Τα 3Π του διαβήτη

1
3833

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος* / [email protected]

Ίσως ο τίτλος του συγκεκριμένου άρθρου να μπερδέψει αρκετούς αναγνώστες αλλά θα αντιληφθείτε στην συνέχεια, διαβάζοντας το άρθρο, την χρησιμότητά του. Θα προσπαθήσω, λοιπόν, να εξηγήσω γιατί δημιουργείται ο διαβήτης , ποιες είναι οι επιπλοκές που προκαλεί στην υγεία του ανθρώπου και με ποιον τρόπο, από διατροφικής άποψης πάντα, θα μπορούσε να προληφθεί ή έστω να αντιμετωπιστεί αν κάποιος ήδη πάσχει.

Όταν μιλάμε για διαβήτη δύο είναι οι λέξεις που έρχονται στο μυαλό όσων γνωρίζουν γι’ αυτόν : γλυκόζη και ινσουλίνη. Η πρώτη είναι ουσία(σάκχαρο) που απελευθερώνεται στον οργανισμό μετά την κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν απλούς υδατάνθρακες και η δεύτερη είναι ορμόνη που εκκρίνεται από συγκεκριμένη ομάδα κυττάρων του παγκρέατος. Τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα ελέγχονται από την ινσουλίνη, όμως στα άτομα με διαβήτη, η ινσουλίνη δεν παράγεται επαρκώς ή καθόλου, είτε παράγεται αλλά δεν είναι λειτουργική. Τα φυσιολογικά επίπεδα της γλυκόζης ή αλλιώς σακχάρου του αίματος είναι 70 – 100mg/dl. Τιμές μεγαλύτερες αυτού του εύρους θα πρέπει να μας βάζουν σε σκέψεις.

Πιο συγκεκριμένα σε όσους πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2(Σ.Δ. τύπου 2) ο οργανισμός δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει σωστά την ινσουλίνη που παράγει, ενώ όσοι πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1(Σ.Δ. τύπου 1) έρχονται αντιμέτωποι με την έλλειψη παραγωγής της ινσουλίνης από το πάγκρεας. Ο διαβήτης τύπου 2 προσβάλει κυρίως ενήλικες, σε αντίθεση με αυτόν του τύπου 2, ο οποίος εκδηλώνεται στην παιδική και εφηβική ηλικία. Η αιτία εμφάνισης του διαβήτη τύπου 1 είναι κυρίως η κληρονομικότητα. Στον διαβήτη τύπου 2 όμως, η παχυσαρκία και η καθιστική ζωή είναι οι δύο κυριότερες αιτίες που προκαλούν την εμφάνιση του. Τα συμπτώματα και στις δύο περιπτώσεις είναι ίδια :

Πολυουρία

Πολυδιψία

Πολυφαγία

=τα 3Π του Διαβήτη

Επίσης παρουσιάζεται νευρικότητα, θολή όραση και μη αναμενόμενη απώλεια βάρους. Βλάβες στα μάτια, στα νεφρά και στα νεύρα είναι οι μακροπρόθεσμες επιπλοκές του διαβήτη στην ποιότητα της ζωής σας. Τα καρδιαγγειακά νοσήματα και εδώ παραμονεύουν ενώ συχνά συμβαίνουν και ακρωτηριασμοί. Οι πάσχοντες από διαβήτη έχουν και υψηλές τιμές χοληστερόλης. Η συχνότητα εμφάνισης του διαβήτη τύπου 2 είναι μεγαλύτερη σε σχέση με αυτόν του τύπου 1.

Στον διαβήτη τύπου 1, η θεραπεία γίνεται με την ενέσιμη χορήγηση ινσουλίνης. Η θεραπεία για τον τύπου 2 είναι η σωστή και ισορροπημένη διατροφή σε συνδυασμό με την άσκηση οι οποίες στοχεύουν στην απώλεια του περιττού βάρους. Φυσικά σπουδαίο ρόλο παίζει και η φαρμακευτική αγωγή που λαμβάνεται. Ο κυριότερος όμως στόχος, για την θεραπεία του διαβήτη ανεξαρτήτου τύπου, είναι η υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής.

Η μεσογειακή διατροφή είναι το κατάλληλο μοντέλο για να επιτευχθεί ο παραπάνω στόχος. Ο προστατευτικός της ρόλος έγκειται στην κατανάλωση φυτικών ινών(φρούτα, λαχανικά, προϊόντα ολικής άλεσης, όσπρια), ψαριού και ελαιολάδου. Πρέπει να αποφεύγονται τα ζωικά λίπη, το αλάτι, το οινόπνευμα και τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε χοληστερόλη. Ο περιορισμός της ζάχαρης και των γλυκισμάτων είναι απαραίτητος αφού μπορούν εύκολα να αυξήσουν τις τιμές του ζαχάρου αλλά και την ένδειξη της ζυγαριάς. Πρέπει να καταναλώνονται γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλά σε λιπαρά και να επιλέγετε λευκό κρέας χωρίς πέτσα(στήθος κοτόπουλο, γαλοπούλα, ψαρονέφρι) ώστε να αποφεύγεται η αύξηση της χοληστερόλης καθώς επίσης και του βάρους. Όσον αφορά το αλκοόλ καλύτερα να προτιμήσετε το κρασί και αυτό πάντα με μέτρο.

Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί στις γλυκαντικές ουσίες οι οποίες κρύβουν αρκετούς κινδύνους. Η ισομαλτόλη, η μαλιτόλη, η μαννιτόλη, σορβιτόλη και η ξυλιτόλη επηρεάζουν τα επίπεδα του σακχάρου του αίματος, όχι τόσο όμως όσο η ζάχαρη. Η φρουκτόζη περιέχει τις ίδιες θερμίδες με την ζάχαρη αλλά ανεβάζει λιγότερο τα επίπεδα του σακχάρου του αίματος. Δεν αποτελεί το κατάλληλο γλυκαντικό για τα διαβητικά άτομα γιατί η χρήση της προκαλεί αύξηση των τριγλυκεριδίων. Ωστόσο, επιτρέπεται η χρήση υποκατάστατων ζάχαρης όπως ασπαρτάμη, σουκραλόζη και ακεσουλφάμη Κ.

Κλείνοντας, η κατανάλωση μικρών και συχνών γευμάτων είναι μία ακόμη τακτική η οποία πρέπει να ακολουθηθεί ώστε να υπάρχει ισορροπία του ζαχάρου καθ’ όλη την διάρκεια του 24ώρου. Η διατήρηση χαμηλού βάρους σε συνδυασμό με άσκηση μέτριας έντασης θα βοηθήσει ακόμα περισσότερο. Τα νέα δεδομένα στον χώρο της επιστήμης αλλά και η αλλαγή στον τρόπο ζωής θα βοηθήσουν αμφότερα στην υγεία του οργανισμού. Τα τελευταία στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι, κάθε χρόνο 7 εκατομμύρια άτομα επιπλέον εμφανίζουν διαβήτη και υπολογίζεται ότι μέχρι το 2025 θα υπάρχουν 380 εκατομμύρια διαβητικοί.

Πρέπει να τονίσουμε ότι όσα προαναφέρθηκαν είναι γενικοί κανόνες και ίσως από άτομο σε άτομο κάποια πράγματα να χρειάζονται διαφοροποίηση, πάντα σε συνεργασία με τον γιατρό ή τον διαιτολόγο σας.

*Ινστιτούτο αισθητικής Marieanne (Γρ. Λαμπράκη 211)

 

Προηγούμενο άρθροRaed Yassin: “Disco Tonight” στη γκαλερί Kalfayan
Επόμενο άρθροΠάμε kafeneio για κυριακάτικες εφημερίδες;
Τι είναι το thinkfree; Καλή ερώτηση. Μια παρέα, έτσι ξεκίνησε κι έτσι συνεχίζει, που θέλει να ποστάρει χωρίς περιορισμούς ό,τι την ευχαριστεί. Ό,τι γράφει ή ό,τι διαβάζει. Στο thinkfree δίνουμε το λόγο στους ανθρώπους του πολιτισμού μέσα από τη δραστηριότητά τους, αναδεικνύουμε νέα πρόσωπα με κοινό χαρακτηριστικό τη θετική σκέψη (think positive) και τη δημιουργικότητα σε κάθε τομέα και χώρο (πολιτιστικό, επιχειρηματικό, επιστημονικό κ.ά.), φιλοξενούμε ελεύθερα (write free) τεκμηριωμένες απόψεις για θέματα πολιτικής πολιτισμού, πολιτικής και κοινωνίας, οικολογίας και αστικού περιβάλλοντος, αρχιτεκτονικής και υγιεινής ζωής. Το thinkfree είναι κι ένα διπλό πείραμα: σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων που το στηρίζουν, αλλά και δημιουργίας ενός no budget ηλεκτρονικού περιοδικού (e-magazine). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι μακροημερεύουμε χωρίς δυσκολία! Με σεβασμό και εκτίμηση, με αγάπη γι' αυτό που κάνουμε.

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.