Τι άραγε μπορεί να «ισχυριστεί» ένα τρόφιμο;

0
596

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / [email protected]

Ίσως η έκφραση να ξενίζει στους περισσότερους αλλά εύκολα θα διαπιστώσετε ότι ισχύει. Καθημερινά η βιομηχανία τροφίμων φροντίζει να μας εκπλήσσει με τις καινοτομίες που αναπτύσσει. Επεξεργάζεται τα τρόφιμα – πρώτες ύλες – με τέτοιο τρόπο κάθε φορά ώστε να καλύπτει τις απαιτήσεις των καταναλωτών και να παρέχει πληθώρα προϊόντων. Έτσι, δημιουργούνται προϊόντα με χαμηλά λιπαρά ή χωρίς αλάτι, χωρίς ζάχαρη ή πλούσια σε φυτικές ίνες. Οι τέσσερις παραπάνω εκφράσεις αποδίδουν έναν ισχυρισμό στο εκάστοτε τρόφιμο. Οι ισχυρισμοί χωρίζονται σε δύο κατηγορίες σ’ αυτούς της διατροφής και στους άλλους της υγείας.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, ισχυρισμός διατροφής καλείται κάθε ισχυρισμός που διαβεβαιώνει, υποδεικνύει ή υπονοεί ότι ένα τρόφιμο διαθέτει ιδιαίτερες ευεργετικές θρεπτικές ιδιότητες. Ως ισχυρισμός υγείας χρησιμοποιείται κάθε ισχυρισμός που διαβεβαιώνει, υποδεικνύει ή υπονοεί την ύπαρξη μιας σχέσης μεταξύ, αφενός, μιας κατηγορίας τροφίμων, ενός τροφίμου ή ενός από τα συστατικά του και, αφετέρου, της υγείας. Οι ισχυρισμοί διατροφής και υγείας προστατεύουν τον καταναλωτή από κάθε πληροφορία που :

  • είναι ανακριβής, δυσνόητη ή παραπλανητική (π.χ. που αποδίδει στο τρόφιμο, ψευδώς ή χωρίς τούτο να έχει αποδειχθεί επιστημονικά, φαρμακευτικές ιδιότητες).
  • δημιουργεί αμφιβολίες σχετικά με την ασφάλεια ή τη θρεπτική επάρκεια των άλλων τροφίμων.
  • ενθαρρύνει ή εμφανίζει ως αποδεκτή την υπερβολική κατανάλωση ενός τροφίμου.
  • παρακινεί στην κατανάλωση ενός τροφίμου διαβεβαιώνοντας ή αφήνοντας να εννοηθεί άμεσα ή έμμεσα ότι μια ισορροπημένη διατροφή δεν παρέχει όλα τα αναγκαία θρεπτικά στοιχεία.
  • αποπειράται να τρομάξει τον καταναλωτή αναφερόμενη σε μεταβολές των σωματικών λειτουργιών.

 

Στο συγκεκριμένο άρθρο θα παρατεθούν οι ισχυρισμοί διατροφής ώστε να μπορέσουμε να “γνωριστούμε” μαζί τους και να καταλάβουμε τι εννοούν.

 

Διατροφικός ισχυρισμός

Σημασία

Χαμηλό σε θερμίδες Περιέχει λιγότερο από 40kcal ανά 100γρ για στερεές τροφές ή λιγότερο από 20kcal ανά 100ml για υγρά.
Μειωμένες θερμίδες Περιέχει 30% λιγότερες θερμίδες από το πλήρες προϊόν.
Χωρίς θερμίδες Περιέχει λιγότερο από 4kcal ανά 100ml. Περιέχει λιγότερο από 0.4 kcal ανά κουταλάκι του τσαγιού στην περίπτωση των υποκατάστατων της ζάχαρης.
 

Χαμηλό σε λιπαρά

Περιέχει λιγότερο από 3γρ. λίπος ανά 100γρ για στερεές τροφές ή λιγότερο από 1.5γρ λίπος ανά 100ml. Περιέχει λιγότερο από 1.8γρ. λίπος ανά 100ml για το ημι-αποβουτυρωμένο γάλα.
Χωρίς λίπος Περιέχει λιγότερο από 0.5γρ λίπος ανά 100γρ. ή ανά 100ml.
Χωρίς κορεσμένα λιπαρά Περιέχει λιγότερο από 0.1γρ κορεσμένα και τρανς λιπαρά ανά 100γρ ή 100ml.
Χαμηλό σε ζάχαρη Περιέχει λιγότερο από 5γρ ζάχαρη ανά 100γρ για στερεές τροφές ή λιγότερο από 2.5γρ ζάχαρη ανά 100ml για υγρά.
Χωρίς ζάχαρη Περιέχει λιγότερο από 0.5γρ ζάχαρη ανά 100γρ. ή ανά 100ml.
 

 

Χωρίς επιπρόσθετη ζάχαρη

Το τρόφιμο δεν περιέχει επιπρόσθετους μονοζαχαρίτες ή διζαχαρίτες ή άλλη ουσία με γλυκαντική ιδιότητα όπως είναι η φρουκτόζη ή το μέλι. Σε περίπτωση που το φαγητό περιέχει ζάχαρη εκ του φυσικού τότε αυτό πρέπει να αναγράφεται στην ετικέτα με την ένδειξη «περιέχει φυσική ζάχαρη.
Χαμηλό σε νάτριο/αλάτι Περιέχει λιγότερο από 0.12γρ νάτριο (ή 0.3γρ αλάτι) ανά 100γρ ή ανά 100ml.
Πολύ χαμηλό σε νάτριο/αλάτι Περιέχει λιγότερο από 0.04γρ νάτριο (ή 0.1γρ αλάτι) ανά 100γρ ή ανά 100ml.
Χωρίς νάτριο/αλάτι Περιέχει λιγότερο από 0.005γρ νάτριο (ή 0.01γρ αλάτι) ανά 100γρ ή ανά 100ml.
Πηγή φυτικών ινών. Περιέχει τουλάχιστον 3γρ φυτικές ίνες ανά 100γρ ή τουλάχιστον 1.5γρ φυτικές ίνες ανά 100kcal.
Υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες / Πλούσιο σε φυτικές ίνες Περιέχει τουλάχιστον 6γρ φυτικές ίνες ανά 100γρ ή τουλάχιστον 3γρ φυτικές ίνες ανά 100kcal.
Πηγή πρωτεΐνης Τουλάχιστον 12% των θερμίδων .του προϊόντος προέρχονται από πρωτεΐνη.
Υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη / Πλούσιο σε πρωτεΐνη Τουλάχιστον 20% των θερμίδων του προϊόντος προέρχονται από πρωτεΐνη.
Πηγή βιταμινών και/ή ιχνοστοιχείων Περιέχει 5-15% της Συνιστώμενης Ημερήσιας Πρόσληψης (ΣΗΠ ή RDA) ανά 100kcal.
Υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες ή/και ιχνοστοιχεία Περιέχει τουλάχιστον τη διπλάσια ποσότητα σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία που περιέχει το προϊόν με ισχυρισμό «Πηγή βιταμινών και/ή ιχνοστοιχείων».
Πλούσιο σε / Άριστη πηγή βιταμινών και/ή ιχνοστοιχείων Περιέχει 15-40% της Συνιστώμενης Ημερήσιας Πρόσληψης (ΣΗΠ ή RDA) ανά 100kcal.
 

Ελαφρύ / Light / Lite

Πρέπει να διευκρινίζετε ως προς πιο θρεπτικό συστατικό περιέχει 30% λιγότερο από αντίστοιχο πλήρες προϊόν (π.χ. 30% λιγότερες θερμίδες ή/και λίπος ή/και αλάτι κτλ).
Φυσικό / Φυσικά (π.χ. Φυσική πηγή βιταμίνης Ε) Χρησιμοποιείται όταν ένα προϊόν πληρεί εκ του φυσικού (χωρίς επεξεργασία) τις προδιαγραφές που ορίζει ο Νόμος για τον συγκεκριμένο διατροφικό ισχυρισμό.

 

Φαίνεται, ότι μια διατροφική ετικέτα έχει πολλά να μας πει. Εμείς απ’ την άλλη πρέπει να είμαστε σε θέση να την ερμηνεύσουμε ορθά, ώστε να μπορέσουμε να επιλέξουμε ποια προϊόντα πρέπει να βάλουμε στο τραπέζι μας. Για παράδειγμα ο διατροφικός ισχυρισμός light σημαίνει προϊόν με μειωμένες θερμίδες κατά 30% από το σύνηθες προϊόν και όχι κατ’ ανάγκη προϊόν μειωμένο σε σάκχαρα ή λίπος. Έτσι, τα light προϊόντα δεν μας δίνουν το δικαίωμα να κάνουμε καταχρήσεις σκεπτόμενοι πως δεν θα αποκτήσουμε παραπανίσια κιλά. Συμπερασματικά, δεν υπάρχουν τρόφιμα με «μαγικές» ιδιότητες. Όλα τα τρόφιμα μπορούν να καταναλωθούν με μέτρο στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής με μειωμένες θερμίδες ώστε να απαλλαγούμε από τα περιττά κιλά.

 

*Ινστιτούτο αισθητικής Marieanne (Γρ. Λαμπράκη 211)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.