιο που θα συνδέσει τα περισσότερα Αρχαία Θέατρα όλης της Ελλάδας με «συγκολλητική ουσία» τους δρομείς-ηθοποιούς, οι οποίοι θα αποτολμήσουν να μεταφέρουν το μήνυμα σε απόσταση 1600 χιλιομέτρων, από τη Μαρώνεια μέχρι την Επίδαυρο.

Πολύ θετικός ο αντίκτυπος στον κόσμο. Διακρίνω σε ανθρώπους που με πλησιάζουν, και αυτό τυχαίνει με μαγικό τρόπο σε καθημερινή βάση, να έχουν εμψυχωθεί και να χαμογελούν από τα μέσα τους και αυτό είναι ένα ενισχυτικό «καύσιμο», για να συνεχίσουμε την αντίστασή μας στο σκοτάδι που εξαπλώθηκε.

2)    Ποια εμπειρία θα ξεχωρίζατε ως πιο σημαντική από όλη αυτή την προσπάθεια;

Μια εβδομάδα μετά από τον τερματισμό στο Σχινιά θα έλεγα πως το πιο σημαντικό κέρδος από αυτή την ιστορία, ήταν η γνωριμία και σύνδεση με ανθρώπους που διαθέτουν παρόμοιες ευαισθησίες, ιδέες και πνευματικότητα με εμάς. Η συνεργασία με άλλους που χαρακτηρίζονται από συνέπεια σθένος και θάρρος. Η επίγνωση πως κάθε εμπόδιο είναι αδύνατο να σε σταματήσει, όταν η ανάγκη πηγάζει από τα μύχια της ύπαρξής σου και τέλος η απόκτηση τεχνογνωσίας για το πως επιτυγχάνεται ένας τέτοιος στόχος. Χωρίς κατάλληλους ανθρώπους δε μπορείς να «πολεμήσεις» και στην πραγματικότητα βγήκαμε κερδισμένοι από μια μικρή μάχη, όμως… ο δρόμος είναι μακρύς…

3)    Πόσο θετική ήταν η ανταπόκριση του κόσμου στα μέρη από τα οποία περάσατε; Η ευαισθητοποίηση των ανθρώπων ήταν η αναμενόμενη;

Η ανταπόκριση του κόσμου ήταν θετικότατη αλλά περιορισμένη. Η ευαισθητοποίηση ήταν ικανοποιητική. Όπως προανέφερα, σε καθημερινή βάση, κυκλοφορώντας σε διάφορα μέρη της Αθήνας, μας πλησιάζουν άνθρωποι ενθουσιασμένοι με αυτό που καταφέραμε και αφυπνισμένοι θα τολμούσα να πω, αλλά η ενεργοποίηση δεν ήταν ανάλογη της πληροφόρησης και ενημέρωσης που υπήρξε. Όμως πάντα οι λίγοι ξεκινούσαν όμορφες ιστορίες… Οφείλουμε να διαφυλάξουμε με αυταπάρνηση την ιερότητα της καθαρότητας της δράσης μας, για να έχουμε περισσότερους φίλους του χρόνου που θα ανταποκριθούν στο κάλεσμά μας.

4)    Πόσο «άδεια» ήταν η επόμενη μέρα μετά την ολοκλήρωση μιας τέτοιας υπερπροσπάθειας;

Η αμέσως επόμενη μέρα διατήρησε σε «στάση» πλέον την ίδια εσωτερική ενεργητικότητα, το σθένος ισχυροποιήθηκε ακόμα περισσότερο, η αυτοπεποίθηση ενισχύθηκε και ο σπόρος της ιδέας, που προήλθε από την Κατερίνα με την οποία τρέξαμε τη διαδρομή Σούνιο Λαύριο, άρχισε να ποτίζεται με το νεράκι του ανικανοποίητου. Μια εβδομάδα μετά έχουμε και την πρώτη συνάντηση με το στενό πυρήνα των συνεργατών μου, την Τάνια Ελέζογλου και τον Ανδρέα Κοσσιώνη. Δεν υπάρχει πλέον… πολυτέλεια για άδειες μέρες και πεσιμιστικές σκέψεις. Από την Τρίτη 15 Ιουλίου ξεκίνησα προπονήσεις…

5)    Πόσο καιρό οργανώνατε τα «240 χιλιόμετρα για τον αιγιαλό» και πόσο χρόνο εντατικής προπόνησης χρειαστήκατε, ώστε να μπορέσετε να ολοκληρώσετε το εγχείρημά σας

Χρειάστηκαν 9 εβδομάδες και για τα 2 αν και ίσως θα έπρεπε να προσθέσω και την εβδομάδα των 240 χιλιομέτρων, κατά την οποία πολλές φορές μιλούσα στο τηλέφωνο ενώ έτρεχα για να βοηθάω ή για τη λύση προβλημάτων που προέκυπταν ή για διευθέτηση των λεπτομερειών της επόμενης εκδήλωσης που πραγματοποιούνταν στους 4 σταθμούς ξεκούρασης και διανυκτέρευσης. Ήταν ένα εγχείρημα ψυχής, το σώμα πείστηκε και τέθηκε στις υπηρεσίες του ενορχηστρωτή που είναι ο εγκέφαλος.

6)    Κατά πόσο πιστεύετε ότι θα αλλάξει ο Άγης Εμμανουήλ μετά από αυτή την προσπάθεια;

Απλά προσθέτω στον «κουμπαρά» μου μια πολύ χρήσιμη εμπειρία και προχωράω. Τίποτα περισσότερο τίποτα λιγότερο. Η ζωή μοιάζει πολύ με έναν Μαραθώνιο ή Υπερμαραθώνιο για κάποιους. Είναι αυστηρά προσωπική μοναχική και εγωιστική πορεία∙ θέλει προεργασία και προσοχή∙ έχει αρχή μέση και τέλος όπου δε φτάνουν όλοι, έχει εκπλήξεις, αλληλεγγύη και τρικλοποδιές. Απλά σε κάποιο «χιλιόμετρο» της ζωής μου είχα τη συνάντηση με τα «240 χιλιόμετρα για τον αιγιαλό» και τώρα νιώθω ευτυχής, πιο δυνατός, πιο σθεναρός και περισσότερο αισιόδοξος. Βλέπετε η περιβόητη κρίση είναι κάτι όχι τόσο δύσκολο όταν υπάρχει απόφαση και πίστη, και τα διάφορα Μνημόνια και Νομοσχέδια όχι μονόδρομος.

7) Και ο καλλιτέχνης Άγης Εμμανουήλ; Τα καλλιτεχνικά χιλιόμετρα που θα διανυθούν από εδώ και πέρα θα κουβαλούν τη βιωμένη μνήμη αυτής της εμπειρίας;

Έχω αναπτύξει μια ολόκληρη τεχνική εδώ και χρόνια που ενισχύει την υποκριτική μέσω της αερόβιας προπόνησης και ειδικά της προετοιμασίας για τον Μαραθώνιο. Μετά από τον υπερμαραθώνιο των 240 χιλιομέτρων διευρύνθηκε η γνώση για τη βιοενέργεια με νέα μονοπάτια και πιο απομακρυσμένα «κατώφλια». Από εκεί και πέρα, καταφέρνοντας να ολοκληρώσω έναν τέτοιον υπερμαραθώνιο και με το δύσκολο τρόπο που επιτεύχθηκε διαθέτω ένα πολυσύνθετο βίωμα στο οπλοστάσιό μου ως ηθοποιός, σπάνιο και πολύτιμο. Είμαι της πεποίθησης πως ένας καλλιτέχνης πρέπει να ζει, να ζει, να ζει και να καίγεται, να καίγεται, να καίγεται σαν τα κίτρινα Ρωμαϊκά κεριά για να ερμηνεύσει με όσο το δυνατόν περισσότερη προσωπική εμβάθυνση τους μεγάλους ρόλους των θεατρικών έργων.

8) Αν ο πολιτισμός ενός τόπου φαίνεται στα συστήματα αγωγής που επιλέγει και η τέχνη όπως ο αθλητισμός ακμάζουν πάντα εκεί που δημιουργούνται μεγάλοι πολιτισμοί, στις μέρες μας πιστεύετε ότι μπορούν τελικά να λειτουργήσουν ως οδηγοί επιβίωσης, και γιατί όχι, να αλλάξουν τον κόσμο;

Η σύνδεση με την Τέχνη και τον Αθλητισμό είναι βαθύτερες ανάγκες του ανθρώπου για να διερευνήσει και να μοιραστεί τι γίνεται πέρα από τα όρια. Όσοι ασχολούνται με αυτά τα 2 από ιδεαλισμό έχουν ξεπεράσει το πρόβλημα της επιβίωσης και ασχολούνται με το θέμα του να αλλάξουν τον κόσμο προς το καλύτερο. Λέγαμε για τη δράση μας πως δε μας ικανοποιεί τίποτα λιγότερο από το να αλλάξουμε τον κόσμο, δηλαδή να συμβάλλουμε στην αλλαγή προς το καλύτερο που συντελείται με το απειροελάχιστο μερίδιο που διαθέτουμε. Ίσως είναι εξαιρετικά περιορισμένος ο χρόνος μας και δε μπορούμε να αντιληφθούμε την αλλαγή, αλλά η ιστορία διδάσκει. Το ένστικτό μας μάς λέει να επενδύουμε στην Τέχνη και τον Αθλητισμό όσο αντέχουμε και στη συνέχεια να παραδίδουμε τη σκυτάλη σε «αξιότερους» από εμάς. Ο Κέρουακ κι ο Μπάροουζ στο μυθιστόρημα «Και έβρασαν οι Ιπποπόταμοι στις γούρνες τους» οραματίζονταν μια κοινωνία καλλιτεχνών, στην οποία η προσφορά κάθε μέλους της θα ήταν η επίτευξη και παρουσίαση ενός καλλιτεχνικού έργου υπέρ του συνόλου. Έχω μεγάλη βεβαιότητα πως τα βαθιά νοήματα των αρχαίων τραγωδιών μπορεί να προκαλέσουν ασυνήθιστα δυνατότερη δόνηση αν έχουν ως φορείς του Λόγου τους εκτελεστές που έχουν στοιχείο της προσωπικότητάς τους την υπέρβαση, όπως οι υπερμαραθωνοδρόμοι.

9)Από το αρχαίο δράμα έως το σημερινό θέατρο και από τον Φειδιππίδη ως τους σύγχρονους υπερμαραθωνοδρόμους ένας ολόκληρος πολιτισμός αγωνίζεται να παραμένει η διαρκής επανάσταση ενάντια σε ό,τι φθοροποιεί τη ζωή. Πιστεύετε ότι η υπεραπόσταση, ως μορφή διαμαρτυρίας, μπορεί να σηματοδοτήσει μια μορφή σύγχρονης «επανάστασης»;

Η επικράτηση στην αέναη μάχη του καλού και του κακού του θετικού και του αρνητικού σηματοδοτεί τις αλλαγές. Παρ’ όλο που ζούμε σε μια νοσηρή εποχή έχουν γίνει άλματα που είναι ίσως όχι και τόσο ευδιάκριτα όσον αφορά την αξία της ζωής. Σκεφτείτε πόσο «άξιζε» μια ζωή στο Μεσαίωνα. Σκεφτείτε τα δικαιώματα των έγχρωμων στον «πολιτισμένο» κόσμο μόλις 50-60 χρόνια πριν. Τώρα, αυτό που φθοροποιεί τη ζωή είμαστε εμείς οι ίδιοι, η αρνητική πλευρά μας, η συμμετοχή του καθενός μας σε μια παγκόσμια δράση με αρνητικό περιεχόμενο. Ο υπερμαραθωνοδρόμος όντως κάνει μια υπέρβαση και αποτελεί ένα παράδειγμα αλλά δεν αρκεί. Θέλω να πω πως η κάθε υπέρβαση αν γίνεται αποκλειστικά για το εγώ και χωρίς πνευματικότητα και γενναιοδωρία χάνει την αξία της ή είναι κάτι πολύ πρόσκαιρο. Άρα η ενισχυτική ενέργεια που μπορεί να προσδώσει ο υπερμαραθώνιος πρέπει να διαθέτει και νου υγιή και μόνο τότε ο συνδυασμός μπορεί να ανατρέψει κλισέ και παρωχημένες καταστάσεις. Διαπιστώνω πως ο υπερμαραθώνιος αφυπνίζει και δημιουργεί ψυχική ανάταση σε ανθρώπους που απλώς περπατάνε. Μένω για την ώρα σε αυτό αλλά αισιοδοξώ όσον αφορά την επανάσταση. Αρκεί να συμφωνήσουμε σε συγκεκριμένης μορφής και περιεχομένου ειρηνικής επανάστασης…

10) Η προσπάθειά σας χαρακτηρίστηκε σε κάποιο δημοσίευμα ως «ο μαραθώνιος της οργής». Συμμερίζεστε μια τέτοια άποψη; Θα υπάρξουν επόμενες τέτοιες προσπάθειες;

Δεν είναι δικός μου χαρακτηρισμός και διαφωνώ πλήρως. Πρόκειται για Μαραθώνιο της γιορτής, η οργή που είχαμε μάλλον εξαντλήθηκε. Το επόμενο σχέδιο θεωρείται αδιανόητο, όπως άλλωστε και τα 240 χιλιόμετρα πριν πραγματοποιηθούν. Πρόκειται για 1600 χιλιόμετρα τα οποία θα αγκαλιάσουν όλη την επικράτεια, θα συνδέσουν τα αρχαία ελληνικά θέατρα και θα ενεργοποιήσουν τον Αρχαίο Λόγο με μοναδικό τρόπο. Νομίζω πως το θέατρο είναι μια επαναστατική πράξη αρκεί οι θιασώτες του να κατέχουν την ιδιαιτερότητα του εννοείν.

Σας ευχαριστώ πολύ.

 

 

Λίγα λόγια για τον Άγη Εμμανουήλ

Γεννήθηκε στην Αθήνα και αποφοίτησε το 1996 από την Ανώτερη Δραματική Σχολή του Θεατρικού Οργανισμού «Μορφές». Συμμετείχε σε παραστάσεις στο Θέατρο Εμπρός όπως ο «Γυάλινος Κόσμος» σε σκηνοθεσία Δ. Μαυρίκιου, «Αγγέλα», «Το Τάβλι», «΄Ενα ψέμα του μυαλού» σε σκηνοθεσία Τ. Μπαντή και συνεργάστηκε στο ελεύθερο Θέατρο σε κλασικά και σύγχρονα έργα. Στον κινηματογράφο συμμετείχε σε ταινίες όπως το «Με μια κραυγή», «Πατρίδα είναι η παιδική μας ηλικία», «Anna’s Summer», «J.A.C.E.», κ.α. και πήρε μέρος σε διάφορες τηλεοπτικές σειρές. Δίδαξε Υποκριτική στο Θέατρο των Αλλαγών και σκηνοθέτησε σε Παγκόσμια Πρώτη το 2012 το μυθιστόρημα των Κέρουακ-Μπάροουζ «Και έβρασαν οι Ιπποπόταμοι στις Γούρνες τους».

Ασχολείται εντατικά με το Μαραθώνιο από το 1996 και έκτοτε έχει τρέξει έντεκα φορές την Κλασσική διαδρομή, δύο το Μαραθώνιο της Πάτρας και μία της Ρόδου.

Πρόσφατα έτρεξε 240 χιλιόμετρα κατά μήκος του αιγιαλού, από την Κόρινθο μέχρι το Σχινιά, και συγκεκριμένα από τις 8-12/7/2014, στέλνοντας το δικό του μήνυμα και ευαισθητοποιώντας τον κόσμο για την αξία του ελληνικού αιγιαλού σε μια περίοδο που μεθοδεύεται η προκλητική εκποίησή του.

Δηλώνει πως: «Αυτό ήταν μόνο το πρώτο βήμα» και πως η αγαπημένη του φράση είναι τα λόγια του Νίκου Καζαντζάκη: «Φτάσε όπου δεν μπορείς».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.