Σωστές διατροφικές συνήθειες για μια καλή σχολική χρονιά!

0
722

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / [email protected]

Στις 11 του Σεπτέμβρη το πρώτο κουδούνι για την νέα σχολική χρονιά ήχησε. Όλοι οι μαθητές, μικροί και μεγάλοι, επέστρεψαν στα θρανία έχοντας ξεκουραστεί και όντας έτοιμοι να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους. Θα περνούν εκεί καθημερινά 6 – 7 ώρες κάτι που προϋποθέτει σημαντικά αποθέματα ενέργειας. Χρειάζονται όμως, ενέργεια και κατά τις απογευματινές ώρες, ώστε να φέρουν εις πέρας την μελέτη για την επόμενη μέρα αλλά και τις υπόλοιπες δραστηριότητες(φροντιστήρια ή κάποιο αγώνισμα). Είναι σημαντικό, λοιπόν, να διατρέφονται σωστά γιατί :

  • Πρόκειται για οργανισμούς που βρίσκονται σε φάση ανάπτυξης.
  • Πρέπει να αποδίδουν στο μέγιστο και να είναι ιδιαίτερα συγκεντρωμένοι και όχι εκνευρισμένοι(η πείνα προκαλεί εκνευρισμό).
  • Θα ήταν χρήσιμο αν όχι απαραίτητο να μην αυξηθεί το βάρος τους.

Για να επιτευχθούν τα παραπάνω χρειάζεται ένα καλό πρωινό “ξεκίνημα”. Αναφέρομαι, φυσικά στο πρωινό γεύμα. Είναι το βασικότερο γεύμα της ημέρας. Τα παιδιά δεν πρέπει να φεύγουν, για κανένα λόγο, νηστικά από το σπίτι γιατί το πρωινό προσφέρει πολλά και σημαντικά οφέλη. Αρχικά, διεγείρει τη μνήμη, τη διάθεση, την απόδοση, άρα προλαμβάνει την κόπωση (πνευματική, σωματική). Επίσης, βελτιώνει την εικόνα της διατροφής, προσφέροντας θρεπτικά συστατικά βοηθώντας παράλληλα στην αποφυγή κατανάλωσης ανθυγιεινών τροφίμων στα ενδιάμεσα γεύματα. Αν δεν έχει προηγηθεί ένα καλό πρωινό, αυξάνεται η πιθανότητα το παιδί να καταφύγει σε λιπαρές επιλογές ή να φάει λαίμαργα μεγάλη ποσότητα τροφής στο σχολείο ή να μη φάει τίποτα και να γυρίσει «εξουθενωμένο» στο σπίτι. Ορισμένες καλές επιλογές πρωινού φαίνονται παρακάτω :

  • 1 φλιτζάνι δημητριακά με κομμάτια φρέσκων φρούτων και ένα ποτήρι γάλα
  • 1 αυγό, ψωμί ολικής αλέσεως και 1 ποτήρι φρέσκο χυμό
  • 2 φέτες ψωμί ολικής άλεσης με μέλι και λίγο βούτυρο ή μαργαρίνη και 1 ποτήρι γάλα
  • Τοστ με ψωμί ολικής αλέσεως, με τυρί και ένα ποτήρι φρέσκο χυμό
  • Μια αραβική πίτα με κοτόπουλο (που μπορεί να έχει περισσέψει από την προηγούμενη), τυρί χαμηλό σε λιπαρά και λαχανικά
  • 1-2 μουστοκούλουρα και ένα ποτήρι γάλα χαμηλό σε λιπαρά

Ακόμα είναι πολλοί σημαντικό όσοι φροντίζουν ένα παιδί να συζητάνε μαζί του. Φέρνοντας του παραδείγματα όπως “τα πολλά γλυκά προκαλούν τερηδόνα στα δόντια και αυτά με την σειρά τους μαυρίζουν”, “τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσια σε βιταμίνες”, “μήπως δεν είναι τυχαίο που ο Ποπάυ έτρωγε σπανάκι;”. Γενικότερα, προσπαθήστε να περνάτε θετικά μηνύματα στο παιδί.

Για να πιάσουν τόπο, όμως, οι παραπάνω προτροπές – συμβουλές είναι απαραίτητο να αποτελεί και ο ίδιος ο γονιός ή κηδεμόνας ένα καλό διατροφικό παράδειγμα – πρότυπο. Φαίνεται ότι το «προσωπικό παράδειγμα» είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να διδάσκει κανείς το οτιδήποτε, αλλά συνάμα και ο πιο δύσκολος. Την επόμενη φορά που θα φάτε μαζί με το παιδί εξηγήστε του γιατί προτιμάτε το τοστ σας να έχει τομάτα, μαρούλι και όχι λουκάνικο ή πάριζα, ή γιατί προτιμάτε να έχετε μαζί σας δύο φρούτα και όχι κρουασάν όταν πάτε στη δουλειά σας. Μην ξεχνάτε ότι και εσείς θα ωφεληθείτε από την παραπάνω διαδικασία ειδικότερα, εάν και οι δικές σας διατροφικές συνήθειες δεν είναι και οι σωστότερες. Θα μάθετε να τρώτε σωστά και ισορροπημένα μαζί με το παιδί σας. Αν χρειάζεστε βοήθεια σ’ αυτή σας την προσπάθεια συμβουλευτείτε κάποιον διαιτολόγο – διατροφολόγο.

Το σχολικό κυλικείο αποτελεί ένα ακόμη βραχνά. Υπάρχει νομοθεσία που ορίζει ρητά τα προϊόντα που πρέπει να διαθέτει προς πώληση παρ’ όλα αυτά λίγα κυλικεία την κάνουν πράξη. Οι μέχρι σήμερα μελέτες δείχνουν ότι οι μαθητές τις περισσότερες φορές επιλέγουν στα κυλικεία τρόφιμα κακής ποιότητας, πλούσια σε λίπος και ζάχαρη. Έρχεται να προστεθεί σε αυτή την κατάσταση και η αγορά τροφίμων χαμηλής θρεπτικής πυκνότητας και αναψυκτικών από φούρνους, περίπτερα και καφετέριες που λειτουργούν έξω από τα σχολεία. Γι’ αυτό το λόγο όλο και περισσότερα παιδιά αντιμετωπίζουν προβλήματα με το βάρος τους και ότι συνεπάγεται αυτό, όπως υπέρταση, αυξημένη χοληστερίνη και τριγλυκερίδια.

Η παιδική παχυσαρκία αποτελεί το μέγιστο πρόβλημα στις αναπτυγμένες κοινωνίες. Σε πολλές χώρες η συχνότητα της έχει τριπλασιαστεί την τελευταία εικοσαετία. Το 20% των παιδιών σχολικής ηλικίας έχουν σωματικό λίπος περισσότερο από το ιδανικό, εκ των οποίων το ένα τέταρτο είναι παχύσαρκα. Η Ελλάδα, κατατάσσεται μεταξύ των τριών πρώτων ευρωπαϊκών χωρών, όσον αφορά τη συχνότητα της παιδικής παχυσαρκίας. Μάλιστα, το 2004, το 32% των παιδιών ηλικίας 7 έως 11 ετών είχαν σωματικό βάρος μεγαλύτερο του φυσιολογικού, κατατάσσοντας την Ελλάδα στη δεύτερη θέση στην Ευρώπη. Επομένως, είναι σημαντικό και σ’ αυτό το σημείο να συμβουλεύσετε το παιδί σας για το ποιες επιλογές είναι υγιεινότερες, αλλά και να του υπενθυμίσετε για τη σπουδαιότητα των φρούτων ως σχολικό σνακ. Αν δεν του αρέσει τίποτα από αυτά που πωλούνται στο κυλικείο ή εάν εσείς οι ίδιο θέλετε να επιμελείστε προσωπικά το γεύμα του παιδιού σας τις ώρες που βρίσκεται στο σχολείο, τότε φροντίστε για την προετοιμασία του κολατσιού από το σπίτι. Καλές επιλογές σχολικού σνάκ θα μπορούσαν να αποτελέσουν :

  • 1 τοστ με ψωμί ολικής αλέσεως με κασέρι χαμηλών λιπαρών και γαλοπούλα βραστή
  • 1 κουλούρι θεσ/νίκης ή σταφιδόψωμο, κριτσίνια ή κράκερς ή φρυγανιές ολικής άλεσης ή σικάλεως
  • 1κομ κέικ σπιτικό ή 1κομ τυρόπιτα σπιτική με υλικά χαμηλών λιπαρών
  • Φρούτα ή 1 ποτήρι 100% φυσικός χυμός ή συσκευασμένος χυμός ή 1 μπάρα δημητριακών χωρίς σοκολάτα
  • Ψωμί ολικής άλεσης με τυρί και 1 φρούτο
  • Γιαούρτι χαμηλών λιπαρών
  • Αποξηραμένα φρούτα
  • Για «υγιεινό γλυκό»: παστέλι, μικρή σοκολάτα υγείας ή γάλακτος, μπισκότα χωρίς γέμιση (καλύτερα με αλεύρι ολικής αλέσεως), χαλβάς
  • 1 χούφτα ξηροί καρποί και 1 φρούτο

Αν θεωρείτε ότι το σχολικό «μενού» δεν είναι εναρμονισμένο με τις ανάγκες των παιδιών μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον ιδιοκτήτη του σχολικού κυλικείου ή με τον υπεύθυνο από το εκπαιδευτικό προσωπικό. Είναι πολύ σημαντικό να εφαρμόζεται η ισχύουσα νομοθεσία για τα σχολικά κυλικεία και πρέπει όλοι οι γονείς(όχι ένας μεμονωμένα), εφόσον ενδιαφέρονται για την υγεία των παιδιών τους, να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση. Με τη θετική παρέμβαση σας και χωρίς καταγγελτική διάθεση το σχολικό κυλικείο μπορεί πολύ εύκολα να γίνει εργαλείο Διατροφικής Αγωγής, αν συνεργαστούν αρμονικά οι άμεσα ενδιαφερόμενοι(καθηγητές ή δάσκαλοι, μαθητές και γονείς). Υπάρχουν πολλά θετικά παραδείγματα ανάδειξης του σχολικού κυλικείου σε εργαλείο Προαγωγής Υγείας. Τότε και οι πωλήσεις προϊόντων θα είναι υψηλές (καλό για τον υπεύθυνο του κυλικείου), αλλά κυρίως η διατροφή των παιδιών θα ανέβει επίπεδο βοηθώντας τα στη συνολική υγεία, την ανάπτυξη και την επίδοση στα μαθήματα!

Καλή σχολική χρονιά!

 

Προηγούμενο άρθρο«Ξέρεις ποιος είμαι εγώ, ρε… πληβείε!»
Επόμενο άρθροΤο Δεκέμβριο στο Βασιλικό «Το μεγάλο μας τσίρκο»
Τι είναι το thinkfree; Καλή ερώτηση. Μια παρέα, έτσι ξεκίνησε κι έτσι συνεχίζει, που θέλει να ποστάρει χωρίς περιορισμούς ό,τι την ευχαριστεί. Ό,τι γράφει ή ό,τι διαβάζει. Στο thinkfree δίνουμε το λόγο στους ανθρώπους του πολιτισμού μέσα από τη δραστηριότητά τους, αναδεικνύουμε νέα πρόσωπα με κοινό χαρακτηριστικό τη θετική σκέψη (think positive) και τη δημιουργικότητα σε κάθε τομέα και χώρο (πολιτιστικό, επιχειρηματικό, επιστημονικό κ.ά.), φιλοξενούμε ελεύθερα (write free) τεκμηριωμένες απόψεις για θέματα πολιτικής πολιτισμού, πολιτικής και κοινωνίας, οικολογίας και αστικού περιβάλλοντος, αρχιτεκτονικής και υγιεινής ζωής. Το thinkfree είναι κι ένα διπλό πείραμα: σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων που το στηρίζουν, αλλά και δημιουργίας ενός no budget ηλεκτρονικού περιοδικού (e-magazine). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι μακροημερεύουμε χωρίς δυσκολία! Με σεβασμό και εκτίμηση, με αγάπη γι' αυτό που κάνουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.