Χ. Μπαντάουι: «Δεν υπήρξε, δε θα υπάρξει ποτέ θρησκευτικός πόλεμος»

0
1324

war

 

bandaoui

Συνέντευξη στη Στελίνα Μαργαριτίδου

Μια αποκαλυπτική συνέντευξη με τον αναπληρωτή καθηγητή Ιστορίας στο ΑΠΘ Χ Μπαντάουι με αφορμή την εκδήλωση των εκδόσεων ΑΡΧΕΤΥΠΟ στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης με θέμα «Γιατί Βία; Γιατί Πόλεμος;»

1) Ποιος είναι ο πυρήνας του Ισλάμ; Πιστεύετε πως όλες οι θρησκείες κηρύσσουν την αγάπη προς τον άλλο;

Ο πυρήνας του Ισλάμ είναι η ίδια η ρίζα του όρου Ισλάμ, δηλ. Σαλάμ, δηλ. Ειρήνη, που πηγάζει εκ των Έσω, δηλ. Γαλήνη ψυχής. Όλοι οι ιδρυτές των θρησκειών υπήρξαν επαναστάτες της εποχής τους. Εμφανίζονταν με δική τους «αντιπρόταση» ως διέξοδο από τα αδιέξοδα του χωροχρόνου τους, που προκάλεσαν την ανάγκη μιας νέας προσέγγισης της ίδιας της ζωής μέσα από έναν νέο ή βελτιωμένο συνολικό κώδικα κοινωνικοπολιτικής και οικονομικής ηθικής. Ναι όλες διαθέτουν ένα κοινό σύνολο διαχρονικών ανθρωπίνων αξιών.

2) Ποια είναι τα κοινά σημεία των μεγαλύτερων (από άποψη αριθμού πιστών) θρησκειών;

Κύρια είναι η αποδοχή πως υπάρχει μόνο Ένας και Μοναδικός Θεός -Δημιουργός των Πάντων και πως όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι απέναντι στον Έναν και Μοναδικό Θεό. Παράλληλα με ένα κοινό σύνολο διαχρονικών πανανθρώπινων αξιών.

3) Γιατί εμείς οι Χριστιανοί πιστεύουμε πως ο Ισλαμισμός αφορά κυρίως μια θρησκευτική επεκτατική πολιτική; Το ίδιο πιστεύουν και οι άλλοι για τους Χριστιανούς;

Ό,τι πιστεύει ο ένας για τον άλλο, έτσι επακριβώς πιστεύει και ο άλλος για τον «έναν τον άλλο». Όσο επικρατεί η έννοια του άλλου στην νοητική μας επικράτεια, το ίδιο επακριβώς επικρατεί η ίδια εικόνα του άλλου για μας που είμαστε ο άλλος για τον άλλο! Η έννοια του άλλου από μόνη της αποτελεί ζωντανή ενσάρκωση της αντιπαλότητας και του ανταγωνισμού!

ekdilosi_gramma_ston_anrthopo_gia_galliko_institouto4) Οι θρησκείες δημιουργούνται για κάποιους λόγους. Το Ισλάμ γιατί δημιουργήθηκε; Για να ενώσει τις φυλές της Μέσης Ανατολής.

Η εμφάνιση του Ισλάμ ήταν η αντιπρόταση στην άσκηση βίας και στην αναρχία που επικρατούσε προϊσλαμικά. Το Ισλάμ ήταν η εναλλακτική και γι’ αυτό πέτυχε το στόχο του.

5) Τι μας διδάσκει η ιστορία για τη βία, τη θρησκεία και τον πόλεμο; Είναι από μόνη της αρκετή η πίστη για να οδηγήσει έναν λαό στην ειρήνη ή στη διαχείριση της ειρήνης;

Ορθώς η Ιστορία διδάσκει… δεν διδάσκεται! Η Ιστορία διδάσκει πως η βία αναπαράγει βία, πως η βιαία αντιμετώπιση της βίας αποτελεί μια επιφανειακή προσέγγιση του προβλήματος-παυσίπονο. Η Ιστορία διδάσκει πως η κρίση φέρνει την λύση και η λύση είναι η αναζήτηση και αντιμετώπιση της ρίζας αιτίας- prima causa. Η Ιστορία διδάσκει πως η θρησκεία όταν περάσει στην φάση της εκκοσμίκευσης απομακρύνεται από τον αρχικό της πυρήνα. Η Ιστορία διδάσκει πως ο πόλεμος αποτελεί μια ενσάρκωση της αποτυχίας του «Ανθρώπου». Τίποτε από μόνο του δεν αρκεί…! Η πίστη θέλει την εμπιστοσύνη σ’ ό,τι πιστεύεις! Πίστη χωρίς εμπιστοσύνη είναι μια φυσαλίδα στον ωκεανό!

6)Πιστεύετε ερμηνεύοντας τα γεγονότα που συμβαίνουν σε παγκόσμια κλίμακα, ότι ζούμε έναν …θρησκευτικό πόλεμο Ανατολής -Δύσης;

Δεν υπήρξε, δεν υπάρχει, ούτε θα υπάρξει θρησκευτικός πόλεμος! Απλά και μόνο η ποιοτική σχέση πολιτικής εξουσίας και θρησκείας καθορίζει με απόλυτη ακρίβεια την έννοια, τα αίτια και το περιεχόμενο του λεγόμενου θρησκευτικού πολέμου και κατά συνέπεια της σύγκρουσης Ανατολής – Δύσης. Πόσο πιστεύουν οι πολιτικοί που ταυτίζουν τις πολιτικές τους επιλογές με την θρησκεία της κοινωνίας που κυβερνούν;  Πόσο πιστός μπορεί να είναι εκείνος που καταστρέφει τους συνανθρώπους και το φυσικό του περιβάλλον με τα χημικά ή μαζικής καταστροφής ή έξυπνα όπλα;! Πόσο πιστός είναι κανείς που είναι τυφλά δολοφόνος;! Έγινε ποτέ στην ιστορία του ανθρώπου ένας θρησκευτικός πόλεμος Ανατολής-Δύσης;! Τουλάχιστον οι ιστορικές πηγές ποτέ δεν μας παρείχαν τέτοιες ειδήσεις ή πληροφορίες για γενικευμένες συγκρούσεις Ανατολής -Δύσης! Και για ποια Ανατολή μιλάμε; Συνυπάρχουν πολλές Ανατολές στην Ανατολή! Για ποιά Δύση επίσης μιλάμε; Συνυπάρχουν πολλές Δύσεις στη Δύση!

7) Ποιοι είναι οι Τζιχαντιστές; Τι ακριβώς θέλουν;

Είναι ένα προϊόν των κοινωνικοοικονομικών αδιέξοδων της κάθε εποχής! θέλουν τυφλή αντεκδίκηση ΑΔΙΑΚΡΙΤΩΣ.

8) Τι σχέση έχουν με το Ισλάμ με τους μουσουλμάνους;

Τι σχέση έχει η ειρήνη με την βία; Τι σχέση έχει η μορφή με το Άμορφο;! Τι σχέση έχει η τυφλή αντεκδίκηση και η αλλοίωση των αξιών και των αρετών που αντιπροσωπεύει το Ισλάμ με την «μετά –χαράς» τυφλή αντεκδίκηση της ίδιας της Ζωής;!

 

Την Τετάρτη στο Γαλλικό Ινστιτούτο

«Γιατί Βία; Γιατί Πόλεμος;»

Οι εκδόσεις Αρχέτυπο

με αφορμή την έκδοση του βιβλίου

Γράμμα στον Άνθρωπο Γιατί Βία; Γιατί Πόλεμος;

όπου τέσσερις από τις σπουδαιότερες μορφές του καιρού μας

Τολστόι, Γκάντι, Αϊνστάιν, Φρόιντ

διεισδύουν στο φοβερό αυτό πρόβλημα,

διοργανώνουν εκδήλωση όπου θα διερευνηθούν τα εξής:

  • Τι είναι αυτό που μας στρέφει ξανά και ξανά στη βία;
  • Υπάρχει κάποια δύναμη ανυπέρβλητη

που μας εμποδίζει να ζούμε ειρηνικά;

  • Ποιες οι πραγματικές αιτίες

της καταστροφικής αυτής συμπεριφοράς μας;

  • Μπορεί να υπάρξει θεραπεία για το φοβερό πρόβλημα;

 

Τετάρτη 27 Μαΐου 2015, 8.30 μ.μ.

Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης

Λεωφόρος Στρατού 2Α (τηλ. 2310 821231)

 

Α’ ΜΕΡΟΣ – ΟΜΙΛΗΤΕΣ

  • Χάσαν Μπαντάουι, επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ
  • Ντέμης Κυριάκου, ψυχίατρος & δραματοθεραπευτής
  • π. Ιουστίνος Κεφαλούρος, Διευθυντής Κέντρου Together (Διαχριστιανικού-Διαθρησκειακού, Διαπολιτισμικού Διαλόγου)
  • Στέφανος Ελμάζης, διευθυντής ΑΒΑΤΟΝ & Εκδόσεων Αρχέτυπο

Β’ ΜΕΡΟΣ

Απαγγελία ποίησης του Σούφι ποιητή Ρουμί με τη συνοδεία μουσικής (πιάνο & κρουστά)

Η εκδήλωση είναι ανοιχτή στο κοινό.

 

 

 

Προηγούμενο άρθροΠαναγιώτη πρόσεχε!!!
Επόμενο άρθροΔεν είναι διαπραγματεύσεις, αλλά σειρά εκβιασμών
Τι είναι το thinkfree; Καλή ερώτηση. Μια παρέα, έτσι ξεκίνησε κι έτσι συνεχίζει, που θέλει να ποστάρει χωρίς περιορισμούς ό,τι την ευχαριστεί. Ό,τι γράφει ή ό,τι διαβάζει. Στο thinkfree δίνουμε το λόγο στους ανθρώπους του πολιτισμού μέσα από τη δραστηριότητά τους, αναδεικνύουμε νέα πρόσωπα με κοινό χαρακτηριστικό τη θετική σκέψη (think positive) και τη δημιουργικότητα σε κάθε τομέα και χώρο (πολιτιστικό, επιχειρηματικό, επιστημονικό κ.ά.), φιλοξενούμε ελεύθερα (write free) τεκμηριωμένες απόψεις για θέματα πολιτικής πολιτισμού, πολιτικής και κοινωνίας, οικολογίας και αστικού περιβάλλοντος, αρχιτεκτονικής και υγιεινής ζωής. Το thinkfree είναι κι ένα διπλό πείραμα: σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων που το στηρίζουν, αλλά και δημιουργίας ενός no budget ηλεκτρονικού περιοδικού (e-magazine). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι μακροημερεύουμε χωρίς δυσκολία! Με σεβασμό και εκτίμηση, με αγάπη γι' αυτό που κάνουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.