Υπέρταση : η ασυμπτωματική νόσος

0
1097

Healthy-Food

Γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος – Διατροφολόγος / [email protected]

Η υπέρταση είναι ένα από τα νοσήματα που προκύπτουν από τον σύγχρονο – δυτικοποιημένο τρόπο ζωής. Οι πάσχοντες έχουν περισσότερες πιθανότητες να εκδηλώσουν εγκεφαλικό επεισόδιο ή έμφραγμα του μυοκαρδίου. Αν μάλιστα, εκτός της αυξημένης αρτηριακής πίεσης συνυπάρχει και αυξημένη χοληστερόλη και δη η “κακή”(LDL) , τότε ο κίνδυνος εμφράγματος αυξάνεται σημαντικά.

Τι είναι η υπέρταση και πως μπορώ να την αναγνωρίσω;

Πρόκειται για χρόνια πάθηση κατά την οποία το αίμα που βρίσκεται μέσα στις αρτηρίες, εξασκεί μεγαλύτερη πίεση προς το τοίχωμα αυτών. Αυτό έχεις σαν αποτέλεσμα, η καρδιά να λειτουργεί πιο εντατικά από το φυσιολογικό, ώστε να γίνεται η αιμάτωση του οργανισμού. Για να καταλάβετε αν πάσχετε η όχι, πρέπει να γνωρίζετε την τιμή της αρτηριακής σας πίεσης. Αυτή διαμορφώνεται από δύο μετρήσεις, τη συστολική και τη διαστολική. Η φυσιολογική τιμή της αρτηριακής πίεσης είναι 120/80mmgHg ή αλλιώς 12 με 8. To 120 αντιπροσωπεύει τη συστολική ή “μεγάλη”  πίεση και το 80 τη διαστολική ή “μικρή” πίεση. Στον πίνακα που ακολουθεί θα δείτε τα επίπεδα, στα οποία κατατάσσεται η πίεση.

Ιδανική αρτηριακή πίεση συστολική κάτω από 120 και διαστολική κάτω από 80
Φυσιολογική αρτηριακή πίεση συστολική μεταξύ 120 και 129 και διαστολική μεταξύ 80 και 84
Οριακή υπέρταση αρτηριακή πίεση συστολική 130 – 139 είτε διαστολική 85 – 89
Υπέρταση αρτηριακή πίεση συστολική πάνω από 140 είτε διαστολική πάνω από 90
Μεμονωμένη συστολική υπέρταση αρτηριακή πίεση συστολική πάνω από 140 και διαστολική κάτω από 90(παρατηρείται στα ηλικιωμένα άτομα γιατί το τοίχωμα των αρτηριών σκληραίνει με την πάροδο των χρόνων)

Η υπέρταση τις περισσότερες φορές δεν οφείλεται σε κάποιο γνωστό αίτιο. Ωστόσο, υπάρχουν και εκείνες οι περιπτώσεις που η εμφάνισή της είναι αιτία της άπνοια του ύπνου ή κάποιας νόσου των νεφρών ή των επινεφριδίων. Οι καταστάσεις αυτές με τους κατάλληλους χειρισμούς θεραπεύονται. Αν η αρτηριακή πίεση παραμείνει για μεγάλο χρονικό διάστημα αυξημένη, τότε προκαλεί αρτηριοσκλήρυνση με τελικό αποτέλεσμα υπερτροφία της καρδιάς και καρδιακή ανεπάρκεια, και μπορεί να οδηγήσει σε στεφανιαία νόσο ή έμφραγμα ή εγκεφαλικό επεισόδιο ή άνοια ή νεφρική ανεπάρκεια ή περιφερική αρτηριοπάθεια. Μπορείτε να προλάβετε τις παραπάνω δυσάρεστες καταστάσεις αν αντιληφθείτε ενοχλήσεις όπως :

  • Αίσθημα παλμών
  • Κόπωση, υπνηλία
  • Ζάλη
  • Προβλήματα στην όραση
  • Νευρικότητα
  • Πονοκέφαλος
  • Ναυτία ή εμετό
  • Εμβοές
  • Μούδιασμα την άκρων

Ο γιατρός σας συνυπολογίζοντας και άλλους παράγοντες όπως η ηλικία, το φύλλο, το κάπνισμα , η αυξημένη χοληστερόλη, το αυξημένο σωματικό βάρος, το οικογενειακό ιστορικό και ο σακχαρώδης διαβήτης θα σας δώσει τις κατάλληλες οδηγίες.

Από διατροφικής πλευράς…

Υπάρχουν  γενικές διατροφικές οδηγίες και πρακτικές που θα σας βοηθήσουν να μειώσετε την αρτηριακή σας πίεση σας. Εδώ πρέπει να σημειωθεί, ότι αυτές θα πρέπει να αποτελούν μέρος της καθημερινότητας σας. Θα ήταν χρήσιμο να γίνουν τρόπος ζωής και να μην εφαρμοστούν απλά και μόνο για να δείξει το πιεσόμετρο μια χαμηλότερη τιμή. Πιο συγκεκριμένα :

  1. Περιορίστε ή αποφύγετε εντελώς, αν χρειαστεί, το αλάτι. Θυμηθείτε ότι «κρύβεται» σε τρόφιμα όπως αλμυρά σνακ, αλμυροί ξηροί καρποί, αλλαντικά, ελιές, τυριά πλήρη σε λιπαρά, καπνιστά, ζωμοί κρέατος, έτοιμες σάλτσες, παστά, λουκάνικα, κόκκινο κρέας, κονσέρβες και αλατισμένα βούτυρα. Μην χρησιμοποιείτε περισσότερο από 1 κουταλάκι του γλυκού την ημέρα. Αντικαταστήστε το με μπαχαρικά και μυρωδικά, ώστε να δώσετε μ’ αυτό τον τρόπο γεύση στο φαγητό.
  2. Εντάξτε στην καθημερινή σας διατροφή τρόφιμα πλούσια σε κάλιο όπως η πατάτα, το ρύζι, το πορτοκάλι, η μπανάνα, το καρπούζι, τα σύκα, η ντομάτα και τα όσπρια. Το κάλιο ρίχνει την πίεση στα πλαίσια μιας σωστής και ισορροπημένης διατροφής. Μπορείτε να βρείτε και τρόφιμα εμπλουτισμένα με κάλιο όπως οι μαργαρίνες.
  3. Διακόψτε το κάπνισμα.
  4. Μειώστε το αλκοόλ. Προτιμήστε το κρασί σε μικρή ποσότητα έναντι των υπολοίπων αλκοολούχων ποτών.
  5. Καταναλώστε ψάρι τουλάχιστον 1 φορά την εβδομάδα και περιορίστε το κόκκινο κρέας(αρνί, κατσίκι, χοιρινό, μοσχαρίσιο).
  6. Ασκηθείτε καθημερινά αν είναι δυνατόν. Μέτριας έντασης άσκηση είναι απαραίτητη τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα.
  7.  Μειώστε το βάρος σας.
  8. Εντάξτε το ελαιόλαδο με μέτρο στην καθημερινή σας διατροφή και αποφύγετε άλλες πηγές όπως το βούτυρο και η κρέμα γάλακτος.
  9. Καταναλώστε καθημερινά 2 λίτρα νερό και περιορίστε την καφεΐνη.
  10. Ρυθμίστε την χοληστερόλη και το ζάχαρο σας, αν οι τιμές τους είναι αυξημένες.

Οι παραπάνω συμβουλές αποτελούν γενικές κατευθυντήριες οδηγίες. Αν πάσχετε από υπέρταση η προσέγγιση πρέπει να είναι εξατομικευμένη τόσο από το γιατρός σας, όσο και από το διαιτολόγος σας. Αν μετά από 2 – 3 επισκέψεις στο γιατρό σας η συστολική πίεση είναι σταθερά πάνω από 140, ή η διαστολική πάνω από 90, ή και τα δύο, τότε πάσχετε από υπέρταση. Ελέγξτε την πίεση στο σπίτι μόνο σε συνθήκες ηρεμίας, σε καθιστή θέση, 1-2 φορές την εβδομάδα. Μην ξεχνάτε την φαρμακευτική σας αγωγή και μην αλλάζετε την θεραπεία αν βρήκατε την πίεσή σας χαμηλή ή υψηλή. Θυμηθείτε ότι η υπέρταση είναι ασυμπτωματική. Χαρακτηρίζεται και ως “σιωπηλή νόσος” γι’ αυτό χρειάζεται να είστε αρκετά προσεκτικοί.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.