Το «ένοχο» αλάτι

0
992

kardia-3

Η πλειονότητα των ανθρώπων στην Δύση (των Ελλήνων συμπεριλαμβανομένων) καταναλώνει πολύ περισσότερο αλάτι απ’ όσο χρειάζεται. Η ημερήσια κατανάλωση φτάνει τα 10 – 12γρ., ενώ η γενική σύσταση για την πρόσληψη αλατιού ή νατρίου(το νάτριο που αναγράφεται στα συσκευασμένα τρόφιμα αντιστοιχεί στο αλάτι) είναι 6γρ. αλάτι ή 2,300mg νάτριο την ημέρα όσο δηλαδή ένα κουταλάκι του γλυκού. Η υπερκατανάλωση αυτή έχει συνέπεια την αρτηριακή υπέρταση. 1 στους 3 Έλληνες άνδρες και 1 στις 4 γυναίκες φαίνεται ότι έχουν πρόβλημα με τα επίπεδα της αρτηριακής τους πίεσης. Αν ληφθεί υπόψη ο δυσμενής ρόλος της αρτηριακής υπέρτασης στην ανθρώπινη υγεία, π.χ. με την εκδήλωση στεφανιαίας νόσου ή αγγειακών εγκεφαλικών, το πρόβλημα λαμβάνει σημαντικές διαστάσεις για την υγεία του πληθυσμού μας.

Για ποιο λόγο αυξάνεται η αρτηριακή πίεση ;

Τα φυσιολογικά επίπεδα της πίεσης για ένα ενήλικα είναι 120 – 129mmgHg για την συστολική(μεγάλη) και 80 – 84 mmgHg για την διαστολική(μικρή) πίεση, μετρήσεις μεγαλύτερες αυτών μαρτυρούν την υπέρταση. Παράγοντες όπως :

  1. Η πάροδος της ηλικίας
  2. Η κληρονομικότητα
  3. Η υπερβολική κατανάλωση αλατιού
  4. Η αύξηση του σωματικού βάρους
  5. Η υπερβολική κατανάλωση ζωικών λιπαρών
  6. Το κάπνισμα
  7. Η έλλειψη άσκησης
  8. Η υπερκατανάλωση αλκοόλ και καφεΐνης
  9. Το στρες

συμβάλλουν στην αύξηση της. H υπερβολική κατανάλωση αλατιού πρέπει να αποφεύγεται σε περιπτώσεις νεφροπάθειας, λήψης κορτιζόνης και καρδιακής ανεπάρκειας γιατί αυξάνει την πίεση.

Λίγα λόγια για το νάτριο.

Το αλάτι(NaCl) είναι μία χημική ένωση που αποτελείται κατά 40% από νάτριο(Na), το στοιχείο αυτό που ανεβάζει την πίεση, και κατά 60% από χλώριο(Cl). Το νάτριο είναι φυσικό συστατικό όλων των τροφίμων. Η προσθήκη αλατιού στο μαγείρεμα του τροφίμου αλλά και κατά την κατανάλωσή του, πριν καν δοκιμάσουμε αν το αλάτι που έχει μας καλύπτει, έχει ως αποτέλεσμα η ποσότητα του νατρίου που καταλήγει να καταναλωθεί να είναι διπλάσια. Έτσι, πρέπει να μειωθεί η ποσότητα του αλατιού που προστίθεται κάθε φορά και να απομακρυνθούν τα τρόφιμα που κρύβουν αλάτι και πιο συγκεκριμένα νάτριο. Τέτοιου είδους τρόφιμα φαίνονται στο παρακάτω πίνακα.

ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΠΛΟΥΣΙΑ ΣΕ ΝΑΤΡΙΟ &

 Η ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ ΣΕ ΝΑΤΡΙΟ

ΤΡΟΦΙΜΑ

ΝΑΤΡΙΟ (mg)

Βούτυρο(100γρ)

750

Χάμπουργκερ

890

Τσιζμπεργκερ με μπέικον και κέτσαπ

1,177

Δημητριακά All Bran(100γρ)

900

Δημητριακά Corn Flakes(100γρ)

1110

Δημητριακά Special K(100γρ)

1000

Ελιές σε σαλαμούρα(100γρ)

2250

Καλαμπόκι γλυκό, σε κονσέρβα, στραγγισμένο(100γρ)

1140

Κέτσαπ τομάτας(100γρ)

1120

Σαλάτα του σεφ(1 ολόκληρη)

1,918

Κράκερς ολικής αλέσεως(100γρ)

700

2 κομμάτια πίτσα σπέσιαλ

1,447

Ντόνατ

257

Κρουασάν βουτύρου

750

Κρημ κράκερς(100γρ)

610

Κύβος βοδινού(100γρ)

10300

Μαργαρίνη(100γρ)

800

Μορταδέλα(100γρ)

830

Μουστάρδα(100γρ)

2950

Μπέικον(100γρ)

1180

Πατατάκια (τσιπς) (100γρ)

1070

Σπανάκι(100γρ)

140

Σολωμός καπνιστός(100γρ)

1880

Τσίλι ,σκόνη(100γρ)

1010

Τυρί Γκούντα(100γρ)

910

Τυρί Δανίας μπλε(100γρ)

1260

Τυρί Ένταμ(100γρ)

1020

Τυρί Παρμεζάνα(100γρ)

1090

Τυρί επεξεργασμένο(100γρ)

1320

Τυρί Φέτα(100γρ)

1440

Φιστίκια αράπικα, ψημένα(100γρ)

790

Ψωμί ολικής αλέσεως(100γρ)

550

Ψωμί λευκό (γαλλική μπαγκέτα) (100γρ)

570

Ψωμί σίκαλης(100γρ)

580

Γενικότερα πρέπει ν’ αποφεύγονται τα καπνιστά, επεξεργασμένα ή συντηρημένα κρέατα ή ψάρια , τυποποιημένα snacks όπως κράκερς, πατατάκια, αλατισμένοι ξηροί καρποί, έτοιμα φαγητά παρασκευασμένα με γλουταμινικό μονονάτριο , σάλτσες και dressings , κονσερβοποιημένα λαχανικά, πίκλες, σάλτσα σόγιας, ελιές, κέτσαπ, μουστάρδα. Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δίνεται και στην διατροφική ετικέτα και να αποφεύγονται τρόφιμα στα οποία αναγράφονται οι φράσεις αργινικό νάτριο, βενζοικό νάτριο, bakingpowder, άλμη, διιτανθρακικό νάτριο, θειώδες νάτριο κ.α.

Ομάδες τροφίμων που βοηθούν στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης.

  1. Τρόφιμα όπως η πατάτα, η γλυκοπατάτα, ο χυμός πορτοκάλι, τα ανάλατα αμύγδαλα, η μπανάνα, τα φασόλια, οι φακές, το κοτόπουλο, η γαλοπούλα, που είναι πλούσια σε κάλιο, “διώχνουν” το νάτριο από τον οργανισμό και ομαλοποιούν την πίεση του αίματος.
  2. Τα άπαχα γαλακτοκομικά προϊόντα(γάλα 1,5%, γιαούρτι2%, μυζήθρα ανάλατη, τυρί τύπου cottage) περιέχουν μικρή ποσότητα νατρίου σε σχέση με τα πλήρη καθώς και μικρή ποσότητα κορεσμένων ζωικών λιπαρών. Επίσης βοηθούν και στην μείωση του σωματικού βάρους.
  3. Το ελαιόλαδο και τα ω – 3 λιπαρά οξέα που προέρχονται από τα λιπαρά ψάρια ρυθμίζουν πολύ καλά την πίεση.
  4. Τα εσπεριδοειδή που είναι πλούσια σε βιταμίνη C και τα αμύγδαλα που είναι πλούσια σε μαγνήσιο φαίνεται να βοηθούν και αυτά με την σειρά τους στην αποβολή του νατρίου από τον οργανισμό και κατ’ επέκταση στη ρύθμιση της πίεσης.
  5. Έρευνες των οποίων τα αποτελέσματα προκύπτουν από μετρήσεις σε πειραματόζωα, προς το παρόν, δείχνουν και την ευεργετική δράση του σκόρδου προς αυτή την κατεύθυνση.

Αποφύγετε την μεγάλη ποσότητα αλατιού και προσπαθήστε να βελτιώσετε την γεύση του γεύματος με φρέσκα βότανα και μπαχαρικά, πιπέρι, ξύδι, πουρέ ντομάτας, ρίγανη, χυμό λεμονιού ή θαλασσινό αλάτι, αντί για επιτραπέζιο αλάτι ή σάλτσα σόγιας, κύβου ζωμού και σάλτσα κρέατος σε σκόνη. Απομακρύνετε την αλατιέρα από το τραπέζι για να γλιτώσετε την είσοδο σας στην ομάδα των 3 εκατομμυρίων υπερτασικών Ελλήνων.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.