«Ως το τέλος»: ο άνθρωπος και οι μεταστροφές του

0
926

ganasou

«Ως το τέλος», Τζούλια Γκανάσου, εκδ. Γκοβόστη

Της Τέσυς Μπάιλα

Με σύγχρονη, μοντέρνα γραφή και στρωτή ελληνική γλώσσα η Τζούλια Γκανάσου σκηνοθετεί την ιστορία της με τίτλο: «Ως το τέλος» που κυκλοφορεί από τις εκδ. Γκοβόστη και «λαξεύει» τους χαρακτήρες της με ευρηματικότητα και ένα αιχμηρό προσωπικό ύφος.

Οι ήρωες του βιβλίου κινούνται δορυφορικά γύρω από τον κύριο πρωταγωνιστή, τον Λαξευτή, και κινούν τα νήματα ως το τέλος σε μια προσπάθεια να αναδείξει το ρόλο των επιθυμιών, των ορίων τους αλλά και όλων αυτών των δεδομένων που οδηγούν τον άνθρωπο σε μια συγκεκριμένη επιλογή ζωής ως το τέλος.

Η συγγραφέας ανατέμνει με χειρουργική ακρίβεια την επιθυμία, τα αίτια και τα αιτιατά της μέσα από την ιστορία ενός άντρα, ο οποίος στέκεται πίσω από το παράθυρό του και κοιτάζει μια πομπή που περνάει. Στο ίδιο δωμάτιο μια γυναίκα βρίσκεται δεμένη σε μια καρέκλα. Ο άντρας αυτός κρατάει όμηρο μια γυναίκα και έναν γέρο. Μέσα σε ένα ομιχλώδες σκηνικό, ένα κλειστοφοβικό τοπίο η συγγραφέας συνδέει το παρόν με το παρελθόν και την απελπισία με τη θλίψη. Οι αναμνήσεις ξεκαθαρίζουν τα πράγματα, καθώς σαν παζλ τα κομμάτια τους μπαίνουν στη σφαίρα του αφηγηματικού σύμπαντος της Γκανάσου και μορφοποιούν τη συνολική εικόνα.

Ο Λαξευτής θα προσπαθήσει να αποσπάσει λεφτά εκβιάζοντας τη γυναίκα με την οποία έχει αποκτήσει ένα παιδί και τα όρια ανάμεσα στο θύτη και στο θύμα θα γίνουν ακόμα πιο δυσδιάκριτα. Με ποιο τρόπο οι συνθήκες της ζωής μετατρέπουν τον άνθρωπο και τις αξίες του; πώς καταστρατηγείται η ηθική και λύνεται η προσωπικότητα και τελικά ποιος είναι το θύμα σε μια τέτοια μετάλλαξη;

Η Τζούλια Γκανάσου πλέκει με μαεστρία το έργο της και με αφηγηματική δεξιοτεχνία καταφέρνει να αναδείξει την ατομική ύπαρξη στο ορφικό μεταίχμιο της μεταλλαγής της με ένα απολαυστικό τρόπο. Η τριτοπρόσωπη αφηγηματική ροή του κειμένου σε συνδυασμό με την ακριβή γλώσσα που χρησιμοποιεί δίνει στο κείμενο έναν εσωτερικό ρυθμό και παράλληλα θέτει τον αναγνώστη μπροστά από έναν καθρέφτη, μέσα στον οποίο θα δει ξεκάθαρα τη μικρότητα του Λαξευτή ή οστεωμένου πρωταγωνιστή της αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό. Επειδή αυτό που τελικά συνάγεται από αυτό το συνοπτικό μυθιστόρημα είναι ότι όλοι μας μπορούμε με την ίδια ευκολία να παίξουμε το ρόλο του δυνάστη και του δυναστευόμενου, του θύτη και του θύματος, του εκβιαστή και του εκβιαζόμενου, του βασανιστή ή του βασανιζόμενου, ανάλογα με το πού θα σταθούμε κάθε φορά, ανάλογα με τις συγκυρίες στις οποίες θα βρεθούμε.

Μια παρακμάζουσα κοινωνία είναι ο μικρόκοσμος μέσα στον οποίο κινούνται οι ήρωες της Γκανάσου και μαζί τους όλοι εμείς οι οποίοι εισπράττουμε το ιδεολογικό υπόβαθρο αυτής της ιστορίας σ’ αυτό το αξιόλογο βιβλίο.

Προηγούμενο άρθροΤρία βιβλία για… περισσότερη αυτοπεποίθηση!
Επόμενο άρθροΤο “Μουσικό Πλήρωμα” στο Φεστιβάλ στης Μονής Λαζαριστών
Σπούδασα νομικά στο ΑΠΘ, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη (πολιτιστικός ρεπόρτερ, προϊστάμενος πολιτιστικού, συντάκτης ύλης πολιτικού, αρθρογράφος). Και διευθυντή τον αείμνηστο Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης κι έπειτα η free press «Karfitsa» στην οποία εργάστηκα ως διευθυντής από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, όλα αυτά τα χρόνια, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες (Νομαρχία Θεσσαλονίκης, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας), του ΚΘΒΕ, ειδικός σύμβουλος σε θέματα επικοινωνίας του Δημάρχου Δέλτα και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού. https://www.facebook.com/gkessopoulos

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.